Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(1660)
IBUK Libra
(61)
Forma i typ
Książki
(1660)
Publikacje naukowe
(99)
E-booki
(61)
Publikacje fachowe
(35)
Publikacje dydaktyczne
(29)
Poradniki i przewodniki
(10)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Proza
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Poezja
(3)
Publikacje informacyjne
(3)
Dostępność
dostępne
(3713)
wypożyczone
(280)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(930)
Czytelnia Piła
(83)
Wypożyczalnia Chodzież
(798)
Czytelnia Chodzież
(18)
Wypożyczalnia Czarnków
(504)
Czytelnia Czarnków
(2)
Wypożyczalnia Trzcianka
(472)
Czytelnia Trzcianka
(9)
Wypożyczalnia Złotów
(587)
Czytelnia Złotów
(6)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(411)
Czytelnia Wągrowiec
(140)
Informatorium
(14)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(20)
Autor
Śliwerski Bogusław
(70)
Łobocki Mieczysław
(35)
Dymara Bronisława
(28)
Skorek Ewa Małgorzata
(23)
Stasica Jadwiga
(23)
Ogrodzka-Mazur Ewa
(21)
Franczyk Anna
(18)
Krajewska Katarzyna
(18)
Szuścik Urszula
(18)
Murzyn Andrzej
(16)
Winczura Barbara
(16)
Węglińska Maria
(16)
Nalaskowski Aleksander
(15)
Minczakiewicz Elżbieta Maria
(13)
Gajda Janusz
(12)
Bereźnicki Franciszek
(11)
Gajdzica Zenon
(11)
Kierczak Urszula
(11)
Korzeniowska Wiesława
(11)
Niewola Dorota
(11)
Szkudlarek Tomasz
(11)
Żłobicki Wiktor
(11)
Cytowska Beata
(10)
Fuks Agata
(10)
Głażewski Michał
(10)
Kowalewska Barbara
(10)
Melosik Zbyszko
(10)
Jakubowski Witold
(9)
Kaczmarek Bogusława Beata
(9)
Konieczna Ewelina J
(9)
Maciarz Aleksandra
(9)
Nęcka Edward
(9)
Plopa Mieczysław
(9)
Przybyliński Sławomir
(9)
Schoenebeck Hubertus von
(9)
Wyczesany Janina
(9)
Błeszyński Jacek Jarosław
(8)
Dzionek Elżbieta
(8)
Gładyszewska-Cylulko Joanna
(8)
Jąder Mariola
(8)
Klinik Anna
(8)
Leppert Roman
(8)
Sikorski Wiesław
(8)
Skałbania Barbara
(8)
Bielski Janusz
(7)
Bińczycka Jadwiga
(7)
Dudzikowa Maria
(7)
Grzybowski Przemysław Paweł
(7)
Klus-Stańska Dorota
(7)
Miksza Małgorzata
(7)
Moroz Henryk
(7)
Muchacka Bożena
(7)
Olszówka Piotr
(7)
Oszwa Urszula
(7)
Puślecki Władysław
(7)
Rottermund Jerzy
(7)
Staniek Marzena
(7)
Szmidt Krzysztof J
(7)
Szołtysek Adolf Ernest
(7)
Tomkiewicz-Bętkowska Aleksandra
(7)
Bobkowicz-Lewartowska Lucyna
(6)
Kowalski Mirosław
(6)
Krzysztoszek Grażyna
(6)
Kulisiewicz Beata
(6)
Lubina Monika
(6)
Maurer Alicja
(6)
Mihilewicz Stanisława
(6)
Oelszlaeger-Kosturek Beata
(6)
Ogonowska Agnieszka
(6)
Pikuła Norbert
(6)
Piszczek Małgorzata
(6)
Skibska Joanna
(6)
Wiącek Renata
(6)
Zajączkowski Krzysztof
(6)
Adamek Irena
(5)
Cabała Monika
(5)
Chrzanowska Iwona
(5)
Czelakowska Danuta
(5)
Gmosińska Małgorzata
(5)
Gunia Grażyna
(5)
Krztoń Alicja
(5)
Kurzępa Jacek
(5)
Pawlak Piotr
(5)
Szymański Mirosław Józef
(5)
Witkowski Lech
(5)
Łukasik Joanna Małgorzata
(5)
Śliwerska Wiesława
(5)
Apanel Danuta
(4)
Baranowicz Krystyna
(4)
Bierońska Elżbieta
(4)
Bocheńska-Włostowska Katarzyna
(4)
Borowska-Beszta Beata
(4)
Bzowska Lucyna
(4)
Denek Kazimierz
(4)
Domagała-Kręcioch Agnieszka
(4)
Drewniak-Wołosz Elżbieta
(4)
Dąbrowska-Jabłońska Iwona
(4)
Giese-Szczap Klaudia
(4)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(4)
Hejnicka-Bezwińska Teresa
(4)
Rok wydania
2020 - 2024
(60)
2010 - 2019
(790)
2000 - 2009
(713)
1990 - 1999
(158)
Okres powstania dzieła
2001-
(176)
1901-2000
(3)
1901-1914
(1)
1918-1939
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(1720)
Język
polski
(1679)
nieznany (po)
(36)
angielski
(1)
Odbiorca
Dzieci
(12)
Nauczyciele
(12)
Rodzice
(11)
6-8 lat
(9)
Logopedzi
(9)
0-5 lat
(8)
Nauczyciele przedszkoli
(8)
Szkoły wyższe
(8)
Pedagodzy
(7)
Przedszkola
(7)
Terapeuci zajęciowi
(7)
Nauczyciele nauczania początkowego
(6)
Szkoły podstawowe
(5)
9-13 lat
(4)
Dorośli
(4)
Klasa 1.
(3)
Klasa 2.
(3)
Klasa 3.
(3)
Nauczanie początkowe
(3)
Pedagodzy specjalni
(3)
Psycholodzy
(3)
Studenci
(3)
Arteterapeuci
(1)
Klasa 2
(1)
Klasa 4.
(1)
Klasa 5.
(1)
Klasa 6.
(1)
Klasa 7.
(1)
Klasa 8.
(1)
Licea
(1)
Pedagodzy szkolni
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Terapeuci
(1)
Tyflopedagodzy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(20)
Temat
Dziecko
(206)
Wychowanie
(152)
Pedagogika
(144)
Nauczanie początkowe
(109)
Nauczanie
(100)
Nauczyciele
(92)
Mowa
(84)
Wychowanie przedszkolne
(83)
Dziecko niepełnosprawne
(82)
Szkolnictwo
(78)
Rodzina
(66)
Młodzież
(62)
Niepełnosprawni
(56)
Język polski
(52)
Pedagogika specjalna
(49)
Uczniowie
(49)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(48)
Kształcenie integracyjne
(48)
Logopedia
(47)
Kształcenie
(45)
Nauczanie zintegrowane
(44)
Oświata
(44)
Dziecko autystyczne
(43)
Wychowanie w rodzinie
(43)
Autyzm
(42)
Gry edukacyjne
(39)
Pedagogika resocjalizacyjna
(38)
Myślenie twórcze
(36)
Rodzice
(36)
Wartość
(35)
Kobieta
(34)
Niepełnosprawni umysłowo
(34)
Niepowodzenia szkolne
(34)
Stosunki interpersonalne
(31)
Twórczość
(31)
Więźniowie
(31)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(29)
Agresywność
(28)
Uczenie się
(28)
Przemoc w rodzinie
(27)
Czytanie
(26)
Matematyka
(26)
Psychoterapia
(26)
Socjalizacja
(26)
Środki masowego przekazu
(26)
Muzykoterapia
(25)
Dysleksja i dysgrafia
(24)
Dziecko zdolne
(24)
Gry i zabawy
(24)
Osobowość
(24)
Wychowanie estetyczne
(23)
Zachowanie
(23)
Zespół ADHD
(23)
Arteterapia
(22)
Edukacja międzykulturowa
(22)
Integracja społeczna
(22)
Muzyka
(22)
Ludzie starzy
(21)
Przestępczość
(21)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(21)
Internet
(20)
Metoda Montessori
(20)
Pedagogika penitencjarna
(20)
Pisanie
(20)
Wychowanie moralne
(20)
Edukacja zdrowotna
(19)
Metodologia
(19)
Niedostosowanie społeczne
(19)
Pedagogika kultury
(19)
Sztuka
(19)
Alkoholizm
(18)
Komunikacja niewerbalna
(18)
Patologia społeczna
(18)
Pedagogika społeczna
(18)
Terapia zajęciowa
(18)
Wychowanie fizyczne
(18)
Diagnoza pedagogiczna
(17)
Dziecko głuche
(17)
Dziecko z ADHD
(17)
Innowacje
(17)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(17)
Kultura masowa
(17)
Szkolnictwo specjalne
(17)
Komunikacja społeczna
(16)
Pedagodzy specjalni
(16)
Szkolnictwo wyższe
(16)
Współdziałanie
(16)
Biblioterapia
(15)
Małżeństwo
(15)
Metody aktywizujące (pedagog.)
(15)
Opieka społeczna
(15)
Poczucie własnej wartości
(15)
Rehabilitacja medyczna
(15)
Wychowanie do wartości
(15)
Wykluczenie społeczne
(15)
Adaptacja społeczna
(14)
Bajkoterapia
(14)
Dziecko niedosłyszące
(14)
Jakość życia
(14)
Montessori, Maria (1870-1952)
(14)
Temat: dzieło
Biblia
(1)
Brzezina
(1)
Epistulae ad familiares
(1)
Kobieta i Życie (czasopismo ; 1951-2002)
(1)
Kontynenty (czasop. ; Londyn)
(1)
Kultura (czasopismo emigracyjne)
(1)
Nauczyciele-Nauczycielom (seria wyd.)
(1)
Panny z Wilka
(1)
Przyjaciółka (czasopismo)
(1)
Psychopatologia i psychoprofilaktyka
(1)
Tartuffe
(1)
Temat: czas
2001-0
(86)
2001-
(71)
1989-
(66)
1901-
(38)
1901-2000
(23)
1801-
(19)
1989-2000
(12)
1945-1989
(10)
1701-
(6)
1801-1900
(4)
1918-
(4)
1945-
(4)
1501-1600
(3)
1601-1700
(3)
1701-1800
(3)
1501-
(2)
1601-
(2)
1918-1939
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1901-1914
(1)
1939-
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2009-2010
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(49)
Niemcy
(3)
Podkarpackie, województwo
(3)
Wielka Brytania
(3)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(3)
Czechy
(2)
Kraków (woj. małopolskie)
(2)
Litwa
(2)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie ; okręg)
(2)
Szwecja
(2)
Województwo małopolskie (1999- )
(2)
Włochy
(2)
Śląskie, województwo (od 1999)
(2)
Anglia
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Będzin (woj. śląskie ; okręg)
(1)
Chocznia (woj. małopolskie)
(1)
Finlandia
(1)
Francja
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Kujawsko-pomorskie, województwo
(1)
Legnica (woj. dolnośląskie ; okręg)
(1)
Małopolskie, województwo
(1)
Norwegia
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Pomorskie, województwo (od 1999)
(1)
Portugalia
(1)
Rosja
(1)
Singapur
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Stany Zjednoczone Ameryki
(1)
Stary Kisielin (woj. lubuskie)
(1)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(1)
Szwajcaria
(1)
Tanzania
(1)
Tarnowskie Góry (woj. śląskie ; okręg)
(1)
Wadowice (woj. małopolskie)
(1)
Warmińsko-mazurskie, województwo
(1)
Warszawa
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Województwo mazowieckie (1999- )
(1)
Województwo pomorskie (1999- )
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie ; okręg)
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie)
(1)
Łódź (woj. łódzkie ; okręg)
(1)
Łódź (woj. łódzkie)
(1)
Świebodzin (woj. lubuskie)
(1)
Świętokrzyskie, województwo
(1)
Gatunek
Podręczniki akademickie
(35)
Monografia
(33)
Praca zbiorowa
(33)
Opracowanie
(29)
Raport z badań
(21)
Ćwiczenia i zadania
(20)
Poradniki dla nauczycieli
(16)
Poradniki
(13)
Scenariusze zajęć
(13)
Podręczniki
(12)
Poradnik
(12)
Poezja dziecięca polska
(11)
Scenariusze zajęć dla przedszkoli
(10)
Literatura dziecięca polska
(9)
Materiały konferencyjne
(9)
Bajki i baśnie
(5)
Literatura dziecięca
(5)
Podręcznik
(5)
Scenariusz zajęć
(5)
Opowiadania i nowele
(4)
Pamiętniki polskie
(4)
Poradniki dla rodziców
(4)
Programy nauczania początkowego
(4)
Publicystyka polska
(4)
Scenariusze imprez okolicznościowych
(4)
Antologie
(3)
Film
(3)
Księgi pamiątkowe
(3)
Materiały pomocnicze
(3)
Opowiadanie dziecięce polskie
(3)
Scenariusze imprez szkolnych
(3)
Scenariusze zajęć do nauczania początkowego
(3)
Szkice literackie
(3)
Słowniki polskie
(3)
Utwory sceniczne dla dzieci
(3)
Wiersze
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Ćwiczenia i zadania dla gimnazjów
(3)
Ćwiczenia i zadania dla szkół średnich
(3)
Antologia
(2)
Bibliografia
(2)
Blogi
(2)
Czasopisma młodzieżowe polskie
(2)
Fotografia
(2)
Komiksy
(2)
Księga pamiątkowa
(2)
Materiały pomocnicze do nauczania początkowego
(2)
Melodia z tekstem podłożonym
(2)
Opowiadanie
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Piosenka dziecięca polska
(2)
Poezja polska
(2)
Programy nauczania
(2)
Programy nauczania dla szkół podstawowych
(2)
Programy nauczania dla szkół ponadgimnazjalnych
(2)
Scenariusz
(2)
Scenariusze imprez szkolnychh
(2)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(2)
Szkice literackie polskie
(2)
Słowniki biograficzne
(2)
Wydawnictwa dla dzieci
(2)
Wywiad dziennikarski
(2)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(2)
Adaptacja filmowa
(1)
Adhortacje apostolskie
(1)
Aforyzmy
(1)
Bajka i baśń
(1)
Biografie
(1)
Broszura
(1)
Case study (studium przypadku)
(1)
Czasopisma kobiece
(1)
Czasopisma młodzieżowe
(1)
Czasopisma polskie
(1)
Czasopisma społeczno-kulturalne polskie
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Dramat polski
(1)
Dyktanda
(1)
Encyklopedia
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film polski
(1)
Film reklamowy
(1)
Gry hazardowe
(1)
Gry komputerowe
(1)
Ilustracje
(1)
Komedia francuska
(1)
Kompendia i repetytoria
(1)
Książka do kolorowania
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Legendy i podania
(1)
Listy
(1)
Literatura
(1)
Literatura fantastyczna polska
(1)
Literatura ludowa
(1)
Literatura młodzieżowa
(1)
Literatura młodzieżowa niemiecka
(1)
Literatura polska
(1)
Literatury europejskie
(1)
Materiały pomocnicze dla gimnazjów
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół podstawowych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(128)
Socjologia i społeczeństwo
(38)
Psychologia
(32)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(13)
Historia
(12)
Medycyna i zdrowie
(12)
Językoznawstwo
(7)
Kultura i sztuka
(6)
Etnologia i antropologia kulturowa
(4)
Media i komunikacja społeczna
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(3)
Kultura fizyczna i sport
(2)
Matematyka
(2)
Styl życia, moda i uroda
(2)
Zarządzanie i marketing
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Rozwój osobisty
(1)
1721 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wzrost populacji ludzi w starszym wieku powoduje, że w wielu krajach obserwuje się rosnące zainteresowanie tą generacją. Sytuacja życiowa i problemy ludzi starych stały się przedmiotem badań oraz rozważań teoretycznych pedagogów, psychologów, socjologów, polityków, ekonomistów, demografów. Starzejące się społeczeństwo i zaspokajanie jego potrzeb jest wyzwaniem dla służb społecznych. Zwrócenie uwagi na wybrane problemy osób w starszym wieku, było przesłaniem niniejszego opracowania, które składa się z trzech uporządkowanych problemowo części. Pierwszą część poświęcono biologicznym, psychologicznym i społecznym aspektom starzenia się i starości. W drugiej części znajdują się rozważania na temat funkcjonowania osób starszych w różnych środowiskach (rodzina, dom pomocy społecznej) oraz ról społecznych oraz związanych z tym trudnościami. W trzeciej części przedstawiono problematykę dotyczącą wybranych form aktywności i terapii ludzi starych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W pracy resocjalizacyjnej pedagog nie tylko posługuje się posiadaną wiedzą i zdobytymi kompetencjami, lecz także wyciska na podopiecznym piętno własnej osobowości i stylu funkcjonowania, żeby pomóc mu zmienić swoje życie. Zadaniem wychowawcy jest dopasowanie posiadanej wiedzy i wykorzystywanych technik pracy z osobowością własną i podopiecznego. W niniejszej książce omówiono głównie kluczowe umiejętności i techniki stosowane w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi. Opisane umiejętności mogą być wykorzystywane zarówno w warunkach środowiska otwartego, placówkach resocjalizacyjnych pobytu dziennego, jak i ośrodkach całodobowych. Przedstawiona propozycja jest wynikiem przemyśleń i doświadczeń autora zdobytych w pracy z dziećmi i młodzieżą. Autor uważa, iż teorie poznawczo-behawioralne są godne uwagi w pedagogice resocjalizacyjnej. Wskazują na nieadekwatne treści poznawcze osób niedostosowanych społecznie, zalecają określone strategie zaradcze oraz uczą specyficznych sposobów rozwiązywania problemów wykorzystując instrukcje, modelowanie, ukierunkowane ćwiczenia i informacje zwrotne. Dla pełniejszego zilustrowania problemu oraz ze względu na poruszany obszar i cel opracowania w książce zostały podane przykłady zaczerpnięte z doświadczenia zawodowego autora. W książce autor chce pokazać Czytelnikom możliwości wykorzystania w pracy resocjalizacyjnej empatii, autorytetu, asertywności, sposoby motywowania wychowanków oraz rozwiązywania problemów. Oddana do ich rąk książka opisuje między innymi, jak kształtować prospołeczne umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie. Uwzględnia wiele technik i umiejętności psychokorekcyjnych, takie jak: aktywne słuchanie, odzwierciedlanie, rozmowy motywacyjne czy praca zorientowana na rozwiązanie problemu. Zdolność do kształtowania prospołecznych umiejętności u nieletnich niedostosowanych społecznie jest jedną z kluczowych kompetencji pedagoga resocjalizacyjnego, która determinuje efektywność podejmowanych przez niego oddziaływań. Im więcej będzie się o tym mówiło, pisało i uczyło, tym większe korzyści będą odnosiły osoby niedostosowane społecznie, praktycy oraz społeczeństwo. Książka ta będzie pomocna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków. Ponieważ uwzględnia zarówno teoretyczny, jak i praktyczny aspekt resocjalizacji, jest ona skierowana do szerokiego grona odbiorców. Polecamy studentom, badaczom, pedagogom resocjalizacyjnym, psychologom i socjologom zainteresowanym tą tematyką. Dla badaczy może być inspiracją do rozwijania teorii i prowadzenia studiów nad skutecznością interwencji psychokorekcyjnych, a dla praktyków – do pewnych rozważań porządkujących ich warsztat pracy. Książka jest zaadresowana przede wszystkim do tych osób, które chcą rozwijać swoje umiejętności wychowawcze potrzebne w pracy z osobami niedostosowanymi społecznie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Problem dyskalkulii doczekał się wielu opracowań teoretycznych i badawczych w literaturze światowej, natomiast w Polsce wzbudził zainteresowanie dopiero w latach dziewięćdziesiątych i nie doczekał się jeszcze zwartych wydawnictw. Monografia jest pracą zbiorową. Prezentuje główne trendy w literaturze psychologicznej dotyczące dyskalkulii rozwojowej oraz wyniki badań nad tym zjawiskiem przeprowadzonych w polskich szkołach. Książka jest skierowana zarówno do nauczycieli matematyki, jak również do wykładowców i studentów pedagogiki i psychologii oraz pedagogów szkolnych i psychologów z poradni pedagogiczno-psychologicznych. Powinna zainteresować również rodziców, których dzieci mają bardzo duże trudności w uczeniu się matematyki, spowodowane nie lenistwem, a specyficznymi zaburzeniami zdolności arytmetycznych, określanymi mianem dyskalkulii rozwojowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Rozważania zaprezentowane w prezentowanej publikacji koncentrują się wokół wątku penitencjarnego. Pierwszoplanowym zjawiskiem jest podkultura więzienna, która nie jest sformalizowanym zjawiskiem występującym w zakładzie karnym, ponieważ stoi w opozycji do jego oficjalnych przepisów. Podkultura dzieli się na „grypsujących”, „niegrypsujących” i „cweli”. Ten ukryty nurt ma destruktywny wpływ na proces resocjalizacji, a cały tajemny „więzienny kodeks” niewątpliwie jest usytuowany w opozycji do procesu naprawy człowieka – więźnia. Zakłady karne to nie tylko osoby osadzone i personel pilnujący, to także wiele sytuacji tworzących tamtejszą atmosferę i wpływających na świat znajdujący się za wielkim murem. W związku z tym istnieje potrzeba ukazywania autentycznych relacji i zjawisk istniejących w środowisku więziennym. Książka niewątpliwie przyczyni się do rozwoju myśli resocjalizacyjnej w wydaniu penitencjarnym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsze opracowanie zawiera teoretyczny i logistyczny opis podstaw pracy domowej najmłodszych uczniów oraz omówienie i analizę wyników badań nad funkcjonowaniem prac domowych uczniów zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Publikacja omawia badania zrealizowane przez Instytut Medycyny Pracy w Łodzi na losowej próbie ponad 1200 nauczycieli szkół publicznych z całego kraju. W książce przedstawiono wyniki aktualnej diagnozy stanu pozytywnych (salutogennych) i negatywnych (stresorów) czynników środowiska pracy nauczycieli. Dane uzupełniono o analizę jakości relacji nauczyciel – uczeń, także w zakresie przemocy w tym wymiarze. Omówiono również konsekwencje oddziaływania warunków pracy na nauczycieli, w tym poziom wypalenia zawodowego. Publikacja zawiera także propozycje praktycznych rozwiązań w kwestii redukcji ujemnego wpływu środowiska pracy nauczyciela na jego dobrostan. Niniejsza książka na podstawie wyników aktualnych reprezentatywnych badań na dużej próbie nauczycieli opisuje, jak spostrzegają oni pozytywne i negatywne czynniki występujące w ich miejscu pracy. Podjęto w niej dyskusję na temat związków między warunkami pracy nauczyciela a relacją nauczyciel – uczeń. Ponieważ z założenia prezentowana publikacja ma mieć wymiar praktyczny, czytelnika zainteresowanego metodologią zrealizowanych badań odsyłamy do aneksu, gdzie przedstawiono podstawowe informacje dotyczące schematu badawczego, doboru próby i zastosowanych narzędzi. […] Pragniemy, aby głównymi odbiorcami książki były osoby zajmujące się planowaniem i organizacją pracy nauczycieli na różnych poziomach – od systemowego po zarządzanie konkretną placówką oświatową. Staraliśmy się zatem uzyskać kompromis – przedstawiamy rzetelne dane naukowe jednak w przystępnej formie, świadomie rezygnując z niektórych dyskusji teoretycznych czy bardziej skomplikowanych metod analizy uzyskanych wyników. […] […] Struktura książki obejmuje rozdziały wprowadzające do zagadnień stresorów i czynników salutogennych w środowisku pracy oraz rozwiązań na rzecz wspierania dobrostanu nauczyciela w środowisku pracy. W kolejnych rozdziałach omówiono wpływ warunków pracy na nauczyciela, uwzględniając zarówno negatywne (np. poziom wypalenia zawodowego), jak i pozytywne (np. chęć ponownego wyboru zawodu) konsekwencje. Następnie dokładnie scharakteryzowano poszczególne stresory psychospołeczne w środowisku pracy. Każdy z rozdziałów dotyczących tego tematu zawiera krótkie wprowadzenie teoretyczne i odniesienie do wcześniejszych badań. Przedstawiono w nich także wybrane wyniki naszych badań i zaproponowano rozwiązania praktyczne mające na celu zapobieganie negatywnym skutkom oddziaływania określonego stresora w środowisku pracy, jego eliminację bądź redukcję. Podjęto także problematykę przemocy w relacji nauczyciel – uczeń i jej powiązania ze stanem psychospołecznych warunków pracy nauczyciela. Następnie, zachowując podobną strukturę, omówiono salutogenne elementy środowiska pracy. W rozwiązaniach praktycznych skoncentrowano się na tym, jak wspierać pozytywne aspekty środowiska pracy nauczycieli. Osobny rozdział poświęcono fizycznym warunkom pracy nauczycieli, które także, chociaż w ograniczonym zakresie, były diagnozowane w naszych badaniach prezentowanych w niniejszej publikacji. Książkę zamykają rozważania ukazujące, jak działania na rzecz dobrostanu nauczycieli mogą być realizowane w formie dobrze zaplanowanego, ustrukturyzowanego programu promocji zdrowia. […] Jacek Pyżalski Dorota Merecz
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Polecamy kolejną wyjątkową monografię akademicką w ramach serii autorskich monografii i podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce pt. Teorie kształcenia w świecie cyfrowym Ze względu na rosnące znaczenie teorii poznania dla procesu kształcenia w niniejszej monografii zaprezentowane zostały kompletne koncepcje, które w istotny sposób wpływają na współczesną dydaktykę. Autorzy zdecydowali się także dokonać wyboru humanistycznych teorii kształcenia pod kątem ich znaczenia dla kształtowania nowych poglądów na dydaktykę. Starali się również podkreślać ich znaczenie dla kształcenia. W kilku przypadkach zwrócili uwagę na rodzące się koncepcje oraz charakterystyczne cechy świadczące o ich oryginalności lub tylko sprawiające takie pozory. Do dyskursu nad teoriami kształcenia wprowadzili także dwa zagadnienia, które zdaniem Autorów Doroty i Bronisława Siemienieckich będą miały wpływ na dynamikę zmian w edukacji w najbliższej dekadzie. Jednym z nich jest nauczanie on-line, a drugim nowe media. W pierwszym przypadku stanowisko opieramy na wyraźnie rysującej się tendencji do rozwijania różnych form e-learningu. W drugim bazujemy na wszechobecności mediów w życiu człowieka, które stają się równoprawnym graczem w procesie komunikowania się ludzi. W rozważaniach Autorów starali się uwzględnić dorobek polskich dydaktyków, którzy nie tylko dorównywali kroku swoim kolegom w innych krajach, ale często wytyczali oryginalne kierunki rozważań teoretycznych i praktycznych w kształceniu. Swoją książką chcieli przypomnieć ich wkład naukowy do nauk o edukacji i w ten sposób złożyć hołd ich wspaniałym osiągnięciom.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Polecana publikacja omawia podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnostycznego w pracy pedagogicznej oraz próbuje określić zakres kompetencji i obszar badawczy pedagoga. Spór o charakter diagnozy i zakres kompetencyjny między psychologiem a pedagogiem powoduje wycofywanie się pedagogów z działalności diagnostycznej lub ograniczenie ich pracy do diagnostyki edukacyjnej… Celem publikacji jest uświadomienie przyszłym pedagogom znaczenia diagnostyki w przygotowaniu zawodowym oraz kształtowanie wrażliwości i umiejętności związanych z procesem diagnozowania w pracy terapeutyczno-wychowawczej. Adresatami książki są studenci kierunków pedagogicznych, nauczycielskich, którzy w przyszłości podejmą pracę pedagogiczną z dziećmi i młodzieżą, stąd w książce posłużono się określeniami „nauczyciel”, „pedagog” – jako osoby dokonujące diagnozy pedagogicznej. Niniejsza publikacja może też być wykorzystywana przez pedagogów i nauczycieli w samokształceniu i doskonaleniu zawodowym połączonym z kształtowaniem refleksji nad własnym profesjonalizmem zawodowym. Analiza literatury pozwala na pełniejszą ocenę dotychczasowych działań i ich odpowiednią weryfikację. Rozwijanie refleksji zawodowej to istotny element samokształcenia, którego celem jest stałe doskonalenie pracy i zwiększanie jej skuteczności. Autorka ma nadzieję, że książka będzie pomocna w podnoszeniu jakości kształcenia przyszłych kadr pedagogicznych. Książka podejmuje kilka ważnych obszarów tematycznych pod kątem teoretyczno-pragmatycznym. Jej celem jest zapoznanie z założeniami teoretycznymi procesu diagnozowania oraz przedstawienie praktycznych rozwiązań diagnozy pedagogicznej. Część pierwsza zawiera teoretyczno-metodologiczne podstawy diagnozy w ujęciu określonych teorii i koncepcji badań w obszarze wybranych subdyscyplin pedagogicznych… Część druga publikacji obejmuje zagadnienia diagnostyki w odniesieniu do wybranych obszarów (środowisk wychowawczych). Analiza możliwości diagnostycznych pedagoga w rozpoznawaniu środowiska rodzinnego, z wykorzystaniem opisanych sposobów poznawania, uwzględnia badania prowadzące do rozpoznania funkcjonowania rodziny i jej wpływu na proces wychowania oraz nauczania. Podkreślenie roli diagnozy pedagogicznej we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci zagrożonych niepełnosprawnością ma uświadomić pedagogom ich udział w pracach zespołów wczesnego wspomagania i określić działania profesjonalne ukierunkowane na dziecko i jego najbliższe otoczenie (rodzinę). Opis wybranych metod wczesnego diagnozowania dziecka ułatwi planowanie i realizowanie zadań z zakresu wczesnej obserwacji i wczesnego rozpoznawania objawów zaburzeń rozwojowych, przyczyniając się do lepszego przygotowania pedagogów do współpracy z rodzicami. Pokazanie sposobów diagnozy realizowanych przez innych specjalistów ma wartość poznawczą, uświadamia bowiem pedagogom zakres czynności diagnostycznych i przygotowuje do rozumienia oraz właściwego interpretowania treści diagnozy specjalistycznej (medycznej czy psychologicznej). Książka opisuje również możliwości badania klimatu szkoły i klasy oraz rozpoznawania zjawisk zachodzących wewnątrz grup rówieśniczych, czyli czynności przygotowujących do podejmowania działań diagnostycznych zarówno indywidualnych, jak i grupowych (zespołowych), które mogą być wykorzystywane w opracowaniu programu wychowawczego czy profilaktycznego szkoły. Publikacja ta jest wynikiem kilkuletniej pracy i doświadczeń zawodowych, ale też dużego zaangażowania osób naukowo zajmujących się tą problematyką.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Niniejsza publikacja wpisuje się w obszar poszukiwań i uzupełnia rynek wydawniczy o pozycję pedagogiczną, która adresowana jest do wielu różnych podmiotów: nauczycieli, studentów i kandydatów na nauczycieli, wychowawców, opiekunów, pedagogów oraz wszystkich osób, które przygotowują się do zawodu terapeuty pedagogicznego lub chcą podjąć działania pomocowe wobec uczniów w ramach codziennej praktyki edukacyjno-wychowawczej. Szeroki zakres teoretyczny i praktyczny terapii pedagogicznej został świadomie ograniczony do wybranych zagadnień i połączony z kształtowaniem u Czytelnika postawy krytycznego myślenia i refleksyjności. nagroda PTDNiniejsza książka powstała we współpracy dwóch autorek, których zainteresowania naukowe i długoletnia praktyka pedagogiczna koncentrują się wokół zagadnień związanych z pomocą psychopedagogiczną i wspomaganiem rozwoju dziecka – ucznia ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej. Autorki mają nadzieję, że Terapia pedagogiczna w teorii i działaniu. Wybrane zagadnienia stanowić będzie źródło informacji i kształtowania umiejętności i postaw terapeutycznych, jak też namysłu nad codziennością terapeutyczną. Szczególnie pomocna może być krótka refleksja nad proponowanymi zagadnieniami po każdym rozdziale i zamieszczony tam wykaz literatury tematycznej. Niniejsza publikacja jest poszerzoną i zmienioną wersją pozycji autorek z roku 2015 Terapia pedagogiczna w zarysie. Teoria, praktyka, refleksja. Struktura książki obejmuje dziewięć rozdziałów. Rozdział pierwszy jest wprowadzeniem czytelnika w obszar zagadnień związanych z terapią pedagogiczną, w którym podejmowane są próby wyjaśnienia podstawowych terminów i ich różnicowania, lokowania terapii w obszarze pedagogiki oraz pokazania relacji między terapią a wychowaniem. W tej części publikacji zdefiniowano terapię pedagogiczną w odniesieniu do pracy nauczyciela, a także zawarto przegląd opracowań z zakresu podjętej problematyki w ujęciu chronologicznym. Rozdział drugi poświęcony jest charakterystyce trudności w uczeniu się rozumianych jako przedmiot oddziaływań terapeuty. Autorki ukazują szerokie spektrum ich definiowania i rozumienia, porządkują znaczenie i stosowanie pojęć tematycznych, ze szczególnym wyjaśnieniem specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. W tym miejscu podjęto analizę trudności w zachowaniu współwystępujących z dysleksją rozwojową, np. ADHD. Związek między problemami w uczeniu się a tymi zachowaniami wskazuje potrzebę podejmowania kompleksowych, holistycznych działań terapeutycznych, w których łączą się i przenikają cztery tory działań: psychoterapeutyczny, psychokorekcyjny, psychodydaktyczny i ogólnorozwojowy. Skuteczność tego rodzaju pracy jest możliwa pod warunkiem współdziałania nauczyciela terapeuty z rodzicami ucznia, o czym traktuje jeden z podrozdziałów. W rozdziale trzecim znajdują się treści dotyczące zajęć korekcyjno-kompensacyjnych analizowane w kilku aspektach: organizacyjnym, prawnym, metodycznym, kompetencyjnym. Stanowi on kompendium wiedzy na temat tego, jak organizować zajęcia, jak kwalifikować do nich uczniów, w jaki sposób opracować program i plan terapii, jak zaplanować jednostkę metodyczną zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz jakie kompetencje winien posiadać nauczyciel prowadzący ten rodzaj specjalistycznych zajęć. Kolejny rozdział niniejszej pracy to prezentacja metod, programów i ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, pogrupowanych w dwa bloki tematyczne: metody usprawniania funkcji percepcyjno-motorycznych oraz metody doskonalące umiejętność czytania i pisania. Nie jest to nowatorski element niniejszej publikacji, ale przypomina on i porządkuje materiał dotąd znany i stosowany, w skrótowej formie prezentuje jego główne założenia i przykładowe ćwiczenia oraz podaje ich źródła, do których czytelnik może sięgnąć w sytuacji większego zainteresowania danym tematem. W rozdziale piątym znajduje się prezentacja nowatorskich metod nauki czytania, co może pomóc nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej we właściwym ich doborze do potrzeb dziecka. Celem autorek jest rozwijanie świadomości nauczyciela co do tego, że nie należy kłaść dużego nacisku na metodę, gdyż dziecko często samo dokonuje wyboru, co należy tylko uszanować i rozwijać. Wśród opisywanych metod nauki czytania znajdują się m.in.: metoda czytania globalnego Glenna Domana, metoda wertykalna upowszechniona za sprawą Jadwigi Włodek-Chronowskiej, metoda symultaniczno-sekwencyjna Jagody Cieszyńskiej oraz metoda nauki pisania Ireny Majchrzak. Kolejny rozdział zawiera treści związane z technikami relaksacji adresowanymi do uczniów, u których współwystępują zaburzenia zachowania typu ADHD i agresja. Są tu przykłady rozwiązań wychowawczo-terapeutycznych, ćwiczeń relaksujących czy oddziaływań psychoterapeutycznych możliwych do stosowania przez nauczyciela. Zamieszczone przykłady dotyczą różnych rozwiązań terapeutycznych i wychowawczych wykorzystywanych w praktyce pedagogicznej. Opis metod alternatywnych, wspomagających proces klasycznej terapii pedagogicznej, wypełnia siódmy rozdział. Znajdują się tu: metoda integracji sensorycznej A. Jean Ayres, metoda kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, program korekty dysleksji Rona Davisa, program stymulacji półkul mózgowych Dirka Bakkera, metoda EEG biofeedback. Każda z opisanych metod ma swoich zwolenników i przeciwników. Zarówno związane z nimi kontrowersje, jak i ich zalety dopełniają treści tego rozdziału. Warto zaznaczyć szersze zastosowanie niektórych metod do pracy z uczniem niepełnosprawnym zgodnie z aktualnym rozumieniem i sposobem realizowania terapii pedagogicznej w obszarze pedagogiki specjalnej. W rozdziale ósmym prezentowane są formy arteterapii, takie jak: biblioterapia, dramatoterapia, plastykoterapia, muzykoterapia, choreoterapia. Włączenie tych technik terapeutycznych ma pokazać szerokie spektrum oddziaływań holistycznych na dziecko z problemami oraz utrudnieniami rozwojowymi i edukacyjnymi. Rozdział dziewiąty odwołuje się do terapii pedagogicznej w ocenie nauczycieli praktyków i studentów terapii pedagogicznej. Dyskusja w danym obszarze tematycznym toczy się wokół wybranych zagadnień inspirowanych praktyką, takich jak: warunki organizacji terapii pedagogicznej w szkole, stosowane w praktyce metody terapii, kwalifikacje nauczycieli terapeutów, motywacja do pracy terapeutycznej, problemy nauczycieli terapeutów i ich oczekiwania. W tym rozdziale zamieszczono pytania studentów dotyczące problematyki szeroko rozumianej terapii pedagogicznej, na które odpowiadają autorki pracy, korzystając ze swojej wiedzy i własnych doświadczeń zawodowych. Wydawać by się mogło, iż obszar terapii został dawno zagospodarowany i wnikliwie zanalizowany – istnieje wiele przewodników, opracowań metodycznych i pomocy. Rzeczywistość edukacyjna pozostaje jednak na marginesie tych zmian, nadal zanurzona jest w działaniach klasycznych, bazujących na treningach, kartach pracy, rutynowych działaniach w relacji terapeuta–dziecko. Współczesny świat atakuje wielością, różnorodnością, tempem oraz dynamiką zmian, co powoduje rodzaj napięcia między działaniem a myśleniem, teorią a praktyką oraz rodzi retoryczne pytania: „jak?”, „w jaki sposób?”, „po co?”, „dlaczego?”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi prezentację wybranych najistotniejszych kwestii, które powinny być uwzględniane w analizie i przemyśleniach towarzyszących działaniom na rzecz projakościowych wdrożeń i zmian, ukierunkowanych na wsparcie nauczyciela i ucznia w przestrzeni edukacyjnej. W pierwszej części tomu, zatytułowanej Kierunki odpowiedzialnej edukacji, znalazł się tekst Andrzeja Gofrona stanowiący rekonstrukcję kulturową doświadczenia percepcyjnego osoby uczącej się w koncepcjach Jeana Piageta, Lwa S. Wygotskiego, Jerome’a Brunera. Autor ukazuje zmianę epistemologiczną od psychologicznego do kulturowego sposobu widzenia efektywności dydaktycznej, co może stanowić przesłankę przejścia od transmisyjnego do konstytutywnego sposobu rozumienia i uprawiania edukacji. Kolejny artykuł, autorstwa Julity Orzelskiej, jest próbą upomnienia się o edukację istotną egzystencjalnie oraz ukazania „sfery irracjonalności” w zachowaniach adresatów działań edukacyjnych. Małgorzata Kunicka zaprezentowała rozważania na temat wartości i poszukiwań podstaw norm moralnych w odniesieniu do procesu wychowania. Przedstawiła dwie tendencje tych poszukiwań: ukierunkowaną na wartość życia i godności ludzkiej oraz odnoszącą się do jakości życia. Drugą część opracowania, pt. Nauczyciel w kontekście społecznych oczekiwań, rozpoczyna tekst Agnieszki Michalkiewicz-Gorol, która podjęła próbę diagnozy społecznego odbioru wizerunku nauczyciela oraz ukazania tego, jak ów wizerunek kształtuje się w perspektywie przemian społecznych i kulturowych. W kolejnym artykule Małgorzata Kabat omówiła pojęcie asertywności w ujęciu różnych autorów oraz w świetle współczesnych przemian społecznych. Opracowanie Iwony Samborskiej jest prezentacją wymagań stawianych nauczycielowi w kontekście dbania o jakość wczesnej edukacji. Autorka na podstawie wyników badań wyróżniła główne obszary przygotowania nauczyciela oceniane przez respondentów pozytywnie lub jako wymagające poprawy (dotyczyły one takich kompetencji, jak: praca z dzieckiem/uczniem, praktyki zawodowe, współpraca z rodzicami i środowiskiem oraz działalność dydaktyczna uczelni). Kolejny artykuł – Karin Fodorovej i Kornelii Solich – stanowi omówienie wyników badań pilotażowych prowadzonych wśród nauczycieli przedszkoli pracujących w Czechach i w Polsce. Pozwoliły one na wgląd w sferę kształcenia nauczycieli, dostarczyły informacji o ich potrzebach edukacyjnych oraz o przeszkodach napotykanych na drodze rozwoju zawodowego. Trzecia część książki nosi tytuł Uczeń w kontekście edukacyjnych i społecznych oddziaływań. Otwiera ją tekst Agnieszki Roszkowskiej i Sabiny Wisły będący głosem w dyskusji na temat roli szkoły oraz prezentacją wyników badań nad uwarunkowaniami kompetencji społecznych i motywacji do nauki uczniów szkół systemowych i szkół Montessori. Beata Oelszlaeger-Kosturek poświęciła swój artykuł zagadnieniu inicjowanej przez uczniów komunikacji w klasie szkolnej. Tekst zawiera analizę i interpretację wybranych aktów komunikacyjnych w zakresie różnych typów ignorowania przez nauczyciela spontanicznych pytań i stwierdzeń dzieci oraz odnosi się do wartości tych wypowiedzi dla procesu edukacyjnego. Artykuł autorstwa Agnieszki Olechowskiej stanowi prezentację społecznych przemian w obrębie pedagogicznego dyskursu odnoszących się do specjalnych potrzeb edukacyjnych z perspektywy relacji społecznych, a także wskazanie możliwych kierunków przyszłych przemian. Opracowanie Joanny Skibskiej zawiera analizę sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni szkoły ogólnodostępnej, z uwzględnieniem wybranych działań, które mają służyć zaspokajaniu ich zróżnicowanych potrzeb, oraz przybliża kierunki zmian w zakresie edukacji włączającej oraz społecznej inkluzji. Ostatni artykuł, Eugenii Rostańskiej, to refleksja nad społecznymi i ekonomicznymi kontekstami orientacji edukacyjno-zawodowej ucznia oraz rolą szkoły w tym procesie. Autorka zwraca uwagę, że w praktyce edukacyjnej powinno się uwzględniać czynniki takich decyzji – właściwości społeczne środowisk, w których młodzi ludzie wzrastają, a także regionalne i globalizacyjne perspektywy i tendencje rozwojowe w aspekcie gospodarczym, w tym demograficzne i strukturalne ograniczenia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsza publikacja przedstawia wiedzę naukową i kliniczną dla czytelnika szerszego niż środowisko profesjonalistów. Sposób prezentacji aktualnej wiedzy o anoreksji w tej monografii pozwala na dotarcie do: rodziców osób chorych, nauczycieli i wychowawców, wreszcie do osób doświadczających problemów z anoreksją. [...] Z recenzji naukowej prof.dr hab. Czesława Czabały Większość tekstu to próba odpowiedzi na pytania dotyczące natury, przebiegu i leczenia tych zaburzeń. Wśród pytań pojawiają się m.in. Czy anoreksja jest chorobą? Jak rozpoznać osobę z anoreksją w najbliższym otoczeniu? Czy anoreksja jest nałogiem? Czy przyczyną anoreksji jest kultura? Jaki jest „tajemniczy kod” osób z anoreksją? Dlaczego stosuje się terapię anoreksji za pomocą poczty elektronicznej? Czy osoba z anoreksją chce umrzeć? Jak powinno się rozmawiać z osobą z anoreksją?
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka ta jest pokłosiem Ogólnopolskiego Konkursu Literackiego pt. „Razem z Guziolkiem piszemy bajki” – zorganizowanego przez autorkę cieszącej się dużym powodzeniem u dużych i małych czytelników Historii Guziolka (Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005). Zamierzeniem tego konkursu było propagowanie czytelnictwa oraz aktywnego i twórczego spędzania czasu wolnego. Celem było także inicjowanie dzielenia się wiedzą, wyobraźnią i własną twórczością z innymi dziećmi, nauczycielami i rodzicami – wzajemne inspirowanie się do tworzenia i dzielenia się swoim światem. Książka prezentuje teksty laureatów wspomnianego konkursu w kategoriach rodzice i nauczyciele oraz wszystkie bajki dzieci 5-6-letnich i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej. Publikacja ukazuje obraz umiejętności twórczych, „kondycji” literackiej w wymienionych kategoriach wiekowych oraz tematykę, która staje się obecnie źródłem inspiracji literackich. Książka adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz do ich rodziców. Charakteryzuje ją niepowtarzalny klimat, w którym rzeczywistość splata się z niedorzecznością, urzekającą barwnością postaci, sytuacji, realiów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka Bogusława Śliwerskiego stanowi kolejne potwierdzenie niezwykle wysokiego statusu tego naukowca we współczesnych naukach o edukacji. Stoi – pod każdym względem – na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, posiadając przy tym wszystkie te cechy, które charakteryzują dzieła wybitne: oryginalność idei, swobodę i wartkość narracji, integralność wywodów, odwoływanie się do bogatej i reprezentatywnej literatury przedmiotu, erudycyjność, wreszcie „mądrą metanarracyjność”. […] Jest przy tym dzieło to wspaniałą i udaną próbą potwierdzenia statusu naukowego pedagogiki jako dyscypliny z istoty swojej interdyscyplinarnej, która pozostając na styku idei i rzeczywistości, krystalizuje wiele problemów teoretycznych i społecznych. Jednocześnie podręcznik ten zawiera – bardzo trafną – autorefleksję pedagoga nad tożsamością pedagogiki jako nauki i jako praktyki społecznej, przy jednoznacznym opowiedzeniu się za ideą „kulturowego krytycyzmu” i orientacją na tworzenie „lepszego świata”. To także tożsamość, której integralną częścią jest rezygnacja z jakiegokolwiek autorytaryzmu i orientacja na rozwój podmiotowości młodych ludzi. Z recenzji prof. dr. hab. Zbyszko Melosika Seria autorskich podręczników akademickich Pedagogika Nauce i Praktyce: 1. Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości 2. Dydaktyka. Podrecznik akademicki 3. Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podrecznik akademicki
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Polecamy kolejne wznowienie wyjatkowego podręcznika prof. Bogusława Śliwerskiego pt.Współczesne teorie i nurty wychowania. Już w pierwszym rozdziale Autor pisze o potrzebie prowadzenia badań metateoretycznych i porównawczych wskazując jak wiele wiąże się z tym problemów. Przedstawienie współczesnych teorii i nurtów wychowania rozpoczęte zostało od zaprezentowania dokonań śp. profesora Karola Kotłowskiego, który uczył konfrontowania współczesności z tradycją bez imperatywu zaprzeczania wnoszonym przez alternatywne podejścia do istoty wychowania i kształcenia. W podręczniku znajdziemy obszerne omówienia m.in. pedagogiki filozoficznej, chrześcijańskiej pedagogiki personalno-egzystencjalnej, pedagogik: społeczno-personalistycznej, serca, miłości, Gestalt, autorytarnej, niedyrektywnej, radykalnego humanizmu, emancypacyjnej, międzykulturowej, analityczno-krytycznej, ponowoczesności. Każdą teorię wychowania poprzedza biogram prekursora danej myśli naukowej. Mamy nadzieję, że niniejsza książka stanie się kolejną zachętą do zgłębiania „świata pedagogicznych idei", ich korzeni i współczesnej ich ewolucji, bez roszcze­nia sobie pretensji do jekiejkolwiek wyłączności. Nie jest ona przecież ostatecznym, zamkniętym zbiorem teorii czy nurtów współczesnego wychowania, ale zaledwie otwarciem pola do ich zaistnienia, które będzie z czasem wypełniane kolejnymi ich rodzajami i odcieniami. Warto kontynuować rozpoczęty przez wspomnianych w książce Profesorów proces badań metateoretycznych, by dokony­wanie wyborów nie wiązało się z hierarchicznym ich porządkowaniem ze względu na siłę, wagę czy znaczenie, a mimo to nie było trywialne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka została poszerzona, uzupełniona i podzielona na osiem części. W pierwszej – obok krótkiej charakterystyki upośledzenia umysłowego – zawarto najczęściej spotykane przyczyny trudności w uczeniu się, nakreślono edukację dzieci z niepełnosprawnością w szkole masowej, zapoznając tym samym Czytelników z ideą klas integracyjnych, założeniami i warunkami dobrej integracji. Pisząc o klasach integracyjnych, nie sposób podzielić się wszystkimi spostrzeżeniami związanymi z pracą w tego typu oddziałach, dlatego też wybrano te aspekty, na które – zdaniem Autorki – każdy pedagog specjalny w swojej pracy powinien zwrócić uwagę (jak kwestia doboru dzieci do klas integracyjnych, ocenianie uczniów niepełnosprawnych czy też rola pracy w grupach). Część druga została poświęcona organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem. Część trzecia to opis celów i zadań rewalidacji indywidualnej wraz z ramowym programem rewalidacji, a także zbiór wskazówek przydatnych w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością na tego typu zajęciach. W części czwartej zamieszczono przykładowe ćwiczenia zgodne z podanym wcześniej ramowym programem, które z powodzeniem można wykorzystać na zajęciach rewalidacji indywidualnej. Część piąta określa zakres czynności i uprawnienia pedagoga specjalnego pracującego w klasie integracyjnej, jego prawa i obowiązki. Część szósta natomiast zawiera przykładowe opracowania, które – w mniejszym bądź większym stopniu – towarzyszą pedagogom specjalnym w ich pracy. Wybrano te opracowania, które – jak wiadomo Autorce – sprawiają, szczególnie studentom oraz młodym nauczycielom, najwięcej trudności – między innymi opracowanie konspektu, indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, rozkładu materiału oraz oceny opisowej. W części siódmej zaprezentowano opis i analizę przypadku uczniów z niepełnosprawnościami. Wśród nich znalazł się uczeń z zespołem Aspergera, uczeń z zespołem Downa oraz uczeń niedowidzący. Ostatnia część zawiera wybrane programy wspomagające rozwój uczniów. Program dla ucznia z nadpobudliwością/nadruchliwością, program dla ucznia z niepełnosprawnością sprzężoną – autyzmem i niedosłuchem oraz program dla ucznia z obustronnym niedosłuchem. Polecamy!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Każda z bajek profilaktycznych zaprezentowana w tej publikacji porusza inną problematykę, którą akcentuję po każdej z nich. Mamy nadzieję, że sformułowane przez Autorkę wskazówki zainspirują pedagogów lub terapeutów do stworzenia tematycznych scenariuszy wychowawczych lub do wyboru zagadnień odpowiednich do pracy z określonym dzieckiem lub grupą terapeutyczną.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka jest niezastąpioną pomocą w zwalczaniu problemu z nauką czytania i pisania, który nie polega na tym, jak wielu sądzi, czy dziecko nauczy się czytać i pisać, lecz na tym, jakim sposobem i w jakim czasie to osiągnie. Prezentowane w niniejszej publikacji bajki pomagają dzieciom zbudować zbiór skojarzeń ułatwiających prawidłowe rozpoznawanie liter, a dzięki zabawie uatrakcyjniają proces nauki czytania i pisania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jest to książka niezbędna dla studentów - uczestników seminariów magisterskich, głównie kierunków humanistycznych. Pozycja składa się z trzech części. Pierwsza zawiera głównie wybrane definicje podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych, które będą pomocne zarówno na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych, jak i w trakcie redagowania pracy. Zawiera ona także ważne elementy wiedzy metodologicznej, związane z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedura badawczą. Część druga przedstawia konstrukcję pracy jako całości. Część trzecia zawiera zestaw wyrażeń i zwrotów związanych z rozpoczęciem, zakończeniem różnych rozdziałów pracy, z prezentacją i analizą danych empirycznych. Wszystkie uwagi zamieszczone w tej pracy mają charakter życzliwych uwag, a nie sztywnych i bezwzględnie obowiązujących norm.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Do najważniejszych zadań polityki europejskiej, opartej na poszanowaniu podstawowych praw człowieka, zalicza się zapobieganie przemocy w rodzinie oraz opracowywanie skutecznych procedur w zakresie edukacji, prewencji, ścigania sprawców przemocy w rodzinie i wsparcia jej ofiar. Doświadczenia krajów UE pokazują, że przemoc domową można efektywnie zwalczać tylko na odpowiednim szczeblu krajowym, a każde państwo członkowskie powinno w ramach opracowywania ogólnoeuropejskiej strategii przygotować własny krajowy plan działań na rzecz zwalczania przemocy domowej. Europejskie elity polityczne mają świadomość, że w ciągu ostatnich czterech dziesięcioleci temat przemocy mężczyzn wobec kobiet (szerzej – przemocy domowej) stał się kwestią społeczną, aktywnie dyskutowaną w aspekcie publicznym, kryminalnym i politycznym. […] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku w art. 18 i 71 głosi, że rodzina jest objęta szczególną ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej, a jej dobro państwo ma obowiązek uwzględnić w swojej polityce społecznej, zwłaszcza poprzez udzielanie szczególnej pomocy rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji społecznej. […] W książce, którą oddajemy do rąk Czytelników, zebraliśmy teksty traktujące w sposób interdyscyplinarny o zjawisku przemocy. Naszym celem jest zaprezentowanie wielu płaszczyzn: prawnych, społecznych, psychologicznych, pedagogicznych i kulturowych, tego problemu. […] Dlatego adresujemy ją do stosunkowo szerokiego grona, czyli osób zajmujących się zjawiskiem przemocy zarówno teoretycznie, empirycznie, jak i praktycznie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka Agnieszki Woynarowskiej podejmuje problem stosunkowo mało eksploatowany w polskiej pedagogice specjalnej. Praca osób z niepełnosprawnością stanowiła wprawdzie już przedmiot badań w latach dwutysięcznych, jednak problematyka ta ze względu na dynamikę zmian na rynku pracy wymaga ciągłej aktualizacji. [...] Monografię Woynarowskiej na tle podobnych opracowań wyróżnia obszerna i pogłębiona analiza teoretyczna zagadnienia. Wychodząc od rozważań aksjologicznych na temat sensu i wartości pracy, omawia ewolucję znaczeń z nią związanych, od wczes­nego kapitalizmu po współczesny konsumpcjonizm. Autorka dobrze wyjaśnia powstanie stereotypu nieproduktywności i jego następstw dla osób z niepełnosprawnością. Jednocześnie – wskazując na konsumpcjonizm współczesnego neoliberalizmu – pokazuje ryzyka wykluczenia ze środowiska osób pracujących i tożsamościowe znaczenia tego procesu. [...] To jedno z najbardziej kompletnych opracowań na temat zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną. Największą wartością monografii jest wyjście poza prosty ogląd rynku pracy oraz nadanie zjawisku zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną kontekstów podmiotowych i emancypacyjnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej