Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(57)
IBUK Libra
(5)
Forma i typ
Artykuły
(32)
Książki
(23)
E-booki
(5)
Publikacje naukowe
(3)
Czasopisma
(2)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Publikacje fachowe
(2)
Publikacje informacyjne
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(53)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(14)
Wypożyczalnia Chodzież
(13)
Wypożyczalnia Czarnków
(3)
Wypożyczalnia Trzcianka
(6)
Wypożyczalnia Złotów
(7)
Czytelnia Złotów
(1)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(8)
Czytelnia Wągrowiec
(2)
Autor
Jarosz Adam
(3)
Moszyński Kazimierz
(3)
Centkowski Jerzy
(2)
Fic Maciej
(2)
Zielińska Agnieszka
(2)
Bartnicka Alicja
(1)
Behr Valentin
(1)
Białokur Marek (1974- )
(1)
Biliński Lucjan
(1)
Chmielecki Andrzej
(1)
Chmielewska Małgorzata
(1)
Chruścińska Jadwiga
(1)
Cruse Mary
(1)
Dolby R. G. A
(1)
Dragun Ewa
(1)
Dremo Anna
(1)
Dyś Marcin
(1)
Foucault Michel
(1)
Freier-Pniok Barbara
(1)
Gołębiowska Anna
(1)
Gołędowski Roman
(1)
Jankowiak - Maik Agnieszka
(1)
Jedliński Ryszard
(1)
Jelińska Dorota
(1)
Krajna Andrzej
(1)
Kruszelnicki Wojciech
(1)
Kuszewski Stanisław
(1)
Lewandowska Izabela
(1)
Lewicka Maria
(1)
Lewis Clive Staples
(1)
Lotos Katarzyna
(1)
Luberda Michał
(1)
Maleszka Mateusz
(1)
Malicki Krzysztof
(1)
Manteuffel Tadeusz
(1)
Margański Adam
(1)
Maternicki Jerzy
(1)
Menz Mariusz
(1)
Murawiecka Aneta
(1)
Olszewski Lucjan
(1)
Ostrowski Witold
(1)
Pająk Kazimierz
(1)
Pawlak Bartosz
(1)
Pilarz Mariola
(1)
Piłat Joanna
(1)
Prymas Magdalena
(1)
Roszak Stanisław
(1)
Ryk Leszek
(1)
Sarbinowska-Murawiecka Aneta
(1)
Siemek Andrzej
(1)
Sienko Maria
(1)
Skworzec Anna
(1)
Spólny Jacek
(1)
Stecka Krystyna
(1)
Stokłosa Bożena
(1)
Sujak-Lesz Krystyna
(1)
Szczepański Wojciech
(1)
Szuchta Robert
(1)
Terlecki Ryszard
(1)
Uryga Zenon
(1)
Van Doren Charles
(1)
Wasilewski Andrzej
(1)
Wilk Sławomir
(1)
Wrona Łukasz
(1)
Wróblewski Adam
(1)
Zabieglik Stefan
(1)
Zając Stanisław
(1)
Zasztowt Leszek
(1)
Śniadowski Andrzej
(1)
Żuk Iwona
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(20)
2000 - 2009
(16)
1990 - 1999
(5)
1980 - 1989
(5)
1970 - 1979
(5)
1960 - 1969
(3)
Okres powstania dzieła
2001-
(34)
Kraj wydania
Polska
(61)
Język
polski
(60)
nieznany (po)
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(31)
Nauczyciele historii
(4)
Nauczyciele bibliotekarze
(2)
Bibliotekarze
(1)
Klasa 6.
(1)
Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie
(1)
Szkoły średnie
(1)
Temat
Wiedza o społeczeństwie (przedmiot szkolny)
(31)
Historia (przedmiot szkolny)
(13)
Nauczanie
(11)
Wiedza
(11)
Popularyzacja wiedzy
(9)
Historia
(5)
Matura
(5)
Szkoły średnie
(4)
Nauka
(3)
Religia Słowian
(3)
Słowianie
(3)
Wiedza o kulturze
(3)
Gimnazja
(2)
Korelacja międzyprzedmiotowa
(2)
Kultura
(2)
Metody nauczania
(2)
Samorząd terytorialny
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
Wiedza o społeczeństwie
(2)
Bezrobocie
(1)
Brzozowski Stanisław
(1)
Edukacja filmowa
(1)
Edukacja medialna
(1)
Edytorstwo
(1)
Efektywność nauczania
(1)
Elita władzy
(1)
Europa
(1)
Europa zachodnia
(1)
Fizyka
(1)
Galicja
(1)
Gry planszowe
(1)
Historia wychowania
(1)
Historiografia
(1)
Holokaust
(1)
Ideologia
(1)
Instytut Pamięci Narodowej
(1)
Inteligencja (socjol.)
(1)
Janicki, Kamil (1987- )
(1)
Język polski
(1)
Kształcenie ustawiczne
(1)
Kłamstwo
(1)
Literatura
(1)
Literatura polska
(1)
Matura (2005 - )
(1)
Metoda projektów
(1)
Miasta
(1)
Migracje
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele fizyki
(1)
Oświata dorosłych
(1)
Pamięć zbiorowa
(1)
Parlamentaryzm
(1)
Pedagogika
(1)
Polityka historyczna
(1)
Polityka międzynarodowa
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Postęp
(1)
Postęp techniczny
(1)
Praca kulturalno-oświatowa
(1)
Racjonalizm
(1)
Rewolucja naukowo-techniczna
(1)
Semiotyka
(1)
Społeczeństwo
(1)
Subkultura
(1)
Szkolnictwo średnie
(1)
Szkolnictwo średnie - egzaminy dojrzałości
(1)
Szkoły przyszpitalne
(1)
Słowianie zachodni
(1)
Teoria poznania
(1)
Towarzystwo Wiedzy Powszechnej
(1)
Tradycja
(1)
Unia Europejska (UE)
(1)
Uniwersytet Wrocławski
(1)
Wiara
(1)
Wieś
(1)
Wybory parlamentarne
(1)
Wychowanie obywatelskie
(1)
Wychowanie patriotyczne
(1)
Zakony
(1)
historia-nauczanie
(1)
Świadomość społeczna
(1)
Świat Współczesny
(1)
Temat: czas
2001-
(3)
1001-
(2)
1101-
(2)
1201-
(2)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
701-
(2)
801-
(2)
901-
(2)
1301-
(1)
1401-
(1)
1501-
(1)
1945-1989
(1)
401-
(1)
501-
(1)
601-
(1)
Temat: miejsce
Europa
(2)
Polska
(2)
Europa Zachodnia
(1)
Gmina Jarocin (woj. wielkopolskie, pow. jarociński)
(1)
Historia
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie ; okolice)
(1)
Wrocław (województwo dolnośląskie)
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(31)
Artykuł z czasopisma historycznego
(29)
Scenariusz zajęć
(4)
Praca zbiorowa
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Artykuł z czasopisma fachowego
(2)
Artykuł z czasopisma naukowego
(2)
Artykuł problemowy
(1)
Czasopisma popularno-naukowe
(1)
Film
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Opracowanie
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Raport z badań
(1)
Tablice i wzory
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(33)
Historia
(33)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(1)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Filozofia i etyka
(1)
Fizyka i astronomia
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Medycyna i zdrowie
(1)
Tytuł czasopisma
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(19)
Wiadomości Historyczne
(10)
Biblioteka Centrum Informacji
(1)
Kwartalnik Pedagogiczny
(1)
Poradnik Bibliotekarza
(1)
Wiadomości Historyczne : dwumiesięcznik Ministerstwa Oświaty i Wychowania
(1)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie : dwumiesięcznik
(1)
62 wyniki Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 10375 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42402 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 83625 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka ma charakter naukowo-metodyczny, jest adresowana do nauczycieli fizyki i dydaktyków kształcących nauczycieli tego przedmiotu. Artykuły zamieszczone w książce pogrupowano w czterech działach. Część pierwsza "Preteksty i konteksty nauczania fizyki dziś" zawiera artykuły "z frontu badań", mi.in. intrygujący tekst Tadeusza Wibiga o związkach zainteresowania społecznego studiowaniem nauk ścisłych a aktualną sytuacją literatury science-fiction. Część druga "Wybrane zagadnienia z zakresu dydaktyki fizyki" gromadzi teksty poświęcone szczegółowym problemom badawczym i popularyzatorskim dydaktyków fizyki. Zamieszczone w rozdziale trzecim "Wstęp do rozważań o nauczaniu fizyki jutro" teksty są doskonałym pretekstem do dociekań nad kondycją nauczania fizyki w szkole. W części czwartej "Wrocławska dydaktyka fizyki (1968-2017)" opublikowano wystąpienia uczestników Uroczystej Sesji Naukowej "Problemy Dydaktyki i Fizyki", która odbyła się w Czeszowie 8-9 czerwca 2017 r.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 116609 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oddajemy w Państwa ręce efekt prac zespołu naukowców pod kierownictwem dr. hab. Krzysztofa Malickiego, prof. UR, który na zlecenie Instytutu Pamięci Narodowej, przeprowadził w 2022 r. badania na grupach społecznych o kluczowym znaczeniu dla projektowania polityki edukacyjnej. W badaniu wzięli udział uczniowie szkół średnich, nauczyciele historii oraz Polacy powyżej 20. roku życia. Szeroko zakrojone badania ilościowe uzupełniono pogłębionymi badaniami jakościowymi metodą zogniskowanych wywiadów grupowych. Pozwoliło to na uogólnianie wniosków na całą populację Polaków 20+ i nauczycieli historii (z błędem maksymalnym wynoszącym 3%) oraz uczniów szkół średnich (z błędem 2%). Przyjęta koncepcja badawcza umożliwia rozpoznanie struktury postaw obywateli wobec przeszłości. Podczas realizacji projektu skonfrontowano sposoby nauczania historii preferowane przez nauczycieli z opiniami uczniów na ten temat. Wyniki badań wskazują, na szerokie spektrum możliwych zmian w tym zakresie, poprzez modyfikację stosowanych działań i wprowadzenie nowych rozwiązań. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na możliwości szkolnej edukacji w budowaniu postaw, które łączą zainteresowanie historią z dostrzeganiem jej wpływu na codzienne życie. Otwartym pozostaje pytanie, czy wysłuchany i uwzględniony zostanie głos młodego pokolenia, zasygnalizowany m.in. w wynikach prezentowanego badania. Częściowe wyniki raportu zostały zaprezentowane 20 marca 2023 r. podczas konferencji prasowej prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dr. Karola Nawrockiego z udziałem dr. hab. Krzysztofa Malickiego. (ipn.gov.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 118238 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 14463 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 41636 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 07169, 07197 (2 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11150 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 11206 (1 egz.)
Czytelnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15159 P 8,6 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Poznaj dzieje wielkiej intelektualnej przygody. Poręczne, ilustrowane kompendium historii nauki dla czytelników w każdym wieku. Przystępnie omawia ponad 5000 lat naukowej historii, od kolebki cywilizacji po Dolinę Krzemową, skupiając się na rozwoju 16 kluczowych dyscyplin: Matematyka Medycyna Filozofia Geografia Optyka Botanika Anatomia Astronomia Chemia Inżynieria Geologia Mikrobiologia Fizyka Neurobiologia Informatyka Genetyka Dowiedz się o rozwoju narzędzi rolniczych, początkach anatomii w starożytnym Egipcie, badaniu wzorców pogodowych i tworzeniu map. Zanurz się w najnowocześniejsze nauki XXI wieku – inżynierię genetyczną, fizykę kwantową i sztuczną inteligencję. Poznaj niezwykłe postacie, dzięki którym zaczęliśmy rozumieć wszechświat, i dowiedz się, jakie odkrycia i przełomy są jeszcze przed nami.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Dwadzieścia lat temu w wigilijny poranek zmarł nagle profesor dr hab. Andrzej Nadolski – wybitny mediewista, archeolog, bronioznawca. Był człowiekiem wyjątkowego formatu. Jego życiorys odzwierciedla skomplikowane dzieje minionych dziesięcioleci, a Jego spuścizna naukowa do dziś wpływa na kształt pasji naukowych kolejnych pokoleń badaczy. Urodził się w Krakowie 26 listopada 1921 r. w rodzinie kultywującej tradycje patriotyczne, doceniającej potrzebę znajomości rodzimej historii, kultury oraz przyrody. Kilka miesięcy przed wybuchem drugiej wojny światowej uzyskał maturę w Gimnazjum im. Księcia Józefa Poniatowskiego w Warszawie. Od stycznia 1942 r. walczył w oddziałach Armii Krajowej obwodu grójeckiego „Głuszec”. Zaraz po zakończeniu wojny, w 1945 r. rozpoczął studia archeologiczno-historyczne, początkowo na Uniwersytecie Jagiellońskim, następnie na Uniwersytecie Łódzkim. Tu w 1949 r. otrzymał tytuł magistra filozofii w zakresie prehistorii, a w 1951 r. stopień doktora na podstawie rozprawy Studia nad uzbrojeniem polskim w X, XI i XII wieku (Łódź 1954). Praca ta stała się fundamentalnym dziełem polskiej szkoły bronioznawstwa historycznego, które do dziś, mimo upływu już ponad pół wieku, w wielu aspektach zachowuje aktualność. W 1962 r. mianowany został profesorem nadzwyczajnym, w 1970 r. otrzymał nominację na profesora zwyczajnego. Pracę zawodową rozpoczął w 1946 r. w Zakładzie Prehistorii Uniwersytetu Łódzkiego. Na uczelni tej pełnił liczne funkcje, był. m.in. kierownikiem Katedry Archeologii, w latach 1965-1968 prorektorem, a następnie od 1968 do 1969 r. rektorem. Prowadził wykłady także i na innych uczelniach: w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jako „professeur associéé” wykładał w École des Hautes Études en Sciences Sociales w Paryżu. Równolegle do działań dydaktycznych od 1949 r. uczestniczył w pracach badawczych Kierownictwa Badań nad Początkami Państwa Polskiego, przekształconego conego w 1953 r. w Instytut Historii Kultury Materialnej Polskiej Akademii Nauk (obecnie: Instytut Archeologii i Etnologii PAN). Od 1961 r., aż do momentu przejścia na emeryturę w 1991 r. pełnił funkcję kierownika Zakładu Archeologii Polski Środkowej IHKM (dziś: Ośrodek Badań nad Dawnymi Technologiami IAE PAN). Profesor Andrzej Nadolski był autorem ponad dwustu publikacji, w tym kilkunastu książek; wieloletnim redaktorem naczelnym „Acta Archaeologica Lodziensia”, założycielem i redaktorem „Fasciculi Archaeologiae Historicae”, nauczycielem wielu archeologów, pod Jego kierunkiem powstało kilkadziesiąt prac magisterskich i 10 doktorskich, kierował badaniami archeologicznymi wielu stanowisk (m.in. grodzisko i kolegiata w Tumie pod Łęczycą, grodziska w Czermnie nad Huczwą i Spicymierzu nad Wartą, wieś średniowieczna w Drácy w Burgundii, pobojowisko grunwaldzkie). Był członkiem licznych polskich i zagranicznych towarzystw i komitetów naukowych. Uhonorowano go szeregiem odznaczeń: m.in. Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polsk oraz Krzyżem Partyzanckim. Te podstawowe fakty biograficzne nie są w stanie oddać rozległych horyzontów Jego zainteresowań. Nieprzeciętna erudycja Andrzeja Nadolskiego w zakresie poznania kultury materialnej średniowiecza czy szeroko pojętej wojskowości, przejawiała się także w jego działalności popularyzatorskiej. Obok ogromnej wiedzy odznaczał się bowiem umiejętnością jasnego wywodu, zrozumiałego dla szerokich rzesz słuchaczy. Z wielką przyjemnością uczestniczył więc w pracach wystawienniczych, wygłaszał odczyty, współpracował nawet z twórcami filmowymi. By jednak suchość zwięzłych biogramów, w różnych miejscach publikowanych, wzbogacić barwami wielości pasji i różnorodności działań Profesora Andrzeja Nadolskiego w dwudziestą rocznicę śmierci grono Jego przyjaciół, kolegów, uczniów podjęło inicjatywę zorganizowania konferencji naukowej mu poświęconej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi propozycję socjologicznej analizy polskiej historiografii dziejów najnowszych, traktującą tworzenie historii Polski jako typ polityki publicznej. Na podstawie bogatego materiału empirycznego i korzystając z wielu metod badawczych, przede wszystkim socjologii pól Pierre’a Bourdieu, autor dowodzi, że polityka ta prowadzona była, choć nieco innymi metodami, zarówno w okresie Polski Ludowej, jak i po upadku komunizmu. W tym ujęciu badani przez niego historycy jawią się też jako współtwórcy tak rozumianej polityki historycznej, z konieczności uwikłani w procesy instrumentalizacji historii, które Valentin Behr bada w sposób systematyczny w kategoriach związków pomiędzy polami społecznymi. W pracy wskazano na liczne i czasem nieoczywiste elementy ciągłości „pola polskiej historiografii”, w tym stałe tendencje łączące okresy PRL i III RP. Autor proponuje perspektywę traktującą tworzenie historii Polski jako typ polityki publicznej. Studium stanowi istotny wkład do wiedzy o polskiej historiografii dziejów najnowszych, ale przede wszystkim do socjologii wiedzy i badań nad polską inteligencją. Autonomię historii najnowszej oraz zmieniające się historycznie polityczne ograniczenia, jakim podlega, zanalizowano na dwóch płaszczyznach: na poziomie prowadzonej przez władze państwowe polityki historycznej oraz samych badań historycznych. Pierwszy zakres dotyczy ograniczeń politycznych pochodzących z zewnątrz pola historii oraz sposobów, w jaki historycy się do nich dostosowują. Drugi zaś – politycznych ograniczeń istniejących wewnątrz pola, które przejawiają się intelektualnym zaangażowaniem historyków i odnoszą się również do rywalizacji właściwej polu akademickiemu. […] Oba te rodzaje napięć zmniejszają niezależność badań historycznych. W pracy podjęto próbę ukazania, w jaki sposób logika wewnętrznej rywalizacji na polu historii polega właśnie na pozycjonowaniu się wobec pochodzących z zewnątrz ograniczeń, […] mogą[cych] jednocześnie stać się zasobami dla aktorów, którzy je sobie przyswoją. (Ze Wstępu) Biorąc pod uwagę rozmach prezentowanego dzieła, stanowi ono bez wątpienia pionierskie, systematyczne badanie ewolucji pola wybranej nauki i jej elit, i będzie niezwykle ważnym punktem odniesienia dla wszystkich badaczy dziejów polskich elit i nauki polskiej, a jednocześnie niebywale istotnym łącznikiem pomiędzy badaniami krajowymi a międzynarodowymi. (Z przedmowy prof. Tomasza Zaryckiego) Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Książka Valentina Behra stanowi ciekawy i odmienny od dotychczasowych ujęć wkład do debaty nad polityką historyczną jako zjawiskiem. Umieszcza je poza zaangażowanymi ideowo i politycznie sporami historyków, znajdując inny kontekst – [analizując je] jako wyraz prowadzonych przez państwo polityk publicznych, ale także rozpatrując historyków jako aktorów istotnych w ich tworzeniu i wdrażaniu. (Z recenzji dr hab. Agnieszki Kolasy-Nowak) Historia polskiego środowiska historycznego badana była dotąd innymi metodami, niż zrobił to Valentin Behr. Podejście Behra do historiografii i historyków w powojennej Polsce nie było dotąd stosowane i w tym sensie jest nowatorskie i godne upowszechnienia. [...] Dodatkową zaletą książki Behra jest fakt, że charakteryzuje ją większa swoboda i klarowność interpretacji, która przynajmniej częściowo związana jest pewnie z faktem, że Behr nie był uczestnikiem opisywanego świata i gier w polu polskiej historiografii. (Z recenzji prof. Anny Sosnowskiej-Jordanovskiej) ********* Postwar Polish Historiography as a Battle Field. A Study in Sociology of Knowledge and Politics The book proposes a sociological analysis of Polish historiography of the contemporary period that treats the creation of Polish history as a type of public policy. Based on rich empirical material and using a number of research methods, most notably Pierre Bourdieu’s sociology of fields, the author argues that policy of this kind was pursued, albeit using somewhat different methods, both in the People’s Republic of Poland and after the fall of communism. In keeping with this approach, the historians he studies are also seen as co-creators of historical policy, inevitably entangled in processes of instrumentalizing history, which Valentin Behr systematically investigates in terms of interrelations between social fields. ********* Dr Valentin Behr (ORCID 0000-0001-6735-8793) – socjolog afiliowany w Centrum Badawczym SAGE (CNRS i Uniwersytet Strasburski). Uzyskał stopień doktora nauk politycznych na Uniwersytecie Strasburskim w 2017 roku. Były pracownik naukowy na Uniwersytecie Warszawskim (Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca oraz Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich). Jego główne zainteresowania badawcze obejmują politykę historyczną, socjologię wiedzy i idei oraz socjologię elit.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
ISSN 1896-1800 Eksperymentalne metody badania zjawisk społecznych [Experimental methods for exploration of social phenomena] Redaktorzy naukowi [Editors]: Sławomir Śpiewak i Małgorzata Kossowska W numerze [Contents]: Sławomir Śpiewak, Małgorzata Kossowska : Eksperymentalne metody badania zjawisk społecznych – o możliwościach integracji wiedzy psychologicznej [Experimental methods for exploration of social phenomena – comments on psychological knowledge integration], s. 7–10; Piotr Winkielman : Psychologia społeczna a neuronauki: dominacja, separacja czy satysfakcjonujący związek? [Social psychology and neuroscience: Domination, separation, or a fulfilling relationship?], s. 11–22; Sławomir Śpiewak : Dlaczego zupa z kamienia smakuje psychologom społecznym? O wykorzystywaniu manipulacji obciążeniem poznawczym w badaniach społecznych [Why do social psychologists like a stone soup? On application of cognitive busyness manipulation in social cognition research], s. 23–40; Kinga Piber-Dąbrowska : Poznawczy paradygmat rozumienia tekstu jako potencjalna metoda do badań nad stereotypowym wnioskowaniem [The cognitive paradigm of text comprehension as a potential method for studying stereotypical reasoning], s. 41–53; Marcin Bukowski : Zastosowania paradygmatu decyzji leksykalnych do badania aktywizacji stereotypów [Lexical decision task applications to study stereotype activation], s. 54–63; Marek Drogosz : Czy negatywne poprzedzanie może być użytecznym narzędziem w badaniach poznania społecznego? [Negative priming: Can it be a useful tool in social cognition research?], s. 64–72; Izabela Krejtz, Krzysztof Krejtz, Maksymilian Bielecki : Zastosowania analizy ruchu oczu w badaniach społecznych [Applications of eye movement analysis in social research], s. 73–86; Dariusz Doliński : O naturze eksperymentowania w psychologii społecznej [How are experiments conducted in social psychology?], s. 87–91.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Wspólną ramą odniesienia dla artykułów zamieszczonych w tomie 64/3 Przeglądu Socjologicznego jest szeroko rozumiana problematyka kultury rozważana w odniesieniu do różnych aspektów współczesności. Autorzy tekstów koncentrują się zwłaszcza na tematyce konsumpcji kulturowej, socjologii muzyki oraz przemianach religijności. Punktem wyjścia dla rozważań na temat, często ostatnio dyskutowanego, zjawiska konsumpcji kulturowej jest analiza oparta o charakterystykę struktury współczesnego społeczeństwa (po)nowoczesnego i związanej z tym płynności gustów odbiorców. Na uwagę zasługuje tu zwłaszcza dyskutowane w tekstach pojęcie wszystkożerności, jak się zdaje, niewystarczająco wykorzystywane w polskiej socjologii kultury. Z kolei intencją Autorów artykułów prezentujących dorobek socjologii muzyki było przede wszystkim przedstawienie Czytelnikowi tej, ciągle mało znanej w socjologii polskiej, subdyscypliny. Teksty mają charakter informacyjno-analityczny. Ich lektura daje wyobrażenie o pracach badawczych i zainteresowaniach teoretycznych socjologów muzyki oraz umożliwia wgląd do szerokiej literatury przedmiotu. Ostatni zamieszczony w tym tomie Przeglądu Socjologicznego tekst poświęcony jest problematyce religijności w Rosji. W artykule przedstawiony jest zarówno kontekst historyczny jak i zachodzące współcześnie w społeczeństwie rosyjskim procesy przemian religijności. Rozpatrywane tu kwestie, w perspektywie szerzej rozumianych zmian kulturowych i społecznych, można rozważać nie tylko w odniesieniu do zaprezentowanego studium przypadku.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej