Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(48)
IBUK Libra
(33)
Forma i typ
Książki
(47)
E-booki
(33)
Publikacje popularnonaukowe
(7)
Poezja
(4)
Proza
(3)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Audiobooki
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(88)
wypożyczone
(3)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(20)
Czytelnia Piła
(2)
Wypożyczalnia Chodzież
(9)
Wypożyczalnia Czarnków
(14)
Wypożyczalnia Trzcianka
(12)
Czytelnia Trzcianka
(2)
Wypożyczalnia Złotów
(8)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(11)
Czytelnia Wągrowiec
(8)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(4)
Zbiory specjalne Złotów-Wypożyczalnia
(1)
Autor
Macfall Haldane
(7)
Macfall Haldane. Historya malarstwa
(7)
Pini Tadeusz
(7)
Kudyba Wojciech
(5)
Kasprowicz Jan
(4)
Motyl Tomasz
(4)
Krywult Elżbieta
(2)
Pawlikowska-Piechotka Anna
(2)
Ruffer Józef
(2)
Zalewski Alojzy
(2)
Alderton David
(1)
Allard Régis
(1)
Almog Oz
(1)
Antos Elżbieta
(1)
Autorów Wielu
(1)
Barr Nicholas
(1)
Bereźnicka Małgorzata
(1)
Bogajewski Dymitr
(1)
Bondarowicz Marian
(1)
Bouquet Brigitte
(1)
Brandstaetter Albert
(1)
Brangwyn Frank
(1)
Bryniarska Teresa Izabela
(1)
Burski Jacek
(1)
Busza Andrzej
(1)
Chauviére Michel
(1)
Chmielewska Alicja
(1)
Chojnowski Zbigniew
(1)
Chrząszcz Wacław
(1)
Ciborski Adam
(1)
Cleaver Gerald
(1)
Czarzasty Jan
(1)
Czaykowski Bogdan
(1)
Daley James G
(1)
Daniłowska Alina
(1)
Domański Franciszek
(1)
Drozd Paweł
(1)
Dyrda Karolina
(1)
Eicher Manfred
(1)
Elsner Danuta
(1)
Esping-Andersen Gøsta
(1)
Evers Adalbert
(1)
Farber James
(1)
Fiedor Karol
(1)
Fitas Adam
(1)
Gardawski Juliusz
(1)
Gawrońska Barbara
(1)
Grontkowska Anna
(1)
Gruziel Kinga
(1)
Gutkowska Krystyna
(1)
Gębska Monika
(1)
Heinze Rolf G
(1)
Henriques Adrian
(1)
Herrmann Peter
(1)
Hockerts Kai
(1)
Hornowski Andrzej
(1)
Idzik Marcin
(1)
Inglot Tomasz
(1)
Janiak Kamila
(1)
Janowicz Jerzy
(1)
Jurgenson Nathan
(1)
Jędruchniewicz Andrzej
(1)
Karolak Mateusz
(1)
Kmita-Piorunowa Aniela
(1)
Kochan Marek
(1)
Korczak Janusz
(1)
Korczak Janusz Jak kochać dziecko
(1)
Kozak Sylwester
(1)
Kraciuk Jakub
(1)
Krawczyk Zbigniew
(1)
Krynicki Bartłomiej
(1)
Kuk Anna
(1)
Kwiatkiewicz Anna
(1)
Kwidzińska Damroka
(1)
Kłoczko-Gajewska Anna
(1)
Kłosiński Michał
(1)
Machalski Edmund
(1)
Mair Johanna
(1)
Makos Piotr
(1)
Maśniak Jacek
(1)
Mikuła Aneta
(1)
Morgan Thomas
(1)
Mrozowicki Adam
(1)
Musielak Sebastian
(1)
Nawrot Jolanta
(1)
Odojewski Włodzimierz
(1)
Oleksiejuk Jacek
(1)
Ostrowska-Tryzno Anna
(1)
Ołdak Edyta
(1)
O’connell Cathal
(1)
Parzonko Andrzej
(1)
Popczyński Marcin
(1)
Powell Martin
(1)
Ratajczak Wiesław
(1)
Rekiel Anna
(1)
Rewińska Elwira
(1)
Ribes Bruno
(1)
Richardson Julie
(1)
Robinson Jeffrey
(1)
Roman Michał
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(22)
2010 - 2019
(27)
2000 - 2009
(10)
1990 - 1999
(4)
1980 - 1989
(7)
1970 - 1979
(1)
1960 - 1969
(2)
1930 - 1939
(1)
1910 - 1919
(7)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
1901-2000
(5)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1939-1945
(1)
Kraj wydania
Polska
(74)
Ukraina
(7)
Język
polski
(79)
nieznany (po)
(2)
Odbiorca
0-5 lat
(1)
6-8 lat
(1)
Dzieci
(1)
Rodzice
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(4)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Temat
Literatura polska
(7)
Dziecko
(4)
Samorząd terytorialny
(3)
Finanse
(2)
Gospodarka komunalna
(2)
Mieszkania
(2)
Palenie tytoniu
(2)
Podlacha, Władysław (1875-1951)
(2)
Poezja
(2)
Proza
(2)
Samorząd gminny
(2)
Wychowanie przedszkolne
(2)
Zarządzanie
(2)
Szymborska, Wisława (1923-2012)
(1)
Akwarium
(1)
Alkohol
(1)
Banki spółdzielcze
(1)
Bibliografia
(1)
Bibliotekarstwo
(1)
Budżety terenowe
(1)
COVID-19
(1)
Decentralizacja (adm.)
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Dyrektorzy szkół
(1)
Dziecko z zespołem Aspergera
(1)
Edukacja filmowa
(1)
Epidemie
(1)
Film
(1)
Fotografie
(1)
Gaz ziemny
(1)
Gospodarka
(1)
Herling-Grudziński, Gustaw (1919-2000)
(1)
Iłłakowiczówna, Kazimiera (1892-1983)
(1)
Jakość życia
(1)
Jazz
(1)
Kadry
(1)
Kielce (okręg)
(1)
Kierowanie pojazdami
(1)
Klasy społeczne
(1)
Kochan, Marek
(1)
Komunikacja drogowa
(1)
Komunikacja społeczna
(1)
Kształcenie ustawiczne
(1)
Literatura emigracyjna
(1)
Mackiewicz, Józef
(1)
Matematyka
(1)
Media społecznościowe
(1)
Miłość
(1)
Muzyka rozrywkowa polska
(1)
Narkotyki
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczanie zintegrowane
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele bibliotekarze
(1)
Nikotyna
(1)
Odojewski, Włodzimierz
(1)
Oświata
(1)
Pisarze polscy
(1)
Poezja polska
(1)
Polska
(1)
Praca
(1)
Przemoc w szkole
(1)
Psychologia
(1)
Psychologia dziecka
(1)
Roczniki naukowe
(1)
Ropa naftowa
(1)
Ryby
(1)
Struktura społeczna
(1)
Szkolnictwo zawodowe
(1)
Trzynastka z "Kontynentów"
(1)
Usługi
(1)
Warunki pracy
(1)
Wittlin, Józef (1896-1976)
(1)
Wojna 1939-1945 r.
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie fizyczne
(1)
Wychowanie komunikacyjne
(1)
Wychowanie w rodzinie
(1)
Zdolności
(1)
Zespół Aspergera
(1)
Związek Nauczycielstwa Polskiego
(1)
Temat: dzieło
Kontynenty (czasopismo ; Londyn)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(5)
1501-
(4)
1945-1989
(4)
1989-
(4)
1401-
(3)
1601-
(3)
2001-
(3)
1801-
(2)
1900-2000
(2)
1918-1939
(2)
1939-1945
(2)
1301-
(1)
1701-
(1)
1989-2000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Wenecja (Włochy)
(1)
Gatunek
Albumy
(7)
Opracowanie
(7)
Antologia
(5)
Wiersze
(4)
Malarstwo włoskie
(3)
Esej
(2)
Księgi pamiątkowe
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Praca zbiorowa
(2)
Audiobooki
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Dokumenty dźwiękowe
(1)
Dramat (gatunek literacki)
(1)
Film edukacyjny
(1)
Malarstwo angielskie
(1)
Malarstwo flamandzkie
(1)
Malarstwo francuskie
(1)
Malarstwo hiszpańskie
(1)
Malarstwo holenderskie
(1)
Malarstwo niderlandzkie
(1)
Malarstwo niemieckie
(1)
Powieść
(1)
Raport z badań
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół średnich
(1)
Dziedzina i ujęcie
Literaturoznawstwo
(7)
Socjologia i społeczeństwo
(2)
Kultura i sztuka
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
81 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40579 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika "Nowy Napis")
Istotnym walorem opracowania jest ciekawie nakreślona diachronia twórczości Kazimiery Iłłakowiczówny; syntetyczny, przejrzysty obraz rozwoju jej warsztatu poetyckiego. Zbigniew Chojnowski sprawnie porządkuje obszerny dorobek poetki, grupuje rozległy i mocno zróżnicowany materiał w bloki tematyczne, a następnie dokonuje ich rzetelnego omówienia. Wydobywa przy tym wiersze, które, choć dawne, to jednak do dziś uderzają wyrazistością moralnego przesłania. Otrzymaliśmy książkę, która spełnia oczekiwania wszystkich tych, którzy, zafascynowani niezwykłą biografią Kazimiery Iłłakowiczówny, poszukiwali przystępnego opracowania poświęconego nie tyle jej życiu, ile raczej jej bogatej, interesującej i wciąż ważnej twórczości.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 115693 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52393 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42011 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 35206 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48642 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 67241 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52401 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42179 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35212 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48648 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 67471 (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Prezentowany film edukacyjny dla młodzieży ponadgimnazjalnej ma być pomocą w nabywaniu umiejetności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, ma uświadomic młodym ludziom, jak istotną sprawą w ich życiu jest podejmowanie właściwych decyzji. Podjęcie złej decyzji może kosztować ich rezygnację z czegoś, o czym marzyli. Może wpłynąć na ich dalsze życie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD. 2852 (1 egz.)
Zbiory specjalne Złotów-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD 12 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Krytyki Literackiej Kwartalnika "Nowy Napis")
Katarzyna Szewczyk-Haake w swych interpretacjach eksponuje fundamenty postawy etycznej, jaką ewokują dzieła Józefa Wittlina. Badaczka opisuje z wyczuciem i znawstwem składniki duchowej autobiografii człowieka poddanego niełatwym, lecz wyrazistym wyborom moralnym. Niewątpliwą zasługą prezentowanego w książce podejścia jest ukazanie siły dykcji artystycznej oraz przejrzystości aksjologicznego wymiaru utworów pisarza, a jednocześnie oświetlenie ich uniwersalizmu. Dzięki temu dowiadujemy się, w jaki sposób ważne dla Wittlina idee żyją w zmieniającym się czasie historycznym.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 115694 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 52406 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42005 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35207 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48653 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 67248 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22428 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42404 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61330 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36261 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54045 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 98277, 98278 (2 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; 171)
Forma i typ
Przynależność kulturowa
Gatunek
Kamila Janiak (ur. 7 sierpnia 1984) – polska poetka i wokalistka. Używa pseudonimu Daisy Kowalsky. Nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy Szymborskiej 2019 oraz do Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius 2019 za tom poezji „wiersze przeciwko ludzkości”. Wiersze publikowała w „Akcencie”, „Czasie Kultury”, „FA-arcie”, „Odrze”, „Toposie”. W 2007 roku ukazał się jej debiutancki tomik frajerom śmierć i inne historie (SDK,Warszawa 2007). Dwa lata później Fundacja Modern Art Means Modern Artist Language (MAMMAL) wydała jej drugi tomik „kto zabił bambi?” (Warszawa 2009). W 2016 opublikowała trzecią książkę poetycką pod tytułem „zwęglona jantar”(SDK,Warszawa, 2016), a w 2018 roku ukazały się „wiersze przeciwko ludzkości” (WBPiCAK i Staromiejski Dom Kultury, Poznań-Warszawa 2018). Jej wiersze znalazły się w antologii poezji kobiet Solistki (Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2009), w książce Warkoczami. Antologia poezji kobiet (Staromiejski Dom Kultury, Warszawa 2016) oraz w antologii prezentującej najciekawsze nowe trendy w polskiej poezji „Zebrało się śliny” (Biuro Literackie, Stronie Śląskie – Wrocław, 2016). Wokalistka pięciu zespołów: Krůk (ritual, electronica, rock alternatywny), Das Moon (electro-industrial), We Hate Roses (grunge), Delira & Kompany (heavy folk) i Tak Zwani Mordercy (acoustic grunge).
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 116070 (1 egz.)
Brak okładki
Brak okładki
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 54007 (1 egz.)
Książka
W koszyku
XXI wiek rozpoczął się serią kryzysów, począwszy od kryzysu finansowego i gospodarczego, przez kryzys migracyjny, kryzys związany z narastającym eurosceptycyzmem i brexitem, z falą populizmu i erozją poparcia dla demokracji parlamentarnej . Na to wszystko nałożyła się pandemia COVID-19, która wzmocniła większość istniejących kryzysów i przyniosła nowe wyzwania. Zespół socjologów i socjoekonomistów z Uniwersytetu Wrocławskiego i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie podjął badania tych wyzwań i kryzysów. Na podstawie zogniskowanych wywiadów grupowych z pracownikami edukacji, ochrony zdrowia, pomocy społecznej i logistyki, krytycznej analizy dyskursu medialnego oraz ogólnopolskich badań kwestionariuszowych zespół przygotował niniejszą monografię. Odpowiada w niej na pytania o jakość miejsc pracy osób zatrudnionych, w tym w szczególności pracowników niezbędnych w okresie pandemii, medialny obraz pracy w badanych branżach, stosunek społeczeństwa do nowych form pracy, które rozwinęły się w czasach pandemii, o społeczny dobrostan, charakter więzi społecznych i społecznego zaufania, o postawy wobec ustroju politycznego i gospodarczego, stosunek do partii politycznych i państwa. W książce zawarta jest również charakterystyka cech przeciwników szczepień na COVID-19.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117521 P (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Ostatnie lata, zdominowane przez tematykę pandemii COVID-19, mają ścisłe od-bicie w codziennej praktyce medycznej. Konieczność szybkich i elastycznych zmian w środowisku medycznym, spowodowanych pandemią, oraz konieczność przedefiniowania ról zawodowych wpłynęła na personel medyczny i pacjentów objętych opieką. Skutki ekonomiczne, społeczne i zdrowotne tych wydarzeń są mocno zarysowane i jak prognozują specjaliści – będą odczuwane przez wiele lat. Zaprezentowane w opracowaniu prace ukazują szeroką tematykę, związaną w głównej mierze z wyzwaniami pracowników ochrony zdrowia w zakresie realizacji świadczeń zdrowotnych, zarówno w okresie pandemii, jak i w codziennej praktyce klinicznej. Monografia została podzielona na trzy części, w pierwszej - dotyczącej wyzwań pracowników ochrony zdrowia w dobie pandemii COVID-19 - przedstawiono najważniejsze zagadnienia związane z pracą profesjonalistów medycznych w obliczu nowego, niespodziewanego wyzwania zdrowotnego - pandemii COVID-19 - na życie personelu pielęgniarskiego oraz wpływ pracy w szpitalu covidowym na zdrowie i życie personelu pielęgniarskiego. Zawarto także zagadnienia kliniczne opisujące występowanie epizodów zatorowo-zakrzepowych u pacjentów hospitalizowanych z powodu COVID-19 oraz charakterystykę opieki okołoporodowej w trakcie trwania pandemii. Pamiętając o tym, że zachorowania na COVID-19 nie spowodowały zniknięcia innych, aktualnych problemów medycznych, opisano także bieżące tematy zdrowotne. Przeanalizowano także wiedzę osób podróżujących na temat chorób tropikalnych i zakaźnych oraz problematykę autonomii i autorytetu w pielęgniarstwie. Część druga monografii zawiera prace badawcze i przeglądowe dotyczące podmiotowości pacjenta podczas udzielania świadczeń zdrowotnych przez zespół pielęgniarski oraz innych specjalistów medycznych. Poruszono zagadnienia związane z problemami kardiologicznymi, niewydolnością nerek, dializoterapią i leczeniem nerkozastępczym, majaczeniem czy zespołem metabolicznym w praktyce pielęgniarskiej. W tej części monografii opisano zagrożenia zdrowotne personelu medycznego na oddziałach chirurgicznych i intensywnej terapii, scharakteryzowano wizerunek społeczny fizjoterapeuty oraz opisano wpływ multimediów jako narzędzia w pracy pielęgniarki. Trzecia część monografii zawiera głównie prace w formie studium przypadku, charakteryzujące różnorakie problemy pielęgnacyjne pacjentów, a autorskie propozycje ich rozwiązania są przykładami dobrej praktyki w zakresie leczenia i pielęgnowania. Mam nadzieję, że zagadnienia związane z wyzwaniami pracowników ochrony zdrowia w zakresie realizacji świadczeń zdrowotnych, będą dla Państwa ciekawe, a każdy z czytelników znajdzie w tym opracowaniu wiele ciekawych informacji, pozwalających na poszerzenie swojej wiedzy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
O edukacyjnej roli zabawy Na edukacyjne walory zabaw wskazywano już w ustawach i raportach Komisji Edukacji Narodowej. Owe zalecenia Komisji znalazły teoretyczne odbicie dziele Jędrzeja Śniadeckiego „O fizycznym wychowaniu dzieci”, w którym wiele uwagi poświęcił autor zabawie, upatrując w niej skuteczny środek w procesie umysłowego, moralnego i fizycznego wychowania dzieci. W ujęciu Władysława Osmolskiego zabawy ruchowe są szkołą życia dla młodzieży, sposobiącą ją do uczestnictwa w grupach społecznych. Zygmunt Gilewicz mówiąc o zabawie i jej roli w procesie wychowania wyraził pogląd, iż poprzez systematyczne uczestnictwo dzieci i młodzieży w zabawach i grach ruchowych wzrasta poczucie ich własnych możliwości i wartości. Zdaniem Romana Trześniowskiego zabawa towarzyszy człowiekowi w całym jego rozwoju osobniczym, a zwłaszcza w dzieciństwie i młodości. Barwi jego życie. Czyni je radosnym i przyjemnym. Wywołuje uczucie odprężenia i wypoczynku. Sprzyja ogólnemu wychowaniu i zdobywaniu wiedzy. O edukacyjnych i zdrowotnych walorach zabaw i gier ruchowych piszą Marian Bondarowicz i Tadeusz Staniszewski w „Podstawach teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych”. Jednym z przejawów dojrzałości dziecka są – zdaniem autorów - jego umiejętności motoryczne, które w sposób najbardziej właściwy rozwijają się w toku kontaktów dziecka z różnymi formami zabaw i gier ruchowych. Mamy zatem pierwszy z aktywów tej pracy, a mianowicie jej edukacyjny wymiar. Drugą, równie czytelną zaletą są niewątpliwie kompetencje autorów. Przy czym są to kompetencje pełne - obustronne. Z jednej strony są oni autentycznymi znawcami omawianego zagadnienia. Będąc nauczycielami akademickimi dysponują dużym zasobem wiedzy teoretycznej, czemu dali wyraz w rozdziale l, mówiąc o wszechstronnym oddziaływaniu zabaw i gier ruchowych na rozwój człowieka w ontogenezie. Z drugiej strony obaj autorzy dysponują silnym punktem odniesienia do praktyki szkolnej, są bowiem wytrawnymi praktykami, dobrze wpisującymi się w zmieniającą się rzeczywistość edukacyjną. Dali temu wyraz w dalszej części opracowania /rozdz.2 i 3/, w której przybliżają czytelnikowi warsztat pracy pedagogicznej z uwzględnieniem jego warstwy podmiotowej i przedmiotowej. Płaszczyzną wyjściową do tych rozważań było założenie autorów, iż nowatorski warsztat pracy nauczyciela powinien zajmować z definicji i z konieczności kluczową pozycję w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej. Dlatego też druga część książki ogniskuje się wokół metodyki nauczania zabaw i gier ruchowych, gier drużynowych, metodyki prowadzenia tych form aktywności ruchowej oraz lekcji jako podstawowej jednostki metodycznej w procesie nauczania. Wartość tych treści uwidacznia się w – niniejszym opracowaniu - w nowatorskich akcentach odnoszących się do autorskich toków i konspektów lekcyjnych, programów nauczania oraz metodyki nauczania i organizacji lekcji. Dalsze fragmenty książki koncentrują się wokół zastosowania zabaw i gier ruchowych w imprezach rekreacyjne - sportowych w różnych kręgach oddziaływań edukacyjnych /szkoła, środowisko pozaszkolne, instytucje organizujące czas wolny dzieci i młodzieży/. W końcowych fragmentach opracowania znajdujemy informacje na temat organizacji turniejów sportowych. Natomiast na końcu każdego rozdziału zamieszczone są pytania kontrolne pozwalające czytelnikowi na samoocenę i samokontrolę nabytych wiadomości i umiejętności.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Tematem książki jest historia pływalni oraz ich współczesne zasady funkcjonalno-programowe, przygotowanie do zajęć sportowo-rekreacyjnych. Szczególną uwagę poświęciliśmy pływalni w Pałacu Młodzieży PKIN w Warszawie. Obiekt ten został oddany do użytku w roku 1955 jako część gmachu Pałacu Kultury i Nauki, wzniesionego w stylu socrealizmu, należąc do ważnego segmentu funkcjonalnego obiektu ‘Wychowanie fizyczne i sport’. Była wówczas (i jest nadal) jedyną pływalnią krytą w województwie mazowieckim, na której jest możliwe uprawianie skoków do wody w pełnym zakresie konkurencji tej dyscypliny (skoki z wieży 10- metrowej). Jest to jednocześnie jedna z kilku pływalni w Polsce, na której można uprawiać tę dyscyplinę w pełnym zakresie konkurencji przez cały rok (pozostałe to Zatoka Sportu w Łodzi, Termy Maltańskie w Poznaniu) i jedną z kilkunastu na których można uprawiać skoki do wody, ale w nie-pełnym zakresie konkurencji, wśród nich jest na przykład OSIR Częstochowa, OSIR Rzeszów (brak wieży 10 metrowej). Ponieważ jest to temat, naszym zdaniem, z jednej strony niezwykle interesujący, ale jednocześnie zbyt rzadko podejmowany – uznaliśmy za zasadne uzu-pełnienie treści o autorski program zajęć sportowych kierowanych do dzieci i młodzieży oraz analizę treningu skoków do wody, najważniejszych elementów w technice skoków do wody. Końcową konkluzją pracy jest refleksja, że brak odpowiednich obiektów pływalni w naszym kraju jest wypadkową wielu przyczyn: z jednej strony brakiem środków na inwestycje sportowej, z drugiej bardzo wysokich i precyzyjnych wymagań federacyjnych FINA (Federation Internationale de Natation) dla uprawiania tej dyscypliny, które obiekt musi spełniać. Trudno się natomiast zgodzić z argumentem, często przytaczanym (między innymi w oficjalnych raportach), że ograniczenia środków na inwestycje pływalni z wieżą do pełnego zakresu skoków są konsekwencją braku zainteresowania tą dyscypliną wśród dzieci i młodzieży. Obserwowane od dekad, rok roczne wielkie zainteresowanie rekrutacją na zajęcia w Pałacu Młodzieży i osiągane znaczące sukcesy sportowe wychowanków - temu bardzo wyraźnie przeczą. Niezbędne dla dalszego funkcjonowania obiektu prace modernizacyjne, któ-re miały miejsce na pływalni PM-PKIN, musiały uwzględnić bardzo restrykcyjne i szczegółowe rekomendacje programu konserwatorskiego, narzucającego zacho-wanie historycznych walorów stylu architektonicznego pływalni. Oddana w roku 2016 do użytku po zabiegach renowacyjnych pływalnia w PM-PKIN służy obecnie sekcji pływackiej (w tym zajęciom i treningom skoków do wody) oraz zajęciom rekreacyjnym. Wielofunkcyjność pływalni, jej różnorodne wykorzystanie (szkole-nia, treningi sportowe, zajęcia rekreacyjne, zawody i pokazy) umożliwiają rów-noważenie budżetu i utrzymanie kosztownego i wymagającego w eksploatacji obiektu. Pływalnia w Pałacu Młodzieży w Warszawie jest przykładem, jak ważne jest zachowanie tradycji i ciągłości działalności sportowej, jak potrzebne jest szukanie udanych kompromisów dla z jednej strony niezbędnych zabiegów modernizacji i dostosowania obiektu sportowego do współczesnych wymagań, z drugiej strony – ochrony jego historycznego stylu i substancji zabytkowej – bez uszczerbku dla funkcji i wartości użytkowych. Historia sekcji skoków do wody, którą opisujemy w stopniu szczegółowym (jednej z pierwszych, najdłużej działających i nadal nielicznych w Polsce), na-szym zdaniem dobrze ilustruje, jak niezwykle konsekwentnie realizowany, nie-przerwanie od 65 lat, pomimo zmieniających się uwarunkowań zewnętrznych, program szkoleń i treningów może mieć decydujący wpływ na znaczące sukcesy sportowe wychowanków. Niezwykle trudna jest obecnie odpowiedz na pytanie, w jakim kierunku będą obecnie prowadzone prasce koncepcyjne i projektowe nad pływalniami, w szczególności przeznaczonymi do treningu sportowego i organizacji zawodów. Wybuch pandemii COVID-19 w roku 2020 i jego głębokie konsekwencje dla możliwości treningów, dla zasad organizacji i przebiegu imprez sportowych (wobec rygorów dyscypliny sanitarnej) – silnie, w całej rozciągłości, potwierdziły te przepuszczenia, obnażyły trudność przewidywań kierunków rozwoju budownictwa dla sportu, również w najbliższej przyszłości. Równocześnie uwypukliły znaczenie elastyczności dla przyjmowanych do realizacji rozwiązań: podatności na zmiany programu i funkcji wznoszonych obiektów sportowych. Obecnie (grudzień 2021) sytuacja jest na bieżąco monitorowana i użytkownicy pływalni sportowych, basenów szkolnych i pływalni rekreacyjnych mają świadomość, że względy bezpieczeństwa i odpowiedzialności społecznej mogą w każdej chwili zaważyć na dostępności tych obiektów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Autor
Forma i typ
Monografia ma charakter studium właściwości psychicznych istotnych w zawodzie nauczyciela wychowania fizycznego. Za takie uznano kompetencje społeczne, inteligencję emocjonalną oraz kondycję psychiczną. Celem badania było: 1. określenie poziomu kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej oraz kondycji psychicznej studentów Wydziału Wychowania Fizycznego Akademii Wy-chowania Józefa Piłsudskiego w Warszawie, 2. ustalenie ich zróżnicowania ze względu na płeć oraz kierunek studiów, 3. poznanie osobowościowych uwarunkowań tych właściwości psychicznych i relacji między nimi. Przedmiotem zainteresowania były też zmiany zachodzące w kompetencjach społecznych, inteligencji emocjonalnej oraz zdrowiu psychicznym studentów po roku studiowania, a także zmiany pod wpływem celowych oddziaływań psychologicznych w postaci warsztatów psychologicznych. W pracy podjęto próbę stworzenia modelu zawodowego współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego w percepcji studentów. Badaniami objęto trzy grupy studentów. Pierwszą grupę stanowili studenci wychowania fizycznego (wf) badani jednokrotnie w latach 2011-2014. Zostali oni porównani pod względem kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej ze studentami innych kierunków studiów. Drugą grupę stanowili studenci wf, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2015/16. W tej grupie badanie kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i kondycji psychicznej powtórzono po roku. Trzecią grupę stanowili studenci wf uczestniczący w warsztatach psy-chologicznych badani w 2016-2017 roku. W pierwszej grupie zbadano ogółem 987 osób, studentów pierwszego roku i pierwszego stopnia: wydziału wychowania fizycznego, studentów turystyki i rekreacji, dziennikarstwa i transportu, w tym 537 mężczyzn i 450 kobiet w wieku 18-26 lat. Drugą grupę stanowiła młodzież akademicka studiująca na pierwszym roku studiów licencjackich wychowania fizycznego w czerwcu 2016 roku, a następnie powtórzono badania po roku, czyli w czerwcu 2017. W badaniach w pierwszej turze wzięły udział 184 osoby, w tym 122 mężczyzn i 62 kobiety w wieku 17-25 lat. W powtórzonych po roku badaniach uczestniczyły 132 osoby, w tym 49 stu-dentek i 83 studentów. Grupę uczestników warsztatów tworzyły 33 osoby, w tym 18 kobiet oraz 15 mężczyzn w wieku 19-35 lat. Zajęcia warsztatowe przeprowadzono w dwóch grupach różniących się pod względem wieku i poziomu studiów. Zajęcia warsztatowe przeprowadzono w latach 2016-2017. W badaniach zastosowano następujące standardowe kwestionariusze psychologiczne: Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS A. Matczak, Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE N.S. Schutte, J.M. Malouffa, L.E. Hall, D.J. Haggerty`ego, J.T. Cooper, C.J. Goldena, L. Dornheim w polskiej adaptacji A.Ciechanowicz, A. Jaworowskiej, A. Matczak oraz Kwestionariusz Ogólnego Stanu Zdrowia GHQ-28 Goldberga w polskiej adaptacji Z. Makowskiej i D. Merecz, a także Inwentarz osobowości NEO-FFI P.T. Costy, R.R. McCrae polskiej adaptacji B. Zawadzkiego, J. Strelau, P. Szczepaniaka, M. Śliwińskiej, Wielowymiarowy Kwestionariusz Samooceny MSEI E. J. O'Briena i S. Epsteina w adaptacji D. Fecenec. Posłużono się także autorską ankietą zawierającą pytania dotyczące przyszłych planów zawodowych, doświadczenia w pracy z klientem oraz modelu zawodowego nauczyciela wychowania fizycznego. Pierwszy blok analiz empirycznych odsłania profile kompetencji studentów i studentek. Kandydaci na nauczycieli wychowania fizycznego podejmujący studia w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie są zróżnicowani pod względem badanych właściwości. Jednak w grupie mężczyzn przeważają osoby o wynikach wysokich w za-kresie kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Wśród studentek obserwujemy w przewadze wyniki niskie i przeciętne. Obie płcie odznaczają się dobrą kondycją psychiczną. Wyniki badań potwierdzają, że kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna stanowią czynniki naturalnej selekcji do podejmowanych studiów. Pra-ca nauczyciela wychowania fizycznego i specjalisty w zakresie turystki i rekreacji wymaga rozwiniętych kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Aktywność fizyczna nie różnicowała nasilenia kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i kondycji psychicznej przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego. Płeć różnicowała kompetencje psychiczne i inteligencję emocjonalną, wyższe wyniki zanotowano u mężczyzn. Studentki znamiennie częściej niż studenci uskarżały się na dolegliwości związane z psychicznym funkcjonowaniem. Młodsi, pierwszoroczni studenci odznaczali się wyższą inteligencją emocjonalną niż młodzież akademicka podejmująca studia na początku XXI wieku (2016 versus 2011; 2013 versus 2011). Ustalono predyktory kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. Większych kompetencji społecznych w sytuacji ekspozycji możemy oczekiwać u studentów mniej neurotycznych i bardziej otwartych na nowe doświadczenia. Natomiast dużej inteligencji emocjonalnej możemy oczekiwać u studentów otwartych na nowe doświadczenia, o dużych kompetencjach w sytuacji ekspozycji i o wysokiej samoocenie. Ustalono także związki pomiędzy zdrowiem psychicznym, kompetencjami społecznymi i inteligencją emocjonalną. Dotyczą one jednak tylko niektórych ba-danych wymiarów, a ich siła nie jest duża. Im mniejsze kompetencje społeczne i inteligencja emocjonalna tym większe nasilenie zaburzeń funkcjonowania. Badania longitudinalne (porównanie wyników pomiaru na pierwszym i drugim roku studiów) pozwoliły dostrzec wagę naturalnego treningu społecznego w kształtowaniu kompetencji społecznych, inteligencji emocjonalnej i troski o zdrowie psychiczne młodzieży. Częściowo poprawie uległa kondycja psychiczna badanych osób. Jeśli zaś chodzi o inteligencję emocjonalną to wyniki badań sugerują raczej konieczność celowego oddziaływania w zakresie oczekiwanych zmian. Warsztaty psychologiczne stanowiły narzędzie interwencji w kierunku polepszania zarówno kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej jak i pod-noszenia kondycji psychicznej. Kompetencje społeczne zmieniły się na korzyść u badanych osób, jednak nie wszystkie ich wymiary. Inteligencja emocjonalna mierzona przy użyciu narzędzia INTE nie uległa zmianie. W wyniku uczestnictwa w warsztatach psychologicznych „Komunikacja w świetle przeżywanych uczuć i emocji, Przebaczenie, O potrzebie miłości” zaobserwowano także pewne korzystne zmiany w zdrowiu psychicznym młodzieży. Doświadczenie pracy z klientem różnicowało niektóre badane zmienne tj. kompetencje społeczne w sytuacji ekspozycji społecznej oraz w wymiarze codziennego funkcjonowania. Korzystniej wypadały osoby posiadające doświadczenie w pracy z klientem. Nie dostrzeżono natomiast różnic w zakresie kompetencji społecznych między tymi studentami, którzy planują pracę w zawodzie nauczyciela lub trenera, a tymi, którzy nie są w tej kwestii zdecydowani lub mają inne plany zawodowe. Studenci deklarujący chęć pracy w zawodzie trenera cechowali się większą inteligencją emocjonalną od swoich rówieśników. Zdrowie psychiczne chętnych do bycia nauczycielami było zdecydowanie lepsze od studentów, którzy nie widzieli swojej przyszłości jako nauczyciele wychowania fizycznego. Ostatni wątek pracy dotyczy modelu nauczyciela wychowania fizycznego. W percepcji badanych studentów nauczyciele wychowania fizycznego powinni ce-chować się takimi właściwościami jak: odpowiedzialność, przyjaźń, pomaganie, cierpliwość, współpraca, pewność siebie, wytrwałość, trzeźwe myślenie, sumienność. Model zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego to model społeczny.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej