Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(72)
IBUK Libra
(5)
Forma i typ
Książki
(56)
Artykuły
(15)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Proza
(6)
E-booki
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(4)
Publikacje dydaktyczne
(3)
Albumy i książki artystyczne
(2)
Poezja
(2)
Publikacje naukowe
(2)
Filmy i seriale
(1)
Komiksy i książki obrazkowe
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(91)
wypożyczone
(6)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(30)
Czytelnia Piła
(4)
Wypożyczalnia Chodzież
(10)
Wypożyczalnia Czarnków
(9)
Czytelnia Czarnków
(1)
Wypożyczalnia Trzcianka
(10)
Czytelnia Trzcianka
(1)
Wypożyczalnia Złotów
(16)
Czytelnia Złotów
(3)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(8)
Czytelnia Wągrowiec
(2)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(3)
Autor
Estreicher Karol
(2)
Koper Sławomir
(2)
Motyl Tomasz
(2)
Okońska Alicja
(2)
Rosmanowska Monika
(2)
Vasari Giorgio
(2)
Angutek Dorota
(1)
Balding Clare
(1)
Banach Wiesław
(1)
Bardini Maria
(1)
Bałuk-Ulewiczowa Teresa
(1)
Beksiński Zdzisław
(1)
Bhaskar Sanjeev
(1)
Białostocka Jolanta
(1)
Biedka Karolina
(1)
Boccardo Johanna A
(1)
Bokiniec Monika
(1)
Budzbon-Szymańska Dagmara
(1)
Celer Bogumiła
(1)
Cichy-Jasiocha Barbara
(1)
Cole Lily
(1)
Czechowska Justyna
(1)
Czubaszek Maria
(1)
Dawidziuk-Stach Magdalena
(1)
Dobrowolska Dominika
(1)
Dobson Elizabeth
(1)
Domeracki Piotr
(1)
Droga Katarzyna
(1)
Dąbrowska Justyna
(1)
Dębowski Horacy
(1)
Ferenc Tomasz
(1)
Filler Witold
(1)
Fuks Agata
(1)
Gawronkiewicz Krzysztof
(1)
Glover David
(1)
Gorczyca Łukasz
(1)
Gołas-Ners Agnieszka
(1)
Gradkowski Henryk
(1)
Groński Ryszard Marek
(1)
Grynberg Mikołaj
(1)
Grzymkowski Eric
(1)
Górski Robert
(1)
Głowacki Janusz
(1)
Haegenbarth Andrzej
(1)
Hall Cate
(1)
Iniesta Andres
(1)
Jachimczak Barbara Wanda
(1)
Jamróz-Stolarska Elżbieta
(1)
Jęczmyk Anna
(1)
Kałużyński Wojciech
(1)
Kienzler Iwona
(1)
Kieszkowska Anna
(1)
Kin Edyta
(1)
Konopka Anna
(1)
Koper Sławomir (1963- )
(1)
Kot Tomasz
(1)
Kozłowska Izabela
(1)
Krzanik-Dworanowska Kamila
(1)
Krzemień Teresa
(1)
Kulesza-Figurska Agata
(1)
Kulig Joanna
(1)
Kunicki Kazimierz
(1)
Kuźniak Angelika
(1)
López Marcos
(1)
Makkai Rebecca
(1)
Markowski Adrian
(1)
Masecki Marcin
(1)
Matusiak Barbara
(1)
Maudslay Francesca
(1)
McDonald Trevor
(1)
Michalik Gabriel
(1)
Mickiewicz Adriana Joanna
(1)
Mieszkowska Anna
(1)
Mróz Barbara
(1)
Musielak Sebastian
(1)
O'Brien John
(1)
O'Connor Jim
(1)
O'Leary Dermot
(1)
Osiecka Agnieszka
(1)
Packham Chris
(1)
Pawlikowski Paweł
(1)
Pleijel Agneta
(1)
Pogorzelski Karol Lew
(1)
Pokojowczyk Marta
(1)
Prasek Cezary
(1)
Przybora Jeremi
(1)
Romanowska Marta
(1)
Ryszkiewicz Andrzej
(1)
Sitniewska Roksana
(1)
Skoczeń Jarosław Mikołaj
(1)
Skrok Łukasz
(1)
Soja-Tońska Joanna
(1)
Solak Daria
(1)
Stanisławska Lidia
(1)
Stokowa Maria
(1)
Stoparczyk Katarzyna
(1)
Szczycińska Maria
(1)
Szybist Joanna
(1)
Szyc Borys
(1)
Taraszkiewicz Marta
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(23)
2010 - 2019
(36)
2000 - 2009
(5)
1990 - 1999
(2)
1980 - 1989
(3)
1970 - 1979
(6)
1960 - 1969
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(31)
1901-2000
(2)
1989-2000
(2)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(77)
Język
polski
(75)
angielski
(1)
Odbiorca
6-8 lat
(4)
Dzieci
(4)
Nauczyciele
(3)
Nauczyciele akademiccy
(3)
Nauczyciele języka polskiego
(3)
Absolwenci szkół wyższych
(2)
Bibliotekarze
(2)
Filozofowie
(2)
Nauczyciele bibliotekarze
(2)
Nauczyciele etyki
(2)
Nauczyciele filozofii
(2)
Studenci
(2)
0-5 lat
(1)
Animatorzy kultury
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(9)
Film amerykański
(1)
Film angielski
(1)
Film francuski
(1)
Film polski
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura szwedzka
(1)
Temat
Artyści
(27)
Artyści polscy
(15)
Artyści plastycy polscy
(10)
Pisarze polscy
(8)
Artyści kabaretowi polscy
(6)
Sztuka polska
(6)
Literatura polska
(5)
Artyści plastycy
(4)
PRL
(4)
Wyspiański, Stanisław (1869-1907)
(4)
Aktorzy polscy
(3)
Artyści włoscy
(3)
Erasmus (program)
(3)
Malarze polscy
(3)
Sportowcy
(3)
Szkolnictwo wyższe
(3)
Sztuka
(3)
Życie codzienne
(3)
Aktywizm społeczny
(2)
Artyści ludowi polscy
(2)
Autentyczność (postawa)
(2)
Dramaturdzy polscy
(2)
Duchowieństwo
(2)
Elita społeczna
(2)
Filozofia (przedmiot szkolny)
(2)
Homoseksualizm
(2)
Kształcenie za granicą
(2)
Malarze
(2)
Ordonówna, Hanka (1902-1950)
(2)
Piosenkarze polscy
(2)
Polacy za granicą
(2)
Przyjaźń
(2)
Rodzina
(2)
Szkoły średnie
(2)
Wyspiański, Stanisław
(2)
Adorn, Theodor W.
(1)
Adorno, Theodor W. (1903-1969)
(1)
Amatorski ruch artystyczny
(1)
Analiza i interpretacja
(1)
Animacja kultury
(1)
Animatorzy kultury
(1)
Antropolodzy
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Armstrong, Neil (1930-2012)
(1)
Artyści ludowi
(1)
Artyści plastycy portugalscy
(1)
Aszkiełowicz, Alfred (1936- )
(1)
Audiodeskrypcja
(1)
Awangarda (kierunek artystyczno-literacki)
(1)
Baczyński, Krzysztof Kamil (1921-1944)
(1)
Banach, Wiesław
(1)
Bauman, Zygmunt
(1)
Beksiński, Zdzisław
(1)
Bell, Gertrude Lowthian (1868-1926)
(1)
Bezrobocie
(1)
Bibliotekarze
(1)
Biografia
(1)
Bowie, David (1947-2016)
(1)
Celebryci
(1)
Cenzura
(1)
Chaplin, Charles (1889-1977)
(1)
Chopin, Fryderyk (1810-1849)
(1)
Chorzy na AIDS
(1)
Churchill, Winston (1874-1965)
(1)
Cirlić-Straszyńska, Danuta
(1)
Czubaszek, Maria (1939- )
(1)
Czytelnictwo
(1)
Defoe, Daniel
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Dietetycy i żywieniowcy
(1)
Dobrostan psychiczny
(1)
Dominik, Tadeusz
(1)
Dylan, Bob (1941- )
(1)
Dzieci
(1)
Dziennikarze
(1)
Edukacja antydyskryminacyjna
(1)
Einstein, Albert (1879-1955)
(1)
Ekologia
(1)
Ekonomiści
(1)
Estetyka
(1)
Europejski Korpus Solidarności
(1)
Fikus, Magdalena
(1)
Filozofowie
(1)
Finanse publiczne
(1)
Folklor
(1)
Fryzjerzy
(1)
Galerie sztuki
(1)
Gandhi, Mohandas Karamchad (1869-1948)
(1)
Gomułka, Joanna
(1)
Goodall, Jane (1934- )
(1)
Graffiti
(1)
Graficy
(1)
Graficy polscy
(1)
Grafika książkowa
(1)
Grey-Thompson, Tanni (1960- )
(1)
Grupy rówieśnicze
(1)
Górski, Robert (1971- )
(1)
Głowiński, Michał
(1)
Haft krajeński
(1)
Haft ludowy
(1)
Temat: dzieło
Polska Kronika Filmowa
(1)
Temat: czas
1901-2000
(16)
1901-
(10)
2001-
(10)
1945-1989
(6)
1801-1900
(5)
1501-1600
(4)
1918-1939
(4)
1401-1500
(3)
1939-1945
(3)
1989-2000
(3)
2001-0
(3)
1201-1300
(2)
1601-1700
(2)
1801-
(2)
1914-1918
(2)
1989-
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1301-1400
(1)
1701-
(1)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1945-
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Temat: miejsce
Polska
(10)
Krajna
(2)
Paryż (Francja)
(2)
Piła (woj. wielkopolskie)
(2)
Australia
(1)
Berlin (Niemcy)
(1)
Bolzano (Włochy, region Trydent-Górna Adyga)
(1)
Francja
(1)
Hajnówka (woj. podlaskie)
(1)
Jugosławia
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Morze Koralowe
(1)
Petersburg (Rosja)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Więcbork (woj. kujawsko-pomorskie ; okręg)
(1)
Włochy
(1)
Zakopane (woj. małopolskie)
(1)
Złotów (woj. wielkopolskie)
(1)
Żoliborz (Warszawa ; część miasta)
(1)
Gatunek
Biografie
(11)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(10)
Wywiad dziennikarski
(4)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(3)
Biografia
(3)
Pamiętniki polskie
(3)
Wydawnictwa popularne
(3)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(2)
Artykuł z czasopisma filozoficznego
(2)
Artykuł z czasopisma popularnonaukowego
(2)
Artykuł z czasopisma regionalnego i lokalnego
(2)
Dokumenty audiowizualne
(2)
Monografia
(2)
Opowiadania i nowele
(2)
Publicystyka polska
(2)
Wywiady
(2)
Albumy
(1)
Artykuł z czasopisma fachowego
(1)
Artykuł z czasopisma historycznego
(1)
Artykuł z czasopisma naukowego
(1)
Autograf
(1)
Blogi
(1)
Czasopismo informacyjne
(1)
Dedykacje
(1)
Dramat filmowy
(1)
Esej
(1)
Film
(1)
Film angielski
(1)
Film biograficzny
(1)
Film dokumentalny
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film fabularny
(1)
Film muzyczny
(1)
Film polski
(1)
Kamishibai
(1)
Książka dla małych dzieci
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Książka obrazkowa (picturebook)
(1)
Listy
(1)
Literatura polska
(1)
Malarstwo (sztuka)
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Melodramat
(1)
Muzyka rozrywkowa polska
(1)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Opowiadania i nowele przygodowe
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Pieśń i piosenka
(1)
Podręczniki
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Powieść
(1)
Powieść biograficzna
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Przewodnik tematyczny
(1)
Publikacje dla dzieci
(1)
Scenariusz imprezy okolicznościowej
(1)
Sztuka polska
(1)
Słowniki biograficzne
(1)
Wiersze
(1)
Dziedzina i ujęcie
Kultura i sztuka
(15)
Edukacja i pedagogika
(11)
Historia
(9)
Językoznawstwo
(3)
Literaturoznawstwo
(3)
Filozofia i etyka
(2)
Psychologia
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
Tytuł czasopisma
Europa dla Aktywnych : kwartalnik beneficjentów programów edukacyjnych
(4)
Filozofuj! : magazyn popularyzujący filozofię
(2)
Tygodnik Nowy
(2)
Biblioteka w Szkole
(1)
Język Polski w Szkole Podstawowej : Zeszyty Kieleckie
(1)
Język Polski w Szkole Średniej
(1)
Polonistyka
(1)
Poradnik Bibliotekarza
(1)
Poradnik Językowy
(1)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(1)
77 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Wszystkie artykuły mogą być przydatne zarówno dla praktyki terapeutycznej, jak i resocjalizacyjnej. Przybliżają sposoby wykorzystania ujęcia interakcyjnego w badaniu zjawiska uzależnień oraz problemy dziecka pozbawionego opieki ze względu na specyficzne skutki kary pozbawienia wolności matki. Prezentują ponadto systemowe podejście w probacji, wskazania odnoszące się do usprawnienia funkcjonowania systemu kurateli w Polsce oraz projekty amerykańskich rozwiązań w pracy readaptacyjnej, które mogą być wzorem i inspiracją dla polskich teoretyków i praktyków z dziedziny resocjalizacji. Materiały przeznaczone są dla osób zajmujących się problematyką pedagogiki społecznej, a w szczególności psychologów, pedagogów resocjalizacyjnych, socjologów i studentów różnych kierunków i specjalności. Wyjątkowe zróżnicowanie tematyczne, obszerność i wielowątkowość większości tekstów wymagają wnikliwej analizy każdego z nich z osobna, indywidualnej oceny, podjęcia dyskusji oraz zaangażowania społecznego w procesie integracji społecznej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 103295/Cz.1 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47403 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 37924 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31678 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44109 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Sekrety życia pisarzy i artystów / Piotr Łopuszański. - Warszawa : Fronda, copyright 2023. - 462, [2] strony : faksymilia, portrety ; 23 cm.
Życie wielkich twórców zawsze miewało swoje wzloty i upadki. Ale o upadkach biografowie nie lubili pisać. Zajmowali się albo samą twórczością, tak jakby dzieło nie zostało stworzone przez żywego człowieka, albo publikowali hagiografie. Piotr Łopuszański, zabiera nas w podróż w czasie, swobodnie przemieszczając się pomiędzy epokami. Odkrywa tajemnice artystów malarzy (płci obojga), wielkich pisarzy – i to nie tylko polskich, a kończy esejem o Gustawie Holoubku, ostrożnie zdejmując z twarzy aktora wszystkie Srebrne i Złote Maski, którymi za życia go uhonorowano. Fascynująca opowieść o życiowych sekretach wielkich twórców. Intelektualna uczta, w której czytelnik zamiast tanich plotek i insynuacji znajdzie zaskakujące wnioski erudyty zakochanego w historii. Bagaż wiedzy, znajomość tematu i swoboda łączenia faktów zachwycą każdego poszukiwacza tajemnic.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117888 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Seria Literacka)
Nowy przekład legendarnej powieści. Bronisław – pełen wdzięku, choć nieco próżny antropolog. Staś – niespokojny artysta, w którym „chłód bezustannie miesza się z żarem”. Obaj wierzą, że chaos świata skrywa jakiś porządek i że to oni będą jego odkrywcami. Bronio i Staś. Bracisław i Zypcio. Malinowski i Witkacy? Co ich łączy? Wieloletnia przyjaźń, wzajemna fascynacja – a może coś jeszcze? Wspólna wyprawa na wyspy Pacyfiku odciśnie na ich relacji osobliwe piętno. Jego tajemnica będzie nurtować trzecią bohaterkę – Ellie Rose, żonę Bronisława, która pragnie narysować mapę męskości i kobiecości. W monumentalnej powieści Agnety Pleijel wątki przyjaźni, miłości i zagadki płci splatają się z refleksją o poszukiwaniu siebie, odkrywaniu nieznanego, pamięci i umieraniu. Śledząc fascynujące losy bohaterów, przenosimy się z Zakopanego do Melbourne i na wyspy koralowe, z Adelajdy do Petersburga, Londynu i Warszawy. Uczestniczymy w najważniejszych wydarzeniach i sporach początkowych dekad XX wieku – od wojen po debaty dotyczące literatury, sztuki, psychologii i filozofii. I choć z góry znamy zakończenie, dajemy się porwać nurtowi tej wspaniałej, mieniącej się tysiącem barw historii.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117972 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Sztukmistrzynie)
Czy mieliście kiedyś czarno-biały sen? Maria Anto z pewnością takich nie miewała. A nawet jeśli, to dzięki nieograniczonej wyobraźni mogła pokolorować nawet najbardziej bezbarwny świat. Nie wierzycie? Zajrzyjmy więc do jej pracowni - miejsca, gdzie malowała i gdzie marzenia stawały się rzeczywistością. Zapraszamy do pracowni Marii Anto. Szybko się przekonacie, że nie jest to zwykła pracownia malarska. Artystka wyobraźnią wykraczała daleko poza warszawski dom, w którym tworzyła. Malarka, z powodzeniem funkcjonowała w zdominowanej przez mężczyzn rzeczywistości artystycznej PRL-u. Wypracowała własny, indywidualny język sztuki, który konsekwentnie stosowała, odchodząc od zasad realistycznego obrazowania. Jej surrealistyczne obrazy, przepełnione tajemniczością, w których splatają się sny, wspomnienia i fantastyka, były próbą mierzenia się z trudami życia i traumatycznymi wspomnieniami wojennymi. Jej twórczość i biografia są świetnym pretekstem do rozmowy z dziećmi o tym, że każdy z nas posiada wyjątkową wrażliwość, inaczej widzi świat i komunikuje emocje. Często doświadczamy w życiu rzeczy trudnych, ale ważne jest byśmy szukali drogi, by wyrazić siebie, spełnić się, odnaleźć swój własny język. „Sztukmistrzynie” to trzytomowa opowieść kamishibai o niezwykłych polskich artystkach: Marii Anto, Hajocie i Franciszce Themerson. Każdej z nich poświęcamy jeden tom opowieści. To postaci, o których dzieci wiedzą niewiele, a najpewniej nie słyszały o nich wcale. W stulecie rocznicy uzyskania przez Polki praw wyborczych zwracamy uwagę na kobiety, które poświęciły się sztuce i literaturze, a w swoim życiu doświadczyły i dokonały rzeczy niecodziennych. Mamy nadzieję, że wybrane przez nas artystki staną się pretekstem do rozmowy o sztuce, ale również o Polsce i świecie - dawniej i całkiem współcześnie. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Literatura”
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 68695 P pólka na wiekszy format (1 egz.)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. GF. 726 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Justyna Dąbrowska zadaje swoim Mistrzom fundamentalne pytania o to, co w życiu najważniejsze, skąd czerpią pogodę ducha i witalność. Umie słuchać, a rozmówcy to doceniają. Hanna Krall pisała: spieszmy się mądrze żyć – zdają się mówić bohaterowie książki Justyny Dąbrowskiej. Są nimi: Kazimierz Kutz, Danuta Szaflarska, Henry Z. Lothane, Magdalena Fikus, Joanna Gomułka, Andrzej Mencwel, Edward Pałłasz, Karol Modzelewski, Zofia Rosińska, Zygmunt Bauman, Aleksandra Jasińska-Kania, Irena Hausmanowa-Petrusewicz, Tadeusz Dominik, Danuta Cirlić-Straszyńska, Ryszard Horowitz, Michał Głowiński, Anna Przedpełska-Trzeciakowska, Andrzej Strumiłło, Hanna Świda-Ziemba, Tadeusz Rolke, Wanda Wiłkomirska, Piotr Matywiecki, Krystyna Starczewska, Jerzy Jedlicki. "Z unikalnym wyczuciem i wrażliwością Justyna Dąbrowska zabiera swoich rozmówców na wędrówkę po ścieżkach życia, żeby spróbować dotrzeć do punktu, którego wszyscy wciąż szukamy – odpowiedzi na pytania, po co i dlaczego przyszliśmy na ten świat. Dla dziennikarzy – znakomita szkoła warsztatu. Dla czytelników – piękny podręcznik życia. Niezapomniana książka." Małgorzata Rejmer
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 115386 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 48556 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jeśli fascynuje Cię wspaniały świat sztuki, ale masz dość żmudnych i nudnych opisów w podręcznikach, których nie polubiłby nawet Leonardo da Vinci, sięgnij po Sztukę. Przewodnik dla lubiących rozkminiać bez bólu. Książka pomija nudne szczegóły, odkrywając tajemnicę największych światowych artystów i ich arcydzieł.   To nieoceniony przewodnik po kierunkach i nurtach w sztuce, takich jak barok, surrealizm czy Impresjonizm. Dzięki niemu poznasz m.in. wyjątkowość malarstwa El Greco, ekscentryzm Marcela Duchampa a także życiowe zakręty Vincenta van Gogha. Udaj się w podróż po zakamarach Luwru, Art Institute of Chicago czy muzeów watykańskich. Dowiedz się, jak to było z perspektywą, co to jest złota proporcja i jaka jest historia fotografii.   Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym, czy doświadczonym znawcą sztuki, lektura książki pomoże Ci lepiej zrozumieć wielkich artystów i ich fascynujące prace. 
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117880 (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Ikony 20 wieku / reżyseria Elizabeth Dobson ; producenci wykonawczy: Cate Hall, Francesca Maudslay, David Glover ; BBC ; 72 Films Ltd. - Warszawa : Best Film, [2019]. - 3 dyski optyczne (DVD)(400 min) : dźwiękowy, czarno-biały, kolorowy ; 12 cm.
(Ikony XX Wieku)
Historia ubiegłego stulecia przez pryzmat najważniejszych postaci XX wieku Ośmioodcinkowy serial przedstawiający portrety ludzi, którzy zmienili świat i brali czynny udział w tworzeniu rzeczywistości, w jakiej żyjemy. W 1899 r. nie było samochodów ani samolotów, kobiety nie miały prawa głosu, a średnia długość życia wynosiła 31 lat. Do 2000 r. lotniska i samoloty połączyły kraje na całym świecie, a człowiek spacerował po Księżycu. Szczepionki, przeszczepy narządów i odkrycie DNA zmieniły oblicze opieki medycznej. Serial przedstawia ludzi, którzy pomogli stworzyć nasz współczesny świat - od odkrywców i sportowców, którzy przekroczyli ludzkie ograniczenia do granic możliwości, po artystów, którzy inspirowali świat i liderów, którzy go ukształtowali. W serii Ikony XX wieku nie zabraknie doskonale znanych nam postaci. Poszczególne części dotyczyć będą takich osób jak: Nelson Mandela, Charlie Chaplin, Albert Einstein, Martin Luther King Jr, Pablo Picasso, Neil Armstrong, David Bowie czy Polka - Maria Skłodowska-Curie i wielu innych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. DVD. 3214, DVD. 3212, DVD. 3213 (3 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35832 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42376 (1 egz.)
E-book
W koszyku
„Ludzie wpisują moje nazwisko w Google i myślą, że wiedzą o mnie wszystko. Ale to nieprawda. Nic z tych rzeczy. Są epizody, których nie ujawniono, są takie, które wolałbym wyjaśnić, są też wydarzenia, które chciałbym uporządkować. To wielka radość, że mogę zobaczyć swoją prawdziwą historię odbitą w tej książce, w mojej autobiografii. Byłbym szczęśliwy, gdyby ta opowieść spodobała się czytelnikowi tak jak moja gra. W jej napisanie włożyłem tyle samo determinacji i uwagi, ile wkładam w występy w pięknej koszulce Barçy czy reprezentacji Hiszpanii. Taki był mój cel.” Andrés Iniesta Oficjalna książka kapitana FC Barcelony! Miał 12 lat, gdy skauci FC Barcelony zaprosili go do słynnej akademii La Masia. Niedługo później Pep Guardiola powiedział: „On wyśle nas wszystkich na emeryturę”. Nie pomylił się ani trochę… Andrés Iniesta błyskawicznie stał się kluczowym piłkarzem Barçy, prowadząc klub do ośmiu zwycięstw w La Liga i czterech w Lidze Mistrzów. Z reprezentacją Hiszpanii dwukrotnie zdobył mistrzostwo Europy, raz mistrzostwo świata – w finale mundialu w 2010 roku strzelając zwycięską bramkę. Kibiców na całym świecie fascynuje nie tylko liczba trofeów Iniesty, ale też styl, w jakim wszystko osiągnął, oraz to, jakim jest człowiekiem. Bo za pełnymi wdzięku podaniami i boiskowymi ruchami, a także za licznymi nagrodami i trofeami, które zdobył, stoi inteligentny i rozważny facet. Człowiek, który do teraz przemawiał do kibiców wyłącznie swoją grą. W tej książce hiszpański maestro obrazowo maluje portret samego siebie – własnymi słowami, ale także głosami trenerów, kolegów z boiska, rywali, przyjaciół i rodziny. Rezultat jest niezwykle intrygujący… O autorze Andrés Iniesta jest powszechnie uważany za jednego z najlepszych piłkarzy swojego pokolenia. Po latach spędzonych w La Masii, legendarnej akademii piłkarskiej FC Barcelony, zadebiutował w pierwszej drużynie w 2002 roku, w wieku 18 lat. Podstawowym piłkarzem Barçy stał się w sezonie 2004/05 i do dziś trudno sobie wyobrazić wyjściową jedenastkę bez niego. Dziś jest kapitanem klubu i symbolem futbolu, który podbił planetę. W reprezentacji narodowej wystąpił ponad sto razy, dwukrotnie zdobywając z nią mistrzostwo Europy. W 2010 roku strzelił bramkę w finale mundialu, która przesądziła o pierwszym w historii mistrzostwie świata dla Hiszpanii.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Wspomnienia nie tylko myśliwskie Tomasza Motyla to zbiór retrospekcji opisujących przeżycia i doświadczenia autora. Jednak, jak zauważa Teres Zaniewska, „ […] to coś znacznie więcej niż tylko podróż do przeszłości i opowieść o zdarzeniach z dystansu czasowego. Każda z dziesięciu miniatur […] opowiada o pewnych wydarzeniach zewnętrznych, w których autor uczestniczył, ale także w głębszych swych warstwach o losie człowieka, o sile i nieuchronności przeznaczenia”. Autor odkrywa przed czytelnikiem losy swojej rodziny związane z wydarzeniami drugiej wojny światowej i powstaniem warszawskim, które zna z przekazów ustnych swoich rodziców. Pokazuje też codzienność funkcjonowania w stanie wojennym z perspektywy myśliwego. Oprócz trudnych i nostalgicznych tematów w najnowszej książce Profesora nie zabrakło wspomnień związanych z polowaniami i zdobytymi podczas nich trofeami, spotkaniami z przyjaciółmi, zagranicznymi wyjazdami czy odwołań do twórczości Juliana Fałata. Publikacja została opatrzona reprodukcjami obrazów Tomasza Motyla wykonanymi pastelami – „W ten sposób czytelnik obcuje tu ze swoistą syntezą sztuk – słowa i obrazu” – pisze wspomniana wcześniej Teresa Zaniewska.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Tomasz Motyl, wykorzystując znany motyw pór roku, przedstawia temat upływu czasu na podstawie zmian zachodzących w przyrodzie, odnosząc go do losów człowieka. Refleksji tej towarzyszą jednak optymizm i wiara, że w przyrodzie należy szukać ukojenia i harmonii. Z obrazów namalowanych techniką kredki akwarelowej, których reprodukcje zamieszczono w książce, przebija miłość do przyrody i przesłanie, że świat jest z natury dobry i piękny. Obrazy zamieszczone w kolejnych częściach poprzedzono odautorskim komentarzem zapowiadającym kolejną porę roku. Książka zawiera łącznie 100 obrazów: pejzaży, wizerunków zwierząt, kwiatów, drzew i owoców.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
„Baku, Moskwa, Warszawa”, to powieść obyczajowa; historia życia młodego Azera, artysty plastyka, który kierując się w życiu dwiema najważniejszymi dla siebie wartościami: potrzebą wolności oraz pragnieniem miłości, staje się wiecznym imigrantem. Jego losy są opowiedziane z perspektywy osoby dorosłej, sześćdziesięcioparoletniej, przytaczającej najważniejsze zdarzenia ze swojego życia, pod kątem tych dwóch imperatywów, które nim kierowały. W ten sposób zaznajamiamy się ze skróconą historią Azerbejdżanu i kulturą tego egzotycznego kraju, także kulinarną; codziennym życiem w powojennym Baku, jak również losami chłopców z różnych republik radzieckich, wcielanych siłą do Armii Czerwonej. Zasmakujemy studenckiej rzeczywistości w Moskwie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku oraz poznamy obraz ówczesnej bohemy, prezentującej swoje prace na stołecznym Arbacie. Sadiq, bo tak ma na imię główny bohater i narrator tej opowieści, przechodzi różne perypetie życiowe, które wiodą go ostatecznie do wymarzonej Polski, w której osiada w okresie przemian ustrojowych Bloku Wschodniego. Recenzja Katarzyna Englot: "Mam nadzieję, że jeszcze nie znudziły Wam się moje tegoroczne odkrycia literackie, bo dziś mowa będzie o kolejnym debiucie. W połowie kwietnia bieżącego roku nakładem QES Agency ukazała się powieść „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Książka ta jest historią ukazującą prawdziwe losy Sadika Aszurowa, artysty plastyka azerskiego pochodzenia, który w swoim życiu kierował się dwoma największymi, a zarazem najważniejszymi dla niego pragnieniami – miłości i wolności. Dzięki opowieści głównego bohatera, a zarazem narratora, poznajemy nie tylko jego życiowe perypetie, ale również realia codziennego życia, kulturę oraz wszelaką obyczajowość rejonów Azerbejdżanu. Sadik (org. Sadiq) wpuszcza czytelnika do swojego świata odsłaniając przed nim krok po kroku, rozpoczynając od najmłodszych lat swoją życiową ścieżkę, która jak przekonacie się sami zaglądając na karty tej opowieści wiodła go w sposób często bardzo meandryczny w różne zaułki egzystencji oraz różne miejsca na świecie. Bohater sporo miejsca poświęcił swojemu pobytowi w wojsku i temu, jaki wpływ na jego późniejsze życie miały doświadczenia z tamtego okresu. Równie ważną częścią jego opowieści jest także czas studiów na Uniwersytecie w Moskwie, gdzie dostanie się w opisywanych czasach było karkołomnym wyczynem. „Baku, Moskwa, Warszawa” to subtelna, a zarazem mocna i wymowna proza dotykająca tematów takich, jak przyjaźń, miłość, wolność, spełnianie marzeń, czy odkrywanie samego siebie w nie zawsze sprzyjających okolicznościach. Postać Sadika to także obraz tego, jak pozostawać wiernym sobie, własnym marzeniom i pragnieniem, chociaż czasem mamy w życiu mocno pod górkę. Na uwagę zasługuje także tło historyczne oraz społeczno – polityczne, które także otrzymują swój donośnie wybrzmiewający w powieści ton. Nadaje to niniejszej książce jeszcze bardziej wyrazisty charakter. Język, którym bardzo umiejętnie posługuje się autor nie jest ani zbyt płytki, ani przesadnie patetyczny, co sprawia, że czytany tekst staje się jeszcze bardziej autentyczny. Całości zaś dopełnia bardzo prosta w kontekście graficznym, a jednocześnie ogromnie czytelna okładka, która z jednej strony jest jak czytamy o tym w książce m.in. odzwierciedleniem kolejnych etapów wewnętrznego rozwoju, zgodnie z kolorami kolejnych czakramów – poziomów dochodzenia do duchowego oświecenia, z drugiej natomiast bardzo dosadnie ukazuje dążenie Sadika do kariery plastycznej, które od zawsze tkwiło w jego głowie. Jeśli zatem macie ochotę na lekturę nieśpiesznie toczącej się opowieści, która jednocześnie niesie w sobie bardzo wiele odcieni ludzkiego losu, a przy okazji chcecie popodróżować nieco w wyobraźni w różne rejony świata to zapraszam Was do sięgnięcia po „Baku, Moskwa, Warszawa”. Stwórzcie dla tej historii swoją własną perspektywę." https://ksiazkowoczyta.blogspot.com/2020/05/to-co-widzisz-to-nie-rzeczywistosc.html?m=1&fbclid=IwAR3JR9nx5Cc-qX2JRizBoT_mjUwZHtKMBUHtSzSKLnekLyaq9LQc5iSg5S4 Recenzja Jarosław Czechowicz: "Książka Marcina Michała Wysockiego to dowód na to, że literacka inspiracja kryje się wszędzie, a czasami w relacji z drugim człowiekiem. Wystarczy wówczas uważnie słuchać, a potem dopisać to, co być może nie zostało powiedziane. Prosty sposób i w gruncie rzeczy prosta w swym wyrazie opowieść. Ale napisana jednak nietuzinkowo. W „Baku, Moskwa, Warszawa” najważniejsze to podkreślenie wagi oraz istoty stwierdzenia „mój czas”. Opowiedziana jest niespiesznie historia, w której nie ma też jakichś dramatycznych zwrotów akcji, choć dramaty – społeczne i polityczne – rozgrywają się w czytelnie zarysowanym tle. To budująca narracja o tym, że konsekwencja w działaniu pozwala spełnić marzenia, ale również rzecz pokazująca, jak te marzenia konfrontują się z nieprzewidywalną prozą życia. Wysocki napisał o istocie ludzkiej tożsamości i o różnych strategiach buntu. Wskazuje w tej książce, że to, co w nas najlepsze, bardzo często rodzi się jako reakcja opozycyjna wobec niesprzyjającej nam rzeczywistości. Jest w tej narracji też dużo nostalgicznej refleksji o tym, czym jest emigracja. Ale również wskazanie, że życiowa podróż może być celem samym w sobie, choć często generuje sytuacje niebezpieczne i niepokojące. Sadiq z tej powieści jest takim wschodnim Odyseuszem, który nie spodziewa się jednak tego, do jakiej Itaki dotrze. Czyta się to bardzo dobrze i z przekonaniem, że ta fikcja literacka to rzeczywiście treść czyjegoś życia. A fikcyjny bohater pochodzi z wieloetnicznego i wielokulturowego Baku, w którym jednak widoczne są animozje wynikające z tego, kto i gdzie się urodził. Azerbejdżan tych kilku dekad minionego stulecia zmienia się na równi z bohaterem. To chyba najciekawsza część tej opowieści: historia tego, skąd Sadiq Aszurow wyruszył w swoją życiową drogę. Bo najważniejsze przed tym wyruszeniem jest przecież to, co zabieramy w sercu w świat. Sielanka rodzinnych wspomnień przełamana jest akcentowaniem tego, co było trudne, bo to świadectwo dorastania pośród miłości, ale także wielu na początku niezrozumiałych antagonizmów. Baku to miejsce, z którego Aszurow wziął to, co do życia najlepsze, lecz również miasto, które z różnych powodów trzeba było opuścić. Po to, by wracać tam jako inny człowiek. Wciąż tak samo zakochany w lokalnym kolorycie. W różnych przejawach emigranckiego życia, które czasem było słodkie jak azerskie figi, ale niekiedy też dokuczliwie w swej słodkości. Najpierw interesował się kuzynką, potem sąsiadką. Przyszedł czas, że Sadiq zdecydował o życiowej fascynacji. Teatr, film, szeroko pojęta sztuka. A wraz z tym otwarcie na różnorodność ludzkiego istnienia. Baku zachowało się w pamięci jako miejsce, w którym stygmatyzowało się Ormian i gdzie władza radziecka wciąż na nowo dociskała swój ciężki but przy mniejszym lub większym rozlewie krwi. Tymczasem Wysocki pokazuje, w jaki sposób jego bohater nawiązał przyjaźnie z Ormianinem czy Rosjaninem, kwestionując jednocześnie podziały, jakie tworzą się w głowach, by pozornie porządkować rzeczywistość, a tak naprawdę tworzyć iluzję obcości, wobec której trzeba trzymać gardę. „Baku, Moskwa, Warszawa” to opowieść o tolerancji, otwartości umysłu i zbliżeniach z ludźmi, którzy niosą ze sobą te same uniwersalne historie. Spotkania i portretowane relacje burzą uprzedzenia oraz krzywdzące stereotypy. Ta książka jest trochę o odkrywaniu samego siebie w kimś, kto jest inny i pozornie daleki. Pokazuje ważność każdej relacji i dzięki temu wszyscy bohaterowie drugiego planu są tu zarysowani wyraźną kreską. To też opowieść o tym, jak wyglądają doświadczenia miłości w życiu, które tej miłości oczekuje, ale nie jest gotowe na kompromisy czyniące z uczucia zobowiązanie. Bohater książki bardzo długo szuka kobiety, która zaakceptowałaby go i która przede wszystkim tak jak on poszukiwałaby w miłości uwolnienia, a nie kojarzyła ją z szeregiem ustaleń, oczywistym planem na życie, ponurym poczuciem wygaszania uczucia na rzecz funkcjonowania w ustalonym rytmie i porządku. Dlatego też miłość nie przychodzi do Sadiqa od razu, ale Wysocki portretuje kilka interesujących relacji. Po to, by pokazać, że odwzajemnienie przywiązania musi się odbywać na pewnych uniwersalnych warunkach. Wtedy gdy ludzie chcą z uczuciem podarować sobie wolność. Bo przecież cała ta książka będzie również historią poszukiwania życiowej wolności. W każdym wymiarze, choć bez definiowania i określania. Marcin Michał Wysocki proponuje nam czytelnicze obcowanie z takim rodzajem bohatera, którego nie można nie polubić. Poczciwość i pewna ugodowość światopoglądowa idą w parze z zauważalnym spokojem Sadiqa. Dzięki zdystansowaniu do najtrudniejszych nawet doświadczeń życiowych otrzymujemy także wyjątkowo stonowaną narrację, w której bolesne momenty życia opowiadane są w taki sposób, że z każdego gorzkiego doświadczenia wynika jakaś nauka dla bohatera. Czasem odnosi się wrażenie, że ta jego poczciwość prowadzi donikąd. Że przydarzą mu się tylko ograniczone okoliczności życiowe. Że w tym buncie i wędrówce nie ma jakiejś dynamiki, wszystko dzieje się bardzo ewolucyjnie. Ale to nie jest opowieść o tym, jak tożsamość wydobywa się z walki. Raczej o mądrości akceptowania tego, na co nie ma się wpływu, przy jednoczesnej czujności, pamiętaniu, by bacznie się rozglądać. Zmiana życiowego azymutu może się kryć w przypadkowo poznanej osobie. Nie trzeba tej zmiany wymuszać przez walkę, spalanie się, emocjonalną wojnę o siebie i świat. „Baku, Moskwa, Warszawa” to również książka o życiowej pasji. Bohater słyszy z ust swoich rozmówców różne definicje sztuki. Od samego początku chce jednak stworzyć swoją. Sztuka ma być dla niego nie tyle wartością, ile przede wszystkim pojęciem, w którym odnajdzie się egzystencjalny sens. Idziemy drogą twórcy, który poszukuje. Czasem zarzuca sobie zbytnią zachowawczość, ale ostatecznie podąża ku chłopięcemu celowi – ku byciu artystą. W tym znaczeniu możemy obserwować na kartach tej książki, że opowiadana rzeczywistość chce być oddana bardzo plastycznie. Dziełem sztuki w opisie może stać się prozaiczna czynność, spotkanie czy nawiązana relacja. Wysocki opowiada nam historię człowieka, który chce znaleźć uniwersalny wyraz dla wszystkich, najbardziej nawet bolesnych życiowych doświadczeń. I w narracji widać te próby. Całość tworzy zatem wrażenie pamiętnika z czasu doświadczania sztuki oraz artyzmu życia. Bo choć potrafi opowiedzieć o okrucieństwie i ludzkiej podłości, jest to jednak książka mająca dawać nadzieję. Tę prostą, ale również nadzieję, że każdy z nas może odnaleźć życiową drogę, jakkolwiek nieprzychylne byłyby mu okoliczności. Autor nie opisuje tego dydaktycznie, za co jestem mu wdzięczny. Rzadko zdarza się czytać opowieść tak pogodną i tak jednocześnie czułą na to, że owa pogoda ducha to nie przejaw nieodpowiedzialnego optymizmu. Bardzo budująca książka. " https://krytycznymokiem.blogspot.com/2020/04/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html Recenzja Tomasz Kosik "W poszukiwaniu wolności i miłości Poczucie wolności i miłości to jedne z najważniejszych wartości w życiu człowieka. To one dla wielu z nas są sensem życia. Również dla Sadiqa Aszurowa bohatera oraz narratora powieści obyczajowej „Baku, Moskwa, Warszawa” autorstwa Marcina Michała Wysockiego. Już w maju nakładem QES Agency pojawi się książka oparta na prawdziwych wydarzeniach. E-book dostępny jest już na stronie https://dobry-audiobook.pl/baku-moskwa-warszawa-p-986.html. Dlaczego warto poznać tę historię? Powodów jest wiele. Jak choćby ten, że dzięki niej docenić możemy to, że będąc ludźmi wolnymi, możemy pełną piersią czerpać radość z miłości wokół nas. To, co ujęło mnie w tej książce to historia człowieka – emigranta, który odbywając życiową podróż niesie ze sobą bagaż jakże ważnych doświadczeń, które kształtują jego osobowość. Jak sam Autor przyznaje, książka ta nie jest dokumentem, ani reportażem. Jest prawdziwym obrazem życiowej drogi Ajdyna Łazimowa. Autor książki skrupulatnie opisuje nam wydarzenia, jakich doświadczył bohater. Jego losy poznajemy z perspektywy osoby dorosłej. To jej oczami zobaczyć możemy ową drogę, która choć nie łatwa, uświadamia nam, jak bardzo pragnienie miłości i wolności określa kierunki naszych działań. Poznajemy Sadiqa Aszurowa, który już od młodzieńczych lat fascynował się teatrem i rysowaniem. Również książki były w jego życiu nieodłącznym elementem. Sadiq pochodzi z małej wsi nieopodal Baku. I to właśnie od stolicy Azerbejdżanu rozpoczynamy tę niezwykłą podróż po życiu artysty. Na kartach tej powieści poznajemy obyczaje, kulturę oraz historię kraju. Możemy z bliska przyjrzeć się powojennym realiom, jakich doświadczył bohater tej powieści. Poznajemy również burzliwe losy młodych chłopaków, przymusem wcielanych do Armii Czerwonej. Wojsko również dla Sadiqa okazało się przerwaniem marzeń o rozwijaniu swojego plastycznego talentu. Jednak miłość Artysty do rozwoju swojej pasji pokierowała jego losy ku scenografii. Podejmując pracę w wytwórni filmowej mógł rozwijać swój warsztat, dzięki czemu trafił na studia do Moskwy, która okazała się kolejnym przystankiem na życiowej mapie Azera. Poznaje wówczas życie moskiewskiej społeczności lat osiemdziesiątych XX wieku. To właśnie tutaj doświadcza pierwszej miłości, a także „wykorzystując” swój plastyczny talent podejmuje się rysowania portretów ludzi. To tutaj również poznaje Grażynę, miłość swojego życia, która rzuci jego losy do Polski okresu przemian ustrojowych. Warszawa okazuje się jego ostatnim przystankiem. Czy miasto to będzie dla niego bezpiecznym azylem? Czy będzie mu dane w tym mieście w pełni cieszyć się poczuciem wolności i miłości? Warto sięgnąć po tę powieść i poznać historię człowieka, który odbywając niezwykłą podróż kierował się maksymą „tam dom Twój, gdzie serce Twoje”. To, co równie ważne, to nauka płynąca z historii Sadiqa Aszurowa. Często narzekamy, nie doceniamy tego, co mamy wokół siebie. Lecz jak się okazuje nie raz jest to marzeniem wielu, którzy oddaliby wiele, by czerpać radość z poczucia wolności i miłości. Warto sięgnąć po tę powieść, dzięki której dokonać możemy wewnętrznego rachunku. Zdecydowanie polecam." http://www.czyt-nik.pl/recenzje/w-poszukiwaniu-wolnosci-i-milosci/ Recenzja asiaczytasia: "Rok 2020 już mogę okrzyknąć rokiem bardzo dobrych książek. Żywica, Uczeń Nekromanty czy Dziewczyny znikąd to tytuły, która zagwarantowały mi ucztę czytelniczą. Do tego grona dołączyła kolejna powieść - Baku, Moskwa, Warszawa. Fabuła Bohaterem książki jest Azer Sadiq. Podróż przez jego życie zaczynamy w powojennym Baku. Będziemy mieli okazję liznąć trochę historii, kultury, a także kuchni tego miejsca. Trafimy w etniczny kocioł, gdzie narodowość i rodzinne uprzedzenia determinują stosunek do sąsiada. Będziemy mogli poczuć zimno i potaplać się w błocie z rekrutami Armii Czerwonej. Sadiq po odsłużeniu w wojsku ukończył liceum plastyczne w Baku i podjął pracę w lokalnej wytwórni filmowej. Znalazł zajęcie, które pokochał i do którego miał talent. Udało mu się dostać do szkoły filmowej w Moskwie. Tutaj rozpoczyna się studenckie życie - kluby, spotkania towarzyskie, zawoalowane dyskusje i pogoń za funduszami na to przesiąknięte winem i wódką życie. Przy okazji możemy zobaczyć Moskwę czasów pierestrojki. W końcu Sadiq ląduje w Polsce. Z jego perspektywy na Zachodzie. W kraju butnych ludzi, którzy nie dali się stłamsić Imperium Zła. Baku, Moskwa, Warszawa to historia człowieka. Ludzie zwracają uwagę na różne wartości. Dla Sadiq'a najważniejsze są miłość i wolność. Te dwa rzeczowniki są myślami przewodnimi tej historii. Kiedy zastanowić się głębiej dochodzę do wniosku, że są atrybutami człowieczeństwa, chociaż ich definicje mogę być dla każdego nieco inne. Narratorem w książce jest Sadiq. Z perspektywy dorosłego człowieka opowiada o tym co przeżył, o miejscach w których mieszkał i ludziach, których poznał. Podkreślić muszę, że jest postać fikcyjna, ale Marcin Michał Wysocki pisząc tą powieść zainspirował się życiem znajomego scenografa i malarza pochodzącego z Baku. Ile w tej historii jest jego życie, to wie tylko autor i zainteresowany. Postać fikcyjna, a jednak podczas czytania książki się o tym zapomina. Pierwszoosobowa narracja zbliża czytelnika do Sadiq'a dając mu realne wymiary. Ja wręcz złapałam się na tym, że myślałam, że czytam pamiętnik. Niesamowite wrażenie. Kolejna sprawa, która zachwyciła mnie w tej książce to odmalowanie miejsc, po których tułał się bohater. Nie wiem czy przyczyniła się do tego wiedza autora, research czy człowiek, który zainspirował go do napisania tej książki. Przypuszczam, że wszystko po trochu. Najważniejsze, że efekt końcowy jest świetny. To nie jest tylko spisanie historii, regionu narodu, człowieka. Marcin Michał Wysocki pokazał sposób myślenia i emocje tych ludzi. Mój ulubiony fragment to reakcje mieszkańców Baku na poczynania Regana i nakręcającą się spiralę zbrojeń. Oni nie rozumieją politycznych rozgrywek, nie czują o co tyle halo z określeniem Imperium Zła. Żyją lokalnie, a nie globalnie. Podsumowanie W bibliotece miejskiej była kiedyś półka Historie ludzi różnych kultur. Lubiłam przeglądać pozycje, które na niej stały. Książki, pozornie bez żadnej myśli przewodniej, po prostu o ludziach i ich życiu. Dla mnie były to książki, które otwierały oczy i pozwalały spojrzeć na świat z szerszej perspektyw, chociaż opowiadały o malutkich enklawach. Były krokiem za własny płot. Taką książką jest Baku, Moskwa, Warszawa. Wydarzenia historyczne są tłem dla życia bohatera. Przedstawia i interpretuje je po swojemu. Jednak najważniejszy jest on sam, jego życie, wybory i wartości, które reprezentuje. Urodzony i wychowany w zamkniętej uciskanej społeczności, a jednak obywatel świata niestrudzenie goniący za marzeniami. " https://www.asiaczytasia.pl/2020/05/baku-moskwa-warszawa-marcin-micha.html?fbclid=IwAR0_LAQozkSPEkpICd1l3i_x3Yp6Vjj3cYrz41vDwWm7RN57v6p5z8H69YU Recenzja Blog Powieścidło: "Baku, Moskwa, Warszawa" jest pierwszą pozycją wydawnictwa QES Agency wydawaną w formie papierowej. Jest debiutem, jednak bardzo udanym. Marcin Michał Wysocki, autor publikacji naukowych i historycznych, przelał na karty powieści obyczajowej historię życia Sadiqa, artysty plastyka, którego to los połączony jest z trzema wymienionymi w tytule miastami: Baku, Moskwą i Warszawą. Jego postać zainspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami z życia azarskiego scenografa filmowego i portrecisty, Ajdyna Łazimowa.Dla głównego bohatera, a zarazem narratora książki, najważniejszymi wartościami, których poszukiwał w tych krajach i które to były dla niego życiowym celem była wolność i miłość. To te cechy od najmłodszych chwil życia protagonisty przewijają się na kartach tej powieści. Podobała mi się autentyczność, z jaką przedstawiane zostały losy Sadiqa. Historie, które przeżywał ukazane zostały w wiarygodny sposób, trudności, z jakimi się wzmagał były przyziemne, ludzkie, lecz ciekawe i wciągające, a narracja prowadzona przez niego toczyła się płynnie. Podział na części był logiczny i uporządkowany, rozdziały zamknięte zostały w odpowiednio długich ramach stronicowych, dlatego też nie napotkałam się podczas lektury na chwile, kiedy mogłam się gdzieś pogubić czy zastanawiać, dlaczego coś odbywa się tak, a nie inaczej. Może to tylko moje odczucie, jednak podczas lektury wydawało mi się, iż autor dostosował język, w jakim pisał to dzieło do wieku bohatera: inaczej tworzone były zdania oraz użyte zostało inne słownictwo za czasów młodości, a inaczej już w dojrzalszym wieku postaci. Dodatkowo prawdziwość wzmacnia tło historyczne i kulturowe wydarzeń: mamy możliwość poznania multikulturowego świata Azerbejdżanu, komunistycznej Rosji i ostatecznie wolnej Polski. Mogę śmiało stwierdzić, iż jest to na pewno wyjątkowa pozycja, po którą można śmiało sięgnąć. Zaryzykowałabym nawet stwierdzeniem, iż jest to jedna z lepszych książek, która ma swoją premierę w tym roku. Serdecznie polecam!
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
PERFORMATIVE ASPECTS OF ART The concept of performativity has been usually evoked in the discussions on the philosophy of language and the reflection on theatre and performance art. However, in recent years there have been some attempts to broaden its scope. The theoretically inclined researchers have been working out the main assumptions of the aesthetics of performativity. These are claimed to include the challenging of the boundaries of artistic disciplines, and emphasizing the active role of the recipients, for whom the art works become events developing in consequence of their actions. Besides those attempts to grasp the theoretical consequences of “the performative turn”, one should also note some very interesting practical analyses, employing the theory in the discussion on concrete works from different domain of art. It appears that one can discover transformational potential, focus on change rather than just existence, even in the domains traditionally regarded as “artifactual” (painting, sculpture, installations). The planned volume of “Art Inquiry” will be devoted to the reflection on both directions of expansion of the concept of performativity. We would like the authors to consider its general significance for aesthetics and for the theory of various domains of art. We also hope that they will show the changes occurring when its unique perspective is adopted in the discussion on both theatre, paratheatrical experiments, and film, and the domains which have traditionally emphasized the role of the artistic artifact. The title of this volume invites questions about the possible scope of performativity and its kinds. PERFORMATYWNE ASPEKTY SZTUKI Zagadnienie performatywności podejmowane było najczęściej w rozważaniach z zakresu filozofii języka oraz w refleksji nad teatrem i sztuką performance. W ostatnich latach zauważyć można jednak próby jego rozszerzenia. Z jednej strony zmierzają one do wypracowania założeń estetyki performatywności. Wśród jej cech wskazywane jest kwestionowanie granic poszczególnych dziedzin artystycznych, zaakcentowanie aktywnej roli odbiorców, dla których utwory stają się wydarzeniami rozwijającymi się w wyniku ich działań itd. Oprócz prób sformułowania teoretycznych konsekwencji „zwrotu performatywnego” zauważyć można także bardzo interesujące konkretne analizy polegające na uwzględnieniu właściwych dla niego założeń przy rozważaniu dokonań z różnych obszarów sztuki. Okazuje się, że nawet w obszarach twórczości uważanych tradycyjnie za „wytwórcze” (malarstwo, rzeźba, instalacja) odkryć można aspekty transformacyjne, zakładające nie trwanie, a przemiany. W najnowszym tomie „Art Inquiry” przewidywane jest rozważenie obu zasugerowanych wyżej obszarów ekspansji idei performatywności. Z jednej strony rozważone mają być jej ogólne konsekwencje dla estetyki i teorii różnych dziedzin sztuki. Z drugiej, pokazane zmiany występujące, gdy właściwy dla niej punkt widzenia zostanie uwzględniony zarówno w obszarze refleksji teatralnej, parateatralnej, filmowej, jak w dziedzinach, w których tradycyjnie akcentowano rolę wytwarzanego przedmiotu (dzieła). Tytuł tego tomu ma właściwie charakter pytania o możliwy zakres performatywności i jej odmiany.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej