Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(183)
IBUK Libra
(3)
Forma i typ
Książki
(156)
Artykuły
(23)
Publikacje naukowe
(18)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(15)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Czasopisma
(4)
Dramat (rodzaj)
(4)
Poezja
(4)
Proza
(4)
E-booki
(3)
Dostępność
dostępne
(326)
wypożyczone
(13)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(78)
Czytelnia Piła
(3)
Wypożyczalnia Chodzież
(50)
Czytelnia Chodzież
(1)
Wypożyczalnia Czarnków
(50)
Czytelnia Czarnków
(3)
Wypożyczalnia Trzcianka
(35)
Wypożyczalnia Złotów
(49)
Czytelnia Złotów
(2)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(60)
Czytelnia Wągrowiec
(6)
Informatorium
(2)
Autor
Ruszar Józef Maria
(4)
Suchodolski Bogdan
(4)
Frybes Stanisław
(3)
Ihnatowicz Ireneusz
(3)
Szczepański Jan
(3)
Błeszyński Jacek Jarosław
(2)
Charkowska Katarzyna
(2)
Chałasiński Józef
(2)
Dulczewski Zygmunt
(2)
Dziechcińska Hanna
(2)
Ejsmont Marek
(2)
Imbs Hanna
(2)
Jakubiak Krzysztof
(2)
Kosmalska Beata
(2)
Krawczyk Zbigniew
(2)
Krysowski Olaf
(2)
Kuciel-Frydryszak Joanna
(2)
Malicki Krzysztof
(2)
Mitosek Zofia
(2)
Palska Hanna
(2)
Sowa Kazimierz Zbigniew
(2)
Suchodolska Maria
(2)
Tarkowska Elżbieta
(2)
Wyka Kazimierz
(2)
Baranowski Bohdan
(1)
Barczykowska Agnieszka
(1)
Barłóg Krystyna
(1)
Bauman Zygmunt
(1)
Bednarek Julia (1993- )
(1)
Behr Valentin
(1)
Bryniewicz Wioleta
(1)
Brzeziński Dariusz
(1)
Bujnicki Tadeusz
(1)
Buława-Halasz Joanna
(1)
Chałubiński Mirosław
(1)
Chlebowicz Piotr
(1)
Chymuk Maria
(1)
Czarnik Oskar Stanisław
(1)
Czerska Karolina
(1)
Domosławski Artur
(1)
Doniec Renata
(1)
Dormus Katarzyna
(1)
Drewnowski Jerzy
(1)
Drzonek Michał
(1)
Eisenbach Artur
(1)
Fabianowski Andrzej
(1)
Fiłatowska Natalia
(1)
Florczak Zofia
(1)
Garbula-Orzechowska Joanna
(1)
Gardian Renata
(1)
Gilejko Leszek
(1)
Gorzko Marek
(1)
Gozdawa-Gołębiowski Romuald
(1)
Gołębiowska Anna
(1)
Gołębiowski Bronisław
(1)
Grabski Władysław
(1)
Graniewska Danuta
(1)
Grzybowski Romuald
(1)
Górzna Zofia
(1)
Homola-Skąpska Irena
(1)
Hutnikiewicz Artur
(1)
Ignar Stefan
(1)
Imieliński Kazimierz
(1)
Izydorczyk Anna
(1)
Jadacka Hanna
(1)
Janke Andrzej W
(1)
Jarosiński Zbigniew
(1)
Jasiński Janusz
(1)
Jurczak Justyna
(1)
Kaczmarek-Szurek Izabela
(1)
Kaczorowski Karol
(1)
Kaczyńska Leokadia
(1)
Kajkowska-Bykowska Sylwia
(1)
Kalinowski Witold
(1)
Kamler Anna
(1)
Karpińska-Morek Ewelina
(1)
Kawecki Ireneusz
(1)
Kawula Stanisław
(1)
Kawyn Stefan
(1)
Kaźmierczyk Adam (1962- )
(1)
Kocik Lucjan
(1)
Koczerska Maria
(1)
Komorowska Jadwiga
(1)
Komosińska Krystyna
(1)
Konarzewski Krzysztof
(1)
Korab Kazimierz
(1)
Korzeniowska Katarzyna
(1)
Kostek Szymon
(1)
Kościelny Robert
(1)
Krajewska Joanna
(1)
Krasińska Ewa
(1)
Krasuski Krzysztof
(1)
Kurkowska Halina
(1)
Kwiatkowski Piotr Tadeusz
(1)
Kępski Czesław
(1)
Laskowski Piotr (1836-)
(1)
Leskiewiczowa Janina
(1)
Leszczyński Grzegorz
(1)
Letko Paweł (1971- )
(1)
Maciąg Krzysztof
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(22)
2010 - 2019
(33)
2000 - 2009
(45)
1990 - 1999
(28)
1980 - 1989
(33)
1970 - 1979
(21)
1960 - 1969
(2)
1950 - 1959
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(29)
1901-2000
(3)
1989-2000
(3)
1918-1939
(1)
Kraj wydania
Polska
(185)
Język
polski
(170)
nieznany (po)
(15)
Odbiorca
Nauczyciele
(2)
Pedagodzy
(2)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(2)
Socjoterapeuci
(2)
Terapeuci
(2)
Dorośli
(1)
Szkoły wyższe
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(10)
Temat
Polska
(27)
Literatura polska
(19)
Socjologia
(16)
Rodzina
(14)
Kobieta
(11)
Dziecko
(10)
Literatura
(10)
Wychowanie w rodzinie
(8)
Świadomość społeczna
(8)
Młodzież
(6)
Nauka
(6)
Życie codzienne
(6)
Historia
(5)
Mickiewicz, Adam
(5)
Robotnicy
(5)
Wieś
(5)
Bezrobocie
(4)
Język polski - interpretacja tekstu literackiego
(4)
Miasta
(4)
Naród
(4)
Nauczyciele
(4)
Prostytucja
(4)
Szkolnictwo
(4)
Urbanizacja
(4)
Wychowanie
(4)
Zmiana społeczna
(4)
Chłopi
(3)
Inteligencja (socjol.)
(3)
Jakość życia
(3)
Język polski
(3)
Mniejszości narodowe
(3)
Nauczanie
(3)
PRL
(3)
Pamiętniki polskie
(3)
Patologia społeczna
(3)
Patriarchat
(3)
Polacy za granicą
(3)
Rodzina zastępcza
(3)
Sponsoring
(3)
Struktura społeczna
(3)
Szlachta
(3)
Wartość
(3)
Adopcja
(2)
Alkoholizm
(2)
Bauman, Zygmunt (1925- )
(2)
Biblioteki dziecięce
(2)
Chuligaństwo
(2)
Czytelnictwo
(2)
Dzieci
(2)
Dzieciństwo
(2)
Dziecko chore
(2)
Gospodarstwo domowe
(2)
Integracja społeczna
(2)
Język polski - edukacja filmowa i teatralna
(2)
Kibice
(2)
Klasy społeczne
(2)
Kraków
(2)
Kultura
(2)
Motywacja
(2)
Opieka społeczna
(2)
Oświata
(2)
Pamięć zbiorowa
(2)
Pedagogika
(2)
Pedagogika specjalna
(2)
Pochodzenie społeczne
(2)
Polityka
(2)
Polityka wewnętrzna
(2)
Pomoc domowa
(2)
Przemysł
(2)
Religijność
(2)
Rodzice
(2)
Rodzicielstwo
(2)
Rolnictwo
(2)
Socjotechnika
(2)
Społeczności lokalne
(2)
Szalikowcy
(2)
Szkolnictwo średnie
(2)
Sztuka
(2)
Sztuka polska
(2)
Telewizja
(2)
Ubóstwo
(2)
Uczniowie
(2)
Związki zawodowe
(2)
Środki masowego przekazu
(2)
Świadomość narodowa
(2)
Żydzi
(2)
100 rocznica odzyskania niepodległości przez Polskę (2018)
(1)
AIDS
(1)
Agraryzm
(1)
Agresywność
(1)
Ambrozik, Wiesław (1947- )
(1)
Analiza treści i zawartości mediów
(1)
Antropologia filozoficzna
(1)
Antysemityzm
(1)
Architektura polska
(1)
Asymilacja Żydów
(1)
Autystycy
(1)
Autyzm
(1)
Babicki, Józef Czesław
(1)
Barok - literatura polska
(1)
Temat: dzieło
"Dziady"
(2)
"Dziady cz. III""
(1)
"Dziady" cz. III
(1)
"Dziennik"
(1)
"Emigranci"
(1)
"Księgi narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego"
(1)
Filipinka (czasop.)
(1)
Kobieta i Życie (czasopismo ; 1951-2002)
(1)
Kultura (czasopismo ; Paryż)
(1)
Przyjaciółka (czasopismo)
(1)
Sztandar Młodych (czasop.)
(1)
Temat: czas
1901-
(29)
1901-2000
(21)
1801-
(12)
2001-
(12)
1945-1989
(10)
2001-0
(10)
1989-
(9)
1918-
(6)
1989-2000
(5)
1501-
(4)
1601-
(4)
1701-1800
(4)
1801-1900
(4)
1601-1700
(3)
1701-
(3)
1939-1945
(3)
1401-
(2)
1918-1939
(2)
1001-
(1)
1101-
(1)
1201-
(1)
1301-
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1945-
(1)
901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(43)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Kalisz (woj. wielkopolskie ; okręg)
(1)
Kaszubskie, Pojezierze
(1)
Leeds (Wielka Brytania, hrabstwo West Yorkshire)
(1)
Niemcy
(1)
Palestyna (region)
(1)
Rogoźno (woj. wielkopolskie)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Zielona Góra (woj. lubuskie ; okręg)
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma naukowego
(22)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(18)
Opracowanie
(9)
Literatura polska
(6)
Pamiętniki i wspomnienia
(6)
Praca zbiorowa
(6)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(4)
Czasopismo literackie
(4)
Czasopismo o sztuce
(4)
Czasopismo polskie
(4)
Monografia
(4)
Artykuł z czasopisma historycznego
(3)
Czasopisma młodzieżowe polskie
(3)
Reportaż
(3)
Artykuł problemowy
(2)
Artykuł z czasopisma fachowego
(2)
Literatura
(2)
Publicystyka
(2)
Publicystyka polska
(2)
Antologia
(1)
Artykuł publicystyczny
(1)
Biografia
(1)
Czasopisma polskie
(1)
Czasopisma regionalne i lokalne polskie
(1)
Czasopisma społeczno-kulturalne polskie
(1)
E-booki
(1)
Esej
(1)
Felieton
(1)
Gazety polskie
(1)
Kazania
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Literatura kobieca
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Muzyka rozrywkowa polska
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Podręcznik
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Podręczniki szkolne
(1)
Publicystyka angielska
(1)
Publicystyka polityczna
(1)
Raport z badań
(1)
Wydawnictwo źródłowe
(1)
Wywiad rzeka
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(53)
Historia
(50)
Literaturoznawstwo
(23)
Edukacja i pedagogika
(11)
Kultura i sztuka
(4)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(3)
Informatyka i technologie informacyjne
(2)
Etnologia i antropologia kulturowa
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Nauka i badania
(1)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(1)
Psychologia
(1)
Rolnictwo i leśnictwo
(1)
Tytuł czasopisma
Przegląd Humanistyczny
(18)
Chowanna
(2)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(2)
Karta
(1)
Nowy Napis : liryka, epika, dramat : kwartalnik kulturalny. 15,
(1)
Nowy Napis : liryka, epika, dramat : kwartalnik kulturalny. 18,
(1)
Nowy Napis : liryka, epika, dramat : kwartalnik kulturalny. 19,
(1)
Nowy Napis : liryka, epika, dramat : kwartalnik kulturalny. 20,
(1)
186 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53598 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka przedstawia działalność Towarzystwa Przyjaciół Dzieci (TPD) w PRL-u. Dotychczasowe współczesne publikacje koncentrują się przede wszystkim na funcjonwaniu organizacji w okresie stalinowskim, za koniczne uznałam więc przeprowadzenie analizy pracy TPD po 1956 r. Niniejsza książka stanowi skróconą i na nowo zredagowaną wersję mojego doktoratu napisanego w języku niemieckim. Ponieważ dotyczy ona działalności polskiej organizacji, jak i zarysu funkcjonowania opieki nad dzieckiem w Polsce Ludowej, rzeczą oczywistą było dla mnie przetłumacznie jej na język polski. Działalność Towarzystwa Przyjaciół Dzieci wzubudziła zainteresowanie nie tylko naukowców z mojego macierzystego Uniwersyteu w Ratyzbonie. Miałam przyjemność przedstwić wyniki swoich badań m.in. na Uniwersytecie w Kolonii, w Instytucie Pamięci Narodowej w Warszawie oraz w Niemieckim Instytucie Historycznym w Warszawie. [Autorka]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35758 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oddajemy w Państwa ręce efekt prac zespołu naukowców pod kierownictwem dr. hab. Krzysztofa Malickiego, prof. UR, który na zlecenie Instytutu Pamięci Narodowej, przeprowadził w 2022 r. badania na grupach społecznych o kluczowym znaczeniu dla projektowania polityki edukacyjnej. W badaniu wzięli udział uczniowie szkół średnich, nauczyciele historii oraz Polacy powyżej 20. roku życia. Szeroko zakrojone badania ilościowe uzupełniono pogłębionymi badaniami jakościowymi metodą zogniskowanych wywiadów grupowych. Pozwoliło to na uogólnianie wniosków na całą populację Polaków 20+ i nauczycieli historii (z błędem maksymalnym wynoszącym 3%) oraz uczniów szkół średnich (z błędem 2%). Przyjęta koncepcja badawcza umożliwia rozpoznanie struktury postaw obywateli wobec przeszłości. Podczas realizacji projektu skonfrontowano sposoby nauczania historii preferowane przez nauczycieli z opiniami uczniów na ten temat. Wyniki badań wskazują, na szerokie spektrum możliwych zmian w tym zakresie, poprzez modyfikację stosowanych działań i wprowadzenie nowych rozwiązań. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na możliwości szkolnej edukacji w budowaniu postaw, które łączą zainteresowanie historią z dostrzeganiem jej wpływu na codzienne życie. Otwartym pozostaje pytanie, czy wysłuchany i uwzględniony zostanie głos młodego pokolenia, zasygnalizowany m.in. w wynikach prezentowanego badania. Częściowe wyniki raportu zostały zaprezentowane 20 marca 2023 r. podczas konferencji prasowej prezesa Instytutu Pamięci Narodowej dr. Karola Nawrockiego z udziałem dr. hab. Krzysztofa Malickiego. (ipn.gov.pl)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 118238 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Z nieukrywanym zadowoleniem […] rekomenduję przygotowaną przez dr Joannę Buławę-Halasz monografię na temat: Rehabilitacja społeczna i zawodowa dorosłych osób autystycznych. Studium fenomenograficzne z zastosowaniem teorii społecznej Pierre’a Bourdieu, ponieważ wpisuje się w obszary dotyczące zagadnienia autyzmu mało znane i jak sam autyzm marginalizowane z powodu trudności w ich badaniu oraz interpretacji uzyskanych wyników […] badań naukowych. […] Autorka książki wykonała niewątpliwie ogromną, tytaniczną wręcz pracę nad ugruntowaniem teoretycznym omawianej problematyki, wpisaniem tej problematyki w określoną koncepcję teoretyczną, doborem adekwatnej do zaproponowanych badań metodologii ich realizacji. […] Przedstawiane w monografii zagadnienie jest niezwykle istotne nie tylko z humanistycznego, utylitarnego czy wychowawczego punktu widzenia, ale także z racji tego, że jego poznanie i zbadanie ukierunkowują ludzkie życie, współdecydują o jego przebiegu, o samodzielności, autonomii, samorealizacji, transcendencji w poszczególnych okresach dorosłego życia osób doświadczających konsekwencji autyzmu oraz wynikających z autyzmu mocy i niemocy. Z recenzji prof. dr hab. Marzenny Zaorskiej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 6 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 114025 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 51859 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40846 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34094 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47446 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 66690 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Psychologia i Pedagogika / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ISSN 0083-4254 ; nr 262 )
Horyzonty pedagogiki rezocjalizacyjnekj to Księga Jubileuszowa dedykowana Panu Profesorowi Wiesławowi Ambrozikowi z okazji siedemdziesiątych urodzin. Zaproszenie do udziału w niniejszym tomie przyjęło znamienite grono autorów, uczniów, współpracowników i przyjaciół z różnych ośrodków akademickich w kraju. Autorzy poszczególnych tekstów analizują rozmaite zagadnienia, które nawiązują do dorobku Jubilata, a ponadto wskazuja liczne problemy teoretyczne i praktyczne pedagogiki resocjalizacyjnej. prezentowane w tomie opracowania reprezentują bardzo szerokie spektrum tematów i sięgają swymi odniesieniami do wielu różnych obszarów. - ze wstępu
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 118085 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ziemianki : co panie z dworów łączyło z chłopkami / Marta Strzelecka. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Marginesy, 2023. - 261, [3] strony : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 23 cm.
Postępowe dobrodziejki czy strażniczki patriarchatu? Szkoła w Nałęczowie, działająca w pierwszej połowie XX wieku, wpisuje się w ostatni rozdział historii polskiego ziemiaństwa. W prowadzonej przez ziemianki placówce nauczano kobiety z różnych klas - choć w założeniu przede wszystkim chłopki - fachowego prowadzenia gospodarstwa. Marta Strzelecka rozmawia z rodzinami nauczycielek pracujących niegdyś w nałęczowskiej szkole oraz z dziećmi i krewnymi absolwentek, zgłębia archiwa, międzywojenną prasę, prace naukowe i zastanawia się, jak układały się relacje między ziemiankami i chłopkami i jakie znaczenie miały starania pań z dworów, by zbliżyć do siebie włościanki. "Ziemianki" opisują, jak rozwijał się system edukacji kobiet w Polsce, jak zmieniało się postrzeganie roli pani domu, osoby wolnej i samodzielnej, oraz jak w ówczesnej rzeczywistości kobiety wspierały się wzajemnie. I jak dużo my, w kolejnych pokoleniach, możemy mieć wspólnego z tamtymi córkami, żonami, partnerkami czy kobietami wybierającymi życie bez mężczyzn. Opowieść o dawnych podziałach klasowych i wyboistej drodze do emancypacji [opis wydawcy].
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 118004 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 43435 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 68771 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32508 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32163 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 43994 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 114064 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 60249 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka jest zapisem losów polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej padły ofiarą zaplanowanej już w 1938 roku przez Reichsführera-SS Heinricha Himmlera akcji rabunku i bezwzględnej germanizacji.
Dzieci, które przeżyły, opowiadają po latach swoje historie: jak odkrywały prawdę? jaki to miało wpływ na ich dorosłe życie? Czy odnalazły swoje rodziny? Książka porusza wiele nieznanych dotąd wątków, jak choćby losy zrabowanych dzieci polskich robotnic wywiezionych do Niemiec. Pozwala tez spojrzeć na poszczególne opowieści z perspektywy psychologicznej i historycznej. [lubimyczytac.pl]
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 114923 (1 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 41670 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 34724 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Prezentowana praca stanowi jedną z nielicznych prac pedagogicznych poświęconych w całości rodzinie polskiej w kulturze realnego socjalizmu, ze szczególnym uwzględnieniem lat 60. i 70. Badając rodzinę w tym okresie, przyjęto założenie mówiące o trudnej sytuacji rodziny pod względem kulturowym, w tym także społeczno-psychologicznym, co wywierało wpływ na jej postrzeganie i wartościowanie w świadomości społecznej oraz określało możliwości rozwojowo-wychowawcze. Rodzina przez kilkadziesiąt lat trwania realnego socjalizmu znajdowała się w warunkach swoistego dualizmu kulturowego będącego przejawem konfliktu i niespójności systemu aksjonormatywnego występującego w kulturze PRL. Dualizm ten polegał na funkcjonowaniu społeczeństwa w dwóch warstwach równocześnie, tj. w: 1) warstwie reguł oficjalnych (tworzonych przez propagandę, indoktrynację ideologiczną, edukację) oraz w 2) warstwie reguł nieoficjalnych (czyli spontanicznych działań adaptacyjnych i obronnych stosowanych wobec narzuconych odgórnie warunków życia).
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 116846 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53024 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 35790 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 5 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90139 (1 egz.)
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90140 P (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40593 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 60055 (1 egz.)
Czytelnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 64733 P 4,3 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wygnaniec : 21 scen z życia Zygmunta Baumana / Artur Domosławski. - Warszawa : Wielka Litera, copyright 2021. - 906, [3] strony, [24] strony tablic : faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; 24 cm.
Artur Domosławski postanowił uwiecznić jego życiorys w postaci dwudziestu jeden barwnych historii spisanych w książce "Wygnaniec. 21 scen z życia Zygmunta Baumana", wydanej przez Wydawnictwo Wielka Litera. Ta książka to zbiór opowiadań, które wydarzyły się naprawdę. To historie o wielkiej, lecz niestety platonicznej miłości, której koniec zbiega się z dosyć trudnym do przyjęcia odrzuceniem. To nowele o decyzjach, które tylko z pozoru wydawały się trafne, a z perspektywy czasu mają ogromny i niestety negatywny wpływ na zachowanie ludzi. To opowieści o ludziach czujących się wszędzie obco, niemogących znaleźć miejsca, które mogliby nazwać swoim domem. To relacja traktująca o komunizmie, którego koniec nie nastąpił w latach 80. XX wieku. To zbiór historii o człowieku, który całe życie uciekał przed totalitarnymi systemami władzy, lecz te nigdy nie odpuściły. Mimo swojego dosyć pesymistycznego podejścia do życia Bauman zawsze miał nadzieję, że wraz z upływem czasu wszystko zmieni się na lepsze. To historia człowieka, który nigdy się nie poddał, choć jego życie nie było usłane różami.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 116905 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53295 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Od Redakcji Prezentowany zeszyt „Przeglądu Socjologicznego” poświęcony został dziejom socjologii polskiej. Pragniemy przy tej okazji przypomnieć wydarzenie z roku 1860, a więc sprzed 150 lat, kiedy to wydano dwie książki: we Lwowie: Myśl ogólną fizyologii powszechnej Józefa Supińskiego oraz w Warszawie Uwagi nad obecnym stanem robotników wiejskich w Królestwie Polskim Ludwika Górskiego. Rok 1860 przyjąć można jako cezurę w dziejach refleksji o społeczeństwie, datę narodzin w Polsce właściwej socjologii. W obu tych pracach nawiązano do socjologów francuskich - do Augusta Comte`a (Supiński) i do Frédèrica Le Play`a (Górski). Działo się to w 21 lat po opublikowaniu tomu IV Kursu filozofii pozytywnej, gdzie Comte wprowadził nową nazwę do leksykonu nauk - „socyologia”, jak to się naówczas u nas pisało, w 5 lat po wydaniu Les Ouvriers européens pióra francuskiego socjografia. Daty to stosunkowo wczesne,zważywszy, że rozprzestrzenianie się idei tej nowej nauki na świecie nabrało tempa przede wszystkim za sprawą Herberta Spencera, którego socjologiczna twórczość poczęła się dopiero w szóstej dekadzie XIX stulecia. Supiński zaczynał swą pracę od pytania, o to „gdzież są ludzie w przeszłości całej, którzy by dostrzegli i zrozumieli przyrodzony organizm stowarzyszenia ludzkiego?”, zaś Górski głosił, iż wszelkie opinie o rzeczywistości społecznej wsi „winny być poparte gruntownym zbadaniem moralnego i materialnego stanu pojedynczych rodzin robotników w różnych okolicach kraju”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Książka
W koszyku
Przygotowanie podręcznikowego opracowania z zakresu pedagogiki społecznej wychodzi naprzeciw społecznym potrzebom wynikającym ze zmiany społecznej. Stawiane są bowiem określone wymagania edukacyjne i profesjonalne, związane z przygotowaniem pedagogów społecznych w szkołach wyższych. Publikacja z całą pewnością dostarczy studentom niezbędnej wiedzy dla zrozumienia zasadniczych wartości wypływających z dotychczasowego dorobku pedagogiki społecznej, ukazując genezę i etapy jej rozwoju, a także umożliwi poznanie struktury procesów wychowawczych w warunkach zmiany społecznej, pozwala zapoznać się z przeglądem różnych teorii środowiskowych, klasyfikacją i komponentami środowiska wychowawczego, wykazując ich różne funkcje, umożliwia prześledzenie różnych form i możliwości rozwijania aktywności człowieka w różnych fazach jego życia, teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z przykładami realizacji koncepcji integracyjnych, ukazuje metody i planowanie pracy środowiskowej, nowe wyzwania badawcze dla współczesnej pedagogiki społecznej. Ta forma podręcznika akademickiego odbiega od klasycznych ujęć podręcznikowych, dając szersze możliwości wykorzystanych w nim problemów i informacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 44194 (1 egz.)
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka zawiera charakterystykę monografii naukowych i podręczników wydanych przez renomowane w latach 80. XX wieku wydawnictwa, dokonaną z perspektywy recenzenta. Będąc przeglądem głównych paradygmatów naukowych charakterystycznych dla powojennego okresu rozwoju polskiej psychologii, jest zarazem dokumentem historii nauki polskiej tamtych czasów. Autor nawiązuje w niej do bardzo dynamicznego okresu rozwoju psychologii i nauk pokrewnych, gdyż był to czas bardzo znamienny nie tylko dla polskiej psychologii naukowej (był początkiem dominowania nowego paradygmatu psychologii poznawczej oraz był związany ze zmianą pokoleniową wykładowców na polskich uniwersytetach). Książka składa się z czterech rozdziałów – uwzględniających różne paradygmaty, jakie funkcjonowały wówczas w środowisku naukowym i dydaktycznym uczelni wyższych: I. Paradygmat „Mistrza” – przedstawiający sylwetki niektórych ówczesnych uczonych; II. Paradygmaty dydaktyczne – uwzględniają ce dorobek teoretyczny i wydawniczy podręczników akademickich i monografii naukowych; III. Paradygmaty nauk pokrewnych psychologii – obejmujące wydawnictwa naukowe z dziedziny filozofii, socjologii, pedagogiki, medycyny, które wchodziły w zakres kształcenia psychologów i współpracy w ramach psychologii stosowanej; IV. Paradygmaty interdyscyplinarne – przedstawiające monografie z dziedziny filozofii, pedagogiki, socjologii, medycyny, ergonomii itp., w których psychologowie są współautorami. Adresatami publikacji są przede wszystkim psychologowie akademiccy i studenci tego kierunku, ale także innych dyscyplin naukowych, jak np.: pedagogika, socjologia, filozofia, medycyna.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka stanowi propozycję socjologicznej analizy polskiej historiografii dziejów najnowszych, traktującą tworzenie historii Polski jako typ polityki publicznej. Na podstawie bogatego materiału empirycznego i korzystając z wielu metod badawczych, przede wszystkim socjologii pól Pierre’a Bourdieu, autor dowodzi, że polityka ta prowadzona była, choć nieco innymi metodami, zarówno w okresie Polski Ludowej, jak i po upadku komunizmu. W tym ujęciu badani przez niego historycy jawią się też jako współtwórcy tak rozumianej polityki historycznej, z konieczności uwikłani w procesy instrumentalizacji historii, które Valentin Behr bada w sposób systematyczny w kategoriach związków pomiędzy polami społecznymi. W pracy wskazano na liczne i czasem nieoczywiste elementy ciągłości „pola polskiej historiografii”, w tym stałe tendencje łączące okresy PRL i III RP. Autor proponuje perspektywę traktującą tworzenie historii Polski jako typ polityki publicznej. Studium stanowi istotny wkład do wiedzy o polskiej historiografii dziejów najnowszych, ale przede wszystkim do socjologii wiedzy i badań nad polską inteligencją. Autonomię historii najnowszej oraz zmieniające się historycznie polityczne ograniczenia, jakim podlega, zanalizowano na dwóch płaszczyznach: na poziomie prowadzonej przez władze państwowe polityki historycznej oraz samych badań historycznych. Pierwszy zakres dotyczy ograniczeń politycznych pochodzących z zewnątrz pola historii oraz sposobów, w jaki historycy się do nich dostosowują. Drugi zaś – politycznych ograniczeń istniejących wewnątrz pola, które przejawiają się intelektualnym zaangażowaniem historyków i odnoszą się również do rywalizacji właściwej polu akademickiemu. […] Oba te rodzaje napięć zmniejszają niezależność badań historycznych. W pracy podjęto próbę ukazania, w jaki sposób logika wewnętrznej rywalizacji na polu historii polega właśnie na pozycjonowaniu się wobec pochodzących z zewnątrz ograniczeń, […] mogą[cych] jednocześnie stać się zasobami dla aktorów, którzy je sobie przyswoją. (Ze Wstępu) Biorąc pod uwagę rozmach prezentowanego dzieła, stanowi ono bez wątpienia pionierskie, systematyczne badanie ewolucji pola wybranej nauki i jej elit, i będzie niezwykle ważnym punktem odniesienia dla wszystkich badaczy dziejów polskich elit i nauki polskiej, a jednocześnie niebywale istotnym łącznikiem pomiędzy badaniami krajowymi a międzynarodowymi. (Z przedmowy prof. Tomasza Zaryckiego) Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). Książka Valentina Behra stanowi ciekawy i odmienny od dotychczasowych ujęć wkład do debaty nad polityką historyczną jako zjawiskiem. Umieszcza je poza zaangażowanymi ideowo i politycznie sporami historyków, znajdując inny kontekst – [analizując je] jako wyraz prowadzonych przez państwo polityk publicznych, ale także rozpatrując historyków jako aktorów istotnych w ich tworzeniu i wdrażaniu. (Z recenzji dr hab. Agnieszki Kolasy-Nowak) Historia polskiego środowiska historycznego badana była dotąd innymi metodami, niż zrobił to Valentin Behr. Podejście Behra do historiografii i historyków w powojennej Polsce nie było dotąd stosowane i w tym sensie jest nowatorskie i godne upowszechnienia. [...] Dodatkową zaletą książki Behra jest fakt, że charakteryzuje ją większa swoboda i klarowność interpretacji, która przynajmniej częściowo związana jest pewnie z faktem, że Behr nie był uczestnikiem opisywanego świata i gier w polu polskiej historiografii. (Z recenzji prof. Anny Sosnowskiej-Jordanovskiej) ********* Postwar Polish Historiography as a Battle Field. A Study in Sociology of Knowledge and Politics The book proposes a sociological analysis of Polish historiography of the contemporary period that treats the creation of Polish history as a type of public policy. Based on rich empirical material and using a number of research methods, most notably Pierre Bourdieu’s sociology of fields, the author argues that policy of this kind was pursued, albeit using somewhat different methods, both in the People’s Republic of Poland and after the fall of communism. In keeping with this approach, the historians he studies are also seen as co-creators of historical policy, inevitably entangled in processes of instrumentalizing history, which Valentin Behr systematically investigates in terms of interrelations between social fields. ********* Dr Valentin Behr (ORCID 0000-0001-6735-8793) – socjolog afiliowany w Centrum Badawczym SAGE (CNRS i Uniwersytet Strasburski). Uzyskał stopień doktora nauk politycznych na Uniwersytecie Strasburskim w 2017 roku. Były pracownik naukowy na Uniwersytecie Warszawskim (Instytut Studiów Społecznych im. Profesora Roberta Zajonca oraz Ośrodek Kultury Francuskiej i Studiów Frankofońskich). Jego główne zainteresowania badawcze obejmują politykę historyczną, socjologię wiedzy i idei oraz socjologię elit.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej