Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(46404)
IBUK Libra
(21)
Wolne Lektury
(12)
Forma i typ
Artykuły
(46360)
Publikacje dydaktyczne
(8814)
Publikacje fachowe
(4259)
Publikacje naukowe
(1218)
Publikacje informacyjne
(319)
Publikacje popularnonaukowe
(154)
Poradniki i przewodniki
(52)
Książki
(42)
E-booki
(33)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(28)
Publikacje religijne
(19)
Proza
(12)
Czasopisma
(1)
Grafiki
(1)
Poezja
(1)
Dostępność
dostępne
(84)
wypożyczone
(5)
nieokreślona
(2)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(24)
Czytelnia Piła
(1)
Wypożyczalnia Chodzież
(13)
Wypożyczalnia Czarnków
(12)
Wypożyczalnia Trzcianka
(11)
Wypożyczalnia Złotów
(16)
Czytelnia Złotów
(1)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(11)
Czytelnia Wągrowiec
(1)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(1)
Autor
Goetz Magdalena
(298)
Łoskot Małgorzata
(235)
Kubala-Kulpińska Aleksandra
(122)
Noska Zbigniew
(116)
Stróżyński Klemens
(102)
Garstka Tomasz
(101)
Elsner Danuta
(100)
Skrzyński Dariusz
(100)
Łuba Małgorzata
(100)
Kordziński Jarosław
(99)
Nowak Małgorzata
(92)
Marchel Paweł
(87)
Denek Kazimierz
(77)
Van Laere Karolina
(77)
Korczewska Elżbieta
(76)
Wykurz Urszula
(76)
Kowolik Piotr
(68)
Bula Danuta
(67)
Łyszczarz Michał
(66)
Bonzel Dorota
(64)
Jachimczak Barbara Wanda
(63)
Zielińska Ewa
(61)
Śliwerski Bogusław
(61)
Jankowska Anna
(58)
Kloskowska Adriana
(58)
Nowel Ewa
(58)
Kaleta Włodzimierz
(57)
Gruszczyk-Kolczyńska Edyta
(56)
Bortnowski Stanisław
(54)
Usidus Mirosław
(54)
Bugdalski Bogdan
(51)
Dziamska Dorota
(51)
Sawiński Julian Piotr
(51)
Sikorski Wiesław
(50)
Fijałkowski Marek
(49)
Engler Maria
(48)
Janczak Dorota
(47)
Majkusiak Danuta
(47)
Tatarowicz Jan
(47)
Kapuścińska-Kozakiewicz Justyna
(46)
Pomianowska Małgorzata
(46)
Bogdanowicz Marta
(45)
Pawłowska Sylwia
(45)
Szefler Elżbieta
(45)
Cyran Maria
(44)
Niemierko Bolesław
(44)
Raczkowska Jadwiga
(44)
Kaczanowska Edyta
(43)
Taraszkiewicz Małgorzata
(43)
Zając Dorota
(43)
Kożuchowska Maria
(42)
Simonjetz Monika
(42)
Kania Beata
(41)
Sewastianowicz Monika
(41)
Woynarowska Barbara
(41)
Tyl Marzena
(39)
Borowiecka Agnieszka
(38)
Malczewski Artur
(38)
Figiel Martyna
(37)
Kawula Stanisław
(37)
Piasta-Siechowicz Joanna
(37)
Paszkiewicz Aneta
(36)
Sielatycki Mirosław
(36)
Grodecka Ewa
(35)
Jastrząb Jadwiga
(35)
Jelonek Marta
(35)
Majewska Monika
(35)
Urbanek Bogdan
(35)
Łasocha Natalia
(35)
Kozubek Joanna
(34)
Lesińska Joanna
(34)
Sierota Agata
(34)
Bielska Beata
(33)
Dzierzgowska Irena
(33)
Jarosz Ewa
(33)
Kozłowski Tomasz
(33)
Kołodziejska Lidia
(33)
Krawczonek Magdalena
(33)
Wentrych Agnieszka
(33)
Wlazło Stefan
(33)
Białecka Bogna
(32)
Gąsienica Gabriela
(32)
Inglot Mieczysław
(32)
Ippoldt Lidia
(32)
Kuszak Kinga
(32)
Rusaczyk Janusz
(32)
Wójcik-Bożętka Katarzyna
(32)
Łysek Jan
(32)
Bielski Janusz
(31)
Brewczyńska Magdalena
(31)
Kledzik Agnieszka
(31)
Kozłowski Waldemar
(31)
Kurek Joanna
(31)
Rękawek Anna
(31)
Sochacka Monika
(31)
Szelewa Stanisław
(31)
Banach Czesław
(30)
Boryczka Bożena
(30)
Czapla Joanna
(30)
Grudzińska Zofia
(30)
Rok wydania
2020 - 2024
(7195)
2010 - 2019
(10843)
2000 - 2009
(20589)
1990 - 1999
(7494)
1980 - 1989
(254)
1970 - 1979
(38)
1960 - 1969
(13)
Okres powstania dzieła
2001-
(22120)
1989-2000
(2052)
1945-1989
(225)
1901-2000
(12)
2001-1989-2000
(6)
1989-20002001-
(4)
1918-1939
(2)
2001
(2)
1801-1900
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
2001-1945-1989
(1)
2009
(1)
Kraj wydania
Polska
(46435)
Nowy Jork (stan) (USA)
(1)
Język
polski
(46421)
angielski
(14)
nieznany (po)
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(8945)
Nauczyciele języka polskiego
(4817)
Dyrektorzy szkół
(3767)
Pedagodzy szkolni
(3386)
Nauczyciele przedszkoli
(3113)
Pedagodzy
(3050)
Bibliotekarze
(2819)
Nauczyciele bibliotekarze
(2747)
Wychowawcy klas
(2484)
Dorośli
(1143)
Wychowawcy małych dzieci
(1126)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1048)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1043)
Terapeuci
(928)
Nauczyciele języków
(918)
Psycholodzy szkolni
(802)
Biblioterapeuci
(756)
Lekarze
(746)
Sportowcy
(741)
Coachowie
(714)
Literaturoznawcy
(693)
Nauczyciele biologii
(690)
Szkoły średnie
(679)
Nauczyciele geografii
(559)
Szkoły podstawowe
(555)
Biolodzy
(549)
Nauczyciele akademiccy
(509)
Pracownicy oświaty
(500)
Nauczyciele matematyki
(425)
Socjoterapeuci
(366)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(362)
Rodzice
(359)
Nauczyciele chemii
(357)
Nauczyciele historii
(322)
Animatorzy kultury
(305)
Nauczyciele zawodu
(285)
Nauczyciele muzyki
(283)
Nauczyciele fizyki
(266)
Psycholodzy
(263)
Wychowawcy świetlic
(257)
Pracownicy socjalni
(246)
Doradcy zawodowi
(230)
Nauczyciele techniki
(216)
Nauczyciele edukacji dla bezpieczeństwa
(205)
Psychoterapeuci
(200)
Specjaliści terapii uzależnień
(171)
Bibliolodzy
(163)
Klasa 8.
(161)
Nauczyciele etyki
(161)
Muzykoterapeuci
(152)
Klasa 7.
(151)
Nauczyciele informatyki
(149)
Młodzież
(129)
Nauczyciele filozofii
(128)
Filozofowie
(126)
Szkoły ponadpodstawowe
(126)
Klasa 6.
(119)
Przedszkola
(116)
Klasa 5.
(114)
Klasa 4.
(105)
Analitycy ochrony środowiska
(96)
Studenci
(91)
Klasa 3.
(89)
Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie
(85)
Gimnazja
(84)
Uczniowie
(71)
Klasa 2.
(67)
Klasa 1.
(65)
Licea
(57)
Terapeuci zajęciowi
(56)
Nauczyciele wiedzy o kulturze
(55)
Arteterapeuci
(54)
Szkoły ponadgimnazjalne
(53)
Nauczanie początkowe
(51)
Dyrektorzy przedszkoli
(48)
Nauczyciele edukacji zdrowotnej
(39)
Katecheci
(38)
Kulturoznawcy
(36)
Historycy
(35)
Nauczyciele plastyki
(35)
Uczniowie szkół średnich
(35)
Psychiatrzy
(25)
Nauczyciele szkół podstawowych
(24)
Artyści
(22)
6-8 lat
(20)
Technikum
(16)
9-13 lat
(15)
Dzieci
(13)
Księgarze
(12)
Muzycy
(11)
Nauczyciele języka niemieckiego
(11)
Nastolatki
(10)
Pedagodzy specjalni
(10)
Szkoły zawodowe
(10)
Klasa 0.
(9)
Nauczyciele języka angielskiego
(9)
Studenci zagraniczni
(9)
0-5 lat
(8)
Katolicy
(8)
Socjolodzy
(8)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(7)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Temat
Nauczanie
(1221)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1140)
Język polski (przedmiot szkolny)
(964)
Biblioteki szkolne
(962)
Nauczyciele
(893)
Uczniowie
(843)
Dzieci
(753)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(600)
Szkolnictwo
(535)
Metody nauczania
(457)
Nauczanie początkowe
(453)
Wychowanie
(452)
Młodzież
(434)
Historia (przedmiot szkolny)
(422)
Promocja czytelnictwa
(418)
Matematyka (przedmiot szkolny)
(410)
Biblioterapia
(382)
Uczenie się
(379)
Literatura dla dzieci i młodzieży
(370)
Przemoc w szkole
(359)
Edukacja medialna
(346)
Wychowanie przedszkolne
(328)
Kształcenie
(320)
Poradnictwo zawodowe
(317)
Lekcja biblioteczna
(314)
Szkoły
(310)
Agresja
(307)
Rodzice
(305)
Twórczość
(303)
Przedszkola
(296)
Świetlice szkolne
(279)
Rodzina
(278)
Zarządzanie oświatą
(277)
Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT)
(269)
Współdziałanie
(269)
Języki obce - nauczanie
(264)
Psychoterapia
(263)
Komunikowanie się
(260)
Język polski - nauczanie - konspekty - szk. podst
(250)
Uczucia
(248)
Inscenizacja
(244)
Fizyka (przedmiot szkolny)
(241)
Uzależnienie (nałóg)
(241)
Relacje międzyludzkie
(236)
Język polski - nauczanie - literatura - szkoła średnia
(230)
Biblioteki
(229)
Biblioteki publiczne
(217)
Logopedia
(215)
Stres
(214)
Technologia informacyjna w nauczaniu
(213)
Sylwetki wybitnych pedagogów
(208)
Technologia informacyjna (IT)
(208)
Postawy
(204)
Bajkoterapia
(198)
Godziny wychowawcze - konspekty
(198)
Język polski - kształcenie literackie
(194)
Imprezy szkolne
(189)
Wychowanie seksualne
(189)
Język polski - nauczanie - konspekty - gimnazjum
(188)
Metoda projektów
(187)
Dzieci - przemoc fizyczna i psychiczna
(184)
Godzina wychowawcza
(184)
Autyzm
(182)
Czytanie
(181)
Gry i zabawy
(179)
Czytelnictwo
(177)
Nauczanie na odległość
(177)
Język polski - nauczanie - szkoła średnia
(172)
Kształcenie zawodowe
(172)
Niepełnosprawni
(170)
Edukacja prozdrowotna
(169)
Oceny szkolne
(168)
Kobieta
(167)
Oświata dorosłych
(167)
Rodzina - patologia
(164)
Tematy i motywy
(163)
Edukacja międzykulturowa
(161)
Zastosowania internetu w edukacji
(161)
Język polski - nauczanie - szkoła podstawowa
(159)
Nauczanie języków obcych
(159)
Ocena szkolna
(159)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(159)
Resocjalizacja
(159)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(156)
Uczeń zdolny
(156)
Nałogi
(154)
Nałogi - narkomania
(153)
Dyrektorzy szkół
(152)
Edukacja artystyczna
(152)
Współpraca - rodzina, szkoła, środowisko
(151)
Profilaktyka
(150)
Zdrowie psychiczne
(149)
Kreatywność
(148)
Wychowanie patriotyczne
(147)
Aktywność fizyczna
(146)
Arteterapia
(145)
Prawo oświatowe
(145)
Lęk
(142)
Gimnazja
(141)
Nauczyciel - uczeń - stosunki
(141)
Temat: dzieło
Pan Tadeusz
(39)
Lalka
(23)
"Pan Tadeusz"
(15)
Dziady
(14)
"Lalka"
(11)
Biblia
(11)
Harry Potter
(11)
"Harry Potter"
(9)
"Mały książę"
(9)
Bogurodzica
(9)
Dziennik
(9)
Wesele
(9)
twórczość
(9)
"Dziady"
(8)
Kordian
(8)
Zemsta
(8)
"Ania z Zielonego Wzgórza"
(7)
"Wesele"
(7)
Quo vadis
(7)
"Alicja w Krainie Czarów"
(6)
"Balladyna"
(6)
"Konrad Wallenrod"
(6)
Ferdydurke
(6)
Krzyżacy
(6)
Panny z Wilka
(6)
Pornografia
(6)
W pustyni i w puszczy
(6)
"Dziady" cz. III
(5)
"Opowieść wigilijna"
(5)
"Tajemniczy ogród"
(5)
Balladyna
(5)
Nad Niemnem
(5)
Ogniem i mieczem
(5)
Przedwiośnie
(5)
Trylogia
(5)
"Antygona"
(4)
"Czarodziejska góra"
(4)
"Dolina Issy"
(4)
"Dziady cz. III""
(4)
"Jądro ciemności"
(4)
"Kordian"
(4)
"Mistrz i Małgorzata"
(4)
"O narodzeniu Pańskim"
(4)
"Opowieści z Narni"
(4)
"Pinokio"
(4)
"Przed nieznanym trybunałem"
(4)
"Szatan z siódmej klasy"
(4)
"Zemsta"
(4)
Akademia Pana Kleksa
(4)
Ania z Zielonego Wzgórza
(4)
Ballady i romanse
(4)
Dolina Issy
(4)
Dżuma
(4)
Konstytucja Polski (1791)
(4)
Lament Świętokrzyski
(4)
Pieśń o Rolandzie
(4)
Reduta Ordona
(4)
Rota
(4)
Szatan z siódmej klasy
(4)
Szewcy
(4)
Tango
(4)
Trans-Atlantyk
(4)
Zbrodnia i kara
(4)
"Akademia pana Kleksa"
(3)
"Ballady i romanse"
(3)
"Beniowski"
(3)
"Chirurgiczna precyzja"
(3)
"Cudzoziemka"
(3)
"Don Kichot"
(3)
"Dziady cz. II"
(3)
"Dziewczynka z Szóstego Księżyca"
(3)
"Elegia o chłopcu polskim"
(3)
"Ewilian z dwóch światów"
(3)
"Ferdydurke"
(3)
"Grażyna"
(3)
"Hymn o miłości"
(3)
"Inny świat. Zapiski sowieckie"
(3)
"Jeżycjada"
(3)
"Kto ty jesteś"
(3)
"Kwiaty polskie"
(3)
"Mazurek Dąbrowskiego"
(3)
"Percy Jackson i bogowie olimpijscy"
(3)
"Piesek przydrożny""
(3)
"Przygody Tomka Sawyera"
(3)
"Płonąca żyrafa""
(3)
"Robinson Crusoe"
(3)
"Sonety krymskie"
(3)
"Sposób na Alcybiadesa"
(3)
"Stara baśń"
(3)
"Tango"
(3)
"Władca much"
(3)
"Zawód wiedźma"
(3)
"Łowcy wilków"
(3)
"Ślub"
(3)
"Świętoszek"
(3)
Chwila
(3)
Dziennik 1954
(3)
Faraon
(3)
Fraszki
(3)
Jądro ciemności
(3)
Temat: czas
2001-
(7197)
1989-2000
(250)
1901-2000
(98)
1945-1989
(64)
1801-1900
(47)
1918-1939
(18)
1939-1945
(14)
1901-
(13)
1701-1800
(11)
1801-
(11)
1901-1914
(11)
1401-1500
(7)
1501-1600
(7)
1601-1700
(7)
1914-1918
(7)
1201-1300
(6)
1301-1400
(6)
1101-1200
(4)
1001-1100
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
101-200
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
201-300
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
301-400
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
700-601 p.n.e.
(2)
901-1000
(2)
1989-
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
Fizyka wczoraj, dziś, jutro
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(403)
Piła (woj. wielkopolskie)
(185)
Wielkopolska
(71)
Ukraina
(38)
Europa
(32)
Niemcy
(30)
Piła - historia
(28)
Wielka Brytania
(27)
Japonia
(25)
Piła (woj. wielkopolskie ; okolice)
(25)
Francja
(23)
Finlandia
(21)
Województwo wielkopolskie (1999- )
(20)
Piła - Kościoły
(19)
Stany Zjednoczone (USA)
(15)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(15)
Piła - ulice
(14)
Włochy
(14)
Austria
(12)
Norwegia
(12)
Piła - szkolnictwo
(11)
Świat
(11)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(10)
Łódź (woj. łódzkie)
(10)
Piła - kultura i sztuka
(9)
Rosja
(9)
Wrocław (woj. dolnośląskie)
(9)
Pilanie
(8)
Piła - pomniki
(8)
Szwecja
(8)
Wałcz (woj. zachodniopomorskie ; okolice)
(8)
Czarnków (woj. wielkopolskie ; okolice)
(7)
Kraków (woj. małopolskie ; okolice)
(7)
Litwa
(7)
Piła - Historia
(7)
Powiat pilski - historia
(7)
Wałcz (woj. zachodniopomorskie)
(7)
Afryka
(6)
Dania
(6)
Gmina Trzcianka (woj. wielkopolskie, pow. czarnkowsko-trzcianecki)
(6)
Holandia
(6)
Kraje Unii Europejskiej
(6)
Kraków (woj. małopolskie)
(6)
Lublin (woj. lubelskie)
(6)
Piła - Literatura piękna
(6)
Piła - Lotnictwo
(6)
Piła - Sport
(6)
Piła - Szkolnictwo ponadgimnazjalne
(6)
Piła - archeologia
(6)
Ujście (woj. wielkopolskie, pow. pilski, gm. Ujście)
(6)
Wisła (rzeka)
(6)
Złotów (woj. wielkopolskie ; okolice)
(6)
Czechy
(5)
Londyn (Wielka Brytania)
(5)
Paryż (Francja)
(5)
Piła - Pilanie
(5)
Piła - Zasłużeni dla Regionu
(5)
Portugalia
(5)
Starożytna Grecja
(5)
Słowacja
(5)
Afryka - arabska wiosna
(4)
Ameryka
(4)
Belgia
(4)
Chiny
(4)
Estonia
(4)
Gdańsk (woj. pomorskie ; okolice)
(4)
Góry Świętokrzyskie
(4)
Hiszpania
(4)
Kanada
(4)
Krajna
(4)
Piła - 500-lecie miasta
(4)
Piła - Biblioteki
(4)
Piła - Muzea
(4)
Piła - Szkolnictwo wyższe
(4)
Piła - cmentarze
(4)
Piła - nauczyciele
(4)
Powiat pilski (woj. wielkopolskie)
(4)
Turcja
(4)
Australia
(3)
Boruszyn (woj. wielkopolskie, pow. czarnkowsko-trzcianecki, gm. Połajewo ; okolice)
(3)
Chorwacja
(3)
Gdańsk (woj. pomorskie)
(3)
Indie
(3)
Izrael
(3)
Kielce (woj. świętokrzyskie)
(3)
Piła - historia po 1945 r.
(3)
Piła - kolej
(3)
Piła - służba zdrowia
(3)
Powiat pilski - szkolnictwo
(3)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(3)
Skrzatusz (woj. wielkopolskie, pow. pilski, gm. Szydłowo ; okolice)
(3)
Starożytny Egipt
(3)
Wilno (Litwa)
(3)
Wrocław (woj. dolnośląskie ; okolice)
(3)
Węgry
(3)
Łobżenica
(3)
Łobżenica (woj. wielkopolskie, pow. pilski, gm. Łobżenica ; okolice)
(3)
Anglia (Wielka Brytania)
(2)
Azja
(2)
Azja Środkowa
(2)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(36351)
Artykuł z czasopisma fachowego
(19397)
Artykuł z czasopisma naukowego
(6862)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(4561)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(3279)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2372)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(1845)
Scenariusz zajęć
(1622)
Artykuł z czasopisma literackiego
(1122)
Czasopismo pedagogiczne
(872)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(821)
Materiały pomocnicze
(744)
Artykuł z czasopisma regionalnego i lokalnego
(664)
Artykuł z czasopisma biologicznego
(585)
Artykuł z czasopisma historycznego
(574)
Artykuł z czasopisma geograficznego
(557)
Artykuł fachowy
(467)
Artykuł problemowy
(466)
Artykuł z czasopisma matematycznego
(393)
Artykuł z czasopisma chemicznego
(345)
Artykuł z czasopisma popularnonaukowego
(327)
Wywiad dziennikarski
(312)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(305)
Artykuł z czasopisma muzycznego
(281)
Artykuł z czasopisma sportowego
(268)
Artykuł z czasopisma fizycznego
(260)
Scenariusz
(254)
Ćwiczenia i zadania
(221)
Artykuł z czasopisma związkowego
(200)
Gry i zabawy
(166)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(159)
Raport z badań
(152)
Artykuł z czasopisma katolickiego
(127)
Artykuł z czasopisma filozoficznego
(126)
Artykuł z pracy zbiorowej
(120)
Legendy i podania
(118)
Karty pracy ucznia
(115)
Program nauczania
(103)
Artykuł z czasopisma harcerskiego
(102)
Czasopismo muzyczne
(100)
Artykuł z czasopisma technicznego
(97)
Artykuł z czasopisma ekologicznego
(96)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(94)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(83)
Artykuł z czasopisma komputerowego
(69)
Artykuł z czasopisma kulturalnego
(69)
Gry i zabawy ruchowe
(69)
Czasopismo matematyczne
(68)
Scenariusz imprezy szkolnej
(53)
Opowiadania i nowele
(43)
Artykuł z czasopisma politologicznego
(42)
Poradnik
(42)
Artykuł z czasopisma etnograficznego
(41)
Case study (studium przypadku)
(39)
Sprawdziany i testy
(39)
Felieton
(38)
Bibliografia
(37)
Artykuł naukowy
(34)
Artykuł z czasopisma społeczno-kulturalnego
(34)
Artykuł z czasopisma teatralnego
(34)
Gry i zabawy dziecięce
(34)
Ankieta
(33)
Artykuł z czasopisma młodzieżowego
(33)
Biografia
(33)
Program autorski (pedagogika)
(32)
Analiza i interpretacja
(31)
Artykuł z czasopisma bibliologicznego
(31)
Gry sportowe
(31)
Artykuł z czasopisma medycznego
(28)
Gry edukacyjne
(26)
Bajki i baśnie
(24)
Literatura polska
(24)
Podręcznik
(24)
Gry i zabawy terenowe
(21)
Poezja
(21)
Artykuł przeglądowy
(18)
Artykuł z czasopisma religijnego
(18)
Gry i zabawy umysłowe
(17)
Zabawy integracyjne
(17)
Ćwiczenia i zadania dla szkół podstawowych
(17)
Ćwiczenia i zadania dla szkół średnich
(17)
Artykuł z czasopisma szkolnego
(16)
Pieśń i piosenka
(14)
Antologia
(12)
Program wychowawczo-profilaktyczny
(12)
Raport
(12)
Arkusz obserwacji
(11)
Artykuł z czasopisma księgarskiego
(11)
Artykuł z czasopisma przyrodniczego
(11)
Materiały konferencyjne
(11)
Studium przypadku (case study)
(11)
Dane statystyczne
(10)
Esej
(10)
Gry komputerowe
(10)
Muzyka
(10)
Praca zbiorowa
(10)
Relacja
(10)
Formularze i druki
(9)
Literatura
(9)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(9)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(37319)
Psychologia
(2670)
Językoznawstwo
(2370)
Socjologia i społeczeństwo
(2166)
Literaturoznawstwo
(1958)
Medycyna i zdrowie
(1891)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1398)
Historia
(1127)
Geografia i nauki o Ziemi
(553)
Matematyka
(394)
Chemia
(358)
Media i komunikacja społeczna
(304)
Kultura i sztuka
(295)
Fizyka i astronomia
(278)
Kultura fizyczna i sport
(244)
Praca, kariera, pieniądze
(207)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(188)
Informatyka i technologie informacyjne
(149)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(118)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(118)
Filozofia i etyka
(112)
Ochrona środowiska
(109)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(94)
Inżynieria i technika
(93)
Nauka i badania
(88)
Religia i duchowość
(67)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(63)
Biologia
(60)
Rozwój osobisty
(25)
Architektura i budownictwo
(16)
Zarządzanie i marketing
(10)
Hobby i czas wolny
(8)
Archeologia
(5)
Podróże i turystyka
(5)
Etnologia i antropologia kulturowa
(4)
Transport i logistyka
(3)
Styl życia, moda i uroda
(2)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Tytuł czasopisma
Dyrektor Szkoły
(2146)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(1651)
Bliżej Przedszkola
(1548)
Polonistyka
(1511)
Biblioteka w Szkole
(1344)
Wychowawca
(1139)
Wychowanie w Przedszkolu
(1136)
Nowa Szkoła
(1022)
Remedium
(1019)
Edukacja i Dialog
(994)
Gazeta Szkolna
(931)
Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne
(823)
Języki Obce w Szkole
(810)
Głos Pedagogiczny
(759)
Poradnik Bibliotekarza
(726)
Meritum
(652)
Guliwer
(644)
Szkoła Specjalna
(643)
Świat Problemów
(633)
Biologia w Szkole
(584)
Nauczanie Początkowe
(579)
Charaktery
(568)
Nauczyciel i Szkoła
(517)
Psychologia w Szkole
(509)
Wszystko dla Szkoły
(507)
Geografia w Szkole
(503)
Lider
(503)
Wychowanie na Co Dzień
(493)
Język Polski w Gimnazjum
(475)
Kwartalnik Pedagogiczny
(445)
Edukacja : studia, badania, innowacje
(440)
Edukacja Ustawiczna Dorosłych
(437)
Pamiętnik Literacki
(430)
Ruch Pedagogiczny
(427)
Biblioteka Publiczna
(407)
Matematyka
(392)
Język Polski w Liceum
(367)
Kultura i Edukacja
(365)
Życie Szkoły
(362)
Chowanna
(361)
Wychowanie na co dzień
(354)
Chemia w Szkole
(350)
Język Polski w Szkole Średniej
(347)
Ruch Literacki
(342)
Bibliotekarz
(327)
Wiadomości Historyczne
(317)
Doradca Nauczyciela Przedszkola
(312)
Tygodnik Nowy
(307)
Przegląd Humanistyczny
(305)
Tygodnik Pilski
(301)
Opieka Wychowanie Terapia
(290)
Pedagogika Społeczna
(278)
Sygnał
(271)
Świetlica w Szkole
(266)
Nowe w Szkole
(263)
Język Polski w Szkole IV-VI
(261)
Język Polski w Szkole
(256)
Niebieska Linia
(237)
Szkoła Zawodowa
(235)
Biblioteka Centrum Informacji
(223)
Wychowanie Techniczne w Szkole
(214)
Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
(201)
Przegląd Oświatowy
(200)
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej
(196)
Praca Socjalna
(185)
Nowa Polszczyzna
(177)
Szkoła : miesięcznik dyrektora
(177)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(177)
Kultura Fizyczna
(175)
Nauczanie Początkowe. Kształcenie zintegrowane
(174)
Edukacja Wczesnoszkolna
(168)
WychowujMy! : dorosłym o dzieciach
(158)
Drama
(157)
Wiadomości Opinie Materiały : Biuletyn Pilskiej Oświaty
(156)
Wychowanie Muzyczne w Szkole
(156)
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
(154)
Zeszyty Szkolne
(152)
Głos Pedagogiczny : czasopismo dla pedagogów i psychologów szkolnych, pedagogów specjalnych, wychowawców
(145)
Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII
(145)
Forum Oświatowe
(144)
Fizyka w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(142)
Twórczość
(138)
Głos Nauczycielski
(136)
Psychologia Wychowawcza
(136)
Scholasticus
(131)
Język Polski w Szkole IV - VI
(130)
Warsztaty Polonistyczne
(130)
Wychowanie Muzyczne
(130)
Biblioterapeuta
(128)
Serwis Informacyjny Uzależnienia
(128)
Filozofuj! : magazyn popularyzujący filozofię
(126)
Edukacja Medialna
(120)
Edukacja : kwartalnik naukowy
(118)
Rewalidacja
(118)
Charaktery : magazyn psychologiczny
(116)
Serwis Informacyjny Narkomania
(116)
Fizyka w Szkole z Astronomią : czasopismo dla nauczycieli
(113)
Poradnik Językowy
(112)
Przegląd Psychologiczny
(106)
Języki Obce w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(103)
46437 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
« L’art de vivre / de survivre / de revivre » : tel est le thème conducteur de ce volume que nous remettons aujourd’hui dans les mains du lecteur. Sa valeur principale est de combiner l’histoire de la Philologie Romane de Łódź, inscrite dans une série d’événements historiques tumultueux, avec celle des expériences pénibles du mo¬ment présent, marqué par la pandémie et la guerre : dans les deux cas, nous observons le phénomène de rupture qui, d’un tracé épais, sépare ce qui a été de ce qui est et de ce qui sera. La rupture chasse nos habitudes confortables ou neutralise les sources antérieures de nos maux et chagrins, et nous contraint incessamment à réfléchir sur les formes de vie de l’individu dans une nouvelle réalité et, par la force des choses, à réévaluer son actuel modus vivendi. Bien sûr, nous n’apprendrons pas à bien vivre du jour au lendemain ; pour le faire, nous avons besoin de distance temporelle et de sa fonction cognitive dont Marcel Proust parlait d’une manière si suggestive. Cependant, on peut dire avec certitude que l’art de vivre / de survivre / de revivre suppose une réflexion ancrée dans un axe temporel. Mais qu’est-ce que le temps ? Ce qui n’est plus et ce qui n’est pas encore, mais aussi ce qui est à la frontière entre le passé et l’avenir, ce moment insaisissable qui meurt aussitôt qu’il naît. Ce nihilisme philosophique peut certes être atténué par la conception bergsonienne de la durée, la seule forme réelle de l’expérience du temps. Mais l’humaniste ne manquera pas de trouver, dans ces considérations, l’horizon intellectuel de ses propres réflexions et de s’interroger sur le quoi, le comment et le pourquoi. Il se penchera sur ce qui est et ce qui dure et sur les formes que la durée peut revêtir. Enfin, il donnera libre cours à son imagination pour modeler la vision de son propre avenir et celui de la communauté dont il fait partie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
THE HOMELESSNESS OF ART References to „being settled” somewhere and being „homeless” have reappeared in various disciplines of the humanities for a long time. Those concepts were used in different contexts and in different senses. In 20th century philosophy, much attention was paid to the Heideggerian concept of man as “the neighbour of Being”, i.e. his dwelling “in the nearness of Being”. This image led to attempts at discovering what is unique to the human condition. Lukacs offered a critique of „transcendental homelessness”, which he saw as characteristic of contemporary culture. Other philosophers pointed out that the fast-changing reality and the engagement in utopian projects characteristic for the condition of the modern man, are conducive to our loss of the sense of settlement. The second half of the 20th century introduced the discourse of unsettlement, non-belonging. Adorno negated the possibility of feeling at home in the world after Auschwitz. Other authors offered the concept of “the uncanny” (das Unheimliche), or being faced with strange and incomprehensible forces in one’s own home, only illusorily familiar. It has been also pointed out that the sense of settlement and the associated feeling of safety may turn out to be limiting. Freedom must mean the loss of the sense of safety, familiarity, commitment. Encountering what is different, marginal, often suffering or victimized (e.g. in feminist or postcolonial discourses) also sensitizes us to the importance of opening ourselves to new experience, which leads to the de-stabilization of our own monolithic home. The subject area outlined here may be variously related to art. On the one hand, art may be considered as an important voice in the discussion on our sense of belonging or uprootedness, on the other the question of whether it should be rooted in tradition, or leave this “home” to gain new experiences is also pertinent. The volume of Art Inquiry to which we seek your contributions will be devoted to this set of issues. Your prospective papers should concern some theoretical aspects of the concepts mentioned above in relation to art, artistic activity, reception of art works, or offer a case study of some artistic endeavour in which those concepts have taken a concrete shape. BEZDOMNOŚĆ SZTUKI Sformułowania nawiązujące do pojęć „zadomowienia” i „bezdomności” od kilkudziesięciu lat pojawiają się w różnych obszarach humanistyki. Występują one w wielu kontekstach i nadawany jest im różny sens. W filozofii XX wieku podstawowe znaczenie ma Heideggerowski problem człowieka jako „sąsiada bycia”, czyli zamieszkiwania przez niego w „bliskości wobec bycia”. Ta wysoka ocena bliskości prowadziła do sugestii odzyskania tego, co własne i właściwe dla ludzkiego sposobu istnienia. Lukacs poddawał krytyce „transcendentalną bezdomność”, którą uważał za charakterystyczną dla współczesnej kultury. Inni filozofowie zwracali uwagę na to, że zachodzenie szybkich zmian, a także formułowanie utopijnych projektów charakterystyczne dla nowoczesnej kondycji człowieka, sprzyja utracie uczucia zadomowienia. W drugiej połowie XX wieku, rozwijał się też dyskurs związany z kryzysem zamieszkiwania. Adorno negował możliwość uczucia zadomowienia w świecie po Auschwitz. Inni autorzy brali pod uwagę „nieswojość” (das Unheimliche), czyli występowanie obcych i niezrozumiałych sił we własnym domu, pozornie tylko oswojonym. Podkreślano też, że zadomowienie i związane z nim poczucie bezpieczeństwa może okazać się ograniczające. Za wolność płaci się przecież na ogół utratą poczucia bezpieczeństwa, zanikiem stanu bliskości, zażyłości. Także wzięcie pod uwagę tego, co inne, marginalne, często cierpiące lub poszkodowane (np. w dyskursach feministycznym i postkolonialnym), uwrażliwia na rolę otwarcia, które prowadzi do destabilizacji monolitycznie pojmowanego własnego domu. Zarysowany tu krąg problematyki w różny sposób odnosi się do sztuki. Z jednej strony może ona być rozważana jako ważny głos w sporach dotyczących zadomowienia i bezdomności, z drugiej zaś w odniesieniu do niej samej można stawiać pytania o potrzebę zakorzenienia w tradycji, albo poszukiwania przez nią nowych miejsc. Wzięciu pod uwagę tego bogatego zestawu zagadnień poświęcony będzie tegoroczny tom „Art Inquiry”. Nadsyłane artykuły dotyczyć mogą albo teoretycznych aspektów zadomowienia i bezdomności w sztuce, działalności artysty, odbiorze dzieł, albo prezentować konkretne przykłady z zakresu różnych dziedzin twórczości artystycznej, w których tytułowe zjawisko przybierało konkretną postać.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Le volume que voici a été conçu pour commémorer le 50e anniver-saire de la réactivation des études romanes à l’Université de Łódź, menées aujourd’hui au sein de l’Institut d’Études Romanes. Fondée en 1945, la première unité de recherche dans le domaine de la langue et de la littérature françaises dans notre université a été suspendue en 1951 à l’époque de la guerre froide, par les instances communistes. Si la recherche dans le domaine de la littérature française a été autorisée et poursuivie dans le cadre administratif du Département de Théorie de la Littérature, la formation de futurs enseignants de français (et plus tard d’italien et d’espagnol) n’a repris que vingt ans plus tard, en 1971. Signalons que l’année 2021 offre encore une autre occasion de célébrer, car c’est également le 10e anniversaire de la création, au sein de l’Institut d’Études Romanes, du Département de Philologie Italienne. Notre dessin de fêter ce double anniversaire par l’organisation d’un colloque scientifique, réunissant nos collègues et amis, a été, on le sait, brutalement freiné par la pandémie de Covid-19 qui a profondément bouleversé non seulement nos projets, mais qui a eu un impact significatif sur l’ensemble de la planète. La rupture opérée par cet événement sans précédent dans notre monde globalisé du 21e siècle, avec le confinement en tant que mode de fonctionnement obligatoire pendant de longues semaines, voire des mois, a sans doute entraîné une nouvelle perception de la vie et de ce que représente le fait de vivre. Pour plus d’un, ce tracé épais qui sépare notre existence d’avant et d’après le Covid-19 constitue un memento incitant à se demander comment vivre la pandémie et pendant la pandémie, comment y survivre et s’il sera possible de (re)vivre « normalement » quand elle aura pris sa fin.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
ARTISTIC ALLERGIES In its literal application, the term allergy, connoting a reaction different from the customary – from the Greek allos (“different”) and ergos (“reaction”) – is used in the field of medicine. However, in the cultural domain, and particularly in the realm of art, one may discern some reactions analogous to the pathological behavior of a tissue when confronted with an allergen. Such behavior manifests itself in the form of negative sensitivity, lacking normal justification, which leads to a subconscious or semi-conscious avoidance of certain notions or works of art, or even to their active negation and rejection. Such reactions may be individual in nature or may be manifested by smaller or larger groups of people. The causes of such allergies or hypersensitivity may be genetic or environmental. They may be sought in the original circumstances or in some activities of the organism; one can try to established them by focusing on the incidence of the infection. Artistic allergies understood in this way have occurred frequently in the history of various arts, also manifesting themselves in the fields of art theory and aesthetics. The present issue of Art Inquiry sets out to describe some of their varieties and to examine the mechanisms governing their appearance and their subsequent course. Grzegorz Sztabiński Translated by Krzysztof Majer ALERGIE ARTYSTYCZNE Słowo alergia oznaczające odmienną reakcję (gr. allos – inny + ergosreakcja) stosowane jest w znaczeniu dosłownym w medycynie. W dziedzinie kultury, a chyba szczególnie w sztuce, zauważyć można jednak sposoby reagowania zachodzące analogicznie do patologicznej reakcji tkanek na alergen. Przejawiają się one jako pozbawione normalnego uzasadnienia negatywne uwrażliwienie, prowadzące do nieuświadomionego lub częściowo tylko świadomego pomijania, odrzucania pewnych idei lub dzieł, a także ich zwalczania lub negowania. Reakcje takie mogą mieć charakter indywidualny lub dotyczyć mniejszych lub większych grup ludzi. Ich uwarunkowania mogą być genetyczne albo środowiskowe. Przyczyn uczuleń lub nadwrażliwości poszukiwać można w warunkach początkowych czy sytuacjach rozwojowych, albo koncentrując się na występowaniu infekcji, zarażania się. Alergie artystyczne miały miejsce wielokrotnie w dziejach różnych dziedzin sztuki, a także w teoriach artystycznych i w estetyce. Opisaniu niektórych ich odmian, a także próbom prześledzenia zasad ich pojawiania się i przebiegu poświęcony jest niniejszy tom Art Inquiry. Grzegorz Sztabiński
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Tematem przewodnim numeru jest architektura nowoczesna i współczesna. Znajdują się w nim artykuły polskich badaczy poświęcone m. in. kabalistycznym wątkom w projektach Daniela Libeskinda, stylowi neogotyckiemu w architekturze sakralnej XIX wieku, poszukiwaniu stylu narodowego w projektowaniu użytkowym na początku XX wieku, analizie architektury i urbanistyki w czasie II wojny światowej na ziemiach polskich, powojennej odbudowie Warszawy, nowym technikom i dostępnym materiałom w polskiej architekturze okresu odwilży, a także realizacjom sakralnym w pierwszych latach po wojnie. Zeszyt zawiera również teksty omawiające sposoby popularyzacji architektury modernistycznej na łamach polskich czasopism ilustrowanych dla dzieci i młodzieży oraz opisujące architekturę willową Poznania doby PRL.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Margins and Marginalization The concepts spelled out in the title Margins and Marginalization usually carry negative connotations. They are associated with having to live outside the main current of events, or with the peripheral and thus inessential aspects of an artwork. Such an understanding assumes a sharp division into major, central, important elements, and minor or marginal ones. However, the validity of such division has been questioned by some contemporary theoreticians and artists. Its arbitrariness and relativist character had been also pointed out in the past. The aim of the 2014 volume is to investigate the occurrence of the titular concepts in the theory and practice of both old and contemporary art. We wish to examine different conceptualizations of margins and marginalization and we are open to a broad range of approaches to his topic.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
The authors discuss truth and falsehood in science and the arts. They view truth as an irreducible point of reference, both in striving for elementary knowledge about the world and in seeking methods and artistic means of achieving this goal. The multilevel and multiple-aspect research presented here, conducted on material from different periods and different cultures, shows very clearly that truth and falsehood lie at the foundation of all human motivation, choices, decisions, and behaviors. At the same time, however, it reveals that every bid to extrapolate the results of detailed studies into generalizations aimed at universalization – by the very fact of their discursivation – either subjects the discussion to the rules of formal logic or situates it outside the realm of truth and falsehood. Autorzy podejmują refleksję nad prawdą i fałszem w nauce i sztuce. Przypisują prawdzie status nieredukowalnego punktu odniesienia – tak w próbach dotarcia do elementarnej wiedzy o świecie, jak i w poszukiwaniach metod i środków artystycznych niezbędnych do osiągnięcia tego celu. Zaprezentowane tu wielopoziomowe i wieloaspektowe badania, prowadzone z wykorzystaniem materiałów pochodzących z różnych epok i różnych kultur, wyraźnie dowodzą, że prawda i fałsz stanowią podstawę wszelkiego rodzaju ludzkich motywacji, wyborów, decyzji i zachowań. Jednocześnie ujawniają, że każda próba ekstrapolacji wyników poszukiwań szczegółowych na poziom uogólnienia o ambicjach uniwersalizujących – przez sam fakt ich dyskursywizacji – albo podporządkowuje prowadzone rozważania regułom logiki formalnej, albo sytuuje je poza prawdą i fałszem. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Tom poświęcony problematyce sztuki XX wieku, a także aktualnym zjawiskom artystycznym. Opublikowane artykuły opisują głębokie przemiany formalne i technologiczne oraz twórczość podejmującą ważne tematy społeczne i polityczne. Od portretów fotograficznych Witkacego i Cameron oraz autoportretów kapistów, poprzez refleksję nad kanonem prezentowania polskiej sztuki współczesnej za granicą w okresie zimnej wojny czy ekokrytyczną analizę twórczości Hasiora, aż po spojrzenie na sztukę izraelską po tzw. intifadzie Al-Aksa – teksty tworzą bogatą mozaikę tematów. Ich autorzy, przedstawiciele różnych środowisk naukowych, wykorzystują odmienne narzędzia metodologiczne, ukazując zaawansowany warsztat badawczy współczesnej historii sztuki. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Tematem przewodnim numeru jest zagadnienie zmysłów w sztuce od późnego średniowiecza do współczesności. Artykuły polskich i zagranicznych badaczy poświęcone są m.in. zmysłowemu doświadczaniu rzeźb dewocyjnych, roli zapachu i smaku w martwych naturach, tworzeniu wystaw sztuki angażujących wiele zmysłów. Zeszyt otwierają perspektywy kuratorek, historyczek sztuki oraz artystek, dotyczące znaczenia zmysłów w ich twórczości. Czytelnik znajdzie w nim również prace o charakterze teoretycznym, podejmujące próbę usystematyzowania badań nad zmysłowością procesu twórczego i odbioru sztuki. The issue focuses on the role played by the senses in the arts from the Late Middle Ages until now. Topics addressed by Polish and International scholars include: the sensory engagement with devotional sculptures, the role of the sense of smell and taste in still-life paintings, multisensory art exhibitions. The volume opens with four statements of curators, art historians and artists about the meaning of the senses in their practices. The reader is also invited to explore essays of a broader methodological scope, which seek to provide a theoretical framework for dealing with the senses in making and experiencing art.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Eksperymentalne artystyczne audycje radiowe stanowią punkt wyjścia do rozważań zawartych w prezentowanych szkicach. Za najbardziej interesującą postrzegam formę dzieł artystycznych, w których autorzy zdecydowali się odejść od tego, co dla radia artystycznego klasyczne i standardowe. Wprowadzanie różnych poziomów narracji, alinearna fabuła oraz gra z konwencją gatunków stały się podstawą do wyselekcjonowania i opisu audycji, które w mojej ocenie mogą być postrzegane jako eksperymentalne. Choć przywołuję również audycje fikcyjne, to szczególnie ciekawe są dla mnie audycje artystyczno-dokumentalne, features, słuchowiska oparte na faktach czy eksperymenty radiowe nawiązujące do wydarzeń rzeczywistych. Ze Wstępu O eksperymentach w dziedzinie literatury, plastyki, teatru, filmu czy muzyki słyszeli wszyscy, ale eksperymentalna sztuka radiowa dopiero czeka na wydobycie z cienia. Historie eksperymentalne to ważny krok w tym kierunku. Autorka bardzo zręcznie wiąże dokonania eksperymentalne z akceptacją estetyki brzydoty i podejmuje nadzwyczaj ciekawą próbę zdefiniowania pojęcia brzydoty w sztuce radiowej. Ogromnie pożyteczny wydał mi się również fragment poświęcony Eugeniuszowi Rudnikowi – twórcy chyba wciąż niezupełnie docenianemu i zbyt słabo znanemu. Z recenzji prof. dr. hab. Jana Tomkowskiego '
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Bezpieczeństwo : uzupełniający komponent architektury ochrony bezpieczeństwa narodu i państwa / Marian Lutostański. - Stan prawny: 1 października 2016 r. - Warszawa : "Difin", 2016. - 211 s. : il., fot., rys. ; 23 cm.
Książka zawiera zarówno elementy poznawcze, teoretyczno-modelowe, jak i utylitarne. Wszystkie one stanowią zbiór organizacyjno-prawnych informacji odnoszących się do problemów ochrony bezpieczeństwa narodu i państwa w kontekście wewnętrznych aspektów tego zjawiska. Podjęta problematyka oraz sposób jej zaprezentowania sprawia, że książka stanowi istotne wypełnienie luki na rynku wydawniczym, w szczególności w zakresie nauczania szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Jej adresatem są osoby prowadzące działalność dydaktyczno-naukową oraz studenci kierunków nauczania: bezpieczeństwo narodowe, bezpieczeństwo wewnętrzne, socjologia grup dyspozycyjnych, a także inne osoby interesujące się bezpieczeństwem jednostki, grupy społecznej, społeczności, narodu i państwa.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50612 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49437 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zwroty artystyczne Kategoria „zwrotu” w badaniach nad kulturą od kilkunastu lat wywołuje zainteresowanie u przedstawicieli różnych dziedzin humanistyki. Pisano wiele na temat performative turn, interpretative turn, postcolonial turn, translational turn, spatial turn, iconic turn itp. Czy sztuka jest tylko jednym z obszarów, na których owe zwroty dokonują się, czy też można mówić zwrocie artystycznym, jako szczególnej odmianie? Sugerujemy rozważenie tego zagadnienia nie tylko w odniesieniu do obecnego stanu kultury, a również przy wzięciu pod uwagę wcześniejszych okresów dziejów. Proponujemy wzięcie pod uwagę szerokiego sposobu rozumienia pojęcia „zwrot”. Może ono być przedmiotem rozważań o zasięgu ogólnokulturowym, ale można również odnieść je do określonej dziedziny sztuki, np. zachodzącej w niej przemiany stylistycznej, czy wreszcie nagłej modyfikacji postawy twórczej określonego artysty. Prezentujemy więc z jednej strony na artykuły dotyczące problematyki szeroko pojętych „wstrząsów” kulturowych i artystycznych, „zmącenia” zakładanych porządków, jak teksty omawiające konkretne przypadki twórczości jawiącej się jako działalność meandryczna, przebiegająca drogą kolejnych turns.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Estudios Latinoamericanos, wydawane przez Polskie Towarzystwo Studiów Latynoamerykanistycznych, jest najstarszym polskim czasopismem publikującym materiały naukowe związane z szeroko rozumianą historią i kulturą Ameryki Łacińskiej. Ukazuje się od roku 1972. Do roku 1995 wydawane było przez Instytut Historii PAN. Twórcą pisma i jego pierwszym redaktorem był prof. dr hab. Tadeusz Łepkowski. W roku 1988 zastąpił go dr Ryszard Stemplowski. W latach 1995-2011 czasopismem kierował prof. dr hab. Aleksander Posern-Zieliński, a w roku 2012 redaktorem został prof. dr hab. Mariusz Ziółkowski. Artykuły publikowane są w języku hiszpańskim, portugalskim, angielskim lub francuskim. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Czasopismo poświęcone rocznicy 50-lecia Zakładu Teorii Wychowania Estetycznego na Uniwersytecie Warszawskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Pole zainteresowań naukowych pisma stanowią teoretyczne i historyczne zagadnienia sztuk plastycznych, multimediów, filmu, dramatu i muzyki. Kolejne tomy mają charakter zbiorowych prac monograficznych. Podejmowane są w nich zagadnienia istotne z punktu widzenia współczesnej sztuki w powiązaniu aktualnymi zagadnieniami rozważanymi na gruncie nauk humanistycznych (np. globalizacją, posthumanizmem, cyberkulturą, zagadnieniami nowej wspólnoty itp.). Pismo jest rocznikiem. Publikuje teksty autorów polskich z większości ośrodków naukowych. Dążymy do uwzględniania prac młodych badaczy. Zamieszczanych jest też wiele artykułów autorów zagranicznych, np. z Anglii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Słowenii, Ukrainy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Cztery główne tematy numeru to: - "nowa zielona teoria polityczna", ekopolityka; - kwestie bezpieczeństwa w Europie, wojna botów; - e-demokracja: e-partycypacja, e-głosowanie; - gender equality. W artykule z zakresu pierwszego tematu autorzy podejmują próbę identyfikacji ekopolitycznej genezy pandemii COVID-19 wywołanej patogenicznym wirusem SARS-CoV-2 w oparciu o paradygmat nowej zielonej teorii politycznej (ang. New Green Political Theory, NGPT). Główne pytanie badawcze brzmi: czy NGPT jako zrewidowany model jest przydatna do identyfikacji procesów ekopolitycznych, działań lub zaniechań, które przyczyniły się do tego, że choroba COVID-19 stała się nowym wyzwaniem dla polityków i nabrała charakteru globalnej pandemii? Drugiemu tematowi poświęconych jest kilka artykułów. Niezwykle aktualny tekst dotyczy wojny botów i sztucznej inteligencji w połączeniu z wykorzystaniem platform mediów społecznościowych, które mają dostęp do dużej liczby odbiorców. Działania takie zmieniają dynamikę stosunków międzynarodowych, co może stwarzać zagrożenie dla niezależności politycznej państw. Artykuł omawia też algorytmiczne kierowanie kampaniami dezinformacyjnymi i influencerskimi oraz ataki cybernetyczne. Trzecie zagadnienie poruszone zostało np. w artykule dotyczącym ram analitycznych badania partycypacji obywatelskiej w dobie e-demokracji. Powszechny dostęp do nowych technologii wpływa na aktywność obywatelską, a jej wzrost jest traktowany jako jeden z najważniejszych celów demokracji elektronicznej. Uznając e-partycypację za jeden z elementów e-demokracji, autorka dąży do znalezienia odpowiedzi na pytanie: jak analizować e-partycypację z perspektywy demokratycznej. Ostatni temat omawiany jest m.in. w artykułach opisujących znaczenie równości płci jako wartości leżącej u podstaw EKPC oraz wpływ pandemii COVID-19 na podwójną marginalizację kobiet w Kosowie. Nierówność płci i konieczność wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet były wyzwaniem jeszcze przed pandemią. Zjawisko podwójnej marginalizacji analizowane jest przez pryzmat braku instytucjonalnych działań zapobiegających dalszej marginalizacji kobiet na rynku pracy podczas pandemicznego kryzysu. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* The four main topics of the issue are: - New Green Political Theory, ecopolitics - security issues in Europe, bots of war - e-democracy: e-participation, e-voting - gender equality The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Zagadnienia Rodzajów Literackich To wielojęzyczne czasopismo zostało powołane przez założycieli przede wszystkim dla prezentacji problematyki genologicznej w ujęciach badaczy z Polski i z całego świata. Redakcja podjęła też publikację, w każdym zeszycie, materiałów do przyszłego słownika rodzajów literackich. Oprócz tego ukazywały się tu również artykuły komparatystyczne i teoretycznoliterackie. Obecnie redaktorzy zachowując dotychczasowy profil pisma, otwierają szerzej łamy dla wszelkiego typu studiów literaturoznawczych bez względu na tematykę i założenia metodologiczne. Pojawiać się będą w "Zagadnieniach Rodzajów Literackich" także teksty o tematach kulturoznawczych, które będą penetrować bliższe i dalsze konteksty literatury. "ZRL" to jedyne w Polsce czasopismo wielojęzyczne, w którym kształtuje się międzynarodowa współpraca literaturoznawców Wschodu i Zachodu. Na jego wzór powstał swego czasu w USA genologiczny periodyk „Genre” (o czym anonsowali w artykule wstępnym z pierwszego tomu jego redaktorzy).
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Rocznik prezentuje najnowsze wyniki badań z zakresu historii sztuki. Założony w 1990 roku przez Jana Białostockiego. W piśmie zamieszczane są artykuły wybitnych polskich i zagranicznych naukowców. Czasopismo wydawane jest w języku angielskim.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej