Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(411)
IBUK Libra
(23)
Forma i typ
Książki
(302)
Artykuły
(85)
Publikacje dydaktyczne
(32)
E-booki
(23)
Poradniki i przewodniki
(16)
Publikacje naukowe
(12)
Publikacje popularnonaukowe
(12)
Gry i zabawki
(10)
Publikacje fachowe
(8)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Druki ulotne
(5)
Proza
(4)
Czasopisma
(3)
Audiobooki
(1)
Filmy i seriale
(1)
Grafiki
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Muzyka
(1)
Poezja
(1)
Rejestracje audio i wideo
(1)
Dostępność
dostępne
(644)
wypożyczone
(65)
nieokreślona
(8)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(129)
Czytelnia Piła
(9)
Wypożyczalnia Chodzież
(117)
Czytelnia Chodzież
(7)
Wypożyczalnia Czarnków
(103)
Czytelnia Czarnków
(5)
Wypożyczalnia Trzcianka
(82)
Czytelnia Trzcianka
(4)
Wypożyczalnia Złotów
(115)
Czytelnia Złotów
(9)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(73)
Czytelnia Wągrowiec
(25)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(2)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(36)
Zbiory specjalne Czarnków-Wypożyczalnia
(1)
Autor
Włodarski Ziemowit
(9)
Czerniawska Ewa
(8)
Szewczuk Włodzimierz
(7)
Umińska Agnieszka
(7)
Hinz Magdalena
(6)
Jagodzińska Maria
(6)
Minge Krzysztof
(6)
Minge Natalia
(6)
Garczyński Stefan
(5)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(5)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(5)
Matiugin Igor J
(5)
Mechło Paulina
(5)
Strelau Jan
(5)
Szurawski Marek
(5)
Wojciechowski Aleksander
(5)
Zimbardo Philip G
(5)
Barańska Małgorzata
(4)
Biela Alicja
(4)
Modrak Małgorzata
(4)
Pawlikowska Beata
(4)
Radzicki Józef
(4)
Bielska Beata
(3)
Brzezińska Anna
(3)
Buzan Tony
(3)
Gilewicz Joanna
(3)
Grabowska Anna
(3)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(3)
Hankała Andrzej
(3)
Johnson Robert L
(3)
Kaczmarzyk Marek
(3)
McCann Vivian
(3)
Nęcka Edward
(3)
Phillips Charles
(3)
Schaffer H. Rudolph
(3)
Sielicki Leszek
(3)
Siurawski Marek
(3)
Skoczko Milena
(3)
Szłapa Katarzyna
(3)
Zielińska Ewa
(3)
Aronson Elliot
(2)
Askoczenska Tatiana
(2)
Balcerzak Jan
(2)
Binder Marek
(2)
Bocianowski Bohdan
(2)
Bonk Irina
(2)
Czakaberija Elena I
(2)
Florkiewicz Violetta
(2)
Górska Teresa
(2)
Haralambie Dana
(2)
Hunter Ian M. L
(2)
Jarmocik Anna
(2)
Jurek Anna
(2)
Jóźwiak Bożena
(2)
Kaiser Jan
(2)
Kalat James W
(2)
Kielin Jacek
(2)
Klimek-Markowicz Katarzyna
(2)
Kupisiewicz Małgorzata
(2)
Kurcz Ida
(2)
Kurowska Barbara
(2)
Lewicka Maria
(2)
Lorayne Harry
(2)
Maruszewski Tomasz
(2)
Michalik Maria
(2)
Nordengen Kaja
(2)
Ostarek Ewa
(2)
Patalon Mateusz
(2)
Pilawski Władysław
(2)
Rademächers Regina
(2)
Rekść Magdalena
(2)
Rossowski Dariusz
(2)
Rotrou Jocelyne
(2)
Ruch Floyd L
(2)
Rybnikowa Irina K
(2)
Saryusz-Wolska Magdalena
(2)
Sikorska Iwona
(2)
Sikorska Paulina
(2)
Siuta Jerzy
(2)
Stanowska Aneta
(2)
Stocka Katarzyna
(2)
Sugiero Joanna
(2)
Susułowska Maria
(2)
Szmulik Bogumił
(2)
Tomasik Iwona
(2)
Tomaszewski Tadeusz
(2)
Tużylak Katarzyna
(2)
Unger Piotr
(2)
Wołoszynowa Lidia
(2)
Wrzesiński Sławomir
(2)
Zagrodzka Jolanta
(2)
Ziółkowska Anna M
(2)
Świtoński Marian
(2)
Abraham-Diefenbach Magda
(1)
Adamowski Jan Antoni
(1)
Alloway Tracy Packiam
(1)
Anders Paweł
(1)
Anderson John R
(1)
Andrews June
(1)
Andruszko Robert
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(56)
2010 - 2019
(198)
2000 - 2009
(78)
1990 - 1999
(43)
1980 - 1989
(16)
1970 - 1979
(24)
1960 - 1969
(16)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(118)
1989-2000
(6)
1945-1989
(2)
Kraj wydania
Polska
(431)
Niemcy
(1)
Język
polski
(421)
nieznany (po)
(5)
angielski
(3)
niemiecki
(1)
nieznany (pl)
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(27)
Pedagodzy szkolni
(16)
Dzieci
(14)
6-8 lat
(11)
Coachowie
(10)
Dorośli
(10)
Nauczyciele przedszkoli
(10)
Biblioterapeuci
(9)
Psycholodzy szkolni
(9)
Rodzice
(8)
Pedagodzy
(7)
Wychowawcy klas
(7)
9-13 lat
(6)
Młodzież
(6)
0-5 lat
(5)
Nauczyciele bibliotekarze
(5)
Nauczyciele języka polskiego
(5)
Nauczyciele nauczania początkowego
(5)
Bibliotekarze
(4)
Biolodzy
(4)
Dyrektorzy szkół
(4)
Nauczyciele biologii
(4)
Nauczyciele historii
(4)
Szkoły podstawowe
(4)
Klasa 1.
(3)
Klasa 7.
(3)
Klasa 8.
(3)
Przedszkola
(3)
Klasa 2.
(2)
Klasa 3.
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Nauczyciele języków
(2)
Nauczyciele matematyki
(2)
Psychoterapeuci
(2)
Szkoły ponadpodstawowe
(2)
14-17 lat
(1)
Animatorzy
(1)
Doradcy zawodowi
(1)
Klasa 0.
(1)
Klasa 6.
(1)
Literaturoznawcy
(1)
Logopedzi
(1)
Nauczyciele edukacji dla bezpieczeństwa
(1)
Osoby w wieku starszym
(1)
Pracownicy oświaty
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Psychiatrzy
(1)
Psycholodzy
(1)
Socjoterapeuci
(1)
Specjaliści terapii uzależnień
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Terapeuci
(1)
Terapeuci pedagogiczni
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Tyflopedagodzy
(1)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(1)
Wychowawcy małych dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(8)
Literatura angielska
(4)
Literatura amerykańska
(3)
Film czeski
(1)
Film polski
(1)
Film słowacki
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura japońska
(1)
Literatura tanzańska
(1)
Temat
Pamięć
(317)
Uczenie się
(91)
Mnemotechnika
(52)
Mózg
(46)
Uczucia
(35)
Uwaga (psychol.)
(34)
Myślenie
(31)
Psychologia
(31)
Dziecko
(30)
Osobowość
(28)
Spostrzeganie
(26)
Inteligencja (psychol.)
(21)
Gry i zabawy umysłowe
(19)
Miejsca pamięci narodowej
(18)
Gry edukacyjne
(17)
Motywacja
(17)
Stres
(16)
Trening umysłu
(16)
Umysł
(16)
Mowa
(15)
Uwaga (psychologia)
(15)
Pamięć autobiograficzna
(14)
Poczucie własnej wartości
(13)
Poznanie
(13)
Psychologia rozwojowa
(13)
Psychoterapia
(13)
Słuch
(13)
Zmysły
(13)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(12)
Nauczanie
(12)
Zachowanie
(12)
Świadomość
(12)
Agresywność
(11)
Czytanie
(11)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(11)
Matematyka
(11)
Pamięć zbiorowa
(11)
Wzrok
(11)
Ból
(10)
Depresja psychiczna
(10)
Komunikacja interpersonalna
(10)
Płeć
(10)
Sen
(10)
Gry i zabawy
(9)
Hobby i czas wolny
(9)
Język
(9)
Nałóg
(9)
Osoby w wieku starszym
(9)
Piaget, Jean
(9)
Praca umysłowa
(9)
Psychologia społeczna
(9)
Temperament
(9)
Neuropsychologia
(8)
Otępienie
(8)
Pamięć słuchowa
(8)
Przemoc
(8)
Rodzina
(8)
Schizofrenia
(8)
Trening pamięci
(8)
Twórczość
(8)
Vygotskij, Lev Semenovič
(8)
Wychowanie w rodzinie
(8)
Węch
(8)
Świadomość społeczna
(8)
Dysleksja i dysgrafia
(7)
Instytut Pamięci Narodowej
(7)
Lęk
(7)
Metody nauczania
(7)
Pamięć wzrokowa
(7)
Pisanie
(7)
Psychologia poznawcza
(7)
Smak (fizjol.)
(7)
Starzenie się
(7)
Terapia behawioralna
(7)
Układ nerwowy
(7)
Zespół ADHD
(7)
Alkoholizm
(6)
Choroby psychiczne
(6)
Dojrzałość emocjonalna
(6)
Edukacja regionalna
(6)
Hipnoza
(6)
Kultura pamięci
(6)
Myślenie twórcze
(6)
Narkomania
(6)
Nerwice
(6)
Pojęcia
(6)
Psychofizjologia
(6)
Psychopatologia
(6)
Samopoznanie
(6)
Wrażenia
(6)
Wychowanie
(6)
Adaptacja
(5)
Dziedziczność
(5)
Grupy rówieśnicze
(5)
Historia
(5)
Hormony
(5)
Ludzie starzy
(5)
Neurony
(5)
Nikotyna
(5)
Noworodek
(5)
Temat: dzieło
Bema pamięci żałobny rapsod
(2)
Heart of darkness
(1)
Jaworznicki słownik biograficzny
(1)
Włam się do mózgu
(1)
Temat: czas
2001-
(22)
1901-2000
(13)
1939-1945
(6)
1989-2000
(4)
1801-1900
(3)
1901-
(3)
1945-1989
(3)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1918-1939
(2)
1989-
(2)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-
(1)
1501-1600
(1)
1601-
(1)
1701-
(1)
1801-
(1)
1914-1918
(1)
1939-
(1)
1945-
(1)
2001-0
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(8)
Piła (woj. wielkopolskie)
(5)
Czarnków (woj. wielkopolskie ; okręg)
(2)
Francja
(2)
Japonia
(2)
Niemcy
(2)
Wielkopolska
(2)
Łagiewniki (woj. wielkopolskie, pow. Poznań)
(2)
Afryka Wschodnia
(1)
Bieszczady (góry)
(1)
Brandenburgia (Niemcy ; kraina historyczna)
(1)
Bruksela (Belgia)
(1)
Charków
(1)
Chiny
(1)
Europa Środkowa
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Filipiny
(1)
Generalne Gubernatorstwo (1939-1945)
(1)
Gmina Mieścisko (woj. wielkopolskie, pow. wągrowiecki)
(1)
Gniezno (woj. wielkopolskie)
(1)
Jaworzno (woj. śląskie)
(1)
Kozielsk
(1)
Kłecko (woj. wielkopolskie)
(1)
Miednoje
(1)
Ostaszków
(1)
Piła (woj. wielkopolskie ; okręg)
(1)
Piła - Towarzystwo Pamięci Powstania Wielkopolskiego
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Starobielsk
(1)
Tanganika (Tanzania)
(1)
ZSRR
(1)
Świat
(1)
Żuławy Wiślane (równina)
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(53)
Ćwiczenia i zadania
(40)
Artykuł z czasopisma fachowego
(36)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(24)
Poradniki
(17)
Podręczniki akademickie
(15)
Poradnik
(14)
Artykuł z czasopisma naukowego
(12)
Dokumenty elektroniczne
(10)
Gry edukacyjne
(9)
Pomoce dydaktyczne
(9)
Opracowanie
(8)
Praca zbiorowa
(8)
Gry i zabawy dziecięce
(7)
Publikacje dla dzieci
(7)
Wydawnictwa popularne
(7)
Gry komputerowe dla dzieci
(6)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(5)
Artykuł z czasopisma historycznego
(5)
Gry i zabawy umysłowe
(5)
Scenariusz zajęć
(5)
Artykuł z czasopisma biologicznego
(4)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(4)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(4)
Monografia
(4)
Poradniki dla nauczycieli
(4)
Poradniki dla rodziców
(4)
Ćwiczenia i zadania dla dzieci
(4)
Antologia
(3)
Dokumenty dźwiękowe
(3)
Encyklopedie
(3)
Książka do wypełniania
(3)
Podręcznik
(3)
Podręczniki
(3)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(2)
Artykuł z czasopisma regionalnego i lokalnego
(2)
Fotografie
(2)
Gry i zabawy ruchowe
(2)
Gry komputerowe edukacyjne
(2)
Materiały pomocnicze
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Powieść
(2)
Przepisy kulinarne
(2)
Publicystyka
(2)
Wiersze
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(2)
Adaptacja telewizyjna
(1)
Artykuł problemowy
(1)
Artykuł z czasopisma literackiego
(1)
Artykuł z czasopisma medycznego
(1)
Artykuł z czasopisma popularnonaukowego
(1)
Artykuł z czasopisma technicznego
(1)
Autobiografia
(1)
Case study (studium przypadku)
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Dokument audiowizualny
(1)
Dokument elektroniczny
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Dokumeny elektroniczne
(1)
Dyskusja
(1)
Efekty dźwiękowe
(1)
Fantastyka
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film fabularny
(1)
Film psychologiczny
(1)
Fotografia polska
(1)
Fotografie archiwalne
(1)
Ikonografia
(1)
Kamishibai
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Komiks historyczny
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Książki dla małych dzieci
(1)
Książki mówione
(1)
Literatura
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Metody doskonalenia pamięci
(1)
Mowy
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opracowanie DBN
(1)
Piosenka dziecięca polska
(1)
Podręczniki [Typ publikacji]
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Powieść historyczna
(1)
Publikacja bogato ilustrowana
(1)
Raport z badań
(1)
Rymowanki
(1)
Saga rodzinna
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(1)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(1)
Słownik biograficzny
(1)
Tablice pamiątkowe
(1)
Thriller
(1)
Zadania i ćwiczenia
(1)
Ćwiczenia i zadania do nauczania początkowego
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(81)
Psychologia
(47)
Historia
(17)
Medycyna i zdrowie
(12)
Rozwój osobisty
(8)
Socjologia i społeczeństwo
(8)
Biologia
(4)
Literaturoznawstwo
(4)
Nauka i badania
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Językoznawstwo
(2)
Matematyka
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Inżynieria i technika
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Tytuł czasopisma
Charaktery
(9)
Bliżej Przedszkola
(6)
Przegląd Psychologiczny
(6)
Psychologia w Szkole
(5)
Ruch Pedagogiczny
(5)
Biologia w Szkole
(4)
Głos Pedagogiczny
(4)
Remedium
(4)
Wiadomości Historyczne
(4)
Życie Szkoły
(4)
Biblioteka w Szkole
(3)
Polonistyka
(3)
Języki Obce w Szkole
(2)
Psychologia Wychowawcza
(2)
Tygodnik Nowy
(2)
Wychowanie na co dzień
(2)
Alkoholizm i Narkomania
(1)
Biblioteka Szkolne Centrum Informacji
(1)
Charaktery : magazyn psychologiczny
(1)
Chowanna
(1)
Dyrektor Szkoły
(1)
Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
(1)
Gazeta Szkolna
(1)
Język Polski w Szkole
(1)
Młody Technik : ciekawi świata są zawsze młodzi
(1)
Nowa Szkoła
(1)
Nowe w Szkole
(1)
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej
(1)
Pamiętnik Literacki
(1)
Pedagogika Społeczna
(1)
Poradnik Bibliotekarza
(1)
Przysposobienie Obronne w szkole
(1)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(1)
Wychowanie w Przedszkolu
(1)
Wychowawca
(1)
434 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Kartezjusz uważał, że umysł istnieje niezależnie od mózgu. Dzisiaj, prawie czterysta lat po śmierci francuskiego filozofa, nadal nie do końca rozumiemy, jak z elektrycznych i chemicznych procesów zachodzących w mózgu wyłania się umysł. Niniejsza książka przedstawia zarys odpowiedzi, jakie udało się do tej pory na ten temat uzyskać. Mam głęboką nadzieję, że jej lektura zachęci cię do tego, by dowiedzieć się więcej o tym wspaniałym narządzie umysłu, który znajduje się w twojej głowie. Z tekstu Profesor Gary L. Wenk zebrał w tej książce najbardziej podstawowe, a jednocześnie rzetelne i aktualne informacje na temat ludzkiego mózgu, a następnie przedstawił je w języku i formie przystępnych dla czytelnika niespecjalisty. Poszczególne rozdziały zawierają odpowiedzi na następujące pytania: Jak wyewoluował mózg? Co to są emocje? Co to są halucynacje? Jak się uczymy? W jaki sposób nasza dieta wpływa na nasze myślenie i samopoczucie? Co się dzieje ze starzejącym mózgiem? W jaki sposób mózg tworzy wspomnienia? Dlaczego pacjenci z chorobą Alzheimera mają takie kłopoty z pamięcią? Jak leczy się utratę pamięci? Jak leczy się depresję? Dlaczego tak źle śpimy, kiedy mamy depresję? Dlaczego osoby chore na schizofrenię słyszą głosy? Dlaczego jestem uzależniony od kawy? W jaki sposób flora jelitowa wspomaga mózg? Czy przyprawy są dobre dla mózgu? Jak z wiekiem zmienia się sen? Czy istnieją cudowne leki na starzenie się mózgu? Czy mózgi kobiet i mężczyzn różnią się od siebie?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autorki, korzystając z wielu różnych teorii oraz metodologii wyrastających z nauk społecznych i humanistycznych, demaskują źródła i mechanizmy opresji ze względu na płeć oraz rolę, jaką w reprodukcji nierówności odgrywa sposób opowiadania historii. W swoich esejach dowodzą, że ów sposób nigdy nie jest niewinny politycznie. Praca Autorek uderza w „czułą strunę” wielu osób zajmujących się formalną i nieformalną edukacją historyczną, którzy chcą opowiadać dzieje ludzkości z uwzględnieniem „wszystkich” aktorów życia społecznego. Autorki na wiele sposobów przekazują osobom czytającym ważny metakomunikat – że przemilczanie obecności i aktywności kobiet i dziewcząt w historii, trywializowanie ich roli w dziejach, deprecjonowanie wartości ich pracy, brak uznania dla ich doświadczenia, twórczości, przeżyć i równocześnie podkreślanie dominacji i władzy mężczyzn, interpretowanie jej jako „naturalnej” – uzasadnia podważanie i łamanie praw kobiet także współcześnie. Z recenzji dr hab. Iwony Chmury-Rutkowskiej, prof. UAM Rozważania prowadzone w formie szkiców skupiają się na refleksji o kondycji rozważań nad płcią biologiczną, płcią kulturową, rolą kobiet w kontekście badań naukowych nad przemocą, w nierozerwalnym związku z dyskursem publicznym. Recenzowana monografia jest pracą oryginalną, która w znacznym stopniu opiera się na wynikach własnych dociekań i badań w obszarze nauk społecznych, subtelnie balansując między dyscyplinami: antropologią kulturową oraz naukami o polityce i administracji. [...] Przyjęty schemat konstrukcyjny książki, charakterystyczny dla traktatów filozoficznych – jakim są szkice krytyczne – pozwala Czytelnikom na swobodną podróż po problematyce kobiet i konfliktów zbrojnych, tematyce wciąż aktualnej i na nowo odkrywanej. Z recenzji dr hab. Aleksandry Gasztold, prof. UW Ta ciągła zażarta i nieracjonalna pielęgnacja emocjonalnej kultury romantycznej w Polsce, lubująca się w martyrologii narodowej i idealizująca cierpienie wspólnoty, objawia się patetycznym patriotyzmem, który wynosi na wyżyny zdefiniowaną w męskich kategoriach ideologię „polskości”, piętnując jakiekolwiek zachowania i praktyki uchodzące za nienormatywne. To z kolei przekłada się na ksenofobiczne zacietrzewienie i brak szacunku dla kobiet i innych mniejszości. Także iw tym kontekście tak kardynalne znaczenie ma praca nad uwzględnianiem perspektywy kobiet i kobiecego doświadczenia w tworzeniu narracji o wspólnotach politycznych i społecznych – zarówno tych dotyczących przeszłości, jak i tych odnoszących się do teraźniejszości. Kompletne i kompleksowe rozumienie przeszłości może przyczynić się bowiem do kreowania bardziej sprawiedliwej i opartej na wartościach równościowych przyszłości. Z Posłowia dr hab. Doroty Golańskiej, prof. UŁ
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zbiór artykułów przygotowanych na podstawie materiałów zebranych w trakcie etnograficznych badań terenowych prowadzonych w Lelowie i okolicznych miejscowościach w województwie śląskim. Autorzy tekstów opisują praktyki związane z konstruowaniem lokalnego dziedzictwa, analizując je w szerokich kontekstach pamięci o przeszłości Lelowa i jego mieszkańcach, pamięci o społeczności żydowskiej i Zagładzie, a także w odniesieniu do doświadczeń rozmówców płynących z kontaktu ze współcześnie odwiedzającymi Lelów chasydami. A collection of articles based on materials obtained during ethnographical fieldwork in Lelów and neighbouring towns. The authors describe activities connected to the construction of local heritage, analysing them in the broader context of the memory of Lelów’s past and its inhabitants, the memory of the Jewish community and the Holocaust, as well as in relation to the experiences of the interviewees resulting from contact with the Hasids who visit Lelów contemporarily.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents] Dorota Wiśniewska-Juszczak: Konsekwencje stosowania różnych narzędzi sprawowania władzy [The consequences of the use of various tools of power], s. 125–134; Agnieszka Niedźwieńska, Jacek Neckar: Pozytywna tendencyjność w pamięci źródła informacji na własny temat [Positivity bias in memory of the source of self-information], s. 135–139; Marieke C. van Egmond, Ulrich Kühnen, Susanne Haberstroh, Nina Hansen: Learning through the eyes of Eastern and Western European university students: Mind or virtue-oriented?, s. 140–155; Agata Gąsiorowska: Psychologiczne skutki aktywacji idei pieniędzy a obdarowywanie bliskich [The psychological consequences of mere exposure to money and gift-giving], s. 156–168; Paweł Koniak, Wojciech Cwalina: Perswazyjne skutki wieloznaczności przekazu: polaryzacja czy depolaryzacja postaw? [Persuasive effects of message ambiguity: Attitude polarization or depolarization?], s. 169–190; Agnieszka Wilczyńska, Magdalena Mazur: Gniew i empatia a poziom zagrożenia wykluczeniem społecznym u młodzieży [Anger and empathy and risk of social exclusion among young people], s. 191–202; Alina Kolańczyk, Wacław Bąk, Marta Roczniewska: Skala samoregulacji promocyjnej i prewencyjnej (SSPP) [Promotion and Prevention Self-Regulation Scale (PPSS)], s. 203–218; Agnieszka Czerw: Co ludzie myślą o pracy zawodowej? Konstrukcja metody diagnozującej postawy wobec pracy [What do people think about work? Construction of the method diagnostic of attitudes toward work], s. 219–233.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Michael Kunze, librecista m.in. "Elisabeth" i "Tańca Wampirów", to twórca niezwykle popularny w Europie i Azji. Jego biograficzne musicale są nie tylko imponującymi widowiskami, lecz także fascynującą próbą opowiadania o historii Austrii, a zarazem o mechanizmach przedstawiania przeszłości za pomocą środków współczesnego teatru muzycznego. "Musical jako maszyna pamięci" ukazuje drogę powstania dwóch słynnych musicali Kunzego, "Elisabeth" i "Mozarta!", w kontekście badań nad pamięcią zbiorową i skomplikowanej, europejsko-amerykańskiej historii rozrywkowego teatru muzycznego. Książka pokazuje, że musical od dawna był mocno związany z pamięcią społeczeństw, w których jest wystawiany, a jego przeszłość jako gatunku jest nierozerwalnie związana z Wiedniem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Musical as Memory Machine. Performing Austria’s Past in Selected Musicals by Michael Kunze Michael Kunze, librettist whose works include "Elisabeth" and "Dance of the Vampires", enjoys immense popularity throughout Europe and Asia. His biographical musicals are not only impressive shows but also fascinating attempts at introducing the audience both to Austrian history and to mechanisms of presenting the past by means of modern music theatre. "Musical as Memory Machine" discusses the creation process of Kunze’s two famous musicals, "Elisabeth" and "Mozart!", in the context of studies on collective memory and of the Euro-American history of music theatre as a form of entertainment. The book demonstrates that the musical has long been tightly intertwined with the memories of the societies where it is staged, and that the history of the musical as a genre is inextricably linked with Vienna. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Mgr Marek Golonka (ORCID 0000-0001-8146-1316) – dziekan w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości, wykłada projektowanie gier na kierunku: Gry i Grafika Interaktywna, projektant gier i kulturoznawca. Bada przedstawianie przeszłości na różnych polach kultury popularnej. Jego głównym osiągnięciem badawczym jest prowadzony w Instytucie Kultury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego projekt "Przedstawianie przeszłości w teatrze muzycznym Polski i Austrii oraz jego recepcja", wnioski z którego podsumowuje w niniejszej publikacji. Pisze też scenariusze do komputerowych i fabularnych gier historycznych dla wydawnictw z Polski i ze świata.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Cieszyński Almanach Pedagogiczny jest periodykiem o tematyce ogólnopedagogicznej, otwartym na szeroko rozumianą współpracę. Powstał z inicjatywy Dyrekcji Instytut Nauk o Edukacji Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji w Cieszynie, Uniwersytet Śląski. Tom 6 Almanachu na temat Miejsce jako wartość kulturowa prezentuje rozważania pedagogiczne, kulturalne, społeczne nad zagadnieniem miejsca i jego wymiaru symbolicznego, kulturalnego i społecznego. W części recenzje omówiono publikację Józefy Bałachowicz, Ireny Adamek (red. naukowa), Kreatywność jako wymiar profesjonalizacji przyszłych nauczycieli wczesnej edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2017, s. 264. Całość zamyka Kronika, w której podano wybrane osiągnięcia z pracy Instytutu. Almanach (Tom 6) jest skierowany do teoretyków i praktyków aksjologii wychowania i nauczania, pedagogów, nauczycieli, studentów pedagogiki, wiedzy o kulturze i osób zainteresowanych wychowawczymi i kulturalnymi aspektami pedagogiki. Publikacja jest adresowana do szerokiej rzeszy nauczycieli, badaczy, animatorów kultury. Monografia może stanowić źródło inspiracji do ciekawych propozycji i badań nad wartościami symbolicznymi, kulturowymi i społecznymi miejsca w naszym życiu indywidualnym oraz zbiorowym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja rzuca nowe światło nie tylko na sam niezwykły dziecięcy potencjał ujawniany w sytuacjach zadaniowych, lecz także na konieczność odmiennego od dotychczasowego sposobu edukowania dzieci, a zwłaszcza wspierania rozwoju ich umiejętności poznawczych. Dziecięce nadawanie i odkrywanie znaczeń umożliwia zarówno wniknięcie w sposób myślenia i rozumowania dzieci, jak i pozwala dostrzec wagę oraz wartość wsparcia tych procesów poprzez stawianie dziecka w sytuacjach wymagających twórczego i niestandardowego działania. Niedocenianie, umniejszanie, ignorowanie, a często i lekceważenie potencjału kognitywnego dzieci w procesie aranżowania środowiska edukacyjnego, konstruowania programów kształcenia czy budowania relacji edukacyjnej, prowadzą do nieadekwatnych osiągnięć rozwojowych, znacznie poniżej ich możliwości. Autorki udowodniły, że dzieci przedszkolne są w stanie rozwinąć wyższe formy myślenia, rozumowania, jeśli doceni się i dostrzeże ich możliwości oraz zapewni im wyzwalające i stymulujące środowisko do nauki. Z recenzji prof. dr hab. Renaty Michalak
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
50 rzeczy, które trzeba wiedzieć o mózgu. Moheb Constandi przedstawia najważniejsze informacje o tym, jak zbudowany jest mózg człowieka, w jaki sposób się rozwija i jak działa. Z tej książki dowiesz się, w jaki sposób informacje są przekazywane do mózgu, jak kształtuje się umysł, świadomość, osobowość, poczucie Ja. Poznasz najważniejsze informacje o procesach poznawczych, takich jak myślenie, pamięć, podejmowanie decyzji. Dowiesz się, jakie koncepcje na temat mózgu odeszły do lamusa i czy maszyny dorównają kiedyś mocom tego fascynującego ludzkiego narządu. Ta książka jest próbą podsumowania ponad wieku rozważań o mózgu. Zbiera wpływowe koncepcje neuronaukowe, aktualizuje te starsze w odniesieniu do nowych dowodów, oraz przedstawia te, które pojawiły się niedawno. Ma wyjaśniać koncepcje w sposób szczegółowy i lekkostrawny zarazem; oddzielać ziarno od plew i odczarować tajemniczą materię w naszych głowach. Z tekstu 50 idei, które powinieneś znać to seria książek wprowadzających w fascynujący świat pytań i zagadnień – tych trudnych oraz tych zupełnie podstawowych – które od dawna towarzyszą ludzkości w jej misji zrozumienia świata. Seria prezentuje najważniejsze teorie i idee głównych dziedzin wiedzy, stanowiąc świetny punkt wyjścia do dalszej nauki. Obowiązkowa lektura każdego początkującego erudyty!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents] Aleksandra Szymków: Był bystry i na pewno miał wąsy! Efekty zapamiętywania informacji związane z przetwarzaniem treści sprawczych i wspólnotowych [Memory effects of processing agentic and communal information], doi: 10.7366/1896180020163701, s. 124–135; Maria Baran, Paweł Boski: Czy „Inny” zawsze musi być obcy? Wpływ dystansu kulturowego na postawy etnicznych Polaków wobec osób czarnoskórych i ich kategoryzację [Does “the Other” always have to be an out-group? The influence of cultural distance on attitudes of ethnic Poles towards Blacks and their categorization], doi: 10.7366/1896180020163702, s. 136–159; Katarzyna Jabłońska, Monika Wróbel: Wpływ kontekstu na rozpoznawanie mimicznych ekspresji negatywnych emocji a płeć [The role of context in the recognition of facial expressions of negative emotions in relation to gender], doi: 10.7366/1896180020163703, s. 160–169; Monika Obrębska, Paweł Kleka: Wpływ aktywizacji schematu płci i potrzeby dostosowania interpersonalnego na wybory leksykalne kobiet i mężczyzn [Influence of gender schema activation and need for interpersonal accommodation on lexical choices of men and women], doi: 10.7366/1896180020163704, s. 170–182; Wojciech Kulesza: (Nie)świadomy kameleon. Analiza związku między stosowaniem niewerbalnej mimikry, uległością wobec tego procesu a (nie)świadomością [The (Un)aware Chameleon. The relationship between nonverbal mimicry, getting in by mimicry, and (un)awareness of the process], doi: 10.7366/1896180020163705, s. 183–195; Elżbieta Kluska, Piotr Łabuz, Aleksandra Mrugalska, Piotr Oleś: Kwestionariusz przełomu połowy życia (KPPŻ) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna [Mid-Life Transition Questionnaire (MTQ) – Design and psychometric properties], doi: 10.7366/1896180020163706, s. 196–210; Alan Mandal, Marcin Moroń: Skala przywiązania do miejsca – polska adaptacja The Measure of Place Attachment D. Williamsa i J. Vaske’a (2003) [Place Attachment Scale – Validation of the Polish adaptation of The Measure of Place Attachment by D. Williams and J. Vaske (2003)], doi: 10.7366/1896180020163707, s. 211–222.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Seria Krótki kurs to popularnonaukowe książki wydawane przez Oxford University Press, które w przystępny sposób przedstawiają szereg tematów z niemal każdej dziedziny. Omawiając z entuzjazmem fakty, analizy, perspektywy i nowe koncepcje autorzy-eksperci sprawiają, że tematy trudne stają się przystępne w lekturze. Emocje. Krótki kurs to przewodnik po najważniejszych informacjach dotyczących funkcjonowania ludzkich emocji. Czytelnik znajdzie tu odpowiedzi na pytania: • Czym są emocje? Kiedy zaczęto stosować termin „emocja”, prowadzić pierwsze badania naukowe i wyodrębniać tzw. emocje podstawowe? • Czy dobre życie polega na byciu wolnym od wszelkich namiętności? Jak kwestię emocji rozumieli filozofowie od czasów starożytności i jak zmieniało się to myślenie? • Czy przeżywanie emocji jest uwarunkowane kulturowo, czy biologicznie? Czy istnieją emocje wspólne wszystkim ludziom? Czy istnieją emocje typowe dla przedstawicieli pojedynczych kultur? • Czym są tzw. wyższe emocje poznawcze? • Co wiemy na temat ewolucji emocji? Czy gdybyśmy byli ich pozbawieni, jak Wolkanie ze Star Treka, funkcjonowalibyśmy lepiej? W jaki sposób emocje wpływają na przebieg procesów myślenia, zapamiętywania i podejmowania decyzji? • Dlaczego płaczemy? Czy jesteśmy jedynym gatunkiem w królestwie zwierząt, który w taki sposób reaguje na smutek? • Co wyniki badań naukowych mówią nam o poczuciu szczęścia? Czy nauka jest w stanie wyjaśnić, co czyni nas szczęśliwymi? • W jaki sposób możemy wpływać na swoje stany emocjonalne? Czy rozmowa o traumatycznych wydarzeniach leczy, czy pogarsza stan cierpiącej osoby? • Czy maszyny mogą odczuwać emocje? W tej książce postuluję powrót do koncepcji emocji jako sprzymierzeńców rozumu, a nie jego wrogów. Uważam, że badania naukowe nad emocjami są nie tylko możliwe, ale też że niosą ze sobą ogromną wartość. Wierzę, że jeśli uda się nam lepiej zrozumieć emocje, będziemy mogli wieść bogatsze, a nie uboższe życie. Zaznajomienie się z najnowszymi postępami nauki zajmującej się tymi tajemniczymi zjawiskami może być natomiast co najmniej ekscytujące. Z tekstu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Psychologia Społeczna nr 4(19)2011 Psychologia Społeczna jest kwartalnikiem, organem Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej. Profil kwartalnika obejmuje problematykę szeroko rozumianej psychologii społecznej: obok eksperymentalnej ps, publikuje prace z pogranicza różnych dyscyplin traktujących o człowieku w środowisku społecznym, poczynając od socjologii i innych nauk społecznych, a kończąc na biologii, neuronauce i psychologii poznawczej. Czasopismo jest otwarte na polemiczne debaty między przedstawicielami różnych orientacji teoretycznych i metodologicznych o miejscu człowieka w środowisku społecznym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
(Wiedza o Sejmie.)
Drugie wydanie Słownika uwzględnia przepisy Konstytucji RP z 1997 r. Książka przedstawia w przystępnej, popularnonaukowej formie pojęcia i zagadnienia teorii oraz praktyki parlamentarnej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33176 (1 egz.)
Czytelnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44493 p (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Polskie gniazda literackie / Marek Borucki. - Warszawa : Sport i Turystyka : Muza, 2009. - 301, [1] s. : il. ; 24 cm.
(Są Takie Miejsca...)
Temat
Broniewski, Władysław (1897-1962) Dąbrowska, Maria (1889-1965) Fiedler, Arkady (1894-1985) Gałczyński, Konstanty Ildefons (1905-1953) Hulka-Laskowski, Paweł (1881-1946) Iłłakowiczówna, Kazimiera (1892-1983) Iwaszkiewicz, Jarosław (1894-1980) Kajka, Michał (1858-1940) Kasprowicz, Jan (1860-1926) Kochanowski, Jan (1530-1584) Konopnicka, Maria (1842-1910) Kossak, Zofia (1889-1968) Kownacka, Maria (1894-1982) Krasiński, Zygmunt (1812-1859) Kuncewiczowa, Maria (1899-1989) Makuszyński, Kornel (1884-1953) Morcinek, Gustaw (1891-1963) Nałkowska, Zofia (1884-1954) Orkan, Władysław (1875-1930) Prus, Bolesław (1847-1912) Rej, Mikołaj (1505-1569) Reymont, Władysław Stanisław (1867-1925) Rydel, Lucjan (1870-1918) Sienkiewicz, Henryk (1846-1916) Strug, Andrzej (1871-1937) Świętochowski, Aleksander (1849-1938) Zegadłowicz, Emil (1888-1941) Żeromski, Stefan (1864-1925) Muzeum Władysława Broniewskiego (Warszawa) Muzeum Marii Dąbrowskiej (Warszawa) Muzeum-Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera (Puszczykowo) Muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego (Pranie) Gabinet pisarza Pawła Hulki-Laskowskiego Mieszkanie-Pracownia Kazimiery Iłłakowiczówny Muzeum im.Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów (Stawisko) Muzeum Michała Kajki (Ogródek) Muzeum Jana Kasprowicza (Zakopane) Muzeum Jana Kochanowskiego (Czarnolas) Muzeum Marii Konopnickiej (Żarnowiec) Muzeum Zofii Kossak-Szatkowskiej (Górki Wielkie) Izba Pamięci Marii Kownackiej (Warszawa) Muzeum Romantyzmu (Opinogóra) Dom Marii i Jerzego Kuncewiczów "Kuncewiczówka" (Kazimierz Dolny) Muzeum im. Kornela Makuszyńskiego willa "Opolanka" (Zakopane) Muzeum im. Gustawa Morcinka (Skoczów) Muzeum im. Wacława i Zofii Nałkowskich "Dom nad Łąkami" (Wołomin) Dom Władysława Orkana (Poręba Wielka) Muzeum Bolesława Prusa (Nałęczów) Muzeum-Dworek Mikołaja Reja (Nagłowice) Izba Pamięci Władysława Reymonta (Kołaczkowo) Regionalne Muzeum Młodej Polski "Rydlówka" (Kraków) Muzeum Henryka Sienkiewicza (Oblęgorek) Muzeum Andrzeja Struga (Warszawa) Krzewnia - dom Aleksandra Świętochowskiego (Ciechanów) Muzeum Emila Zegadłowicza (Wadowice) Chata-Muzeum Stefana Żeromskiego (Nałęczów) Literatura polska Pisarze polscy
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 99873 P (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38320 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Numer tematyczny poświęcony "konfliktowym rocznicom" oraz zjawiskom kulturowym i społecznym, które wiążą się z rocznicowymi obchodami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej