Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(1559)
IBUK Libra
(19)
Forma i typ
Książki
(1312)
Publikacje naukowe
(240)
Artykuły
(232)
Publikacje fachowe
(72)
Publikacje dydaktyczne
(65)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(31)
Publikacje popularnonaukowe
(22)
E-booki
(19)
Poradniki i przewodniki
(18)
Czasopisma
(6)
Druki ulotne
(6)
Publikacje informacyjne
(5)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Proza
(1)
Dostępność
dostępne
(2851)
wypożyczone
(176)
nieokreślona
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(719)
Czytelnia Piła
(34)
Wypożyczalnia Chodzież
(409)
Czytelnia Chodzież
(31)
Wypożyczalnia Czarnków
(481)
Czytelnia Czarnków
(4)
Wypożyczalnia Trzcianka
(324)
Czytelnia Trzcianka
(7)
Wypożyczalnia Złotów
(451)
Czytelnia Złotów
(13)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(417)
Czytelnia Wągrowiec
(124)
Informatorium
(5)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(4)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(8)
Autor
Kawula Stanisław
(18)
Szacki Jerzy
(12)
Święcicka Ewa
(10)
Sztompka Piotr
(8)
Wódz Jacek
(8)
Radziewicz-Winnicki Andrzej
(7)
Szymański Mirosław Józef
(7)
Wesołowski Włodzimierz
(7)
Aronson Elliot
(6)
Bauman Zygmunt
(6)
Borucka Anna
(6)
Brągiel Józefa
(6)
Franczak Marcin
(6)
Giddens Anthony
(6)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(6)
Jędrzejko Mariusz
(6)
Orłowska Małgorzata
(6)
Pisarska Agnieszka
(6)
Sakowska Joanna
(6)
Sochocka Kinga
(6)
Sołtysiak Teresa
(6)
Urban Bronisław
(6)
Van Laere Karolina
(6)
Węgrzecka-Giluń Janina
(6)
Bębas Sylwester
(5)
Błeszyński Jacek
(5)
Chodkowska Maria
(5)
Cybal-Michalska Agnieszka
(5)
Gajdzica Zenon
(5)
Hołyst Brunon
(5)
Kowalczyk-Jamnicka Małgorzata
(5)
Kurzępa Jacek
(5)
Marody Mirosława
(5)
Melosik Zbyszko
(5)
Mendel Maria
(5)
Mościcka Lidia
(5)
Nowak Stefan
(5)
Radzicki Józef
(5)
Szczepański Jan
(5)
Szulżycka Alina
(5)
Baczała Ditta
(4)
Borecka-Biernat Danuta
(4)
Forward Susan
(4)
Janke Andrzej W
(4)
Jarosz Maria
(4)
Kanios Anna
(4)
Koralewicz Jadwiga
(4)
Kulesza Katarzyna
(4)
Leszczyńska-Rejchert Anna
(4)
Matyjas Bożena
(4)
Muszyński Wojciech
(4)
Naprawa Renata
(4)
Parchomiuk Monika
(4)
Szczepański Marek Stanisław
(4)
Szymanowska Aleksandra
(4)
Tanajewska Alicja
(4)
Tomanek Paweł
(4)
Turowski Jan
(4)
Walancik Marek
(4)
Wolińska Beata
(4)
Wódz Kazimiera
(4)
Zaborowski Zbigniew
(4)
Znaniecki Florian
(4)
Łoskot Małgorzata
(4)
Żebrowski Jan
(4)
Badora Sylwia
(3)
Bednarek Józef
(3)
Bera Ryszard
(3)
Biel Krzysztof
(3)
Bilińska-Suchanek Ewa
(3)
Buck Craig
(3)
Ciczkowska-Giedziun Małgorzata
(3)
Czerwiński Marcin
(3)
Danilewicz Wioletta Teresa
(3)
Dykcik Władysław
(3)
Dziewanowska Honorata
(3)
Gilejko Leszek
(3)
Gilewicz Joanna
(3)
Golinowska Stanisława
(3)
Goodman Norman
(3)
Grażyński Ryszard
(3)
Gruca-Miąsik Urszula
(3)
Guzowska-Dąbrowska Małgorzata
(3)
Ilnicka Renata Małgorzata
(3)
Jasińska-Kania Aleksandra
(3)
Jałowiecki Bohdan
(3)
Kantowicz Ewa
(3)
Kotlarska-Michalska Anna
(3)
Kozaczuk Franciszek
(3)
Kozak Stanisław
(3)
Krasiejko Izabela
(3)
Krause Amadeusz
(3)
Kurkowski Cezary
(3)
Kwiatkowski Stefan Michał
(3)
Kłobukowski Michał
(3)
Liberska Hanna
(3)
Machel Henryk
(3)
Malicki Krzysztof
(3)
Malina Alicja
(3)
Markocka-Pepol Marta
(3)
Rok wydania
2020 - 2024
(212)
2010 - 2019
(610)
2000 - 2009
(424)
1990 - 1999
(125)
1980 - 1989
(103)
1970 - 1979
(80)
1960 - 1969
(15)
1950 - 1959
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(475)
1989-2000
(10)
1901-2000
(5)
1939-1945
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(1577)
nieznany (pol)
(1)
Język
polski
(1509)
nieznany (po)
(63)
angielski
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(54)
Pedagodzy
(45)
Terapeuci
(31)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(25)
Socjoterapeuci
(23)
Rodzice
(19)
Dorośli
(18)
Szkoły specjalne
(18)
Terapeuci zajęciowi
(16)
Szkoły wyższe
(15)
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
(11)
Pedagodzy szkolni
(11)
Pracownicy socjalni
(8)
Nauczyciele akademiccy
(7)
Wychowawcy klas
(6)
9-13 lat
(5)
Asystenci rodzin
(4)
Bibliotekarze
(4)
Dzieci
(4)
Psycholodzy
(4)
Socjolodzy
(4)
6-8 lat
(3)
Nauczyciele języka polskiego
(3)
Studenci
(3)
14-17 lat
(2)
Dyrektorzy szkół
(2)
Logopedzi
(2)
Młodzież
(2)
Nauczyciele języków
(2)
Pedagodzy specjalni
(2)
Psycholodzy szkolni
(2)
Specjaliści terapii uzależnień
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
Szkoły średnie
(2)
Wychowawcy
(2)
Asystent rodziny
(1)
Biblioterapeuci
(1)
Biolodzy
(1)
Chorzy i niepełnosprawni
(1)
Coachowie
(1)
Dziecko autystyczne
(1)
Klasa 1.
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 3.
(1)
Klasa 4.
(1)
Klasa 5.
(1)
Klasa 6.
(1)
Kuratorzy rodzinni
(1)
Lekarze
(1)
Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele biologii
(1)
Nauczyciele historii
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Opiekunki i opiekunowie dziecięcy
(1)
Pracownicy oświaty
(1)
Pracownik socjalny
(1)
Szkoły ponadgimnazjalne
(1)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(1)
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(1)
Wolontariusze
(1)
Wychowawcy świetlic
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(21)
Literatura amerykańska
(8)
Literatura angielska
(2)
Film angielski
(1)
Literatura brazylijska
(1)
Literatura norweska
(1)
Temat
Rodzina
(203)
Patologia społeczna
(153)
Młodzież
(144)
Świadomość społeczna
(124)
Socjologia
(114)
Opieka społeczna
(101)
Komunikacja społeczna
(95)
Kultura
(86)
Pedagogika społeczna
(86)
Wychowanie w rodzinie
(84)
Zmiana społeczna
(84)
Wykluczenie społeczne
(80)
Psychologia społeczna
(78)
Wsparcie społeczne
(76)
Dziecko
(72)
Wychowanie
(71)
Niedostosowanie społeczne
(60)
Agresywność
(59)
Ubóstwo
(59)
Grupy społeczne
(58)
Integracja społeczna
(58)
Kobieta
(58)
Niepełnosprawni
(56)
Przemoc w rodzinie
(54)
Socjalizacja
(53)
Bezrobocie
(52)
Nauczyciele
(52)
Nierówności społeczne
(51)
Polityka społeczna
(51)
Środki masowego przekazu
(51)
Globalizacja
(50)
Antropologia społeczna
(48)
Internet
(48)
Uczniowie
(48)
Społeczeństwo
(47)
Kompetencje społeczne
(46)
Pedagogika resocjalizacyjna
(46)
Praca
(45)
Ludzie starzy
(42)
Struktura społeczna
(42)
Przemoc
(41)
Rodzice
(41)
Rola społeczna
(41)
Szkolnictwo
(41)
Postawy
(40)
Stosunki interpersonalne
(39)
Alkoholizm
(38)
Kształcenie
(38)
Nauki społeczne
(37)
Płeć
(37)
Interakcje społeczne
(36)
Jakość życia
(35)
Osoby w wieku starszym
(34)
Adaptacja społeczna
(33)
Przestępczość
(33)
Starość
(32)
Polska
(31)
Dzieci
(30)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(30)
Polityka
(29)
Zachowanie
(29)
Marginalizacja społeczna
(28)
Miasta
(28)
Relacje międzyludzkie
(28)
Kapitał społeczny
(27)
Osobowość
(27)
Społeczeństwo informacyjne
(27)
Społeczności lokalne
(27)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(26)
Konflikt społeczny
(26)
Rodzina zastępcza
(26)
Więźniowie
(25)
Czas wolny od pracy
(24)
Klasy społeczne
(24)
Małżeństwo
(24)
Oświata
(24)
Samobójstwo
(24)
Wartość
(24)
Komunikacja interpersonalna
(23)
Narkomania
(23)
Pedagogika specjalna
(23)
Rynek pracy
(23)
Subkultura
(23)
Konflikt
(22)
Ruchy społeczne
(22)
Starzenie się
(22)
Uczucia
(22)
Bezdomność
(21)
Mediacja (socjologia)
(21)
Migracje
(21)
Państwo
(21)
Grupy rówieśnicze
(20)
Przestępczość nieletnich i młodocianych
(20)
Więź społeczna
(20)
Demokracja
(19)
Etyka społeczna
(19)
Feminizm
(19)
Profilaktyka społeczna
(19)
Rodzina dysfunkcyjna
(19)
Studenci
(19)
Temat: dzieło
"Boska komedia"
(1)
Dominus Iesus
(1)
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Psychopatologia i psychoprofilaktyka
(1)
Solidarité
(1)
Wikipedia
(1)
Zimowanie
(1)
Temat: czas
2001-
(202)
2001-0
(128)
1989-
(122)
1901-
(48)
1901-2000
(48)
1989-2000
(31)
1945-1989
(18)
1801-
(8)
1945-
(8)
1801-1900
(6)
1701-1800
(3)
1101-
(2)
1201-
(2)
1301-
(2)
1939-1945
(2)
1-
(1)
1001-
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1918-
(1)
2001
(1)
2001- DBN
(1)
2014-2019
(1)
401-
(1)
501-
(1)
601-
(1)
701-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(166)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(9)
Europa
(7)
Niemcy
(6)
Stany Zjednoczone (USA)
(5)
Warszawa
(5)
Kraków (woj. małopolskie)
(4)
Kraje Unii Europejskiej
(3)
Kraków (woj. małopolskie ; okręg)
(3)
Rosja
(3)
Stany Zjednoczone
(3)
Afryka
(2)
Czechy
(2)
Dolny Śląsk
(2)
Górny Śląsk
(2)
Izrael
(2)
Katowice (woj. śląskie ; okręg)
(2)
Lublin (woj. lubelskie)
(2)
Rzym
(2)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(2)
Toruń (woj. kujawsko-pomorskie)
(2)
Ukraina
(2)
Województwo mazowieckie (1999- )
(2)
Łódź (woj. łódzkie)
(2)
Śląsk
(2)
Afganistan
(1)
Alzacja (Francja)
(1)
Ameryka Łacińska
(1)
Azja Południowo-Wschodnia
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Bełchatów (woj. łódzkie ; okręg)
(1)
Białystok (woj. podlaskie)
(1)
Bieszczady
(1)
Bliski Wschód
(1)
Brazylia
(1)
Brzeg (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Chikuni (Zambia ; okręg)
(1)
Chiny
(1)
Daleki Wschód
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Exeter (Wielka Brytania)
(1)
Gdynia (woj. pomorskie)
(1)
Gruszów (woj. małopolskie, pow. Raciechowice)
(1)
Hinduizm
(1)
Indie
(1)
Indochiński, Półwysep
(1)
Irak
(1)
Iran
(1)
Japonia
(1)
Jerozolima (Izrael)
(1)
Karaibski, region
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Lubelskie, województwo (od 1999)
(1)
Marwałd (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Mazowieckie, województwo (od 1999)
(1)
Małopolska
(1)
Małopolskie, województwo
(1)
Milwaukee (Stany Zjednoczone)
(1)
Niemcy (Republika Federalna)
(1)
Oksford (Wielka Brytania)
(1)
Olesno (woj. opolskie ; okręg)
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Pakistan
(1)
Piła - Niemieckie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne
(1)
Piła - historia po 1945 r.
(1)
Podkarpackie, województwo
(1)
Podlaskie, województwo
(1)
Polska Północna
(1)
Polska Zachodnia
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie ; okolice)
(1)
Raciechowice (woj. małopolskie)
(1)
Republika Południowej Afryki
(1)
Sanok (woj. podkarpackie)
(1)
Sidra (woj. podlaskie ; okręg)
(1)
Tajwan
(1)
Targówek (Warszawa ; część miasta)
(1)
Tarnów Opolski (woj. opolskie)
(1)
Tarragona (Hiszpania)
(1)
Turcja
(1)
Warmińsko-mazurskie, województwo
(1)
Wałbrzych (woj. dolnośląskie)
(1)
Wielkopolska
(1)
Wielkopolskie, województwo
(1)
Województwo kujawsko-pomorskie (1999- )
(1)
Województwo podkarpackie (1999- )
(1)
Województwo zachodniopomorskie (1999- )
(1)
Województwo łódzkie (1999- )
(1)
Województwo świętokrzyskie (1999- )
(1)
Wrocław (woj.dolnośląskie)
(1)
Wągrowiec (powiat wągrowiecki, województwo wielkopolskie)
(1)
ZSRR
(1)
Zabrze (woj. śląskie)
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie ; okręg)
(1)
Zielonki (woj. małopolskie, pow. krakowski, gm. Zielonki ; okolice)
(1)
Śląskie, województwo (od 1999)
(1)
Świat
(1)
Świebodzin (woj. lubuskie)
(1)
Świętochłowice
(1)
Świętokrzyskie, województwo
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma naukowego
(146)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(93)
Praca zbiorowa
(86)
Opracowanie
(80)
Artykuł z czasopisma fachowego
(67)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(62)
Raport z badań
(55)
Monografia
(38)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(29)
Artykuł z czasopisma ekonomicznego
(27)
Podręczniki akademickie
(24)
Poradnik
(23)
Materiały konferencyjne
(22)
Materiały pomocnicze
(18)
Wywiad dziennikarski
(15)
Ćwiczenia i zadania
(15)
Podręcznik
(14)
Artykuł z czasopisma popularnonaukowego
(13)
Reportaż
(13)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(12)
Artykuł problemowy
(10)
Scenariusz zajęć
(8)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(7)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(6)
Karty pracy ucznia
(6)
Gry komputerowe
(5)
Podręczniki
(5)
Antologia
(4)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(4)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(4)
Czasopismo naukowe
(3)
Czasopismo socjologiczne
(3)
Esej
(3)
Felieton
(3)
Film dokumentalny
(3)
Księgi pamiątkowe
(3)
Literatura
(3)
Opowiadania i nowele
(3)
Artykuł z czasopisma historycznego
(2)
Artykuł z pracy zbiorowej
(2)
Case study (studium przypadku)
(2)
Czasopismo społeczno-polityczne
(2)
Encyklopedia
(2)
Film
(2)
Film edukacyjny
(2)
Gry i zabawy
(2)
Literatura polska
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Pamiętniki polskie
(2)
Poradniki
(2)
Publicystyka
(2)
Publikacja bogato ilustrowana
(2)
Publikacje dla dzieci
(2)
Relacja
(2)
Scenariusze zajęć
(2)
Wydawnictwa popularne
(2)
Podręczniki akademickie
(1)
Artykuł naukowy
(1)
Artykuł przeglądowy
(1)
Artykuł z czasopisma biologicznego
(1)
Artykuł z czasopisma etnograficznego
(1)
Artykuł z czasopisma regionalnego i lokalnego
(1)
Artykuł z czasopisma związkowego
(1)
Audycje radiowe
(1)
Autobiografia
(1)
Bajki i baśnie
(1)
Biografia
(1)
Blogi
(1)
Czasopisma [Typ publikacji]
(1)
Czasopisma alternatywne
(1)
Czasopisma społeczno-kulturalne polskie
(1)
Czasopismo medyczne
(1)
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Czasopismo regionalne i lokalne
(1)
Dokument audiowizualny
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Encyklopedie
(1)
Film angielski
(1)
Film biograficzny
(1)
Film polski
(1)
Fotografia
(1)
Fotografia społeczna
(1)
Graffiti
(1)
Informator
(1)
Kolaż
(1)
Komiks
(1)
Książka do wypełniania
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatury europejskie
(1)
Materiały pomocnicze dla gimnazjów
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Młodzież
(1)
Piosenka
(1)
Piosenka niemiecka
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Program wychowawczo-profilaktyczny
(1)
Publikacje
(1)
Reportaż problemowy
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(512)
Edukacja i pedagogika
(222)
Psychologia
(73)
Medycyna i zdrowie
(42)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(34)
Media i komunikacja społeczna
(30)
Historia
(22)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(20)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(19)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(18)
Informatyka i technologie informacyjne
(10)
Rozwój osobisty
(10)
Kultura i sztuka
(9)
Religia i duchowość
(6)
Etnologia i antropologia kulturowa
(5)
Nauka i badania
(5)
Styl życia, moda i uroda
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Językoznawstwo
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Ochrona środowiska
(3)
Zarządzanie i marketing
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Biologia
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(2)
Architektura i budownictwo
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Socjologia i społeczeństwo ?
(1)
Tytuł czasopisma
Praca Socjalna
(58)
Polityka Społeczna
(27)
Chowanna
(24)
Świat Problemów
(23)
Głos Pedagogiczny
(14)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(14)
Edukacja Ustawiczna Dorosłych
(7)
Remedium
(6)
Problemy Rodziny
(5)
Serwis Informacyjny Uzależnienia
(5)
Biblioteka Publiczna
(4)
Kultura i Społeczeństwo
(4)
Pedagogika Społeczna
(4)
Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej
(3)
Edukacja : studia, badania, innowacje
(2)
Głos Pedagogiczny : czasopismo dla pedagogów i psychologów szkolnych, pedagogów specjalnych, wychowawców
(2)
Kultura i Edukacja
(2)
Kwartalnik Pedagogiczny
(2)
Przyjaciel Dziecka
(2)
Terapia Specjalna Dzieci i Dorosłych
(2)
Wychowanie na co Dzień
(2)
WychowujMy! : dorosłym o dzieciach
(2)
Biologia w Szkole
(1)
Charaktery
(1)
Charaktery : magazyn psychologiczny
(1)
Dyrektor Szkoły
(1)
Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
(1)
Edukacja Wczesnoszkolna
(1)
Języki Obce w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(1)
Kronika Wielkopolski
(1)
Małżeństwo i Rodzina
(1)
Niebieska Linia
(1)
Niebieska Linia : dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy
(1)
Niepełnosprawność i Rehabilitacja : kwartalnik naukowy Instytutu Rozwoju Służb Społecznych
(1)
Panorama Pilska
(1)
Polityka
(1)
Problemy Alkoholizmu
(1)
Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medycyna: Czasopismo interdyscyplinarne
(1)
Przegląd Oświatowy
(1)
Przyjaciel Dziecka : pismo Towarzystwa Przyjaciół Dzieci
(1)
Studia Socjologiczne
(1)
Szkoła Specjalna
(1)
Wiadomości Historyczne
(1)
Wiadomości Opinie Materiały : Biuletyn Pilskiej Oświaty
(1)
Wychowanie Na Co Dzień
(1)
Wychowanie na Co Dzień
(1)
1578 wyników Filtruj
E-book
W koszyku
(...) Celem pracy – jak piszą Autorzy – jest przekazanie informacji o sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce „różnym grupom odbiorców – takim, jak pracownicy organizacji pomocowych, stowarzyszeń i fundacji, zakładów opieki zdrowotnej, nauczycielom, a wreszcie osobom doświadczającym ograniczeń z powodu różnego rodzaju niepełnosprawności i ich rodziny oraz wszystkim zainteresowanym problemem nierówności społecznych” .(...) (...) uważam, że praca została poświęcona istotnemu problemowi społecznemu, a jej opublikowanie może zainteresować wielu czytelników. Pomoże bowiem zrozumieć sytuacje osób niepełnosprawnych w Polsce i być może przyczyni się do przekonania tych, którzy maja coś w tej kwestii do powiedzenia, że jeszcze bardzo wiele pozostało do zrobienia. (...) (...) Rozpoczęłam czytanie z zainteresowaniem – i tak też zakończyłam. Moje przekonanie o gorszej sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce znalazło swoje potwierdzenie – i to nie w obiegowych poglądach, a w twardych danych. Obraz sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce jest smutny, ale też rolą Autorów jest wyraźnie i głośne o tym pisanie – reszta należy nie tylko do osób podejmujących decyzje na poziomie instytucjonalnym, ale też do nas – czytelników lobbujących na rzecz tej grupy mieszkańców Polski. Prof. dr hab. Elżbieta Hornowska Instytut Psychologii UAM, Poznań Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Warszawa Publikacja bezpłatna powstała w ramach projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05 pt. Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Książka wydana w jednej z trzech serii publikacji prezentujących rezultaty i wyniki badań zespołu naukowców SWPS pod kierunkiem prof. Anny Izabeli Brzezińskiej finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem projektu było uzyskanie wiedzy odnośnie do zasobów osób niepełnosprawnych (ON), odkrycie istnienia stereotypów i uprzedzeń wobec ON oraz ukazanie kierunków zmiany nastawienia wobec ON podejmujących aktywne życie zawodowe. Badania były ukierunkowane na wykrycie barier, jakie współcześnie tkwią w mentalności ON, ich rodzin i osób związanych z ich zatrudnianiem. Książka ukazała się w Serii III: OSOBY Z OGRANICZENIEM SPRAWNOŚCI NA RYNKU PRACY
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autorzy pracy – na podstawie analizy historii życia osób, które doświadczyły ograniczenia sprawności – stawiają sobie za cel prześledzenie, w jaki sposób przemiany zachodzące w dynamicznie ujętym środowisku społecznym jednostki wpływają na kształt tych fragmentów jej biografii, które wiążą się z aktywnością zawodową. Posługując się metodą analizy biograficznej, prezentują i analizują losy sześciu osób z ograniczeniami sprawności, których historie życia (ujęte w aspekcie aktywności zawodowej) przypisują do jednego z czterech odmiennych, opisanych w pracy modeli trajektorii życia: „wznoszącej się”, „zablokowanej”, „opadającej” i „naprzemiennej”. (...) (...) Przedstawione [w części teoretycznej] myśli są niewątpliwie ważnym czynnikiem dla stymulowania rozwoju refleksyjności społecznej w obszarze dyskursu dotyczącego aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, czy niepełnosprawności w ogóle. W tym kontekście warte są szerszego upublicznienia. Krzysztof Puchalski Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi, SWPS w Warszawie (...) chciałabym wyraźnie podkreślić walory pracy – jest jasno skonstruowana, przekonująco wprowadza wątek patrzenia na karierę zawodową z indywidualnego punktu widzenia, dostarcza dowodu (w postaci konkretnych historii życia), że różnorodność awansu zawodowego wśród osób niepełnosprawnych jest podobna do tej, z jaką mamy do czynienia wśród osób sprawnych. Tak więc to my, „sprawni”, musimy zmienić swój punkt widzenia. prof. dr hab. Elżbieta Hornowska Instytut Psychologii UAM w Poznaniu, SWPS w Warszawie Publikacja bezpłatna powstała w ramach projektu finansowanego przez Europejski Fundusz Społeczny i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie nr WUE/0041/IV/05 pt. Psychospołeczne uwarunkowania aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych. Książka wydana w jednej z trzech serii publikacji prezentujących rezultaty i wyniki badań zespołu naukowców SWPS pod kierunkiem prof. Anny Izabeli Brzezińskiej finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Celem projektu było uzyskanie wiedzy odnośnie do zasobów osób niepełnosprawnych (ON), odkrycie istnienia stereotypów i uprzedzeń wobec ON oraz ukazanie kierunków zmiany nastawienia wobec ON podejmujących aktywne życie zawodowe. Badania były ukierunkowane na wykrycie barier, jakie współcześnie tkwią w mentalności ON, ich rodzin i osób związanych z ich zatrudnianiem. Książka ukazała się w Serii III: OSOBY Z OGRANICZENIEM SPRAWNOŚCI NA RYNKU PRACY
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90139 (1 egz.)
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90140 P (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40593 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 60055 (1 egz.)
Czytelnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 64733 P 4,3 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
To ważna i wartościowa pozycja skierowana przede wszystkim do osób zainteresowanych szerokim nurtem studiów miejskich, ale również bezpośrednio do łodzian. Autor prezentuje interesujący temat, jakim jest funkcjonowanie więzi z miastem. Dla socjologów publikacja może stanowić inspirację i punkt wyjścia do własnych badań nad miastem, a łodzianom ułatwi spojrzenie na siebie z innej perspektywy. Takie odbicie w socjologicznym lustrze może być pretekstem do namysłu nad własną obecnością w mieście i relacjami, jakie łączą mieszkańców z tym miastem. Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Bierwiaczonka, prof. UŚ Autor trafnie wskazuje, że miasta zbudowane na monokulturze przemysłu ucierpiały w wyniku transformacji, co spowodowało nie tylko problemy ekonomiczne, lecz także zagrożenia rozpadu więzi z zamieszkiwaną przestrzenią. Odnoszące się do tej tezy badania umożliwiły określenie poziomu przywiązania mieszkańców Łodzi do swojego miasta oraz czynników wpływających na to przywiązanie, ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru obiektywno-instrumentalnego oraz subiektywno-emocjonalnego. Książka jest dobrze skonstruowana i zawiera jasną prezentację celu oraz wyników analiz. Z recenzji dr. hab. Macieja Kowalewskiego, prof. US
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Prezentowany zeszyt „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony został dziejom socjologii polskiej. Pragniemy przy tej okazji przypomnieć wydarzenie z roku 1860, a więc sprzed 150 lat, kiedy to wydano dwie książki: we Lwowie: Myśl ogólną fizyologii powszechnej Józefa Supińskiego oraz w Warszawie Uwagi nad obecnym stanem robotników wiejskich w Królestwie Polskim Ludwika Górskiego. Rok 1860 przyjąć można jako cezurę w dziejach refleksji o społeczeństwie, datę narodzin w Polsce właściwej socjologii. W obu tych pracach nawiązano do socjologów francuskich - do Augusta Comte`a (Supiński) i do Frédèrica Le Play`a (Górski). Działo się to w 21 lat po opublikowaniu tomu IV Kursu filozofii pozytywnej, gdzie Comte wprowadził nową nazwę do leksykonu nauk - „socyologia”, jak to się naówczas u nas pisało, w 5 lat po wydaniu Les Ouvriers européens pióra francuskiego socjografia. Daty to stosunkowo wczesne,zważywszy, że rozprzestrzenianie się idei tej nowej nauki na świecie nabrało tempa przede wszystkim za sprawą Herberta Spencera, którego socjologiczna twórczość poczęła się dopiero w szóstej dekadzie XIX stulecia. Supiński zaczynał swą pracę od pytania, o to „gdzież są ludzie w przeszłości całej, którzy by dostrzegli i zrozumieli przyrodzony organizm stowarzyszenia ludzkiego?”, zaś Górski głosił, iż wszelkie opinie o rzeczywistości społecznej wsi „winny być poparte gruntownym zbadaniem moralnego i materialnego stanu pojedynczych rodzin robotników w różnych okolicach kraju”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
O tym, jak nie zgubić siebie, gdy światwie lepiej. Są w różnym wieku, pochodzą z odmiennych środowisk. Mają inne doświadczenia zawodowe, życiowe, emocjonalne. Na tym polega ich siła i piękno. Zwykle robić coś „jak dziewczyna” oznacza: słabiej, gorzej. Tytułowe dziewczyny na pewno by się z tym nie zgodziły. Janina Bąk, Sylwia Chutnik, Maja Heban, Martyna Kaczmarek, Magdalena Mołek, Helena Norowicz, Maja Ostaszewska, Agnieszka Smoczyńska, Danuta Stenka, Katarzyna Wolińska, Aleksandra Petrus. Anna Tatarska zaprosiła je do intymnej rozmowy o stereotypach, dojrzewaniu, poszukiwaniu swojej ścieżki. O ciele i emocjach, o porażkach, rozczarowaniach i wkurzeniu. Bohaterki szczerze i otwarcie mówią także o rzeczach bolesnych i trudnych. O przemocy, traumie, wykorzystywaniu. O potrzebie bycia inną, o oczekiwaniach, których nie chcą już spełniać.Ale również o trudnej nauce akceptacji siebie,wynikającej z bycia sobą sile. Kobiety w społeczeństwie nieustannie się ocenia, obserwuje. Ich decyzje i potrzeby często bywają kwestionowane. Sytuacja bohaterek książki jest o tyle wyjątkowa, że wszystkie – choć każda w inny sposób – są dodatkowo osobami publicznymi. Dziennikarkami, aktorkami, pisarkami, influencerkami. Są widoczne. Opinie innych ludzi, niekiedy okrutne i bezmyślne, to coś, z czym mierzą się na co dzień. Słuchając opowieści bohaterek, poczujesz więź z kobietami, które mimo różnic wiele łączy. „Jak dziewczyna” to historia o ponadpokoleniowej i ponadpolitycznej wspólnocie kobiecych doświadczeń.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43320 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 85053 P (1 egz.)
Czytelnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40732 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 29427 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39025, 39023 (2 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Wspólną ramą odniesienia dla artykułów zamieszczonych w tomie 64/3 Przeglądu Socjologicznego jest szeroko rozumiana problematyka kultury rozważana w odniesieniu do różnych aspektów współczesności. Autorzy tekstów koncentrują się zwłaszcza na tematyce konsumpcji kulturowej, socjologii muzyki oraz przemianach religijności. Punktem wyjścia dla rozważań na temat, często ostatnio dyskutowanego, zjawiska konsumpcji kulturowej jest analiza oparta o charakterystykę struktury współczesnego społeczeństwa (po)nowoczesnego i związanej z tym płynności gustów odbiorców. Na uwagę zasługuje tu zwłaszcza dyskutowane w tekstach pojęcie wszystkożerności, jak się zdaje, niewystarczająco wykorzystywane w polskiej socjologii kultury. Z kolei intencją Autorów artykułów prezentujących dorobek socjologii muzyki było przede wszystkim przedstawienie Czytelnikowi tej, ciągle mało znanej w socjologii polskiej, subdyscypliny. Teksty mają charakter informacyjno-analityczny. Ich lektura daje wyobrażenie o pracach badawczych i zainteresowaniach teoretycznych socjologów muzyki oraz umożliwia wgląd do szerokiej literatury przedmiotu. Ostatni zamieszczony w tym tomie Przeglądu Socjologicznego tekst poświęcony jest problematyce religijności w Rosji. W artykule przedstawiony jest zarówno kontekst historyczny jak i zachodzące współcześnie w społeczeństwie rosyjskim procesy przemian religijności. Rozpatrywane tu kwestie, w perspektywie szerzej rozumianych zmian kulturowych i społecznych, można rozważać nie tylko w odniesieniu do zaprezentowanego studium przypadku.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od redakcji "Jubileuszowy zeszyt Przeglądu Socjologicznego poświęcamy przedwojennym, w części prawie zapomnianym przedstawicielom nauk humanistycznych, którzy drukowali swoje artykuły w Przeglądzie Socjologicznym przed 1939 rokiem. Osiem tomów Przeglądu Socjologicznego wydanych w latach 1930/31– 1939 jest zbiorem kilkudziesięciu bardzo interesujących i w wielu przypadkach aktualnych również dzisiaj – studiów autorstwa nie tylko socjologów, ale i psychologów, psychologów społecznych, pedagogów, pedagogów społecznych, historyków, etnologów, etnografów, filozofów, prawników, filologów. Z tego bogatego zbioru mogliśmy wybrać tylko kilka artykułów i recenzji. Jednak na końcu tomu przedrukowaliśmy wszystkie Spisy treści, aby pokazać czytelnikom, jak bardzo różni pod względem wykształcenia i zainteresowań byli autorzy prac zamieszczonych w przedwojennym Przeglądzie Socjologicznym i jak szeroka i wszechstronna była problematyka, którą wtedy poruszali".
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents]: Wstęp [Introduction], s. 7–8; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej [The development and types of social knowledge], s. 9–18; Jarosław Górniak: Badanie społeczeństwa z perspektywy podmiotu działającego [Analysis of society from the point of view of an acting subject], s. 19–32; Stanisław Mazur: Poznanie, wiedza i działanie społeczne w paradygmacie wielości [Cognition, knowledge and social action in the multiplicity paradigm], s. 33–42; Jan Hartman: Co po socjologii? [What will replace sociology? ], s. 43–52; Anna Giza: Społeczeństwo jako problem koordynacji: rola wiedzy w stanowieniu bytu społecznego [Society as a coordination problem: The role of knowledge in establishing social entities], s. 53–70; Bob Jessop: Social imaginaries, structuration, learning, and ‘collibration’: Their role and limitations in governing complexity, s. 71–84; Robert Delorme: Głęboka Kompleksowość a ujęcie krytyczności w wyjaśnianiu kompleksowości przez Morina i Le Moigne’a [Deep Complexity and the problem of criticality in Morin’s and Le Moigne’s accouts of complexity], s. 85–108; John L. Campbell, Owe K. Pedersen: Reżimy wiedzy: jak Stany Zjednoczone i Dania interpretowały kryzys stagflacji [Knowledge regimes: How America and Denmark made sense of the stagflation crisis], s. 109–124; Barbara Worek: Kiedy poznający podmiot jest działającą kobietą: przypadek badań feministycznych [When the cognitive subject is an active woman: The case of feminist studies], s. 125–136; Robert Chrabąszcz: Lingwistyka a współczesne paradygmaty nauki [Linguistics vs. the contemporary research paradigms], s. 137–146; Bartosz Józefowski: Evidence-based policy – nowa koncepcja dotykająca starych problemów [Evidence-based policy: A new approach to old problems], s. 147˜–152; Magdalena Jelonek: Niezamierzone efekty działań ludzkich, czyli o tym, czy może się udać reforma systemu szkolnictwa wyższego [Unintended effects of human action and reforms of the higher education system], s. 153–164; Marek Ćwiklicki: Tworzenie się wiedzy społecznej według teorii CRP [Social knowledge creation in the complex responsive processes theory ], s. 165–172; Miłowit Kuniński: Wyjaśnianie powstawania norm [Explaining the emergence of norms], s. 173–184; Jerzy Hausner: Tworzenie i rodzaje wiedzy społecznej – ciąg dalszy [The development and types of social knowledge – continued.], s. 185–194.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Zdrowie, choroba i medycyna w społeczeństwie globalnym. Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” jest prezentacją problematyki socjologii zdrowia, choroby i medycyny, podejmowanej przez polskich badaczy reprezentujących różne ośrodki. Ich celem jest przedstawienie najnowszych wyników badań własnych oraz analiz literaturowych obejmujących problemy medycyny i zdrowia, mających wpływ na postrzeganie sytuacji zdrowotnej polskiego społeczeństwa i stanu polskiego sektora ochrony zdrowia. Artykuły prezentowane w tomie, odwołując się do teorii socjologicznych i badań empirycznych, omawiają najważniejsze zagadnienia zdrowia, choroby i medycyny widziane w perspektywie globalnych procesów cywilizacyjnych. Dominujące tematy i wątki skupiają się wokół takich zagadnień, jak: a) swoistość i budowanie tożsamości socjologii medycyny w Polsce wobec trendów światowych; b) analiza zdarzeń dotyczących zdrowia i choroby w kontekście procesów epidemiologicznych, emigracyjnych i medykalizacji życia codziennego; c) zmiany w modelach relacji lekarz – pacjent, wynikające z nowych technologii komunikowania i zastosowania Internetu w organizacji usług zdrowotnych; d) choroby przewlekłe w analizach socjologii niepełnosprawności; e) opis zależności między religią a zdrowiem w perspektywie medycyny konwencjonalnej i niekonwencjonalnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
DVD
W koszyku
Ikony 20 wieku / reżyseria Elizabeth Dobson ; producenci wykonawczy: Cate Hall, Francesca Maudslay, David Glover ; BBC ; 72 Films Ltd. - Warszawa : Best Film, [2019]. - 3 dyski optyczne (DVD)(400 min) : dźwiękowy, czarno-biały, kolorowy ; 12 cm.
(Ikony XX Wieku)
Historia ubiegłego stulecia przez pryzmat najważniejszych postaci XX wieku Ośmioodcinkowy serial przedstawiający portrety ludzi, którzy zmienili świat i brali czynny udział w tworzeniu rzeczywistości, w jakiej żyjemy. W 1899 r. nie było samochodów ani samolotów, kobiety nie miały prawa głosu, a średnia długość życia wynosiła 31 lat. Do 2000 r. lotniska i samoloty połączyły kraje na całym świecie, a człowiek spacerował po Księżycu. Szczepionki, przeszczepy narządów i odkrycie DNA zmieniły oblicze opieki medycznej. Serial przedstawia ludzi, którzy pomogli stworzyć nasz współczesny świat - od odkrywców i sportowców, którzy przekroczyli ludzkie ograniczenia do granic możliwości, po artystów, którzy inspirowali świat i liderów, którzy go ukształtowali. W serii Ikony XX wieku nie zabraknie doskonale znanych nam postaci. Poszczególne części dotyczyć będą takich osób jak: Nelson Mandela, Charlie Chaplin, Albert Einstein, Martin Luther King Jr, Pablo Picasso, Neil Armstrong, David Bowie czy Polka - Maria Skłodowska-Curie i wielu innych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD. 3214, DVD. 3212, DVD. 3213 (3 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
OD REDAKCJI Kolejny, podwójny LX/2–3 tom „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce miejskiej. Przedstawiciele różnych ośrodków akademickich prezentują teksty, dla których wspólnym mianownikiem jest idea kulturowego pejzażu współczesnego środowiska miejskiego. Jedną z przewodnich myśli zawartych w niniejszym zbiorze stanowi teza, że współczesne miasto, powiązane z gospodarką globalną, jest konceptualizowane w kategoriach dynamicznej,płynnej i zmiennej struktury, dla której wymiar kulturowy staje się równie istotny jak wymiar ekonomiczny. Jednakże zawarte w tomie analizy znacznie wykraczają poza wąsko ujmowany kulturowy paradygmat socjologii miasta. Są próbą określenia sposobu, w jaki dzisiejsze miasta odpowiadają na najpilniejsze potrzeby współczesnego świata, będąc głównymi przestrzeniami tworzenia globalnych przepływów, materializujących się w konkretnych lokalizacjach. Zmiana w postrzeganiu roli czasu i przestrzeni polega na ich oddzieleniu i kompresji, co prowadzi do kolejnego pytania o rolę miejsca w budowaniu tożsamości jednostkowej i grupowej. Niezależnie bowiem od „mechanizmów wykorzeniających” ludzie wciąż poszukują podstaw identyfikacji i przynależności, usiłując odnaleźć je w miejscach, wokół których ogniskuje się życie społeczne.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Niniejszy tom zawiera teksty dotyczące szerokiego spectrum zjawisk i procesów związanych z funkcjonowaniem systemu edukacji w nowym typie społeczeństwa i gospodarki opartej na wiedzy. Większość artykułów dotyczy szkolnictwa wyższego, które zarówno w Strategii Lizbońskiej, jak i w Procesie Bolońskim, zostało uznane za główny motor rozwoju społeczno-ekonomicznego. W nurcie tych rozważań mieszczą się teksty następujących Autorów: M. Wójcickiej, J. Kochanowskiego, K. Karczmarczuka, A. Boczkowskiego. Z kolei K. Musiał i A. Dziedziczak-Foltyn opisują próby wprowadzenia zmian w różnych systemach szkolnictwa wyższego. Tym niemniej jakość szkolnictwa wyższego i jego rola w modernizacji społecznej zależy od wcześniejszych etapów kształcenia, stąd też reformy dotyczą także innych elementów systemu edukacji. Dobitnie pokazuje to artykuł M. Zahorskiej omawiający przebieg i rezultaty reformy oświatowej w Polsce. W tym kontekście interesujący wydaje się tekst E. Wejbert-Wąsiewicz i E. Pęczkowskiej opisujący wydawałoby się uboczny problem (z punktu widzenia modernizacji społecznej), ale faktycznie dość kluczowy, gdyż pokazujący społeczno-kulturowe bariery wprowadzania zmian w systemie edukacji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W numerze [Contents] ARTYKUŁY [Articles] Grzegorz Gorzelak: Wykorzystanie środków Unii Europejskiej dla rozwoju kraju – wstępne analizy [The use of the European Union financial resources for the development of the country: Preliminary analyses], doi: 10.7366/1509499535701, s. 5–25; Magdalena Szmytkowska: Top-down czy bottom-up? Dylematy kształtowania policentrycznych obszarów metropolitalnych na przykładzie Trójmiasta [Top-down or bottom-up? The dilemmas of creating polycentric metropolitan areas: Case study of the Tri-City], doi: 10.7366/1509499535702, s. 26–45; Joanna Rakowska: Codzienne dojazdy do pracy jako ekonomiczne kryterium rządowych klasyfikacji i delimitacji obszarów (na przykładzie USA i Kanady) [Commuting as an economic criterion of categorization and delimitation of areas (examples of US and Canadian governmental classifications)], doi: 10.7366/1509499535703, s. 46–59; Alexander Tölle: Zintegrowane formy planowania i zarządzania rozwojem lokalnym a instrumentarium planistyczne. System polski na tle systemu niemieckiego [Integrated forms of planning and managing local development and the planning toolkit The contrast between the Polish and the German system], doi: 10.7366/1509499535704, s. 60–75; Jolanta Kluba: Okresowe migracje zarobkowe z rodzin rolniczych – przyczynek do analizy opolskich migracji [Temporary labour migrations in farmers’ families A preliminary study of the Opolskie voivodeship’s migrations], doi: 10.7366/1509499535705, s. 76–86; Przemysław Sadura, Dorota Olko: Interwencja socjologiczna jako odpowiedź na kryzys miasta. Studium przypadku konsultacji w sprawie modernizacji ul. Kawęczyńskiej w Warszawie [Sociological intervention as a response to the crisis of the city. A case study of the renovation of Kawęczyńska Street in Warsaw], doi: 10.7366/1509499535706, s. 87–104; Krzysztof Janc: Związki pomiędzy światem on-line i off-line na przykładzie widoczności oraz powiązań pomiędzy miastami w cyberprzestrzeni [On-line and off-line world relations on the example of visibility and connections between cities in the cyberspace], doi: 10.7366/1509499535707, s. 105–124. RECENZJE [Book reviews] Stanisław Ciok: Magdalena Belof, 2013, Teoria a praktyka planowania regionalnego. Doświadczenia polskie w planowaniu przestrzennym po 1998 r., doi: 10.7366/1509499535708, s. 125–131.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Niniejszy tom „Przeglądu Socjologicznego” prezentuje rozważania i wyniki analiz dotyczące zastosowań różnych, zarówno ilościowych jak i jakościowych technik w badaniach społecznych. Przedstawiamy teksty zgrupowane w trzech modułach tematycznych. Pierwszy omawia zagadnienia statusu metodologicznego różnego rodzaju technik badawczych, poczynając od propozycji klasyfikacji sondażowych technik otrzymywania materiałów, poprzez refleksje nad badaniami na małych próbach celowych, do analiz dotyczących badań ewaluacyjnych, panelu badawczego, sondażu perswazyjnego, wywiadów eksperckich i delfickich oraz wywiadu grupowego. W drugiej części przedstawiono teksty omawiające metodologiczne aspekty badania zjawisk społecznych na przykładzie postaw wobec bezrobocia oraz środowiska osób świadczących usługi seksualne. Trzeci moduł prezentuje artykuły poświęcone nowym technologiom w badaniach społecznych – głównie programom komputerowym do analizy danych jakościowych i badaniom internetowym.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
This issue of Sociological Review commemorates the 25th anniversary of the adoption by the UN General Assembly of The Convention on the Rights of the Child on November 20, 1989. It should be recalled that the beginnings of children’s studies and the sociology of childhood coincided in time with the introduction of this treaty, which established international standards for children’s protection and development. The Convention aims at safeguarding the youngest society members from different forms of abuse, exploitation and violence, as well as at promoting their rights to a decent standard of living and to broad social participation. The authors of the articles presented herein, representing the current sociological attitude towards children and youth, follow these assumptions. The articles thus mirror some important attributes of contemporary children’s studies – its cognitive multidimensionality, differentiated quantitative and qualitative methodologies, the shift from “research on children” to “research with children”, scholars’ interest in the results of comparative studies (especially the results of natural sciences), and the concern about the practical implementation of research outcomes. The main topics tackled in this collection of texts are children’s poverty and social inequalities rooted in the first phase of their life cycle, suffering and various risks experienced by children and teenagers, framed in both the national and international contexts, as well as children’s quality of life, youngsters’ well-being, youth participation, civic engagement and the new concept of investing in children. Children, considered as equal social actors and citizens – although still most vulnerable to abuse, discrimination and social exclusion – are presented in the framework of their complicated networks of relationships with peers, adults, collectivities and societies, the welfare state, social policy institutions and other organizations, with the notion to important factors decisive for their present life and their future.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Niniejszy numer „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony jest problematyce starości i starzejącej się populacji. Prognozy demograficzne dotyczące wzrostu liczebnego ludzi starszych wymuszają podejmowanie decyzji politycznych i administracyjnych przekładających się na projekty „zagospodarowania starości”, jako zjawiska nieuchronnego wymagającego namysłu wielu dyscyplin i wsparcia różnych instytucji. Można zauważyć, że w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat przeszliśmy, w ramach socjologii starzenia się (sociology of ageing) i gerontologii społecznej od paradygmatu „straszenia starością” i wycofywania się osób starszych z pełnienia różnych ról społecznych do paradygmatu „waloryzowania starości” poprzez promocję aktywnego, dobrej jakości, życia uwarunkowanego stanem zdrowia. Zarówno w aspekcie poznawczym jak i praktycznym dąży się do pokazania, że starzy ludzie mają swoje miejsce w rodzinie, społeczności lokalnej, państwie. Seniorzy stanowią ważną część życia społecznego i kulturalnego, a zaspokajanie specyficznych potrzeb ludzi starszych może stanowić impuls dla rozwoju różnych dziedzin gospodarki. Warto przypomnieć, że w 2012 r. obchodziliśmy Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej (Europen Year for Active Ageing and Solidarity between Generations 2012), którego celem było stworzenie lepszych możliwości do aktywnego starzenia się poprzez promowanie działań w obszarze: zatrudnienie, uczestnictwo w społeczeństwie, niezależne życie. Kluczowe dla różnych projektów badawczych oraz działań z zakresu polityki społecznej było wskazanie determinantów biologicznych, społecznych, ekonomicznych implikujących aktywność i zachowania prozdrowotne. Artykuły przedstawione w tomie podejmują wybiórczo różne zagadnienia związane ze starością i starzejącym się społeczeństwem. Prezentują zainteresowania własne badaczy, mające źródła w socjologicznej refleksji nad starzeniem się jednostek i populacji. Przyjęta perspektywa pokazuje, że proces starzenia się biologicznego, psychicznego, społecznego i ekonomicznego jest zindywidualizowany, zależy od wielu czynników. Seniorzy stanowią grupę zróżnicowaną pod względem wieku, samodzielności, sprawności funkcjonalnej, dlatego wymagają zróżnicowanego wsparcia instytucjonalnego i solidarności międzypokoleniowej. Zauważalna zmiana w myśleniu o starszym pokoleniu polega zwłaszcza na konieczności włączenia ich w proces aktywnego starzenia się, podtrzymania i rozwijania sprawności funkcjonalnej oraz zmianie społecznego postrzegania starości. Wraz ze wzrostem populacji ludzi starszych dynamicznie rozwija się gerontologia traktowana jako nauka badająca procesy starzenia się i starości w różnych wymiarach, a zwłaszcza biologiczno-medycznym, demograficzno-ekonomicznym i społeczno-kulturowym. Konstytuują się także nowe obszary badawcze i subdyscypliny gerontologiczne, jak np. gerontotechnologia, psychogerontologia, bioetyka gerontologiczna. Przekłada się to na różne interdyscyplinarne projekty badawcze oraz działania praktyczne zmierzające do aktywizacji środowiska ludzi starszych oraz tworzenia spójnej polityki społecznej. Tematyka artykułów niniejszego tomu nawiązuje do trzech istotnych problemów związanych ze starością i starzejącym się społeczeństwem: –– zabezpieczenie społeczne i aktywna polityka społeczna wobec potrzeb seniorów: dostęp do zasobów instytucjonalnych, sytuacja życiowa człowieka starszego i odpowiedzialność rodziny; –– problemy zdrowia i choroby wieku starszego: dostęp do publicznych i komercyjnych usług medycznych, medykalizacja starości, racjonowanie wiekowe usług zdrowotnych, dyskryminacja w systemie opieki medycznej; –– procesy demograficzne i ich skutki społeczno-gospodarcze: starzenie się populacji, osoby bardzo stare i ich potrzeby. Oprócz tekstów badaczy polskich w tomie przedstawiono dwa artykuły w języku angielskim, które można potraktować jako przykłady analizy procesów demograficznych oraz dostępności do usług zdrowotnych, prowadzonych z różnych perspektyw praktycznych. Prof. David Brown przedstawia sytuację demograficzną w Polsce na tle procesów demograficznych w innych krajach, analizując konsekwencje tych procesów dla mieszkańców wsi. Studium prof. Iwony Sobis pokazuje, w monograficznym ujęciu, regionalne rozwiązywanie problemów opieki zdrowotnej w Szwecji. W tomie zawarto również recenzje z czterech monografii powiązanych problemowo z tematem głównym. Pozostaje mieć nadzieję, że artykuły zgromadzone w tym tomie „Przeglądu Socjologicznego” zainteresują Czytelników, skłonią do namysłu i dyskusji nad problemami starości w skali jednostkowej i zbiorowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej