Filozofia starożytna
Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(5)
Forma i typ
Książki
(4)
Publikacje naukowe
(3)
Artykuły
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Dostępność
dostępne
(5)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(2)
Wypożyczalnia Czarnków
(3)
Autor
Burnier Charles
(1)
Błaszczyk Ilona. Między edukacją a przemijaniem
(1)
Kamiński Piotr Przemysław
(1)
Klejna Tomasz
(1)
Marzewski Grzegorz
(1)
Raubo Grzegorz
(1)
Spychała Jarosław M
(1)
Szymczak Małgorzata
(1)
Trybuś Krzysztof
(1)
Wasilewski Marcin
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(5)
Okres powstania dzieła
2001-
(5)
1901-1914
(1)
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Odbiorca
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Temat
Język polski
(3182)
Polska
(3058)
Nauczanie
(2972)
Dziecko
(2711)
Literatura polska
(2310)
Filozofia starożytna
(-)
Powieść polska
(2249)
Nauczyciele
(2160)
Poezja polska
(2113)
Matematyka
(1989)
Wychowanie
(1983)
Nauczanie początkowe
(1768)
Szkolnictwo
(1746)
Uczniowie
(1668)
Młodzież
(1615)
Rodzina
(1532)
Wychowanie w rodzinie
(1524)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(1445)
Pedagogika
(1389)
Wychowanie przedszkolne
(1323)
Historia
(1142)
Pamiętniki polskie
(1118)
Biblioteki szkolne
(1090)
Filozofia
(1076)
Język polski (przedmiot szkolny)
(1071)
Dzieci
(1055)
Język angielski
(1033)
Sztuka
(1012)
Zarządzanie
(978)
Przedsiębiorstwo
(975)
Fizyka
(963)
Uczenie się
(955)
Kobieta
(907)
Psychologia
(905)
Kultura
(895)
Uczucia
(881)
Oświata
(864)
Literatura
(849)
Psychoterapia
(835)
Język niemiecki
(825)
Publicystyka polska
(818)
Wojna 1939-1945 r.
(786)
Osobowość
(785)
Opowiadanie polskie
(765)
Praca
(759)
Muzyka
(754)
Wojsko
(746)
Unia Europejska
(728)
Chemia
(700)
Rodzice
(673)
Kształcenie
(668)
Mowa
(666)
Gry i zabawy
(621)
Wychowanie fizyczne (przedmiot szkolny)
(617)
Logopedia
(610)
Internet
(606)
Stosunki interpersonalne
(606)
Stres
(595)
Czytanie
(590)
Prawo
(587)
Niepełnosprawni
(586)
Biologia
(578)
Edukacja medialna
(578)
Przemoc w szkole
(570)
Alkoholizm
(563)
Gry edukacyjne
(556)
Relacje międzyludzkie
(551)
Literatura młodzieżowa polska
(545)
Komunikacja społeczna
(541)
Metody nauczania
(541)
Etyka
(534)
Socjologia
(532)
Agresywność
(529)
Środki masowego przekazu
(529)
Twórczość
(521)
Biblioterapia
(519)
Technika
(518)
Autyzm
(504)
Geografia
(504)
Matematyka (przedmiot szkolny)
(498)
Język rosyjski
(493)
Czytelnictwo
(487)
Nauka
(480)
Zachowanie
(476)
Poradnictwo zawodowe
(474)
Informatyka
(464)
Matura
(456)
Polityka
(452)
Postawy
(451)
Psychologia społeczna
(449)
Wychowanie obywatelskie
(443)
Ekonomia
(442)
Historia (przedmiot szkolny)
(433)
Narkomania
(433)
Promocja czytelnictwa
(432)
Pomoce dydaktyczne
(430)
Przyroda
(419)
Wychowanie seksualne
(418)
Patologia społeczna
(412)
Polityka międzynarodowa
(411)
Marksizm
(409)
Temat: czas
400-301 p.n.e.
(3)
1-100
(2)
100-1 p.n.e.
(2)
200-101 p.n.e.
(2)
2001-
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
500-401 p.n.e.
(2)
600-501 p.n.e.
(2)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
201-300
(1)
301-400
(1)
401-500
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Starożytny Rzym
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(1)
Esej
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(3)
Historia
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Literaturoznawstwo
(1)
Tytuł czasopisma
Polonistyka
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 113364 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40987 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Filologia Polska / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0554-8179 ; nr 183)
Począwszy od epok najdawniejszych aż po czasy współczesne, ludzkie dążenie do samopoznania skutkowało poczuciem, że życie wewnętrzne czerpie swą dramaturgię z uświadamianych sobie przez człowieka rozterek (egzystencjalnych, moralnych, światopoglądowych, estetycznych). Literackie zapisy tych doświadczeń, utrwalane w różnych, podlegających historycznym zmianom formach artystycznych, wykazują wielorakie powiązania z filozoficzną, religijną i psychologiczną refleksją o człowieku. W dziełach pisarzy różnych epok na wiele sposobów artykułowane było przekonanie, że jedynym remedium na antynomie natury człowieka i sprzeczności życia społecznego jest kierowanie się zasadą złotego środka – unikania skrajności, poszukiwania racjonalnej równowagi wewnętrznej, dążenia do kompromisowego rozwiązywania dylematów związanych ze wspólnotowym życiem ludzi. Reguła złotego środka – zarówno w postaci charakterystycznej dla arystotelesowskiej filozofii moralnej, jak w jej licznych zmodyfikowanych odmianach, często identyfikujących ją z potoczną filozofią umiaru – jest trwałym składnikiem kulturowej pamięci. Prestiż, z jakim powszechnie traktowano ją w czasach antyku, w średniowieczu czy też w początkach epoki nowożytnej, był jednak wielekroć – niekiedy w sposób zasadniczy – kwestionowany w późniejszych okresach: zwłaszcza w dobie romantyzmu, modernizmu, często był podważany w dynamicznie zmieniającej się atmosferze intelektualnej XX wieku. Gesty jej unieważniania (połączone z eksponowaniem wartości innych, przeciwstawnych jej wzorów życia) pojawiały się w kontekstach polemiki z tradycją żywej przez wiele stuleci filozofii moralnej, wynikały z poczucia jej wyczerpania, ich tłem był kryzys koncepcji człowieka definiowanego jako animal rationale.Publikacja jest rezultatem refleksji badawczej skoncentrowanej na zagadnieniu obecnym w kulturze europejskiej od jej starożytnych początków, stanowiącym stały element introspekcyjnych doświadczeń, których podmiotem jest homo cogitans. Książka uszczegóławia tytułowy temat, ukazuje jego komplikacje, odsłania jego różne – literackie, teatralne i filmowe konteksty.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43075 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czy filozofia wyszła z jaskini? To pytanie nasuwa się w kontekście lektury tzw. metafory jaskini Platona. Łatwo bowiem sobie wyobrazić, że człowiek wszedł do jaskini z własnej woli; bądź szukając wygodnego mieszkania, gotowego domu; bądź ze strachu przed otaczającym go światem. Nie możemy też wykluczyć, że to ciekawość światła zwyciężyła strach, a nie odwrotnie, i wyprowadziła człowieka na powrót z jaskini do świata zewnętrznego, tak jak niepokój intelektualny wyprowadza kajdaniarza z jaskini, czyniąc go filozofem. Czy Platońska metafora jest więc echem doświadczeń człowieka pierwotnego, który zdobył się na odwagę opuszczenia jaskini, tak jak czyni to Platoński filozof? A może jest ona literackim żartem Platona, który sięgnął do przygód Odyseusza w jaskini Polifema, chcąc przedstawić filozofa jako sprytnego i odważnego niczym Odys. A może Platon inspirował się kultami misteryjnymi, w ramach których inicjowany napotykał w ciemnościach światło, wskazujące mu drogę do nowego życia. W tym sensie filozofowanie i podążanie za światłem słonecznym byłoby wyborem nowej drogi życia dla wtajemniczonych w filozofię? A może metafora jaskini jest daleką reminiscencją biblijnej przypowieści o Danielu zamkniętym w jaskini z lwami, ocalonym przez swoją wiarę, a z jaskini może wyjść (stać się filozofem), tylko ten, kto wierzy w słuszność wybranej przez siebie drogi? A może wreszcie chodzi po prostu o to, że ta i inne metafory Platona zawładnęły myśleniem filozoficznym, czy też myśleniem jako takim, zniewalając ludzkość owym jaskiniowym sposobem myślenia, z którego ludzie nie zdołają się już wyzwolić?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 116331 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja, Filozofia Wychowania / [Uniwersyt Łódzki])
W publikacji autor bada elementy myślenia o wychowaniu i kształceniu w poezji epickiej, lirycznej i dramatycznej, w prawodawstwie, badaniach natury, sofistyce i filozofii starożytnej Grecji. Analizą obejmuje około 800 lat (od okresu archaicznego po hellenistyczny) rozwoju myśli pedagogicznej i omawia dorobek blisko 50 myślicieli z tego okresu. Oryginalność tej książki ma kilka istotnych wymiarów. Po pierwsze współczesna polska literatura pedagogiczna nie posiada monografii łączącej w sobie analizę odnalezionych, wydobytych z zapomnienia fragmentów tekstów greckich, ich tłumaczenia oraz pedagogicznej, ale także historyczno-filozoficznej, interpretacji. Po wtóre analizowana praca jest syntezą jednego autora długiej perspektywy czasowej, co w kontekście raczej dominujących narracji fragmentarycznych jest także istotnym osiągnięciem Autora. Nowożytna polska pedagogika w kolejnych odsłonach swego rozwoju zawsze sięgała po tradycje wspólne całej kulturalnej Europie. Przywołanie w dobie postmodernizmu źródeł naszej - europejskiej - kultury jest nie tylko uzasadnieniem obecności polskiej humanistyki w jej obrębie, ale także asumptem do współczesnego odczytania przesłania mistrzów antyku. Z recenzji prof. nadzw. dr. hab. Sławomira Sztobryna Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 41146 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej