Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(345)
IBUK Libra
(72)
Forma i typ
Książki
(345)
E-booki
(72)
Publikacje naukowe
(35)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Poezja
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(436)
wypożyczone
(11)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(97)
Wypożyczalnia Chodzież
(14)
Wypożyczalnia Czarnków
(34)
Wypożyczalnia Trzcianka
(12)
Wypożyczalnia Złotów
(248)
Czytelnia Złotów
(1)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(30)
Czytelnia Wągrowiec
(6)
Informatorium
(5)
Autor
Baczała Ditta
(9)
Karpus Zbigniew
(7)
Błeszyński Jacek
(6)
Polszakiewicz Barbara
(6)
Szulakiewicz Marek
(6)
Szulakiewicz Władysława
(6)
Boehlke Jerzy
(5)
Kwieciński Zbigniew
(5)
Limont Wiesława
(5)
Szahaj Andrzej
(5)
Wróblewska Violetta
(5)
Cieślikowska Joanna
(4)
Dreszer Joanna
(4)
Elsie Robert
(4)
Fedorowicz Małgorzata
(4)
Kruszewski Tomasz
(4)
Kwiatkowska-Darul Violetta
(4)
Majewska Kamila
(4)
Przyborowska Beata
(4)
Schulz Roman
(4)
Siemieniecka Dorota
(4)
Wróblewski Maciej
(4)
Gzella Grażyna
(3)
Haffer Mirosław
(3)
Kaleta Andrzej
(3)
Kaśkiewicz Kinga
(3)
Mianecki Adrian
(3)
Robótka Halina
(3)
Wiśniewski Zenon
(3)
Wróblewski Witold
(3)
Bagrowicz Jerzy
(2)
Balcerzak Adam P
(2)
Beszczyńska Beata
(2)
Brodzińska Barbara
(2)
Błeszyński Jacek J
(2)
Błeszyński Jacek Jarosław
(2)
Chamot Marek
(2)
Czachowski Sławomir
(2)
Degen Robert
(2)
Dybaś Bogusław
(2)
Dziawgo Danuta
(2)
Dziawgo Ewa
(2)
Dąbrowska Grażyna
(2)
Goc Anna
(2)
Grabowski Marian
(2)
Gzella Jacek
(2)
Gębka-Wolak Małgorzata
(2)
Halkiewicz-Sojak Grażyna
(2)
Jakitowicz Maria
(2)
Jastrząb Jadwiga
(2)
Jeziński Marek
(2)
Kaczmarczyk Kamila
(2)
Karaszewski Włodzimierz
(2)
Klonowska Iwona
(2)
Kowalczyk Małgorzata
(2)
Kowalczyk-Jamnicka Małgorzata
(2)
Kraus Katrin
(2)
Kruszyńska Elżbieta
(2)
Kulicki Mariusz
(2)
Kupś Tomasz
(2)
Kustra Czesław
(2)
Lewandowski Arkadiusz
(2)
Małachowska Ewa
(2)
Michalski Jarosław
(2)
Michalski Rafał
(2)
Obremski Krzysztof
(2)
Olechnicki Krzysztof
(2)
Pacholik-Żuromska Anita
(2)
Petrykowski Piotr Paweł
(2)
Piątek Krzysztof
(2)
Przybylska Ewa
(2)
Rogalska Justyna
(2)
Solarczyk Hanna
(2)
Solarczyk-Szwec Hanna
(2)
Stachowiak Beata
(2)
Stoff Andrzej
(2)
Stępka Leszek
(2)
Sudziński Ryszard
(2)
Szafrańska Karina
(2)
Taczyńska Katarzyna
(2)
Tomaszewski Patryk
(2)
Tyburski Włodzimierz
(2)
Wenta Jarosław
(2)
Wierzbicki Zbigniew Tadeusz
(2)
Wilczyńska Elwira
(2)
Wincławski Włodzimierz
(2)
Więckowska Katarzyna
(2)
Wojciechowski Andrzej
(2)
Wojciechowski Mieczysław
(2)
Wojdyło Witold
(2)
Woźniczka-Paruzel Bronisława
(2)
Zientara Włodzimierz
(2)
Żelazny Mirosław
(2)
Abriszewski Krzysztof
(1)
Adamski Andrzej
(1)
Afeltowicz Łukasz
(1)
Andryszczak Marta
(1)
Andrzejewski Leon
(1)
Anioł Włodzimierz
(1)
Appel Hanna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(18)
2010 - 2019
(179)
2000 - 2009
(208)
1990 - 1999
(10)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(31)
1701-1800
(1)
1901-2000
(1)
1989-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(417)
Język
polski
(411)
nieznany (po)
(5)
niemiecki
(1)
Odbiorca
6-8 lat
(1)
B1 (poziom biegłości językowej)
(1)
B2 (poziom biegłości językowej)
(1)
C1 (poziom biegłości językowej)
(1)
Dzieci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(2)
Temat
Pedagogika
(16)
Polska
(13)
Filozofia
(11)
Polityka
(11)
Internet
(10)
Bezrobocie
(9)
Innowacje
(9)
Niepełnosprawni
(9)
Literatura polska
(8)
Młodzież
(8)
Rynek pracy
(8)
Język polski
(7)
Oświata
(7)
Szkolnictwo
(7)
Antropologia społeczna
(6)
Dziecko zdolne
(6)
Gospodarka
(6)
Przedsiębiorstwo
(6)
Szkolnictwo wyższe
(6)
Wychowanie
(6)
Biblioterapia
(5)
Estetyka
(5)
Folklor
(5)
Kultura
(5)
Literatura
(5)
Nałóg
(5)
Niepełnosprawni umysłowo
(5)
Rodzina
(5)
Twórczość
(5)
Wieś
(5)
Antropologia filozoficzna
(4)
Bibliotekarstwo
(4)
Dziecko autystyczne
(4)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(4)
Ekonomia
(4)
Historiografia
(4)
Integracja europejska
(4)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(4)
Kształcenie
(4)
Multimedia
(4)
Nauczyciele
(4)
Pedagogika opiekuńcza
(4)
Piękno
(4)
Polityka społeczna
(4)
Praca
(4)
Religia
(4)
Rola społeczna
(4)
Rynek kapitałowy
(4)
Sztuka
(4)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(4)
Uczniowie
(4)
Unia Europejska
(4)
Agresywność
(3)
Archiwistyka
(3)
Arteterapia
(3)
Autyzm
(3)
Cierpienie
(3)
Czytelnictwo
(3)
Emerytura
(3)
Feminizm
(3)
Finanse
(3)
Gry komputerowe
(3)
Głusi
(3)
Hospicja
(3)
Informatyka
(3)
Inwestycje
(3)
Inwestycje zagraniczne
(3)
Kancelaria
(3)
Kant, Immanuel (1724-1804)
(3)
Konsumenci (ekon.)
(3)
Kryminalistyka
(3)
Liberalizm
(3)
Metafizyka
(3)
Mowa
(3)
Muzyka
(3)
Młodzież trudna
(3)
Młodzież wiejska
(3)
Niedostosowanie społeczne
(3)
Niemcy
(3)
Osobowość
(3)
Oświata dorosłych
(3)
Pedagogika resocjalizacyjna
(3)
Pedagogika specjalna
(3)
Poetyka
(3)
Prasa (wydawnictwa)
(3)
Przemoc w szkole
(3)
Rolnictwo
(3)
Rynek finansowy
(3)
Socjologia
(3)
Społeczeństwo informacyjne
(3)
Toruń
(3)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Toruń)
(3)
Wychowanie do wartości
(3)
Zarządzanie
(3)
Zatrudnienie
(3)
Zdolności
(3)
Zmiana społeczna
(3)
Śmierć
(3)
Świadomość społeczna
(3)
Źródłoznawstwo
(3)
Temat: dzieło
Biblia
(1)
Chronicon terrae Prussiae
(1)
Kamienne niebo
(1)
Obłęd
(1)
Polska Kronika Filmowa
(1)
Profesor Tutka
(1)
W dolinie upokorzenia
(1)
Temat: czas
2001-
(24)
1901-
(20)
1901-2000
(15)
2001-0
(15)
1801-
(9)
1989-
(8)
1801-1900
(7)
1989-2000
(7)
1945-1989
(6)
1701-
(5)
1701-1800
(5)
1601-
(4)
1201-
(3)
1301-
(3)
1501-
(3)
1601-1700
(3)
1401-
(2)
1501-1600
(2)
1918-1939
(2)
401-
(2)
1001-
(1)
1101-
(1)
1201-1300
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
601-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(23)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(5)
Europa
(2)
Kraje Unii Europejskiej
(2)
Krzyżackie, państwo
(2)
Niemcy
(2)
Rosja
(2)
Berlin (Niemcy)
(1)
Białoruś
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Chiny
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Grecja
(1)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Norwegia
(1)
Prusy (kraina historyczna)
(1)
Rzym
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Włochy
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Monografia
(14)
Materiały konferencyjne
(8)
Praca zbiorowa
(8)
Opracowanie
(6)
Podręczniki akademickie
(5)
Raport z badań
(5)
Film
(4)
Literatura albańska
(4)
Księgi pamiątkowe
(3)
Literatura
(3)
Literatura polska
(3)
Kronika
(2)
Listy polskie
(2)
Literatura ludowa polska
(2)
Malarstwo (sztuka)
(2)
Poezja polska
(2)
Antologia
(1)
Bajka zwierzęca
(1)
Biografie
(1)
Blogi
(1)
Czasopisma
(1)
Ekslibrisy
(1)
Fotografia
(1)
Gazety brukowe
(1)
Grafika
(1)
Inkunabuły
(1)
Katalogi zbiorów
(1)
Kolaż polski
(1)
Komiksy
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Legendy i podania
(1)
Literatura apokaliptyczna
(1)
Literatura baroku
(1)
Literatura fantastyczna
(1)
Literatura katolicka
(1)
Literatura ludowa ukraińska
(1)
Literatura romantyzmu
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura łacińska
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół wyższych
(1)
Poezja rosyjska
(1)
Polemika
(1)
Proza austriacka
(1)
Proza polska
(1)
Publicystyka
(1)
Rysunek
(1)
Rękopisy polskie
(1)
Traktat
(1)
Wiersze
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Ćwiczenia i zadania dla szkół wyższych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(8)
Historia
(6)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(6)
Socjologia i społeczeństwo
(6)
Filozofia i etyka
(4)
Językoznawstwo
(4)
Literaturoznawstwo
(4)
Media i komunikacja społeczna
(4)
Etnologia i antropologia kulturowa
(3)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Psychologia
(2)
Religia i duchowość
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Hobby i czas wolny
(1)
Nauka i badania
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
417 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
Na dwutomową publikację pt. Wieloaspektowość logopedii składają się artykuły logopedów – praktyków i teoretyków. Ujmują one prawidłowy rozwój mowy, jej nabywanie w środowisku bilingwalnym, a następnie jej zaburzenia, w tym jąkanie, i propozycje terapii owych zaburzeń. Publikacja prezentuje tradycyjne, upowszechnione już w literaturze przedmiotu, a także najnowsze koncepcje dotyczące etapów rozwoju mowy i czynników na nią wpływających. Poszerza horyzonty czytelnika o społeczno-wychowawczy kontekst rozwoju mowy. Porusza temat umiejętności poprawnego mówienia i jego znaczącej roli w życiu człowieka, w rozwoju jego osobowości, w kontaktach społecznych. Wskazuje podstawowe zadanie logopedii stosowanej, czyli rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz sprawności realizacyjnych w tym zakresie, jak też zapobieganie nieprawidłowościom przebiegu tego procesu, likwidacja zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz przeciwdziałanie ich psychicznym i społecznym skutkom. Całość jest logiczna, przemyślana i stanowi podbudowę teoretyczną do diagnozy i terapii logopedycznej w zakresie odstępstw od prawidłowego rozwoju mowy. Zamieszczone teksty w większości są przykładem znakomitego opanowania warsztatu i stanowią bardzo wartościowy materiał merytoryczny. Z recenzji dr hab. Joanny Kulwickiej-Kamińskiej '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Na dwutomową publikację pt. Wieloaspektowość logopedii składają się artykuły logopedów – praktyków i teoretyków. Ujmują one prawidłowy rozwój mowy, jej nabywanie w środowisku bilingwalnym, a następnie jej zaburzenia, w tym jąkanie, i propozycje terapii owych zaburzeń. Publikacja prezentuje tradycyjne, upowszechnione już w literaturze przedmiotu, a także najnowsze koncepcje dotyczące etapów rozwoju mowy i czynników na nią wpływających. Poszerza horyzonty czytelnika o społeczno-wychowawczy kontekst rozwoju mowy. Porusza temat umiejętności poprawnego mówienia i jego znaczącej roli w życiu człowieka, w rozwoju jego osobowości, w kontaktach społecznych. Wskazuje podstawowe zadanie logopedii stosowanej, czyli rozwijanie kompetencji językowej i komunikacyjnej oraz sprawności realizacyjnych w tym zakresie, jak też zapobieganie nieprawidłowościom przebiegu tego procesu, likwidacja zakłóceń i zaburzeń komunikacji językowej oraz przeciwdziałanie ich psychicznym i społecznym skutkom. Całość jest logiczna, przemyślana i stanowi podbudowę teoretyczną do diagnozy i terapii logopedycznej w zakresie odstępstw od prawidłowego rozwoju mowy. Zamieszczone teksty w większości są przykładem znakomitego opanowania warsztatu i stanowią bardzo wartościowy materiał merytoryczny. Z recenzji dr hab. Joanny Kulwickiej-Kamińskiej '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W książce proponuje się spojrzenie na neopragmatyzm z punktu widzenia filozofii analitycznej. Na tle pragmatyzmu klasycznego i nowego przedstawiono krytykę pragmatyzmu, dokonaną przez współtwórców filozofii analitycznej - George'a E. Moore'a oraz Bertranda Russella. Następnie pokazano wątki pragmatyczne w filozofii Clarence'a I. Lewisa, Franka P. Ramseya i Rudolfa Carnapa oraz opisano skomplikowane związki pragmatyzmu z koncepcjami filozoficznymi Ludwiga Wittgensteina i Willarda V. Quine'a. Zasadnicza część pracy dotyczy kolejno: wybranych poglądów Richarda Rorty'ego, niewątpliwie kluczowego i najbardziej znanego neopragmatysty, ciągle modyfikowanego stanowiska Hilary'ego Putnama, głównie w tych aspektach, które uczyniły z niego nowego pragmatystę, oraz koncepcji Roberta B. Brandoma, jednego z najoryginalniejszych myślicieli ostatnich kilkunastu lat, łączącego wątki analityczne, pragmatyczne i idealistyczne. Książka ma przede wszystkim charakter historyczno-egzegetyczny, a tylko w marginalnym stopniu krytyczny. Nie jest to jednak - by posłużyć się sugestywnym przeciwstawieniem - przyczynek do historycznej historii filozofii, lecz do filozoficznej historii filozofii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W dniu 19 grudnia 2010 roku Zarząd Polskiego Towarzystwa Religioznawczego podjął decyzję o zorganizowaniu w dniach 12-15 września 2011 roku w Toruniu III Międzynarodowego Kongresu Religioznawczego. III Kongres został zaplanowany jako kontynuacja I Kongresu, który odbył się w Tyczynie w 2003 roku i II Kongresu, który odbył się w Poznaniu w 2008 roku. III Międzynarodowy Kongres Religioznawczy Religie i religijność w świecie współczesnym był wspólną inicjatywą Polskiego Towarzystwa Religioznawczego oraz Wydziału Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jego bezpośredniej organizacji podjęli się natomiast pracownicy i doktoranci Katedry Teorii Kultury i Religii WPiSM UMK. Honorowy patronat nad Kongresem objęli: JM Rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prof. Andrzej Radzimiński; Prezydent miasta Torunia, Michał Zaleski, a także Wojewoda Kujawsko-Pomorski, Ewa Mes oraz Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Piotr Całbecki. Celem Kongresu było przeprowadzenie wielowątkowej debaty nad współczesną kondycją religii jako zinstytucjonalizowanego systemu wierzeń, jak również nad kondycją religijności jako ludzkiej dyspozycji, gotowości do wychodzenia naprzeciw temu, co ponad. Nie próbując bynajmniej zamykać owej debaty jakąś określoną wizją światopoglądową, idea kongresu została określona w taki sposób, aby poszukiwać tego, co wspólne. Nie po to jednak, by próbować dokonywać jakichś ujednolicających generalizacji, ale po to, by poprzez dostrzeganie różnic ukazać, że wyzwania współczesności stanowią dla wszystkich podobną płaszczyznę doświadczeń religijnych. Bowiem forma religijna jest tym doskonalsza, im jest bogatsza i powinniśmy raczej mówić o konieczności rozwoju doświadczenia religijnego i religijnego myślenia a nie o jego ujednolicaniu i ograniczaniu. W ramach czterodniowych obrad zaplanowano cztery sesje plenarne: Religia i religijność w kulturze współczesnej, Religia w społeczeństwie, Teorie i metody współczesnego religioznawstwa, Religioznawstwo w Polsce. Wystąpienia uczestników zostały pogrupowane w trzynaście sekcji, które łącznie wyznaczają niezwykle szeroki zakres tematyczny badań nad współczesnym wymiarem religii i religijności. Początkowo zaplanowane było czternaście sekcji, jednak ostatecznie sekcja „Tożsamość religijna” (V) została usunięta, stąd jej brak w prezentowanym programie, przy jednoczesnym zachowaniu pierwotnej numeracji. W celu prezentacji wystąpień wszystkich referentów organizatorzy Kongresu przygotowali niniejszą publikację. Ma ona służyć nie tylko jako swoiste wprowadzenie do rozważań, mających miejsce podczas sesji plenarnych czy poszczególnych sekcji tematycznych (taką funkcję pełnić mają teksty składające się na Część I), ale również ma ona być rodzajem przewodnika oraz informatora ukazującego złożoność i wieloaspektowość aktualnych zainteresowań badaczy religii i religijności, którzy wywodzą się z różnych środowisk naukowych (Część II). Bartosz Wypych
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka pt. Opieka i wychowanie. Dziedzictwo idei teoretycznych i ich praktyczne implikacje została poświęcona wybranym aspektom teorii i praktyki opiekuńczo-wychowawczej. Autorzy w artykułach składających się na niniejszą publikację swoją refleksję wpisują w takie rozumienie opieki, które w dotychczasowej literaturze naukowej zostało określone jako: opieka społeczna, opieka moralna, opieka prawna, opieka wychowawcza oraz opieka zdrowotna. Badacze, przedstawiając w swych analizach i interpretacjach różnorodne aspekty opieki oraz wychowania, wskazują na ich wzajemne relacje. Ponadto prezentują twórców koncepcji teoretycznych i sposoby popularyzacji wiedzy w tym zakresie oraz działaczy oświatowych zasłużonych w dziele instytucjonalizacji opieki i wychowania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka jest pierwszą monografią poezji polskiej dającej się różnorako wiązać z japońskimi miniaturami haiku. Autorka poddaje analizie lirykę ostatnich z górą stu lat (od Młodej Polski po czasy najnowsze), omawia intersemiotyczne uwikłania haiku, dotyka również problematyki translatologicznej. W pracy opisywane są zarówno utwory ortodoksyjnie wierne założeniom japońskich 17-zgłoskowców, jak i wiersze różnorako oscylujące wokół prototypu gatunku oraz miniatury ukrywające pod modnym dalekowschodnim szyldem stare europejskie formy literackie. Monografia wpisuje się w nurt badań komparatystyki kulturowej; pokazuje panoramę zjawisk artystycznych szeroko definiowanego modernizmu: polskiego i, w bardziej punktowych odsłonach, zachodnioeuropejskiego i amerykańskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi próbę monograficznego ujęcia problemu recepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego w polskiej literaturze powojennej. O skali powziętego przez autorkę zadania świadczy to, że przedmiotem jej badań są nie tylko siedemnastowieczne obrazy holenderskie i, odnoszące się do nich, polskie utwory literackie, ale również teksty dziewiętnastowiecznych pisarzy i krytyków (najczęściej francuskich), które ukształtowały tak zwany mit Holandii złotego wieku. Autorka zaznajamia czytelnika z historycznie uwarunkowanymi, zmieniającymi się modelami percepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego. Oryginalnym osiągnięciem jest wypracowany przez badaczkę klucz genologiczny, będący konsekwencją historycznoliterackiej tezy na temat zapośredniczenia polskiej dziewiętnastowiecznej recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku z zachodnioeuropejskiej dziewiętnastowiecznej literaturze i krytyce artystycznej. Okazuje się, że pisarze, tacy jak Czapski, Herling-Grudziński, Miłosz, Herbert, Zagajewski, Wencel – by wymienić tylko niektórych bohaterów książki – podobnie jak niegdyś Fromentin, Thoré, Balzac, postrzegają pejzaże, sceny rodzajowe, martwe natury i portrety (w tym także portrety zbiorowe i autoportrety) jako gatunki „typowo holenderskie”; poddają rewizji pojęcia, takie jak realizm i rodzajowość, o Varmeerowskim Widoku Delft nie potrafią mówić bez odniesienia do Proustowskiego petit pan de mur jaune, martwe natury „czytają” poprzez Chardina i Cézanne’a czy wskrzeszają mit Rembrandta-autoportrecisty, dokonującego analizy własnego „ja”. Na uwagę zasługuje również rozbudowana, szczegółowa analiza nie ukończonego zbioru esejów Herberta o małych mistrzach holenderskich – Willemie Duysterze, Pieterze de Hoochu, Hendricku Avercampie, Herculesie Segersie i Pieterze Saenredamie. Autorka tropi niezlokalizowane przez Herberta cytaty, odkrywa źródła jego nawiązań, docierając do opracowań i katalogów, z których pisarz korzystał, przygotowując tom Mali mistrzowie. Jednak opracowane badania mają nie tylko dokumentalistyczny charakter, autorka stawia bowiem tezę na temat Herbertowego projektu małej , „skrajnie subiektywnej” historii sztuki, a także przybliża czytelnikowi mniej znanych w Polsce malarzy, których artystyczna ranga domaga się – co Herbert wielokrotnie podkreślał – docenienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka, wpisująca się we wciąż aktualne w dobie "postmedializmu" dyskusje o rozmywaniu się granic sztuk, stawia pytanie o miejsce architektury w nowoczesnych systemach sztuk pięknych i we współczesnych definicjach sztuk wizualnych. Inspiracją do podjęcia tych rozważań stały się współczesne praktyki artystyczne, w których wyłania się wyraźnie nurt zainteresowania architekturą oraz sposobami architektonicznej reprezentacji. Współczesne integracje pokazane są na tle dawnych powinowactw, a zwłaszcza na tle osiemnastowiecznej krytyki doktryny ut pictura poesis, nowoczesnych systemów sztuk pięknych, często marginalizujących architekturę, dziewiętnastowiecznego postulatu syntezy sztuk czy koncepcji integracji sztuk z lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. Zwrot ku architekturze, zauważalny w praktykach artystycznych, zostaje przedstawiony również w odniesieniu do przemieszczeń perspektyw badawczych współczesnej humanistyki. Omówione w książce zagadnienia są analizowane z perspektywy badawczej dyscypliny historii sztuki, która - w ciągu ostatnich dekad - uległą wielu metodologicznym zwrotom. Rozważania o współczesnych powinowactwach architektury i sztuk wizualnych, zawarte w prezentowanej książce, stanowią propozycję odnowienia historii sztuki - nie tylko jako współczesnej nauki o obrazie, ale i współczesnej nauki o przestrzeni, ze szczególnym uwzględnieniem architektury jako "sztuki kształtowania przestrzeni".
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Pragnę zbadać, jak Europejczycy i Afrykanie, ludzie tak różnych kultur, zareagowali na owo nieoczekiwane spotkanie. Jakich doznawali uczuć, czego się bali, co budziło ich podziw, zdziwienie i zaciekawienie? Czym się oburzali? Dlaczego podejmowali ryzyko, by lepiej poznać stronę przeciwną? Jak ze sobą walczyli, jak i dlaczego ginęli? Jak nawiązali pierwsze wzajemne kontakty, jak się porozumiewali i organizowali spotkania? Jak wybierali miejsca takich spotkań? Jak i w jakich dziedzinach rozpoczęli współpracę? Co Europejczycy sądzili o Afrykanach, a co Afrykanie o Europejczykach? Kiedy Europejczycy zorientowali się, że Afrykanie różnią się między sobą, i co uznali za podstawę tych różnic? I podobnie, kiedy do takich wniosków dotyczących Europejczyków doszli Afrykanie? Mam nadzieję, że odpowiedzi na te i inne pytania powstające w czasie analizy źródeł pozwolą na określenie, jakie zmiany w mentalności ludzi z obu stron i w ich światopoglądzie spowodowało spotkanie się Europejczyków z Afrykanami. Fragment wstępu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ambicją autora nie było stworzenie monumentu wyczerpującego wszystkie kwestie, których rozpatrzenie umożliwiają źródła historyczne i świadectwa archeologiczne, lecz raczej krytyczna analiza dostępnych informacji, pozostawiająca wciąż spore pole do manewrów interpretacyjnych. Osią rozważań nie jest chronologia wydarzeń politycznych, lecz wybrane problemy badawcze, które albo nie wzbudziły dotąd szerokiego zainteresowania, albo pozwalają na wzbogacenie dotychczasowych interpretacji. Według standardowej wiedzy Mieszko od szóstej dekady X wieku był samodzielnym władcą o niekwestionowanym autorytecie wewnątrz swojego rodowego terytorium, wzbudzającym respekt sąsiadów i przyciągającym uwagę kronikarzy. Nie wiemy jednak, choć chcielibyśmy się dowiedzieć: Dlaczego właśnie on? Dlaczego właśnie wtedy? Dlaczego właśnie tam? Jak do tego doszło? Autor próbuje wykazać, że można znacznie poszerzyć zakres rozważań i zakwestionować niektóre mocno ugruntowane przekonania. Nie jest to zatem kolejna biografia pierwszego władcy piastowskiego, lecz rozważania nad wybranymi problemami, które wymagają ponownego przemyślenia. Autor podejmuje próbę „zrozumienia” kwestii najtrudniejszych: Kim byli przodkowie Mieszka? Skąd wzięła się ich wiedza o tym, jak zbudować podstawy państwa terytorialnego? Jak brzmiało oryginalne imię Mieszka? Czy gorliwie szerzył chrześcijaństwo? Jaką miał strategię geopolityczną? Jaki był terytorialny zasięg jego władzy? Jakie były polityczne okoliczności jego śmierci? Gdzie został pochowany? Brak solidnych podstaw informacyjnych sprawia, że zaproponowane odpowiedzi to raczej sugestie historiograficzne niż konkluzywne stwierdzenia. Tylko na tyle pozwala bowiem dzisiejszy stan naszej wiedzy. Mimo to autor świadomie podejmuje ryzyko sformułowania dość kontrowersyjnych propozycji, które sprowokują zapewne krytyczną dyskusję.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W debacie wokół przemian współczesnych rodzin i wzorców płci rzadko dyskutuje się o doświadczeniach kobiet spoza klasy średniej. W istocie niewiele wiemy na temat tego, jak po 1989 roku zmieniały się biografie, tożsamości i role rodzinne rolniczek i robotnic. Tymczasem od co najmniej kilku dekad to właśnie zwalniane z restrukturyzujących się fabryk pracownice, rolniczka i gospodynie domowe są bohaterkami cichej, niewidzialnej, choć masowej ewolucji. Jako (nie)legalne migrantki – sprzątaczki i opiekunki dzieci, osób starszych i chorych – zamieszkujące wraz z milionami podobnych sobie globalnych robotnic getta migracyjne w metropoliach Europy i Ameryki, musiały zmierzyć się z nowymi nierównościami, gruntownie przeorganizować rolę, tożsamości rodzinne i wzorce płci. Jak Polki radziły sobie z wieloletnią przymusową rozłąką z dziećmi w sytuacji, gdy „opieka na odległość” stała w sprzeczności z figurą matki rezydencjalnej utrwaloną w świadomości jako kanoniczna i niemodyfikowalna? Jak zmieniały się przy tym ich relacje z mężami, rodzinami i społecznościami lokalnymi? O jakich doświadczeniach , jakim językiem mówi „matka Polka na odległość”? Jakie kulisy życia polskich rodzin zaczęła odsłaniać, kiedy znalazła się tak – poza granicami domu, tradycyjnego świata społecznego wsi, miasteczka, państwa? Z czym wiąże się „postmodernizacja ubogich”? Autorka odpowiada na te pytania, zastanawiając się jednocześnie, czy od 1989 roku – kiedy okno dla masowych migracji kobiet otworzyło się szerzej – mieliśmy do czynienia z niedostrzeżoną rewolucją płci w społecznościach zwykle szufladkowanych jako twierdze tradycyjności. Analizy powstały na podstawie zebranych przez autorkę narracji autobiograficznych kobiet, których doświadczenie życia między dwoma krajami wpisało się w dwie dekady transformacji 1989-2010. Książka nie mogłaby jednak powstać bez intensywnych badań terenowych, prowadzonych w Polsce I Belgii. Dały one wgląd w życie migrantek, ich rodzin i społeczności na wsiach i w małych polskich miasteczkach, a także w gettach migracyjnych Brukseli.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Teatr wykracza poza teren sztuki i jest zarazem czymś więcej niż życie. Niniejsza książka fakt ten potwierdza już choćby dlatego, że wszyscy autorzy zaangażowani w jej przygotowanie formułują w swoich tekstach, pośrednio i bezpośrednio, tezę o istotnym i nieprzemijającym udziale teatru we współkształtowaniu świata młodego człowieka. Współczesność, różnie dookreślana przez filozofów i socjologów, tego faktu nie znosi. Nieokreśloność, płynność, akceleracja wartości, postaw, informacji – cechujące naszą rzeczywistość – mobilizują dramaturgów, reżyserów, scenografów, aktorów, pedagogów teatru do aktywnego podtrzymywania więzi ze światem widza dziecięcego i młodzieżowego. Coraz częściej teatr współczesny kreuje sytuacje, w których młody odbiorca staje się aktywnym podmiotem dialogu. Odkrywa swoje sprawstwo, współtworzy, a niekiedy właśnie za pomocą języka teatru rozwiązuje własne problemy lub problemy swojego pokolenia. Składające się na monografię teksty autorów z różnych ośrodków akademickich i teatralnych są w pewnym stopniu diagnozą teatru współczesnego adresowanego do najmłodszego i młodego widza. Nakreślają one mapę zjawisk należących do tej domeny sztuki teatralnej, wskazują na żywotność teatru, w przeszłości i dziś, w kształtowaniu wyobraźni i estetycznej wrażliwości dzieci i młodzieży oraz zachęcają do sytuowania badań nad teatrem dla „niedorosłych” widzów w kontekście przemian estetyki teatru XX i XXI wieku. Książka Teatr i dramat dla dzieci i młodzieży jest drugą publikacją z serii „Biblioteczka Dziecięca”, przygotowaną z myślą o badaczach i miłośnikach sztuki dla dzieci i młodzieży oraz o osobach zajmujących się animacją kultury. '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka jest poświęcona analizie statusu dowodów matematycznych. Na proces dowodzenia w matematyce można patrzeć jako na pewnego typu argumentację, która jest ujęta w precyzyjnie skodyfikowane reguły. Jednak standardy dowodowe ewoluują, nieuchronnie pojawiają się też w nich elementy uznaniowe - przyjęcie pewnych reguł jako powszechnie akceptowanych odbywa się bowiem na etapie preteoretycznym. Co więcej, dowody matematyczne znane z praktyki odległe są od wersji sformalizowanej. Ta rozbieżność prowadzi do ciekawych problemów filozoficznych. W książce analizowane są: (1) problem relacji między realnymi, znanymi z praktyki dowodami matematycznymi a dowodami traktowanymi jako formalne ciągi symboli (będącymi przedmiotem zainteresowania teorii dowodu), (2) problem rozumienia w matematyce i zagadnienie eksplanacyjnej roli dowodów matematycznych, (3) kwestia empirycznych elementów w dowodach matematycznych i empirycznego zapośredniczenia wiedzy matematycznej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Rozprawa jest poświęcona analizie trzech koncepcji „literatury stosowanej”, jakie zapisano w międzywojennych publikacjach trojga polskich badaczy (Romana Ingardena, Stefanii Skwarczyńskiej, Konstantego Troczyńskiego). Została w niej podjęta problematyka materialności świata realnego, jej wpływu na to, co symboliczne, a także trybów referencji w gatunkach literatury stosowanej. W tym samym 1931 roku zostały wydane: Romana Ingardena Das literarische Kunstwerk, Stefanii Skwarczyńskiej O pojęcie literatury stosowanej oraz Konstantego Troczyńskiego Rozprawa o krytyce literackiej. Wszystkie trzy publikacje odbiły się głośnym echem pośród literaturoznawców, wszystkie trzy wniosły niebagatelny wkład w ówczesne rozważania teoretycznoliterackie, krytycznoliterackie oraz estetyczne, a także wyznaczyły pole do dalszych poszukiwań i dociekań. Ingarden, Skwarczyńska i Troczyński dążą do zdobycia wiedzy pewnej, do zbudowania takich metodologii, które spełnią wymogi tradycyjnej, scjentystycznie pojmowanej épistéme. Zarazem jednak cały ich wysiłek jest skoncentrowany na umożliwieniu dotarcia do materialnych rzeczy świata realnego i zachowaniu właściwej im osnowy ontologicznej w obrębie samych doświadczeń poznawczych, a także konkretnych ich wyników. Chcą te dwie strony: podmiot ze szkiełkiem i okiem narzędzi badawczych oraz samoistną bytowo, transcendentną, materialną rzeczywistość, zachować we wzajemnym, genetycznym uwikłaniu. Ich badania i koncepcje zdają sprawę z przeświadczenia o tym, że oddanie rzeczy w zamian za jej stabilny semantycznie znak idzie w parze z gestem opanowania kosmosu, zaś rzeczowość rzeczy – stawiająca opór poznaniu – prowadzi w głąb życia. Znajomość geometrii przedmiotu nie wystarczy do tego, by rzeczy dotknąć, by móc odczuć jej narzucającą się obecność. Niebezpieczeństwo zawsze tkwi bowiem w nadmiernie gładkiej eksplikacji. Ingardenowi, Skwarczyńskiej i Troczyńskiemu idzie o taki projekt gatunków literatury stosowanej, dzięki któremu poznający podmiot – biologiczny i kruchy – nie będzie apodyktycznie górował nad czarnymi blankami bytu, a zarazem efekty ich obecności wprowadzi w obręb swoich doświadczeń poznawczych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi porównawcze case study pamięci społecznej w miejscach, które na skutek wojennych i tużpowojennych czystek etnicznych, masowych przesiedleń i migracji doświadczyły niemal całkowitej wymiany ludności. Żółkiew – do 1939 roku wieloetniczne (zamieszkane przez Żydów, Polaków i Ukraińców) miasteczko w województwie lwowskim, należące do II Rzeczpospolitej – po wojnie weszła w skład Ukraińskiej SRR. Krzyż, przed wojną niemiecki Kreuz (Ostbahn), znalazł się po 1945 roku w granicach polskich „ziem odzyskanych”. Oba miasta nie tylko straciły większość swoich mieszkańców i znaczną część tkanki miejskiej, zostały również pozbawione dotychczasowej tożsamości i historii. To samo spotkało ludzi, którzy do Krzyża i Żółkwi przyjechali: niezależnie od tego, czy byli migrantami przymusowymi, czy dobrowolnymi, musieli rozpocząć nowe życie i przystosować się do zupełnie nowych warunków. Musieli też – fizycznie i symbolicznie – zająć miejsce tych, których we wspomnianych miejscowościach już nie było. Na podstawie analizy ponad stu pięćdziesięciu wywiadów biograficznych i biograficzno-tematycznych autorka odtwarza proces kształtowania się nowej, powojennej rzeczywistości społecznej w obu miastach, ograniczony przez represywny system polityczny, wewnętrzne konflikty i indywidualne ludzkie dramaty. Pokazuje, w jaki sposób różne grupy nowych mieszkańców odnoszą się do przeszłości grupy własnej, obcego miejsca zamieszkania oraz ludzi, którzy żyli tu przed nimi. Pamięć przesiedlenia i postmigracyjna rekonstrukcja tożsamości, dynamika procesów zakorzenienia w różnych pokoleniach mieszkańców Krzyża i Żółkwi, lokalne spory o bohaterów i zdrajców – to najważniejsze tematy pojawiające się w książce. Osadzając analizę empiryczną w instrumentarium teoretycznym współczesnych studiów nad pamięcią biograficzną i zbiorową, praca proponuje oryginalne spojrzenie porównawcze na problematykę pamięci w Europie Środkowo-Wschodniej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka łączy krytyczną analizę socjogenenezy dwóch fenomenów ponowoczesności - dyskursu o społeczeństwie obywatelskim oraz zjawiska zwanego potocznie trzecim sektorem. Weryfikacja popularnych opinii na temat narodzin koncepcji społeczeństwa obywatelskiego doprowadziła do wykazania na podstawie analizy materiałów źródłowych, że antykomunistyczna opozycja nie znała tej koncepcji, wypracowując w czasach pierwszej Solidarności ideę samorządnej Rzeczpospolitej. Badania prasowe ujawniły, że to komunistyczna propaganda winna być uznana za głównego sprawcę w procesie stworzenia i rozpropagowania tej koncepcji - w celu legitymizacji neoliberalnej trans-formacji systemu społeczno-politycznego w Polsce w 1989 roku. Od samych początków przemian społeczeństwo obywatelskie miało stanowić ekwiwalent dla pełnej demokratyzacji systemu politycznego i powstania dojrzałego społeczeństwa politycznego.Historyczna analiza powstania trzeciego sektora została osadzona w socjologii organizacji i administracji publicznej. Proces neoliberalnej restrukturyzacji państwa opiekuńczego zidentyfikowano jako główny czynnik rozwoju i ekspansji trzeciego sektora zdefiniowanego w związku z tym jako społeczeństwo opiekuńcze. Finansowane w większości ze źródeł publicznych organizacje opiekuńcze zaczęły stanowić złożony i elastyczny system administracyjny, który przejmuje część funkcji państwa opiekuńczego. System opiekuńczy zmienił sposób swojego funkcjonowania z uniformizacji, równości i spójności działań na rzecz ich indywidualizacji i kontroli różnic. Po upadku systemu zimnowojennego proces ten został zglobalizowany przez politykę strukturalnego dostosowania wyznaczającą zachodnim organizacjom opiekuńczym funkcję redystrybucji zasobów do państw biedniejszych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka jest pierwszą całościową rekonstrukcją dziejów sceptycyzmu (od starożytności po współczesność). Należy zarówno do historii filozofii, jak i epistemologii. Z jednej strony przedstawia rozwój sceptycyzmu, z drugiej wskazuje na jego niespójność. Analiza stanowisk sceptyckich przy wykorzystaniu narzędzi pojęciowych współczesnej epistemologii, zwłaszcza teorii gier językowych Ludwiga Wittgensteina i teorii aktów mowy Johna Searle’a, sugeruje, że niespójność ta ma charakter pragmatyczny. Nie jest to sprzeczność logiczna, lecz sprzeczność pomiędzy treścią głoszonych tez a milczącymi założeniami aktu ich stwierdzenia. Wprawdzie sceptycyzmu nie można uznać za prawdziwy bez popadnięcia w niespójność, jednak odgrywa on pozytywną rolę w rozwoju wiedzy, demaskując jej rozmaite ograniczenia i inspirując do ich przekraczania.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W tradycji prawa anglosaskiego instytucja wiążącego precedensu sądowego jest traktowana jako czynnik zwiększający poziom przewidywalności orzeczeń sądowych. Stanowisko to może prima facie wydawać się zaskakujące z perspektywy prawnika wykształconego w Europie kontynentalnej. W klasycznym pozytywistycznym paradygmacie prawniczym przyjętym w kontynentalnej kulturze prawnej instytucja wiążącego precedensu sądowego była traktowana z rezerwą, której znamiennym przykładem jest określenie superstition du cas, wykorzystywane w literaturze francuskiej do nazwania anglosaskiej zasady stare decisis. W prawie Europy kontynentalnej nowoczesna idea ius certum była utożsamiana z projektem kodyfikacji i założeniem, że prawo powinno być tworzone przez działającego racjonalnie legislatora, który miał zapewnić jego jednolity, spójny, zupełny i wewnętrznie niesprzeczny charakter. Normy zawarte w aktach legislacyjnych miały stanowić przesłankę niezawodnych wnioskowań sylogistycznych. O ile w jurysprudencji Europy kontynentalnej jest raczej akcentowany problem prawotwórczego charakteru rozstrzygnięcia sądowego w sprawie, dla której brak precedensu – czyli w przypadku, który w prawie anglosaskim jest określany mianem case of first impression – o tyle w prawie anglosaskim dużo większy nacisk kładziony jest na to, że w kolejnych rozpatrywanych sprawach reguły precedensowe stanowią ograniczenie arbitralności sędziowskiej. Autor książki podejmuje próbę określenia zależności między rozwojem sposobu pojmowania pewności prawa na przestrzeni dziejów prawa anglosaskiego a procesem kształtowania się w tym systemie wiążącej zasady stare decisis.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Platon - filozof polityki, to przeciwnik demokracji, orędownik państwa totalitarnego, twórca nierealnej wizji społeczeństwa doskonałego. Czyżby? Książka Praktyka polityczna. Od Państwa do Praw Platona zachęca do weryfikacji podobnych sądów. Prowadząc czytelnika krok po kroku przez Platońskie teksty (Państwo, Polityk, Timajos i Prawa), śledząc dramaturgiczną akcję i analizując daleką od ostatecznych rozstrzygnięć treść, podaje w wątpliwość pogląd, iż Państwo jest szczytem politycznych wizji Platona; osłabia przekonanie, że stałość i niezmienność norm cechują dobry ustrój. Platon - filozof polityki, obnaża ograniczenia i niebezpieczeństwa wszelkich politycznych ideałów i konstrukcji dążących do doskonałości. Wciąż odnawiana świadomość niedoskonałości i kruchości ładu politycznego oraz ciągła refleksja nad tym, co słuszne i powinne, nad przyczynami zmiany tego, co jeszcze racjonalne, w to, co już irracjonalne, sprawdzająca wiarygodność autorytetów i norm stających się dogmatem lub zwyczajem, to wskazania, wytyczające drogę ku sprawiedliwemu ustrojowi. W ostatnim, najdłuższym dialogu, w Prawach, Platon szuka metod, które, w powiązaniu z prawodawstwem, pozwolą podtrzymać duchowy dynamizm, gotowość do kruszenia wszelkiej ortodoksji usypiającej myśl. Ocena słuszności jego prawodawczej propozycji, jak i kontynuacja metody krytycznego myślenia, od pokoleń wpisują się w tradycję każdej autentycznej sztuki politycznej. W książce omawiane są m.in. następujące zagadnienia: natura ładu politycznego, cnoty polityczne, powstanie i upadek państw, tradycja minojska, polityczna rola kultu dionizyjskiego, polityka jako „biesiadny chaos", irracjonalny aspekt życia politycznego, natura i funkcja prawa, suwerenność prawa a racjonalność jednostki.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
"Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi" to książka, w której zostały zebrane wnioski płynące z neuronauk. Dzięki postępowi tych nauk możemy dziś zweryfikować stosowane w domach, w przedszkolach i szkołach metody nauczania. Neurobiolodzy obalają wiele wygodnych dla rodziców i nauczycieli mitów i pokazują, jak wiele zależy od nas dorosłych. To my, tworząc określone środowisko, decydujemy o tym, czym będą zajmować się dzieci. Ich aktywność znajduje odzwierciedlenie w strukturze sieci neuronalnej, można nawet powiedzieć, że rzeźbi ich mózgi. Dlatego z wnioskami płynącymi z neuronauk powinni zapoznać się zarówno rodzice, nauczyciele, jak i studenci kierunków pedagogicznych, a także wszyscy, którzy chcą się dowiedzieć, jak lepiej wykorzystać potencjał dzieci. Jeśli szkoła ma być źródłem prawdy o świecie, sama nie może ignorować wiedzy o tym, jak przebiegają procesy uczenia się.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej