Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(78)
Forma i typ
Książki
(45)
Artykuły
(33)
Publikacje dydaktyczne
(27)
Dostępność
dostępne
(99)
wypożyczone
(4)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(28)
Czytelnia Piła
(4)
Wypożyczalnia Chodzież
(23)
Wypożyczalnia Czarnków
(10)
Wypożyczalnia Trzcianka
(10)
Wypożyczalnia Złotów
(10)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(15)
Czytelnia Wągrowiec
(1)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(1)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(1)
Autor
Bortnowski Stanisław
(6)
Baluch Alicja
(2)
Barańska Małgorzata
(2)
Chałońska Joanna
(2)
Cyran Maria
(2)
Doroszkiewicz Elżbieta
(2)
Francuz Aleksandra
(2)
Jabłoński Romuald Marek
(2)
Kuszak Kinga
(2)
Lubina Monika
(2)
Olszówka Piotr
(2)
Rychlewski Marcin
(2)
Staszewska Krystyna
(2)
Żak Stanisław
(2)
Andrzejewska Jolanta
(1)
Badecka-Kozikowska Monika
(1)
Biernacka Anna
(1)
Bogalecki Piotr
(1)
Brouillard Anne
(1)
Brudzewski Julian
(1)
Bula Danuta
(1)
Chrząstowska Bożena
(1)
Daniec Sławomir
(1)
Doktór Roman
(1)
Domańska Helena
(1)
Drobot Jolanta
(1)
Dunaj-Kozakow Ewa
(1)
Dura R
(1)
Dymara Bronisława
(1)
Ferrari Christian
(1)
Fuks Agata
(1)
Furtak Maria
(1)
Gendek Beata
(1)
Gorlińska Maria
(1)
Guz Sabina
(1)
Guzy Anna
(1)
Głazowska Małgorzata
(1)
Inglot Mieczysław
(1)
Iwasiewicz Mirosława
(1)
Izban A
(1)
Jabłoński Romuald Marek
(1)
Jabłoński Romuald
(1)
Janus-Sitarz Anna
(1)
Kaczmarska-Strzebońska Alicja
(1)
Kowalczyk Małgorzata
(1)
Kołcz Bogusław
(1)
Kram-Mikoś Elżbieta
(1)
Krasoń Katarzyna
(1)
Krasuska-Betiuk Marta
(1)
Krawczyk Alicja
(1)
Kuczyńska Maria
(1)
Mayenowa Maria Renata
(1)
Niesporek-Szamburska Bernadeta
(1)
Opacka Anna
(1)
Patkowa Maria
(1)
Piasta-Siechowicz Joanna
(1)
Podgórski Wojciech Jerzy
(1)
Przymuszała Beata
(1)
Rell Maria
(1)
Sacher Wiesława Aleksandra
(1)
Stodolna Anna
(1)
Szlachetko Wanda
(1)
Szpytma Bogusław
(1)
Szybowska Maria
(1)
Turkowska Ewa
(1)
Turtak Maria
(1)
Urbańska Katarzyna
(1)
Wasiak Izabela
(1)
Wasilewicz Grażyna
(1)
Wichary Gertruda
(1)
Wiśniewska Grażyna
(1)
Wysocka Aneta
(1)
Wysłouch Seweryna
(1)
Zaczyk Jagoda
(1)
Zasada Ewa
(1)
Śnieżkowska-Bielak Elżbieta
(1)
Żukowska-Rumin Irena
(1)
Żurakowski Bogusław
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(22)
2000 - 2009
(27)
1990 - 1999
(22)
1980 - 1989
(3)
1970 - 1979
(2)
1940 - 1949
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(8)
1989-2000
(3)
Kraj wydania
Polska
(78)
Język
polski
(76)
nieznany (po)
(2)
Odbiorca
Nauczyciele języka polskiego
(26)
Szkoły średnie
(8)
Nauczyciele nauczania początkowego
(3)
Klasa 3.
(1)
Licea
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele języka niemieckiego
(1)
Nauczyciele języków
(1)
Temat
Poezja polska
(28)
Język polski
(14)
Poezja
(12)
Nauczanie początkowe
(9)
Język polski (przedmiot szkolny)
(7)
Nauczanie
(6)
Język polski - nauczanie - literatura - szkoła średnia
(5)
Język polski - kształcenie literackie - poezja
(4)
Język polski - nauczanie - poezja - szkoła podstawowa
(4)
Język polski - nauczanie - poezja - szkoła średnia
(4)
Język polski - nauczanie - szkoła podstawowa
(4)
Język polski - nauczanie - szkoła średnia
(4)
Liryka
(4)
Wychowanie przedszkolne
(4)
Metody nauczania
(3)
Mowa
(3)
Poetyka
(3)
Dziecko
(2)
Języki
(2)
Kształcenie integracyjne
(2)
Literatura
(2)
Poezja dziecięca
(2)
Teatr dziecięcy i młodzieżowy
(2)
Tuwim, Julian (1894-1953)
(2)
Antologie
(1)
Asertywność
(1)
Bajkoterapia
(1)
Barańczak, Stanisław (1946-2014)
(1)
Biblioterapia
(1)
Brzechwa, Jan (1900-1966)
(1)
Camoěs
(1)
Czytanie
(1)
Czytelnictwo
(1)
Czytelnictwo dzieci
(1)
Dysleksja i dysgrafia
(1)
Dziecięce porażenie mózgowe
(1)
Dziecko niedosłyszące
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziecko z FAS
(1)
Dziecko z zespołem Aspergera
(1)
Dziecko zdolne
(1)
Dąbrowski, Tadeusz
(1)
Epika
(1)
Gibson, Mel
(1)
Gry edukacyjne
(1)
Integracja percepcyjno-motoryczna
(1)
Jastrun, Tomasz
(1)
Jewison, Norman
(1)
Język angielski (przedmiot szkolny)
(1)
Język niemiecki (przedmiot szkolny)
(1)
Język polski - frazeologia
(1)
Język polski - korelacja
(1)
Język polski - nauczanie - gimnazjum
(1)
Język polski - nauczanie - konspekty - gimnazjum
(1)
Język polski - nauczanie - konspekty - szk. podst
(1)
Język polski - nauczanie - konspekty -szk.śred
(1)
Język polski - nauczanie - liceum
(1)
Język polski - nauczanie - literatura-szkoła podstawowa
(1)
Kapuściński, Ryszard (1923-2007)
(1)
Karpiński, Franciszek (1741-1825)
(1)
Kazantzakis, Nikos
(1)
Kochanowski, Jan
(1)
Kompozycja utworu
(1)
Konkursy czytelnicze
(1)
Krynicki, Ryszard
(1)
Krytyka literacka
(1)
Kulmowa, Joanna
(1)
Lektura szkolna
(1)
Lipska, Ewa (1945- )
(1)
Literatura dla dzieci
(1)
Literatura polska
(1)
Logopedia
(1)
Materiały pomocnicze dla szkół
(1)
Metody aktywizujące (pedagog.)
(1)
Motyw filmowy - Chrysus
(1)
Motyw literacki - Afryka
(1)
Motyw literacki - Chrystus
(1)
Mrożek, Sławomir
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie języków obcych
(1)
Nauczanie na odległość
(1)
Nauczyciele
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele przedszkoli
(1)
Niepowodzenia szkolne
(1)
Norwid, Cyprian Kamil
(1)
Norwid, Cyprian Kamil (1821-1883)
(1)
Poezja dla dzieci i młodzieży
(1)
Poezja dziecięca polska
(1)
Poezja polska - 20 w
(1)
Poezja polska - 20-21 w
(1)
Poezja polska - 21 w
(1)
Poezja polska - język
(1)
Poezja polska - miłość
(1)
Poezja polska - motyw Chrystusa
(1)
Poezja portugalska
(1)
Poezja socrealistyczna
(1)
Przedszkola integracyjne
(1)
Religia
(1)
Rozwój psychofizyczny dziecka
(1)
Temat: dzieło
"Heban"
(1)
"Curriculum vitae"
(1)
"Luzytanie"
(1)
"Życie to nie teatr"
(1)
Temat: czas
1901-
(3)
2001-
(3)
1801-
(1)
2001-0
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(24)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(23)
Artykuł z czasopisma fachowego
(12)
Poezja dziecięca polska
(5)
Poezja
(4)
Poezja polska
(3)
Artykuł z czasopisma literackiego
(2)
Bajki i baśnie
(2)
Poezja dziecięca
(2)
Poradniki dla nauczycieli
(2)
Ćwiczenia i zadania
(2)
Artykuł z czasopisma informacyjnego
(1)
Dramat
(1)
Film
(1)
Kamishibai
(1)
Komiksy
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Książka obrazkowa (picturebook)
(1)
Książki dla małych dzieci
(1)
Liryka
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Literatura dziecięca francuska
(1)
Literatura dziecięca polska
(1)
Melodia z tekstem podłożonym
(1)
Muzyka religijna
(1)
Piosenka dziecięca polska
(1)
Poezja dziecięca francuska
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Scenariusz zajęć
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół ponadgimnazjalnych
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(33)
Językoznawstwo
(15)
Literaturoznawstwo
(2)
Tytuł czasopisma
Język Polski w Liceum
(7)
Język Polski w Szkole Średniej
(5)
Język Polski w Szkole Podstawowej
(4)
Polonistyka
(4)
Edukacja Wczesnoszkolna
(3)
Język Polski w Gimnazjum
(2)
Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej
(2)
Warsztaty Polonistyczne
(2)
Język Polski w Szkole
(1)
Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII
(1)
Języki Obce w Szkole
(1)
Wiadomości Opinie Materiały : Biuletyn Pilskiej Oświaty
(1)
78 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 59404 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 59409 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 100328/Cz.1 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38108 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 29073, 29072 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Teksty, Interpretacje, Konteksty, Pomysły Lekcji)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43348 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 80655/Cz.2, 80654/Cz.2, 100329/Cz.2 (3 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38211 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32459 (1 egz.)
Pozostałe zbiory
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 53281 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 15055 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Egzemplarze są obecnie niedostępne
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 00005 (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 80652/Cz.1, 80653/Cz.1 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Dobra pamięć jest podstawą sukcesów szkolnych. Można ją usprawniać w poszczególnych okresach rozwojowych. Temu celowi służą zawarte w książce krótkie opowiadania, których odbiorcami są dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne. W tym wieku rozwój pamięci dowolnej następuje bardzo intensywnie. Opowiadanka mogą być również wykorzystywane dla dzieci nieco starszych, potrzebujących z różnych względów ćwiczeń stymulujących procesy myślowe. Powtarzające się w tekstach, sukcesywnie wydłużane sekwencje słów służą ćwiczeniu pamięci, a zgromadzone pod opowiadaniami pytania zmuszają nie tylko do odtworzenia tych sekwencji, ale również do intensywnego analizowania treści historyjek. Tym samym rozwijamy u dziecka także spostrzegawczość, kojarzenie, zapamiętywanie treści ze zrozumieniem oraz logiczne myślenie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 113361, 111550 (2 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50291 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40446 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 33372 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 65507 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Edukacja Nauczycielska Polonisty. Tom XII)
Autorzy kolejnego tomu serii Edukacja Nauczycielska Polonisty przekonują o nieuzasadnionej nieobecności literatury współczesnej w szkolnej edukacji. Analizują przeszkody w jej odbiorze i proponują sposoby ich przezwyciężania. Podsuwają nauczycielom pomysły na motywowanie do lektury, dowodzą, że zmaganie z sensem dzieła staje się intelektualną przygodą, zachęcają do autorefleksji nad wartością spotkań z literaturą. Zawarty w tomie dobór tytułów współczesnej prozy i poezji celowo odchodzi od kanonicznego spisu dzieł, stanowiąc pewną sugestię dla polonistów, aby to oni decydowali o wyborze nowych lektur, kierując się potrzebami i problemami, jakie dotyczą ich wychowanków, a nie przywiązaniem do polonistycznych konspektów lekcji i do swych lekturowych przyzwyczajeń. Autorzy proponują niebanalne odkrywanie poezji poprzez refleksje o poetach i wierszach uwrażliwionych na malarstwo, przez spotkania z twórcami nieznanymi i poezją nieopisaną przez znawców i prowokowanie odbiorcy do nieustannych reinterpretacji wątków, tematów, toposów obecnych w kulturze na przestrzeni wieków. Podsuwają nauczycielom rozmaite koncepcje na szkolne spotkania z najnowszą prozą Olgi Tokarczuk, Janusza Andermana, Doroty Masłowskiej, Andrzeja Stasiuka, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wojciecha Kuczoka, Antoniego Libery i innych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 103438 (1 egz.)
Książka
W koszyku
W książce Anna Biernacka i Stanisław Bortnowski, doświadczeni metodycy i nauczyciele języka polskiego, prezentują swoje pomysły na lekcje z poezji. W dokonanym przez nich wyborze wierszy przeważają utwory Bolesława Leśmiana, Wisławy Szymborskiej i Czesława Miłosza, ale znajdują się tu także wiersze innych współczesnych poetów polskich, takich jak Ewa Lipska, Janusz Szuber, Tomasz Różycki czy Tadeusz Dąbrowski. Autorzy kładą nacisk na metody aktywizujące, rozwijające wyobraźnię i kreatywność uczniów. Scenariusze łączy idea metodyczna ujęta przez Bortnowskiego w słowa: "Oboje jesteśmy trochę szaleńcami i chcemy inaczej, niż nakazują tradycyjne wzorce, uczyć języka polskiego!". Inaczej, ale i skuteczniej. Rezultaty bywają zaskakujące nie tylko dla nauczycieli, lecz także dla samych uczestników zajęć. "Uczniowie potrafią więcej, niż ktokolwiek mógłby sądzić, nawet oni sami!" - podsumowuje skuteczność pozornie zwariowanych metod Stanisław Bortnowski.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 4 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 106558 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 50651 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32332 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 64843 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Jest to propozycja modelowego nauczania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Książka zawiera uniwersalne wzory pomocne w opanowaniu umiejętności polonistycznych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 104636 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 63801 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książeczka przeznaczona jest do pracy z dziećmi, do doskonalenia pięknego i poprawnego wymawiania przez nie polskich głosek oraz utrwalania ich pisowni. Publikacja zawiera zbiór wierszyków o każdej głosce, włącznie z rozróżnieniem zapisu ortograficznego, np. u - ó, h - ch, ż - rz, a także głosek zmiękczonych, np. pi, bi, li itd. Nauczyciele nauczania początkowego będą mogli wykorzystywać te wierszyki jako pomoc przy wprowadzaniu kolejnych literek, a logopedzi jako narzędzie pomocne w ćwiczeniach wymowy. Wierszyki mają tę zaletę, że w większości są krótkie, rytmiczne, a ich tematyka wiąże się z życiem dziecka, jego wyobraźnią, otwartością na przyrodę oraz naturalną skłonnością do fantazji. Dlatego też wiele tekstów ma charakter minibajeczek. Książka przyda się Państwu w pracy zarówno z dziećmi, które mają problemy z poprawną artykulacją, jak i tymi, które dopiero poznają polski alfabet.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 103519, 103518 (2 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 51110 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 41060 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 32110 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44339, 46580 (2 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 66170 (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Niepoważne wierszyki są trzecią częścią cyklu wierszyków utrwalających wymowę i zapis polskich głosek. Powstały one na potrzeby ćwiczeń wymowy oraz zapisu (profilaktyki i terapii) głosek dentalizowanych, sprawiających dzieciom najwięcej trudności. Zostały one przyjęte bardzo dobrze przez dzieci, ponieważ są bliskie ich wyobraźni. Korzystają też ze skarbca współczesnej wiedzy logopedycznej, udostępniając ją dziecku w sposób możliwie najbardziej przystępny. Wyróżnia je czystość fonetyczna, czyli taki dobór materiału, który pozwala dziecku skupić się na ćwiczonej głosce, bez zmagania się z kilkoma trudnymi głoskami jednocześnie. Z tego względu nadają się do ćwiczeń od pierwszego zetknięcia z głoską. Autorka rekomenduje wykorzystanie również pierwszych dwóch części cyklu, zgodnie bowiem z nowymi odkryciami w dziedzinie czytania dziecko powinno od początku mieć kontakt ze wszystkimi literami alfabetu. Wierszyki z powodzeniem można wykorzystywać dla dzieci dwujęzycznych, w wierszach zawarto bowiem wszystkie pozycje głoski (na początku, w środku i na końcu wyrazu przy głoskach bezdźwięcznych) i wszystkie możliwości jej zapisu. Wierszyki te wzbogacają również słownictwo. Wskazówki logopedyczne: Ľ Wierszyki są uporządkowane zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego. W ramach profilaktyki Nieśmiałe wierszyki można zacząć przerabiać od 2.-3. roku życia, Niesmutne - od 4., a Niepoważne od 5.-6. roku życia. Czytanie i zapis głosek można ćwiczyć w początkowych latach nauki szkolnej. Duża ilość zgromadzonego materiału służy utrwaleniu poprawnej wymowy, czytania i pisania bez nużenia dziecka żmudnymi powtórzeniami. Ľ Przy czytaniu należy pamiętać o zasadzie bezdźwięcznej realizacji liter oznaczających głoski dźwięczne na końcu wyrazu i obok spółgłoski bezdźwięcznej, np. słowa „weź, siedź, kóz, jedz, jeż, brydż, trzy” czytamy: „weś, śeć, kus, jec, jesz, brycz, tszy”. Z kolei litery s, z, c, dz przed literą i czytamy jako [ś], [ź], [ć], [dź], np. czytamy „śikawka, źima, ćicho, dźik”. Jako literę przyjmuje się zapis głoski (w tym trójznak dzi). Ľ Zapis głoski podany w spisie wierszy jest podstawowy. Te litery dobrze jest ćwiczyć, posługując się „obrazkowymi głoskami” zamieszczonymi na końcu książki. Równocześnie należy poprosić dziecko o pokolorowanie pustych w środku liter według wzoru ze str. 11. Im więcej różnych zapisów głoski, tym trudniejsza jest ona pod względem ortograficznym. Ľ Pod względem wymowy Nieśmiałe wierszyki są najłatwiejsze, a zapisu - najtrudniejsze. Ľ Głoska [t uśmiechnięte] jest właściwie zbiorem głosek przechodzących elastycznie od głoski [t] do [c]. Ľ W wierszach Jaś i Ciach i w wierszach wprowadzających nową głoskę dziecko czyta sam refren. We wstępie Niepoważnych wierszyków wyrażam serdeczne podziękowania moim przewodnikom po świecie wiedzy logopedycznej: prof. Bronisławowi Rocławskiemu, pani Joannie Trzaskalik i pani Katarzynie Węsierskiej. Autorka
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 110041 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 49779 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wierszyki dźwięczne i ciche stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek i zawierają zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2–3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkole podstawowej. Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy. Dużą pomocą dla dzieci są „obrazkowe głoski”, które nie wymagają od nich umiejętności analizy głoskowej i odwołują się wprost do dźwięków znanych z otoczenia i utrwalonych w wierszykach. Wierszyki nie są przeznaczone dla określonej grupy wiekowej. Odwołują się do świata bliskiego dziecku: historyjek o zwierzętach, baśni i sytuacji z dnia codziennego, a przez to nie sprawiają wrażenia żmudnych ćwiczeń. Większa liczba wierszyków na głoski [t], [d], [n] została zawarta w Wierszykach drogowskazach przygotowujących dziecko do prawidłowej wymowy głoski [r]. Wskazówki logopedyczne: Ľ Uporządkowanie wierszyków jest zgodne z naturalnym procesem rozwoju mowy, przy czym głoski: [f], [p], [t], [k] są łatwiejsze od ich dźwięcznych odpowiedników: [w], [b], [d], [g]. Ľ U dzieci z wymową bezdźwięczną (to znaczy takich, które np. zamiast „dzień dobry” wypowiadają „cień topry”) proponuję zacząć ćwiczenia od samogłosek, następnie głosek [m], [n], [w], potem warto przerobić głoski [ź], [z], [ż], [dź], [dz], [dż] ze zbiorku Niepoważne wierszyki (trzecia część cyklu), a dopiero na końcu wprowadzić głoski [b], [d], [g]. Ľ Litery: w, b, d, g na końcu wyrazu lub w sąsiedztwie spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, natomiast literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. „dąb, pięć, w czwartek, chleb, stóg” czytamy: „domp, pjeńć, f czfartek, chlep, stuk”. Przy każdej głosce jest narysowana kredka. Dziecko może pokolorować każdą kredkę innym kolorem i wypełnić nim wszystkie konturowe litery oznaczające daną głoskę. W nauce liter pomogą także „obrazkowe głoski” z końca książki. We wstępie chcę też wyrazić wdzięczność prof. Bronisławowi Rocławskiemu i pani Joannie Trzaskalik, których wiedza logopedyczna zainspirowała mnie do napisania cyklu wierszyków poświęconych polskim głoskom, oraz pani Katarzynie Węsierskiej za cenne wskazówki redakcyjne. Życzę dzieciom postępów w nauce mówienia, czytania i pisania oraz wiele radości z obcowania z wierszykami, a nauczycielom, rodzicom, logopedom, glottodydaktykom – by wiersze stały się praktyczną pomocą we wspieraniu dziecięcych wysiłków. Autorka
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 110195 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 49781 (1 egz.)
Artykuł
W koszyku
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46356 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej