Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(2495)
IBUK Libra
(55)
Wolne Lektury
(2)
Forma i typ
Książki
(2030)
Artykuły
(452)
Publikacje dydaktyczne
(143)
E-booki
(57)
Publikacje naukowe
(44)
Publikacje fachowe
(25)
Czasopisma
(12)
Proza
(9)
Poezja
(5)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(4)
Publikacje informacyjne
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Audiobooki
(1)
Dramat
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Dostępność
dostępne
(4339)
wypożyczone
(40)
nieokreślona
(21)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(788)
Czytelnia Piła
(111)
Wypożyczalnia Chodzież
(711)
Czytelnia Chodzież
(73)
Wypożyczalnia Czarnków
(536)
Czytelnia Czarnków
(61)
Wypożyczalnia Trzcianka
(471)
Czytelnia Trzcianka
(46)
Wypożyczalnia Złotów
(554)
Czytelnia Złotów
(48)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(779)
Czytelnia Wągrowiec
(153)
Informatorium
(17)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(33)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(15)
Zbiory specjalne Złotów-Czytelnia
(3)
Zbiory specjalne Czarnków-Wypożyczalnia
(1)
Autor
Markiewicz Henryk
(50)
Krzyżanowski Julian
(34)
Szulc Marian
(30)
Hernas Czesław
(24)
Hutnikiewicz Artur
(22)
Żółkiewski Stefan
(20)
Sławiński Janusz
(17)
Wyka Kazimierz
(17)
Stępień Marian
(16)
Grzeszczuk Stanisław
(15)
Głowiński Michał
(15)
Starnawski Jerzy
(15)
Brodzka Alina
(14)
Bujnicki Tadeusz
(14)
Ziomek Jerzy
(14)
Biała Alina
(13)
Bula Danuta
(13)
Chrząstowska Bożena
(13)
Skoczek Anna
(13)
Czachowska Jadwiga
(12)
Heistein Józef
(12)
Kleiner Juliusz
(12)
Kulczycka-Saloni Janina
(12)
Michałowska Teresa
(12)
Pelc Janusz
(12)
Chrzanowski Ignacy
(11)
Kruszewski Krzysztof
(11)
Maciąg Włodzimierz
(11)
Mickiewicz Adam
(11)
Skoczek Tadeusz
(11)
Tomkowski Jan
(11)
Jawor-Baranowska Jadwiga
(10)
Okopień-Sławińska Aleksandra
(10)
Trzynadlowski Jan
(10)
Wilkoń Aleksander
(10)
Wysłouch Seweryna
(10)
Frycie Stanisław
(9)
Inglot Mieczysław
(9)
Jakubowski Jan Zygmunt
(9)
Janus-Sitarz Anna
(9)
Krawczyk Alicja
(9)
Maślanka Julian
(9)
Stabryła Stanisław
(9)
Stradecki Janusz
(9)
Wyczańska Irena
(9)
Żabicki Zbigniew
(9)
Żeleński Tadeusz
(9)
Barański Zbigniew
(8)
Brożek Mieczysław
(8)
Działoszyński Bartosz
(8)
Floryan Władysław
(8)
Honsza Norbert
(8)
Kolbuszewski Jacek
(8)
Kuliczkowska Krystyna
(8)
Makowiecki Andrzej Zdzisław
(8)
Szałagan Alicja
(8)
Szyrocki Marian
(8)
Burkot Stanisław
(7)
Goliński Zbigniew
(7)
Janion Maria
(7)
Klimowicz Mieczysław
(7)
Kostkiewiczowa Teresa
(7)
Kydryński Juliusz
(7)
Maciejewski Jarosław
(7)
Matuszewski Ryszard
(7)
Nawrocki Witold
(7)
Sadkowski Wacław
(7)
Wroczyński Tomasz
(7)
Wrotnowski Felix
(7)
Zaworska Helena
(7)
Łużny Ryszard
(7)
Cytowska Maria
(6)
Eustachiewicz Lesław
(6)
Iwaszkiewicz Jarosław
(6)
Janaszek-Ivaničková Halina
(6)
Klejnocki Jarosław
(6)
Kwiatkowski Jerzy
(6)
Libera Zdzisław
(6)
Mencwel Andrzej
(6)
Mitosek Zofia
(6)
Mroczkowski Przemysław
(6)
Nosowska Dorota
(6)
Papuzińska Joanna
(6)
Puchalska Mirosława
(6)
Skwarczyńska Stefania
(6)
Spytkowski Józef
(6)
Szelest Hanna
(6)
Ulewicz Tadeusz
(6)
Waksmund Ryszard
(6)
Weiss Tomasz
(6)
Żurawski Sławomir
(6)
Adamczyk Maria
(5)
Baluch Alicja
(5)
Bortnowski Stanisław
(5)
Czechowski Jan
(5)
Feldman Wilhelm
(5)
Hadaczek Bolesław
(5)
Hertz Paweł
(5)
Ingarden Roman
(5)
Jakubowski Wiktor
(5)
Rok wydania
2020 - 2024
(78)
2010 - 2019
(292)
2000 - 2009
(568)
1990 - 1999
(395)
1980 - 1989
(468)
1970 - 1979
(450)
1960 - 1969
(146)
1950 - 1959
(75)
1940 - 1949
(21)
1930 - 1939
(11)
1920 - 1929
(23)
1910 - 1919
(3)
1900 - 1909
(13)
1860 - 1869
(7)
200 - 209
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(238)
1989-2000
(39)
1945-1989
(30)
1901-2000
(8)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(2547)
Język
polski
(2351)
nieznany (po)
(193)
rosyjski
(3)
niemiecki
(1)
Odbiorca
Nauczyciele języka polskiego
(152)
Nauczyciele
(82)
Bibliotekarze
(41)
Nauczyciele bibliotekarze
(38)
Szkoły średnie
(25)
Literaturoznawcy
(16)
Pedagodzy szkolni
(16)
Artyści
(11)
Redaktorzy
(11)
Wychowawcy klas
(11)
Nauczyciele przedszkoli
(9)
Dzieci
(8)
9-13 lat
(7)
Nauczyciele języków
(7)
Pedagodzy
(7)
Młodzież
(6)
Uczniowie szkół średnich
(6)
Wychowawcy małych dzieci
(6)
Bibliolodzy
(5)
Nauczyciele nauczania początkowego
(5)
Szkoły podstawowe
(5)
6-8 lat
(4)
Biblioterapeuci
(4)
Dyrektorzy szkół
(4)
Nauczyciele muzyki
(3)
Terapeuci
(3)
Licea
(2)
Literatura polska
(2)
Muzykoterapeuci
(2)
Nauczyciele akademiccy
(2)
Nauczyciele historii
(2)
Pracownicy oświaty
(2)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(2)
Socjoterapeuci
(2)
Szkoły ponadgimnazjalne
(2)
Animatorzy kultury
(1)
Dorośli
(1)
Gimnazja
(1)
Językoznawcy
(1)
Klasa 6.
(1)
Klasa 8.
(1)
Nauczyciele chemii
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Nauczyciele wiedzy o kulturze
(1)
Pracownicy socjalni
(1)
Przedszkola
(1)
Psycholodzy szkolni
(1)
Rodzice
(1)
Studenci
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Technikum
(1)
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(9)
Literatura polska
(1)
Literatura angielska
(1)
Temat
Literatura polska
(499)
Literatura
(288)
Język polski
(74)
Język polski (przedmiot szkolny)
(43)
Powieść polska
(40)
Literaturoznawstwo
(39)
Polska
(38)
Literatura dziecięca
(34)
Sztuka
(34)
Tematy i motywy
(34)
Romantyzm
(31)
Oświecenie
(30)
Krytyka literacka polska
(27)
Nauczanie
(27)
Dziecko
(26)
Język polski - kształcenie literackie
(25)
Kultura
(25)
Literatura dla dzieci i młodzieży
(23)
Literatura dla dzieci
(21)
Mickiewicz, Adam (1798-1855)
(21)
Renesans
(21)
Kobieta
(20)
Poezja polska
(19)
Język polski - nauczanie - literatura - szkoła średnia
(18)
Modernizm
(18)
Pozytywizm
(18)
Literatura angielska
(17)
Literatura młodzieżowa
(16)
Sienkiewicz, Henryk (1846-1916)
(16)
Barok
(15)
Biblioterapia
(15)
Filozofia
(15)
Historia
(15)
Wychowanie przedszkolne
(15)
Poetyka
(14)
Kochanowski, Jan (1530-1584)
(13)
Muzyka
(13)
Postać literacka
(13)
Realizm
(13)
Witkiewicz, Stanisław Ignacy (1885-1939)
(13)
Język polski - nauczanie - konspekty - szk. podst
(12)
Językoznawstwo
(12)
Krytyka literacka
(12)
Miłosz, Czesław (1911-2004)
(12)
Pisarze polscy
(12)
Żydzi
(12)
Korespondencja sztuk
(11)
Kultura klasyczna
(11)
Nauczyciele
(11)
Słowacki, Juliusz (1809-1849)
(11)
Dąbrowska, Maria (1889-1965)
(10)
Miłość
(10)
Naturalizm
(10)
Nauczanie początkowe
(10)
Opowiadanie polskie
(10)
Prus, Bolesław (1847-1912)
(10)
Szkolnictwo
(10)
Twórczość
(10)
Wychowanie
(10)
Bibliografia
(9)
Biblioteki szkolne
(9)
Czytelnictwo
(9)
Czytelnictwo dzieci
(9)
Literatura włoska
(9)
Nałkowska, Zofia (1884-1954)
(9)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(9)
Promocja czytelnictwa
(9)
Dziennikarstwo
(8)
Język polski - motywy literackie
(8)
Język polski - nauczanie - szkoła średnia
(8)
Krasiński, Zygmunt (1812-1859)
(8)
Lektura szkolna
(8)
Orzeszkowa, Eliza (1841-1910)
(8)
Pedagogika
(8)
Publicystyka polska
(8)
Rodzina
(8)
Teatr
(8)
Wieś
(8)
Biblioteki publiczne
(7)
Czytanie
(7)
Fantastyka
(7)
Gombrowicz, Witold (1904-1969)
(7)
Herling-Grudziński, Gustaw (1919-2000)
(7)
Język
(7)
Język niemiecki
(7)
Literatura dla młodzieży
(7)
Matura
(7)
Powieść
(7)
Przekłady polskie
(7)
Uczenie się
(7)
Wojna 1939-1945 r.
(7)
Wojsko
(7)
Śmierć
(7)
Baczyński, Krzysztof Kamil (1921-1944)
(6)
Białoszewski, Miron (1922-1983)
(6)
Borowski, Tadeusz (1922-1951)
(6)
Folklor
(6)
Język polski - nauczanie - literatura-szkoła podstawowa
(6)
Nauka
(6)
Oceny szkolne
(6)
Temat: dzieło
Biblia
(8)
Lalka
(5)
Inny świat
(4)
Lolita
(4)
Pan Tadeusz
(4)
Rok 1984
(4)
Wesele
(4)
Azyl
(3)
Ferdydurke
(3)
Kordian
(3)
Mechaniczna pomarańcza
(3)
Na zachodzie bez zmian
(3)
Nie-Boska komedia
(3)
Potop
(3)
Wielki Gatsby
(3)
"Konrad Wallenrod"
(2)
"Pan Tadeusz"
(2)
"Wesele"
(2)
Antek
(2)
Antygona
(2)
Archipelag GUŁag
(2)
Areopagitica
(2)
Chłopi
(2)
Cierpienia młodego Wertera
(2)
Doktor Żywago
(2)
Dziady
(2)
Granica
(2)
Grona gniewu
(2)
Grób Agamemnona
(2)
Głęboki sen
(2)
Iliada
(2)
Kod Leonarda da Vinci
(2)
Krzyżacy
(2)
Ludzie bezdomni
(2)
Makbet
(2)
Malowany ptak
(2)
Mein Kampf
(2)
Mistrz i Małgorzata
(2)
Nowy wspaniały świat
(2)
Obłęd
(2)
Odyseja
(2)
Paragraf 22
(2)
Peste
(2)
Podróże Guliwera
(2)
Poganka
(2)
Prozess
(2)
Przedwiośnie
(2)
Quo vadis
(2)
Romans Teresy Hennert
(2)
Rzeźnia numer pięć
(2)
Samotność w sieci
(2)
Sonety krymskie
(2)
Spowiedź szaleńca
(2)
Szalona
(2)
Szewcy
(2)
Szkarłatna litera
(2)
Sztuka kochania
(2)
Tango
(2)
Tartuffe
(2)
Zbrodnia i kara
(2)
Zbójecka narzeczona
(2)
Zdążyć przed Panem Bogiem
(2)
Zmory
(2)
Zniewolony umysł
(2)
Zwrotnik Raka
(2)
Źdźbła trawy
(2)
Żywot własny
(2)
"Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu"
(1)
Blaszany bębenek
(1)
Obcy
(1)
Stiller
(1)
"Adelo, zrozum mnie!"
(1)
"Alicja w Krainie Czarów"
(1)
"Balladyna"
(1)
"Bezsenność Jutki"
(1)
"Bracia Lwie Serce"
(1)
"Charlie i fabryka czekolady"
(1)
"Chłopi"
(1)
"Czego chcesz od nas Panie...?"
(1)
"Czy wojna jest dla dziewczyn?"
(1)
"Córka czarownic"
(1)
"Daleki rejs"
(1)
"Dolina światła"
(1)
"Dziady cz. III""
(1)
"Ezop"
(1)
"Ferdydurke"
(1)
"Gotfred albo Jeruzalem wyzwolona"
(1)
"Inny świat. Zapiski sowieckie"
(1)
"Jadzia"
(1)
"Kłopoty rodu Pożyczalskich"
(1)
"Lew, Czarownica i stara szafa"
(1)
"Lilla Weneda"
(1)
"Literatura polska"
(1)
"Lokolmotywa"
(1)
"Maria"
(1)
"Mała wojna"
(1)
"Moralność pani Dulskiej"
(1)
"Niedoparki"
(1)
"Niewiarygodne przygody Marka Piegusa"
(1)
"Noc listopadowa"
(1)
Temat: czas
1901-
(227)
1801-
(159)
2001-
(90)
1701-
(87)
1601-
(71)
1501-
(67)
1901-2000
(46)
1401-
(36)
1945-1989
(34)
1301-
(24)
901-
(23)
1001-
(22)
1101-
(22)
1201-
(22)
1989-2000
(20)
1801-1900
(19)
1918-
(18)
2001-0
(14)
1701-1800
(9)
1939-
(9)
401-
(9)
501-
(9)
801-
(8)
1601-1700
(7)
701-
(7)
601-
(6)
1945-
(5)
100-1 p.n.e.
(4)
1939-1945
(4)
301-
(4)
400-301 p.n.e.
(4)
101-
(3)
1918-1939
(3)
1989-
(3)
200-101 p.n.e.
(3)
201-
(3)
300-201 p.n.e.
(3)
1-
(2)
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
1201-1300
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
901-1000
(2)
1-100
(1)
101-200
(1)
1901-1914
(1)
201-300
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
Temat: miejsce
Polska
(23)
Rzym
(10)
Grecja
(5)
Kresy wschodnie Rzeczypospolitej
(4)
Ameryka Łacińska
(3)
Łódź
(3)
Afryka
(2)
Europa
(2)
Europa Zachodnia
(2)
Europa Środkowo-Wschodnia
(2)
Galicja
(2)
Mazury
(2)
Niemcy
(2)
Śląsk
(2)
Adriatyk (wybrzeże)
(1)
Arkona (Niemcy)
(1)
Bałkańskie, kraje
(1)
Bizancjum
(1)
Bliski Wschód
(1)
Estonia
(1)
Francja
(1)
Gdańsk (okręg)
(1)
Hiszpania
(1)
Indie
(1)
Jugosławia
(1)
Karpaty
(1)
Katowice (woj. śląskie)
(1)
Katyń (Rosja)
(1)
Królestwo Polskie (1815-1915)
(1)
Lubelszczyzna (okręg)
(1)
Lwów (Ukraina)
(1)
Lwów (Ukraina, obw. lwowski)
(1)
Modlin-Twierdza (Nowy Dwór Mazowiecki ; część miasta)
(1)
Niemcy (Republika Demokratyczna)
(1)
Niemcy (Republika Federalna)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Piła (woj. wielkopolskie)
(1)
Podhale
(1)
Pomorze
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Rosja
(1)
Skandynawia
(1)
Szwecja
(1)
Słupsk (woj. pomorskie)
(1)
Tadżykistan
(1)
Tatry
(1)
Warmia
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wejherowo (woj. pomorskie)
(1)
Wielkopolska
(1)
Włochy
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(251)
Literatura polska
(240)
Literatura
(142)
Artykuł z czasopisma fachowego
(129)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(109)
Artykuł z czasopisma naukowego
(51)
Literatura dziecięca polska
(46)
Literatura rosyjska
(43)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(41)
Literatura niemiecka
(38)
Bibliografia
(36)
Literatura dziecięca
(36)
Literatura baroku
(31)
Literatura francuska
(31)
Literatura młodzieżowa polska
(30)
Literatura młodzieżowa
(26)
Literatura romantyzmu
(24)
Artykuł z czasopisma literackiego
(23)
Literatury słowiańskie
(22)
Praca zbiorowa
(20)
Literatura oświecenia
(18)
Literatura łacińska
(17)
Literatura renesansu
(15)
Literatura amerykańska
(14)
Literatura grecka
(14)
Literatura pozytywizmu
(14)
Materiały konferencyjne
(14)
Bajki i baśnie
(13)
Artykuł fachowy
(12)
Literatura ludowa polska
(12)
Antologia
(11)
Podręczniki
(11)
Podręczniki akademickie
(11)
Poezja polska
(11)
Scenariusz zajęć
(11)
Antologie
(10)
Literatura staroruska
(10)
Artykuł z pracy zbiorowej
(9)
Biografie
(9)
Dramat polski
(9)
Literatura austriacka
(9)
Literatura czeska
(9)
Literatura średniowieczna
(9)
Film
(8)
Literatury europejskie
(7)
Opracowanie
(7)
Powieść polska
(7)
Artykuł z czasopisma młodzieżowego
(6)
Literatura hiszpańska
(6)
Literatura szwajcarska
(6)
Literatura słowacka
(6)
Literatury Ameryki Łacińskiej
(6)
Monografia
(6)
Artykuł naukowy
(5)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(5)
Czasopisma literackie polskie
(5)
Dramat angielski
(5)
Esej
(5)
Literatura holenderska
(5)
Literatura modernizmu
(5)
Literatura polsko-łacińska
(5)
Literatura radziecka
(5)
Materiały pomocnicze dla szkół
(5)
Pamiętniki i wspomnienia
(5)
Podręczniki dla szkół ponadgimnazjalnych
(5)
Publicystyka polska
(5)
Wywiad dziennikarski
(5)
Ćwiczenia i zadania
(5)
Bibliografia adnotowana
(4)
Cytaty polskie
(4)
Encyklopedie
(4)
Encyklopedie polskie
(4)
Komedia łacińska
(4)
Literatura albańska
(4)
Literatura angielska
(4)
Literatura belgijska
(4)
Literatura bułgarska
(4)
Literatura flamandzka
(4)
Literatura japońska
(4)
Literatura litewska
(4)
Pamiętniki polskie
(4)
Wiersze
(4)
Adaptacja filmowa
(3)
Artykuł z czasopisma muzycznego
(3)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(3)
Dokumenty audiowizualne
(3)
Dramat
(3)
Literatura dla dzieci
(3)
Literatura kaszubska
(3)
Literatura kobieca
(3)
Literatura szwedzka
(3)
Literatura żydowska
(3)
Malarstwo (sztuka)
(3)
Malarstwo polskie
(3)
Materiały pomocnicze
(3)
Scenariusz
(3)
Szkice literackie polskie
(3)
Aforyzmy polskie
(2)
Artykuł z czasopisma historycznego
(2)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(2)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(388)
Literaturoznawstwo
(90)
Językoznawstwo
(59)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(21)
Kultura i sztuka
(18)
Historia
(16)
Socjologia i społeczeństwo
(15)
Psychologia
(7)
Medycyna i zdrowie
(4)
Filozofia i etyka
(2)
Chemia
(1)
Nauka i badania
(1)
Tytuł czasopisma
Polonistyka
(60)
Guliwer
(33)
Język Polski w Szkole Średniej
(20)
Język Polski w Liceum
(16)
Poradnik Bibliotekarza
(15)
Pamiętnik Literacki
(14)
Biblioteka w Szkole
(12)
Zeszyty Szkolne
(12)
Język Polski w Gimnazjum
(9)
Ruch Literacki
(9)
Biblioteka Publiczna
(8)
Przegląd Humanistyczny
(7)
Cogito
(6)
Nowa Polszczyzna
(6)
Wychowanie w Przedszkolu
(6)
Język Polski w Szkole
(5)
Język Polski w Szkole IV-VI
(5)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(5)
Wychowanie na co dzień
(5)
Życie Szkoły
(5)
Biblioterapeuta
(4)
Języki Obce w Szkole
(4)
Kultura i Edukacja
(4)
Nowa Szkoła
(4)
Język Polski w Szkole IV - VI
(3)
Języki Obce w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(3)
Nauczanie Początkowe
(3)
Nauczyciel i Szkoła
(3)
Serwis Informacyjny Uzależnienia
(3)
Warsztaty Polonistyczne
(3)
Chowanna
(2)
Doradca Nauczyciela Przedszkola
(2)
Dyrektor Szkoły
(2)
Edukacja Wczesnoszkolna
(2)
Edukacja i Dialog
(2)
Język Polski w Szkole Podstawowej
(2)
Język Polski w Szkole Podstawowej : Zeszyty Kieleckie
(2)
Kwartalnik Pedagogiczny
(2)
Literatura
(2)
Ojczyzna Polszczyzna
(2)
Poradnik Językowy
(2)
Wiadomości Historyczne
(2)
Wiadomości Opinie Materiały : Biuletyn Pilskiej Oświaty
(2)
Wychowanie Muzyczne w Szkole
(2)
Akcent : literatura i sztuka
(1)
Bibliotekarz
(1)
Chemia w Szkole
(1)
Dekada Literacka
(1)
Dzieci : Magazyn dla Rodziców
(1)
Edukacja : kwartalnik naukowy
(1)
Edukacja : studia, badania, innowacje
(1)
Edukacja Humanistyczna
(1)
JĘZYK POLSKI w SZKOLE ŚREDNIEJ
(1)
Język Polski w Gimnazjum : Zeszyty Kieleckie
(1)
Język Polski w Szkole - gimnazjum
(1)
Język Polski w Szkole IV-VIII
(1)
Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej
(1)
Język Polski w Szkole dla kl.IV-VI
(1)
Język Polski w Szkole dla klas IV-VI
(1)
Język Polski w Szkole klasy IV-VIII
(1)
Język Rosyjski
(1)
Lider
(1)
Literatura Ludowa
(1)
Literatura na Świecie
(1)
Meritum
(1)
NaGłos : pismo poświęcone literaturze oraz innym sztukom
(1)
Niebieska Linia
(1)
Notecki Tygodnik Pilski
(1)
Nowa Edukacja Zawodowa
(1)
Nowe Książki
(1)
Nowe w Szkole
(1)
Nowy Napis : liryka, epika, dramat : kwartalnik kulturalny. 18,
(1)
Opieka Wychowanie Terapia
(1)
Pamiętnik Literacki : czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej
(1)
Pedagogika Społeczna
(1)
Praca Socjalna
(1)
Przegląd Biblioteczny
(1)
Remedium
(1)
Ruch Pedagogiczny
(1)
Szkoła Specjalna
(1)
Teksty : teoria literatury. Krytyka. Interpretacja
(1)
Teksty Drugie
(1)
Teksty Drugie / dwumiesięcznik Instytutu Badań Literackich PAN
(1)
Twórczość
(1)
Uczyć lepiej
(1)
Wychowanie Muzyczne
(1)
Wychowanie na Co Dzień
(1)
Wychowawca
(1)
Znak
(1)
Świat Problemów
(1)
2552 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Forma i typ
Rozprawa jest poświęcona analizie trzech koncepcji „literatury stosowanej”, jakie zapisano w międzywojennych publikacjach trojga polskich badaczy (Romana Ingardena, Stefanii Skwarczyńskiej, Konstantego Troczyńskiego). Została w niej podjęta problematyka materialności świata realnego, jej wpływu na to, co symboliczne, a także trybów referencji w gatunkach literatury stosowanej. W tym samym 1931 roku zostały wydane: Romana Ingardena Das literarische Kunstwerk, Stefanii Skwarczyńskiej O pojęcie literatury stosowanej oraz Konstantego Troczyńskiego Rozprawa o krytyce literackiej. Wszystkie trzy publikacje odbiły się głośnym echem pośród literaturoznawców, wszystkie trzy wniosły niebagatelny wkład w ówczesne rozważania teoretycznoliterackie, krytycznoliterackie oraz estetyczne, a także wyznaczyły pole do dalszych poszukiwań i dociekań. Ingarden, Skwarczyńska i Troczyński dążą do zdobycia wiedzy pewnej, do zbudowania takich metodologii, które spełnią wymogi tradycyjnej, scjentystycznie pojmowanej épistéme. Zarazem jednak cały ich wysiłek jest skoncentrowany na umożliwieniu dotarcia do materialnych rzeczy świata realnego i zachowaniu właściwej im osnowy ontologicznej w obrębie samych doświadczeń poznawczych, a także konkretnych ich wyników. Chcą te dwie strony: podmiot ze szkiełkiem i okiem narzędzi badawczych oraz samoistną bytowo, transcendentną, materialną rzeczywistość, zachować we wzajemnym, genetycznym uwikłaniu. Ich badania i koncepcje zdają sprawę z przeświadczenia o tym, że oddanie rzeczy w zamian za jej stabilny semantycznie znak idzie w parze z gestem opanowania kosmosu, zaś rzeczowość rzeczy – stawiająca opór poznaniu – prowadzi w głąb życia. Znajomość geometrii przedmiotu nie wystarczy do tego, by rzeczy dotknąć, by móc odczuć jej narzucającą się obecność. Niebezpieczeństwo zawsze tkwi bowiem w nadmiernie gładkiej eksplikacji. Ingardenowi, Skwarczyńskiej i Troczyńskiemu idzie o taki projekt gatunków literatury stosowanej, dzięki któremu poznający podmiot – biologiczny i kruchy – nie będzie apodyktycznie górował nad czarnymi blankami bytu, a zarazem efekty ich obecności wprowadzi w obręb swoich doświadczeń poznawczych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Drugie, poprawione i uzupełnione, wydanie rozmów Grzegorza Jankowicza, z najwybitniejszymi pisarzami, twórcami i intelektualistami naszych czasów. Życie na poczytaniu to portret współczesności odmalowany w 27 rozmowach nie tylko o literaturze i życiu, ale dający też odpowiedzi na pytanie o to, kim jest bibliofil, co wspólnego mają wyciągnięcie ręki i pisanie opowiadania oraz dlaczego mitologia przypomina serwis plotkarski. Pytania Jankowicza, na które odpowiadają między innymi Paul Auster, Amos Oz czy Swietłana Aleksiejewicz, mają przede wszystkim dać odpowiedź na to, co dzieje się po czytaniu. A co się dzieje? „Myślimy to tym, co przeczytaliśmy. Wyobrażamy sobie świat, do którego zostaliśmy zaproszeni. Nadajemy mu kształt. Meblujemy go po swojemu. Przy tym cały czas poruszamy się w naszej rzeczywistości, która wygląda już jednak nieco inaczej, a przynajmniej inaczej nam się jawi. Zaszła bowiem zmiana: najpierw w nas – dzięki literaturze, a potem w świecie – za naszą sprawą. I wtedy budzi się w nas potrzeba rozmowy. Jest to potrzeba tak silna, tak intensywnie odczuwana, że nie sposób jej zignorować. Czytanie powoduje, że chcemy rozmawiać o literaturze i o reszcie świata, przy czym resztę należy tu rozumieć dosłownie: jako coś, co zostaje, gdy odejmiemy od rzeczywistości jej istotną część, gdy usuniemy spod niej fundament, na którym się wspiera. Tak, tak, właśnie to chcę powiedzieć: fundamentem świata jest według mnie literatura”. Ze wstępu Grzegorza Jankowicza
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Niniejsza publikacja stanowi zbiór rozpraw poświęconych wybranym aspektom dawnego i współczesnego sportu, jak na przykład inspiracjom sportowym w literaturze i sztuce, tematowi sportu na dużym ekranie, związkom sportu z religią, bohaterom rywalizacji sportowej, a także zjawisku patriotyzmu w sporcie. Pokazuje ona wybrane przykłady kulturowego oddziaływania sportu, które osadzone zostały w kontekście kultury polskiej, amerykańskiej i brytyjskiej. Wieloaspektowa tematyka przedstawionej pracy ma charakter interdyscyplinarny. Książka może okazać się przydatna dla historyków, kulturoznawców, literaturoznawców, studentów zainteresowanych kulturą krajów anglojęzycznych i Polski oraz dla szerokiego grona miłośników sportu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi próbę monograficznego ujęcia problemu recepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego w polskiej literaturze powojennej. O skali powziętego przez autorkę zadania świadczy to, że przedmiotem jej badań są nie tylko siedemnastowieczne obrazy holenderskie i, odnoszące się do nich, polskie utwory literackie, ale również teksty dziewiętnastowiecznych pisarzy i krytyków (najczęściej francuskich), które ukształtowały tak zwany mit Holandii złotego wieku. Autorka zaznajamia czytelnika z historycznie uwarunkowanymi, zmieniającymi się modelami percepcji siedemnastowiecznego malarstwa holenderskiego. Oryginalnym osiągnięciem jest wypracowany przez badaczkę klucz genologiczny, będący konsekwencją historycznoliterackiej tezy na temat zapośredniczenia polskiej dziewiętnastowiecznej recepcji malarstwa holenderskiego złotego wieku z zachodnioeuropejskiej dziewiętnastowiecznej literaturze i krytyce artystycznej. Okazuje się, że pisarze, tacy jak Czapski, Herling-Grudziński, Miłosz, Herbert, Zagajewski, Wencel – by wymienić tylko niektórych bohaterów książki – podobnie jak niegdyś Fromentin, Thoré, Balzac, postrzegają pejzaże, sceny rodzajowe, martwe natury i portrety (w tym także portrety zbiorowe i autoportrety) jako gatunki „typowo holenderskie”; poddają rewizji pojęcia, takie jak realizm i rodzajowość, o Varmeerowskim Widoku Delft nie potrafią mówić bez odniesienia do Proustowskiego petit pan de mur jaune, martwe natury „czytają” poprzez Chardina i Cézanne’a czy wskrzeszają mit Rembrandta-autoportrecisty, dokonującego analizy własnego „ja”. Na uwagę zasługuje również rozbudowana, szczegółowa analiza nie ukończonego zbioru esejów Herberta o małych mistrzach holenderskich – Willemie Duysterze, Pieterze de Hoochu, Hendricku Avercampie, Herculesie Segersie i Pieterze Saenredamie. Autorka tropi niezlokalizowane przez Herberta cytaty, odkrywa źródła jego nawiązań, docierając do opracowań i katalogów, z których pisarz korzystał, przygotowując tom Mali mistrzowie. Jednak opracowane badania mają nie tylko dokumentalistyczny charakter, autorka stawia bowiem tezę na temat Herbertowego projektu małej , „skrajnie subiektywnej” historii sztuki, a także przybliża czytelnikowi mniej znanych w Polsce malarzy, których artystyczna ranga domaga się – co Herbert wielokrotnie podkreślał – docenienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Prace opublikowane w tym zbiorze są pokłosiem międzynarodowej konferencji naukowej Islam i muzułmanie w kulturze, literaturze i językach Słowian Południowych zorganizowanej w Uniwersytecie Łódzkim przez Katedrę Filologii Słowiańskiej, Katedrę Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki oraz Centrum Badań nad Historią i Kulturą Basenu Morza śródziemnego i Europy Południowo-Wschodniej im. prof. Waldemara Cerana, Ceraneum w dniach 18-19.02.2016 r. Autorzy zajęli się kwestiami wzajemnych wpływów kultury islamu i kultur krajów południowo-słowiańskich, udokumentowanych w literaturze ludowej i artystycznej, źródłach historycznych oraz językoznawczych obejmujących okres od czasów starożytnych do współczesnych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Czytać to porównywać, ponieważ każdy akt poznania odwołuje się do zjawisk znanych z poprzednich doświadczeń. Porównując, nie tylko poszerzamy pola tego, co znane, lecz przede wszystkim stawiamy w nowym świetle kategorie już przyswojone, podając je w wątpliwość dzięki odświeżającym kontekstom inności. To wstępne założenie przyświeca prezentowanym szkicom, których celem jest przyjrzenie się wielości związków między literaturami języka hiszpańskiego (zarówno hiszpańską, jak i hispanoamerykańską) a literaturą polską. W tak rozumianym akcie porównania rachunek zysków i strat jest zawsze dostatni: teksty tracą wprawdzie najbliższy i najbardziej oczywisty kontekst (w którym skądinąd funkcjonują w jakimś sensie wygodnie, a w każdym razie naturalnie), ale zyskują nową przestrzeń lektury i nowe możliwości oddziaływania. Leer es comparar, porque cada acto de percepción remite a objetos ya incorporados a nuestro conocimiento desde experiencias previas. Así, el acto de comparar significa no solo ensanchar el ámbito de lo conocido sino también, y tal sobre todo, arrojar luz sobre lo conocido, poniéndolo en entredicho revalorizando sus fundamentos.Desde presupuesto básico, los autores del presente libro pretenden acercarse a la multitud de relaciones que se cruzan entre la literatura hispánica y la polaca. En esta lógica de “comparación universal”, el balance de ganancias y pérdidas es siempre positivo: si bien los textos pierden su contexto de recepción más cercano y evidente -donde funcionan de manera acomodada o natural- ganan, en cambio, un espacio de lectura nuevo y posibilidades de resonar más poderosamente.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Niniejsza monografia przedstawia dzieło Witolda Gombrowicza z całkowicie nieznanej polskiemu czytelnikowi strony: jako włączone do argentyńskiego kanonu literackiego i funkcjonujące w jego obrębie. Proces „argentynizacji” pisarza jest rozpatrywany z perspektywy współczesnej komparatystyki literackiej i kulturowej, włączając w to badania nad przekładem, refleksje nad tożsamością narodową i jednostkową oraz zagadnienia dotyczące oddziaływania osobowości twórczej. Badanie „efektu Gombrowicza” w literaturze jego przybranej ojczyzny udowadnia, że mamy tam do czynienia z pisarzem w dużym stopniu odmiennym od tego, którego znamy w Polsce – z innymi tekstami i z innym potencjałem interpretacyjnym, działającym w sferze literackiej, kulturowej i politycznej. „Monografia Ewy Kobyłeckiej-Piwońskiej to nie tylko znakomite osiągnięcie z zakresu polsko-iberystycznych badań porównawczych, ale także wielki wkład w polską wiedzę o Gombrowiczu. Niezwykłym sukcesem Autorki jest odsłonięcie głębokości inspirowania przez Gombrowicza wielu oryginalnych utworów współczesnej literatury argentyńskiej. Po lekturze tej monografii nikogo nie powinno już dziwić określenie Gombrowicza jako pisarza argentyńskiego. Z perspektywy badań porównawczych interpretacyjne wyniki książki otwierają nowe możliwości rozumienia międzynarodowej recepcji literatury”. prof. dr hab. Włodzimierz Bolecki
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autorzy artykułów zamieszczonych w tomie podejmują próbę umieszczenia Rosji i literatury rosyjskojęzycznej w perspektywie postkolonialnej, kraj ten ciągle pozostaje bowiem obszarem mało zbadanym z tego punktu widzenia. Ze względu na wiele rozmaitych czynników Rosja opiera się klasycznie rozumianemu stosunkowi pomiędzy kolonizatorem i kolonizowanym. Przeszkody z jakimi mierzą się badacze stosujący perspektywę postkolonialną w odniesieniu do Rosji wynikają ze specyfiki tożsamości rosyjskiej, jej historii, kultury, literatury, ale także z ograniczeń nakładanych przez samą teorię postkolonialną. Autorzy wychodzą z założenia, że teksty literatury rosyjskiej nie mogą być traktowane jako „niewinne” i „przezroczyste”, lecz uznane za środki służące zdobywaniu i utrzymywaniu imperialnych posiadłości. Praca adresowana jest nie tylko do badaczy śledzących praktyki postkolonialne w literaturze rosyjskiej, ale do wszystkich zainteresowanych różnymi aspektami kulturalnego i społeczno-politycznego życia Rosji.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Nowe życie? Antologia literatury jidysz w powojennej Łodzi (1945–1949) – to ostatni tom z serii łódzkich judaików, sfinansowanej ze środków Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Projekt obejmował przebadanie literatury i kultury łódzkich Żydów w latach 1918–1950. O ile ta pierwsza data, oznaczająca odzyskanie niepodległości i utworzenie państwa polskiego, stanowi ważną cezurę w historii Polski i jej obywateli, którymi byli także mieszkańcy wyznania mojżeszowego, o tyle ta druga może wydawać się nieoczywista. Nic bowiem szczególnego nie wydarzyło się w roku 1950. W życiu łódzkiej gminy żydowskiej rok ten miał jednak znaczenie przełomowe, gdyż to właśnie wówczas – w wyniku wzmożonej emigracji z Polski do Izraela i innych krajów – większość mieszkańców żydowskiego pochodzenia opuściła Łódź. Była wśród nich duża grupa ocalonych z getta. Seria Judaica Łódzkie Sztetl, szund, bunt i Palestyna. Twórczość literacka Żydów w Łodzi 1900–1939 Bałuty. Powieść o przedmieściu Encyklopedia getta. Niedokończony projekt archiwistów z getta łódzkiego Notatki z łódzkiego getta 1941–1944 Oblicza getta. Antologia literatury z getta łódzkiego
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
O bardzo niegrzecznej literaturze polskiej i jej strapionej ciotce
E-book
W koszyku
Forma i typ
Opracowanie zostało poświęcone analizie oryginałów i przekładów w wybranych utworach literatury fantasy oraz ich przekładach. W przewadze są to tłumaczenia utworów Andrzeja Sapkowskiego na język rosyjski. Potencjalnymi czytelnikami książki będą zarówno badacze zajmujący się lingwistyką przekładu, jak i osoby zaciekawione literaturą fantasy. Obszar, jaki obejmuje gatunek, cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem nie tylko młodych ludzi, ale i starszych odbiorców, a zainteresowanie to przekłada się nie tylko na rynek wydawniczy w Polsce i na świecie, ale również na multimedialne produkcje.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Monografia wieloautorska pt. "Peryferie w literaturze i kulturze chorwackiej" stanowi rezultat międzynarodowej kroatystycznej konferencji naukowej, która odbyła się w dniach 7-9 maja 2019 roku i którą kroatyści Instytutu Filologii Słowiańskiej zorganizowali z okazji 25-lecia istnienia filologii chorwackiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Prelegenci wygłosili 80 referatów, a w całej konferencji wzięło udział około 100 osób. Byli wśród nich przedstawiciele wielu chorwackich kroatystyk zarówno z Chorwacji, Czarnogóry jak i z Polski, Czech, Węgier, Irlandii, Niemiec i Australii. Niniejsza publikacja jest jedną z dwóch części dwutomowego tomu pokonferencyjnego, na który złożyły się teksty z zakresu literaturoznawstwa i kulturoznawstwa. Zostały one podzielone na trzy części problemowe zatytułowane: "Periferija – teorija, poetika, politika", "Čitanje periferije" oraz "Na periferiji kanona". Spektrum tematów jest bardzo szerokie: od literatury starochorwackiej (m.in. literatura kajkawska) przez literaturę ludową (m.in. kwestia miejsca, jakie zajmuje literatura ludowa w historiach literatury chorwackiej czy fenomen graniczarskiej mentalności Dalmacji) po „nowszą“ literaturę, zarówno prozę, jak i poezję, eseistykę i publicystykę. Monografia zawiera również kilka artykułów traktujących o kwestiach ogólnych, przykładowo o kondycji humanistyki w świecie ponowoczesnym, regionalizmie czy o stosunku Chorwatów do Jugosławii. Wiele miejsca Autorzy poświęcają problematyce kanonu. Są też artykuły o serialach telewizyjnych, komiksie czy statusie literatury mniejszości narodowych. Redakcja i wydanie tomów pokonferencyjnych realizowane są w formie współpracy z kilkoma chorwackimi ośrodkami uniwersyteckimi. W przypadku tomu literaturoznawczo-kulturoznawczego są to: kroatystyka Uniwersytetu w Zagrzebiu oraz kroatystyka Uniwersytetu w Zadarze.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Literatura dziecięca i młodzieżowa ostatnich kilkunastu lat rozwija się w ogniu ścierających się tendencji: z jednej strony zasadniczym punktem jej odniesienia są tradycyjne wzorce wypracowane przez zaliczane do kanonu dzieła wysokoartystyczne, z drugiej jednak podlega ogromnym wpływom kultury masowej. Dla „zwabienia” czytelnika w sidła lektury wykorzystuje nawet kicz, niekiedy fałszuje obraz rzeczywistości, by zyskać uznanie w oczach hipotetycznego nastoletniego czytelnika. Otwarte pozostaje pytanie, czy literatura współczesna jest kuszącą, łagodną Pięknością, czy też złowrogą Bestią, niszczącą podstawy wrażliwości estetycznej młodego pokolenia. Książka zawiera 17 artykułów najwybitniejszych polskich znawców literatury dziecięcej. Jest to pozycja dla bibliotekarzy, polonistów, pedagogów, studentów oraz wszystkich zainteresowanych tą problematyką.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Księga ma charakter szczególny, związany z jubileuszem naukowym Profesora Jarosława Wierzbińskiego – rusycysty, językoznawcy, wieloletniego Dyrektora Instytutu Rusycystyki, Kierownika Zakładu Językoznawstwa. Jest ona wyrazem uznania środowiska naukowego dla osiągnięć Jubilata, którego dorobek obejmuje badania, między innymi, z zakresu lingwistyki tekstu, lingwistyki kulturowej, lingwistyki kognitywnej, semantyki i stylistyki, językowej organizacji tekstu literackiego, funkcjonowania kategorii semantyki leksykalnej, stylu artystycznego, dyskursu politycznego. Autorami poszczególnych rozdziałów są przyjaciele, koledzy i współpracownicy Profesora – rusycyści, poloniści, slawiści, angliści z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz innych ośrodków w kraju i za granicą, którzy tekstami zechcieli wyrazić Jubilatowi swój szacunek, uznanie, sympatię, życzliwość, wdzięczność. W Księdze znalazły się prace językoznawcze, literaturoznawcze i kulturoznawcze. Pomimo różnorodnej problematyki łączy je temat przewodni oraz osoba Adresata, któremu Autorzy dedykowali efekty swoich badań.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jolanta Fiszbak przedstawia urozmaicony, nacechowany bogactwem realiów obraz Łodzi. Czytelnik dowiaduje się o dziejach miasta, ludziach, instytucjach, zakładach pracy, karierach i bankructwach, o życiu codziennym mieszkańców, o przybyszach, nacjach zamieszkujących miasto, o obyczajach, trudach życia, rozrywkach. Wiele postaci historycznych i fikcyjnych, scenki rodzajowe, opisy sytuacji, zdarzeń, ich interpretacje, fakty historyczne, polityczne, życie codzienne, relacje międzyludzkie, anegdoty – to wszystko składa się na (…) zawartość faktograficzną. Katalog mitów, powiązany częściowo z repartycją diachroniczną, stanowi podstawę kompozycji pracy. Tworzy jednocześnie listę motywów dla omawianych utworów. (…) Interesujące są komentarze do zjawisk nazwanych ruchem robotniczym w Łodzi, walk frakcyjnych i związanych z nimi ofiar ludzkich, spostrzeżenia dotyczące natury człowieka, jego psychiki, gonitwy za pieniądzem, jego dążenia do szczęścia w warunkach trudnych, a nawet w skrajnej nędzy. (…) Owa zmitologizowana perspektywa Łodzi otwiera różne możliwości. Z jednej strony sytuuje ona miasto w atmosferze swoistej baśniowości, a przynajmniej niezwykłości; z drugiej – trafnie nazywa obiegowe przekonania z tym związane. Pani Fiszbak de facto podejmuje dialog z utartymi wyobrażeniami o Łodzi i jej dziejach, ze stereotypami, szukając ich potwierdzenia lub zaprzeczenia w literaturze regionalnej. (…) szuka prawdy o Łodzi i prawdy tej broni. Tak postępuje w przypadku mitu o Łodzi jako „pustyni kulturowej”, cytując fakty, które temu przeczą. (…) Bywa też na odwrót. Inaczej, na przykład, traktuje mit o bezkolizyjnym („pod wspólnym dachem”) współistnieniu trzech, a nawet czterech narodowości w Łodzi. Ów mit, odpowiadający dzisiejszemu duchowi politycznej poprawności, Autorka koryguje, odsłaniając kulisy tej „zgodnej” koegzystencji. Z recenzji prof. dr. hab. Władysława Sawryckiego
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
O literaturze rosyjskiej i naszym do niej stosunku dziś i lat temu trzysta
E-book
W koszyku
Forma i typ
„Tłumaczy się […], bo ma się aspiracje, żeby być tłumaczem.1” Przywołana teza to jedna z możliwych odpowiedzi na pytanie: „Dlaczego tłumaczymy?”. Jeśli ktoś do bycia tłumaczem aspiruje, oznacza to, że zawód ten (czy lepiej „rola”) jest czymś godnym podziwu i szacunku, szlachetnym, lecz także czymś wymagającym trudu, niełatwym. Wielu translatologów i tłumaczy zapewne życzyłoby sobie, aby tak właśnie postrzegano ich pracę. I chyba faktycznie ostatnimi czasy tłumacz (nie tylko wśród osób tak czy inaczej zaangażowanych zawodowo w translatorykę) zyskał na znaczeniu (czy jednak doczekał się właściwego uznania?)2. Jeśli tłumaczenie to kwestia aspiracji, to znaczy, że powodem, dla którego podejmuje się ów trud, mogą być między innymi prestiż i ambicja. Tak jak w wypadku Stanisława Barańczaka, którego motywowała do pracy chęć pokazania, że potrafi przetłumaczyć lepiej niż poprzednik3. Jednak aspirowanie oznacza także, że „prawdziwym” tłumaczem się nie jest. Konstatacja ta w pewnym sensie odnosi się do każdego tłumacza i wszystkich tłumaczeń ze względu na ontologię przekładu4. Na czym zaś polegać może wzniosłość tłumaczenia? Zapewne przejawia się ona w pojmowaniu przekładu w kategoriach służby (służymy kulturze oryginału, rozpowszechniając jej dzieła, kulturze rodzimej — wzbogacając ją; budujemy porozumienie), lecz także w przypisywaniu mu wyższych celów „ludzkich”5 i filozoficznych (poszerzanie horyzontów świata — L. Wittgenstein; odkrycie Innego, (po)rozumienie i (za)-istnienie w interpretacyjnym geście — hermeneutyka, P. Ricoeur; metafizyczne odkrywanie „czystego języka” — W. Benjamin; „pisanie” tłumacza przez przekład, a nie przekładu przez tłumacza — dekonstrukcjonizm) oraz artystycznych (np. tłumaczenie jako twórczość, co sugerował już Roman Jakobson, nestor przekładoznawstwa, a także Jiří Levý czy Anna Legeżyńska). Zdaniem Gideona Toury’ego, przekładamy w odpowiedzi na potrzeby kultury docelowej, wypełniając istniejące w niej luki. Paul Ricoeur i Hans-Georg Gadamer w przekładzie widzą dialog, rozmowę czy formę dyskursywną. [fragment wstępu]
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Tom 9, część 2 „Przekładów Literatur Słowiańskich” stanowi kontynuację rozważań podjętych w poprzednim numerze czasopisma1. W zgromadzonych przez nas wówczas tekstach autorzy skupiali się na pytaniu: „dlaczego tłumaczymy?”, proponując rozmaite tematycznie i metodologicznie odpowiedzi prezentujące praktyczne, teoretyczne i metateoretyczne aspekty zagadnienia. Teksty pomieszczone w tomie, który Czytelnik ma właśnie w ręku, formułują odpowiedzi na to samo fundamentalne dla translatoryki pytanie, prezentując jednak nieco odmienne spektrum wypowiedzi na temat celowości przekładu. Rozważania autorów obejmują problem sprawczości aktorów translacji (tłumaczy i autorów), rolę instytucji w procesie przekładu, kwestię recepcji dzieł tłumaczonych oraz celowości tłumaczenia w kontekście badań nad regionalizmem i wielokulturowością. (fragment wstępu)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Walory wychowawcze i edukacyjne mediów elektronicznych, zwłaszcza w dobie ich gwałtownej ekspansji i zwiększającego się wpływu na wiele dziedzin współczesnego życia społeczno-kulturalnego, ciągle rodzą wiele dyskusji w gronie pedagogów i teoretyków kultury. Współczesna szkoła musi dostrzegać wiążące się z tym zagadnieniem możliwości i zagrożenia, gdyż edukacja przez kulturę filmową wydaje się interesującą propozycją pedagogiczną, sprzyjającą wychowaniu młodego pokolenia w świadomości istnienia epoki „przedelektronicznej”. Książka Eweliny Koniecznej analizuje zagadnienie odbioru baśni ekranowej przez siedmio-, ośmio- i dziewięciolatków, stanowiąc próbę określenia jej roli i znaczenia w edukacji filmowej dzieci oraz możliwości jej wykorzystania przez nauczycieli w zakresie zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Im multiethnischen Lodz des 19. Jahrhunderts spielten die Geistlichen eine bedeutende Rolle. Sie vermittelten nicht nur den Glauben, sondern fungierten oft als Vermittler und Erzieher im kulturellen Bereich. Nicht selten griffen sie zur Feder, um ihre Gedanken zu Papier zu bringen. Sie verfassten literarische und publizistische Texte auf Deutsch oder Polnisch und veröffentlichten sie in lokalen Zeitungen und Zeitschriften oder seltener in Buchform. So ermöglichten sie ihren Gemeindemitgliedern ein ästhetisches Gefühl in einer anderen Form als nur durch die Sonntagspredigt zu entwickeln, den Geschmack für das Schöne in der Kunst zu wecken und die Gläubigen dazu zu führen, ein Gefüge von sinnlichen und geistigen Werten des evangelisch-augsburgischen Glaubens in sich aufzunehmen.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej