Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(280)
IBUK Libra
(44)
Forma i typ
Książki
(146)
Artykuły
(134)
E-booki
(44)
Publikacje naukowe
(40)
Publikacje fachowe
(22)
Publikacje dydaktyczne
(15)
Proza
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(10)
Poradniki i przewodniki
(10)
Publikacje popularnonaukowe
(6)
Filmy i seriale
(1)
Publikacje religijne
(1)
Dostępność
dostępne
(271)
wypożyczone
(33)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(81)
Czytelnia Piła
(4)
Wypożyczalnia Chodzież
(45)
Czytelnia Chodzież
(3)
Wypożyczalnia Czarnków
(45)
Czytelnia Czarnków
(1)
Wypożyczalnia Trzcianka
(21)
Czytelnia Trzcianka
(2)
Wypożyczalnia Złotów
(60)
Czytelnia Złotów
(5)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(21)
Czytelnia Wągrowiec
(15)
Wypożyczalnia Piła zbiory specjalne
(1)
Autor
Lewicka Maria
(6)
Melosik Zbyszko
(4)
Tokarczuk Olga
(4)
Chomczyńska-Rubacha Mariola
(3)
Gromkowska-Melosik Agnieszka
(3)
Bakiera Lucyna
(2)
Bilińska-Suchanek Ewa
(2)
Binder Marek
(2)
Bokszański Zbigniew
(2)
Cierpiałkowska Lidia
(2)
Cybal-Michalska Agnieszka
(2)
Cyran Maria
(2)
Elsner Danuta
(2)
Gulczyńska Anna
(2)
Jarmocik Anna
(2)
Kaiser Jan
(2)
Kalat James W
(2)
Kwieciński Zbigniew
(2)
Kłonkowska Anna M
(2)
Laskowska Joanna Maria
(2)
Nikitorowicz Jerzy
(2)
Oleś Piotr K
(2)
Pankowska Dorota
(2)
Rękosiewicz Małgorzata
(2)
Schaffer H. Rudolph
(2)
Sęk Helena
(2)
Turzyński Piotr
(2)
Twardoch Szczepan
(2)
Śliwerski Bogusław
(2)
Abraham Krystyna
(1)
Adamczewski Jakub
(1)
Adamska-Staroń Monika
(1)
Agacinski Sylviane
(1)
Améry Jean
(1)
Andruszko Robert
(1)
Andrzejewski Adam
(1)
Babis Katarzyna
(1)
Badziąg Magdalena
(1)
Bajkowski Tomasz
(1)
Baran Barbara
(1)
Baran Bogdan
(1)
Barankiewicz Joanna
(1)
Baranowska Wanda
(1)
Barańska Magdalena
(1)
Barańska-Szmitko Anna
(1)
Bardziejewska Mariola
(1)
Bartoszewski Jakub
(1)
Bauchrowicz Magdalena
(1)
Bednarek Julia (1993- )
(1)
Beisert Maria (1951- )
(1)
Bem Sandra Lipsitz
(1)
Bernacka Ewa Ryszarda
(1)
Berns Gregory
(1)
Białecka-Pikul Marta
(1)
Bielska-Krawczyk Joanna
(1)
Bieńko Mariola
(1)
Bilewicz Michał
(1)
Boczkowski Krzysztof
(1)
Bodnar Adam
(1)
Bohajedyn Tomasz
(1)
Boksa Ewa
(1)
Bruckman Amy S
(1)
Brzezińska Anna I
(1)
Brzezińska Anna Izabela
(1)
Brzozowska Anita
(1)
Brągiel Józefa
(1)
Buchholz Aleksandra
(1)
Buczek Natalia
(1)
Budzisz-Cysewska Stanisława
(1)
Budzyński Łukasz
(1)
Bukowski Marcin
(1)
Butler Judith (1956- )
(1)
Błeszyńska Krystyna
(1)
Całbecki Marcin
(1)
Chlewiński Zdzisław
(1)
Chojnacka - Synaszko Barbara
(1)
Chojnowska Mariola
(1)
Chomicka Aleksandra
(1)
Chudoba Ewa
(1)
Chybicka Aneta
(1)
Cibor Ryszard
(1)
Curran Daniel J
(1)
Cyrański Bohdan
(1)
Czebiołko Anna
(1)
Czerwec Karolina
(1)
Czyżewski Marek
(1)
Danforth Emily M
(1)
Dembiński Mariusz
(1)
Denek Kazimierz
(1)
Dobiała Ewa
(1)
Dora Marta
(1)
Doroba-Sawa Marta
(1)
Dowlasz Inka
(1)
Dończyk-Hnat Zofia
(1)
Drabik Krzysztof
(1)
Drogosz Marek
(1)
Drozdowicz Jarema
(1)
Drąg Milena
(1)
Dzierżawska-Bojanowska Zofia
(1)
Dąbrowska Agata
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(89)
2010 - 2019
(125)
2000 - 2009
(100)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(143)
1989-2000
(8)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-20002001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(324)
Język
polski
(318)
angielski
(5)
nieznany (po)
(1)
Odbiorca
Nauczyciele
(52)
Nauczyciele języka polskiego
(10)
Pedagodzy
(10)
Pedagodzy szkolni
(10)
Dorośli
(9)
Dyrektorzy szkół
(9)
Biblioterapeuci
(8)
Coachowie
(8)
Psycholodzy szkolni
(8)
Młodzież
(7)
Rodzice
(7)
14-17 lat
(5)
9-13 lat
(5)
Terapeuci
(5)
Wychowawcy klas
(5)
Bibliotekarze
(4)
Nauczyciele bibliotekarze
(4)
Literaturoznawcy
(3)
Nauczyciele etyki
(3)
Psycholodzy
(3)
Szkoły ponadpodstawowe
(3)
Szkoły średnie
(3)
Arteterapeuci
(2)
Filozofowie
(2)
Klasa 3.
(2)
Klasa 4.
(2)
Lekarze
(2)
Nauczyciele akademiccy
(2)
Nauczyciele filozofii
(2)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(2)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(2)
Psychoterapeuci
(2)
Socjoterapeuci
(2)
Sportowcy
(2)
Szkoły podstawowe
(2)
Terapeuci zajęciowi
(2)
Dzieci
(1)
Gimnazja
(1)
Klasa 1.
(1)
Klasa 2.
(1)
Klasa 5.
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele historii
(1)
Nauczyciele języków
(1)
Nauczyciele nauczania początkowego
(1)
Nauczyciele szkół podstawowych
(1)
Przedszkola
(1)
Socjolodzy
(1)
Studenci
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(15)
Literatura afrykańska
(1)
Literatura amerykańska
(1)
Temat
Tożsamość płciowa
(76)
Tożsamość
(62)
Tożsamość (psychologia)
(48)
Tożsamość osobista
(26)
Płeć
(22)
Tożsamość narodowa
(19)
Kobieta
(17)
Tożsamość (filoz.)
(17)
Świadomość społeczna
(15)
Uczniowie
(14)
Młodzież
(13)
Rodzina
(13)
Socjalizacja
(12)
Homoseksualizm
(11)
Kształcenie
(11)
Nastolatki
(11)
Osobowość
(11)
Rola społeczna
(11)
Tożsamość społeczna
(11)
Wychowanie
(11)
Agresywność
(9)
Dzieci
(9)
Gender
(9)
Mężczyzna
(9)
Relacje międzyludzkie
(9)
Uczucia
(9)
Mniejszości seksualne
(8)
Psychologia rozwojowa
(8)
Samopoznanie
(8)
Tolerancja
(8)
Tożsamość (filozofia)
(8)
Wychowanie w rodzinie
(8)
Dyskryminacja ze względu na orientację seksualną
(7)
Erotyzm
(7)
Feminizm
(7)
Nauczyciele
(7)
Poczucie własnej wartości
(7)
Szkoły
(7)
Alkoholizm
(6)
Autyzm
(6)
Depresja psychiczna
(6)
Dojrzewanie
(6)
Dziecko
(6)
Kultura
(6)
Niepełnosprawni
(6)
Psychoanaliza
(6)
Schizofrenia
(6)
Wielokulturowość
(6)
Wychowanie seksualne
(6)
Życie seksualne
(6)
Edukacja międzykulturowa
(5)
Globalizacja
(5)
Kultura masowa
(5)
Lęk
(5)
Macierzyństwo
(5)
Postawy
(5)
Prawa i wolności obywatelskie
(5)
Przemoc
(5)
Psychoterapia
(5)
Równouprawnienie płci
(5)
Seksualność
(5)
Socjologia
(5)
Tożsamość zawodowa
(5)
Transseksualizm
(5)
Uczenie się
(5)
Zespół ADHD
(5)
Choroby psychiczne
(4)
Dziewczęta
(4)
Grupy rówieśnicze
(4)
Kaszubi
(4)
Narcyzm
(4)
Nałóg
(4)
Neuropsychologia
(4)
Odżywianie
(4)
Pedagogika
(4)
Rodzice
(4)
Wartość
(4)
Zaburzenia i dewiacje seksualne
(4)
Zachowanie
(4)
Związki homoseksualne
(4)
Śmierć
(4)
Ambiwalencja kulturowa
(3)
Anoreksja
(3)
Biblioterapia
(3)
Biseksualizm
(3)
Choroby afektywne
(3)
Cyberbezpieczeństwo
(3)
Demokracja
(3)
Godzina wychowawcza
(3)
Inność
(3)
Internet
(3)
Język polski (przedmiot szkolny)
(3)
Komunikacja werbalna
(3)
Ludzie starzy
(3)
Matki i córki
(3)
Migracje
(3)
Mózg
(3)
Narkomania
(3)
Narracja
(3)
Nauczanie
(3)
Temat: dzieło
"Rodzinna Europa"
(1)
Księżyc wschodzi
(1)
Mazurek Dąbrowskiego
(1)
Pan Tadeusz
(1)
Wikipedia
(1)
Temat: czas
2001-
(51)
1901-2000
(12)
1989-2000
(5)
2001-0
(5)
1801-1900
(3)
1901-
(3)
1989-
(3)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1901-1914
(2)
1945-1989
(2)
1-
(1)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(17)
Gmina Nowa Ruda (woj. dolnośląskie, pow. kłodzki)
(2)
Górny Śląsk
(2)
Kaszuby
(2)
Rosja
(2)
Sudety (góry)
(2)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Kanada
(1)
Pomorze Gdańskie
(1)
Sokołowsko (woj. dolnośląskie, pow. wałbrzyski, gm. Mieroszów)
(1)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Województwo mazowieckie (1999- )
(1)
Województwo małopolskie (1999- )
(1)
ZSRR
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(92)
Artykuł z czasopisma fachowego
(66)
Artykuł z czasopisma naukowego
(32)
Praca zbiorowa
(20)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(15)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(13)
Opracowanie
(13)
Raport z badań
(11)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(9)
Podręczniki akademickie
(9)
Poradnik
(9)
Monografia
(8)
Powieść
(6)
Reportaż
(6)
Artykuł problemowy
(5)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(4)
Powieść psychologiczna
(4)
Scenariusz zajęć
(4)
Wywiad dziennikarski
(4)
Artykuł z czasopisma literackiego
(3)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(3)
Publikacja bogato ilustrowana
(3)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(2)
Artykuł z czasopisma filozoficznego
(2)
Artykuł z czasopisma katolickiego
(2)
Artykuł z czasopisma popularnonaukowego
(2)
Esej
(2)
Film
(2)
Literatura
(2)
Literatura polska
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Antologia
(1)
Biografia
(1)
Dramat polski
(1)
Dyskusja
(1)
Fantasy
(1)
Gazety brukowe
(1)
Horror
(1)
Karty pracy ucznia
(1)
Literatura dziecięca
(1)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamiętniki i wspomnienia
(1)
Piosenka
(1)
Poradniki
(1)
Poradniki dla rodziców
(1)
Powieść historyczna
(1)
Publicystyka polska
(1)
Scenariusze imprez szkolnych
(1)
Scenariusze zajęć
(1)
Science fiction
(1)
Sensacja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(118)
Psychologia
(42)
Socjologia i społeczeństwo
(42)
Medycyna i zdrowie
(15)
Historia
(10)
Literaturoznawstwo
(10)
Rozwój osobisty
(8)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(7)
Nauka i badania
(5)
Etnologia i antropologia kulturowa
(4)
Językoznawstwo
(4)
Kultura i sztuka
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Media i komunikacja społeczna
(3)
Kultura fizyczna i sport
(2)
Biologia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Praca, kariera, pieniądze
(1)
Religia i duchowość
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
Tytuł czasopisma
Edukacja : studia, badania, innowacje
(12)
Edukacja i Dialog
(10)
Charaktery
(7)
Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
(6)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(6)
Kwartalnik Pedagogiczny
(5)
Remedium
(5)
Biblioteka w Szkole
(4)
Edukacja : kwartalnik naukowy
(4)
Głos Pedagogiczny
(3)
Pamiętnik Literacki
(3)
Polonistyka
(3)
Ruch Pedagogiczny
(3)
Szkoła Specjalna
(3)
WychowujMy! : dorosłym o dzieciach
(3)
Arteterapia : terapia sztuką w praktyce
(2)
Chowanna
(2)
Dyrektor Szkoły
(2)
Edukacja Ustawiczna Dorosłych
(2)
Filozofuj! : magazyn popularyzujący filozofię
(2)
Głos Pedagogiczny : czasopismo dla pedagogów i psychologów szkolnych, pedagogów specjalnych, wychowawców
(2)
Język Polski w Gimnazjum
(2)
Język Polski w Liceum
(2)
Praca Socjalna
(2)
Przegląd Humanistyczny
(2)
Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne
(2)
Wychowanie na Co Dzień
(2)
Wychowawca
(2)
Świat Problemów
(2)
Charaktery : magazyn psychologiczny
(1)
Czasopismo Psychologiczne
(1)
Edukacja Wczesnoszkolna
(1)
Etyka
(1)
Forum Oświatowe
(1)
Język Polski w Szkole IV-VI
(1)
Język Polski w Szkole Ponadpodstawowej
(1)
Języki Obce w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(1)
Kultura i Edukacja
(1)
Kultura i Społeczeństwo
(1)
Nauczyciel i Szkoła
(1)
Niebieska Linia : dwumiesięcznik poświęcony problematyce przemocy
(1)
Nowa Szkoła
(1)
Opieka Wychowanie Terapia
(1)
Pedagogika Społeczna
(1)
Przegląd Psychologiczny
(1)
Psychologia w Szkole
(1)
Sens : psychologia dla ciebie
(1)
Wychowanie na co Dzień
(1)
Wychowanie na co dzień
(1)
324 wyniki Filtruj
E-book
W koszyku
Autorzy tekstów nie stawiają sobie za cel jednoznacznej oceny opisywanych zjawisk. Z uwagą natomiast śledzą je w ramach interdyscyplinarnych analiz, w których łączą różne perspektywy badawcze wywiedzione z nauk społecznych i humanistycznych, obejmujących politologię, kulturoznawstwo, prasoznawstwo, nauki filologiczne, socjologię i historię. Współczesne ruchy narodowo-etniczne warto doceniać za przywracanie lub utrwalanie ducha wspólnoty, walkę o historyczną pamięć i prawdę oraz za hasła powrotu do korzeni. Równocześnie zaś można je potępiać za wyolbrzymianie znaczenia kulturowych i narodowych różnic, a także petryfikowanie poczucia „odwiecznej” inności, wyższości lub krzywdy własnej grupy czy narodu, co w efekcie może prowadzić do zaściankowości, nacjonalizmu i ksenofobii. W publikacji usystematyzowano wieloaspektowe spektrum zagadnień związanych z nacjonalizmem, przemianami polityczno-kulturowymi, mitami, stereotypami i uprzedzeniami w relacjach międzyetnicznych na obszarze postradzieckim oraz w Zachodniej i Środkowej Europie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Jeżdżąc po świecie, odkryłem, że podróż jest czymś więcej niż zmianą miejsca pobytu w celach poznawczych lub rekreacyjnych. Potrzebna jest nam po to, aby siebie samego zdefiniować, odnaleźć w sobie te specyficzne cechy, które pozwalają określić się wobec innych i wobec świata. Bo rośniemy, gromadząc doświadczenia i nabierając cech charakteru zawsze pośród rzeczy, na tle jakiegoś krajobrazu, który został – tak lub inaczej – uporządkowany, któremu wybrano i określono centrum i peryferie, a także pośród ludzi, którzy dają nam szansę autodefinicji, w autokreacyjnej podróży i – na koniec – w lekturze opisującej cudze, ale podobne do moich przygody. (Jerzy Jarzębski)
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Konińskie Studia Społeczno-Ekonomiczne to czasopismo naukowe, które zrodziło się z potrzeby poszukiwań wspólnego mianownika między różnymi doświadczeniami jednostek zarówno na płaszczyźnie społecznej, osobistej, a przede wszystkim badawczej. Czasopismo to ex definitione ma charakter interdyscyplinarny, zaś poszukiwania naukowe mają wymiar „wielowarstwowy”, czyli nie zamykamy się, np.: na określonej metodologii, czy dziedzinie nauki, ale propagujemy transdyscyplinarne podejście w proponowanych tekstach autorów. W związku z tym pragniemy by na łamach naszego czasopisma poruszano zagadnienia z zakresu rożnych dziedzin naukowych; nie przekreślamy również tekstów poglądowych, czy kazuistycznych, interesuje nas wszystko, co może służyć nowemu spojrzeniu oraz interpretacji problemów społecznych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
Editorial We are happy to offer our readers English translations of selected papers published in Issues 1, 2 and 3 of The Sociological Review (Przegląd Socjologiczny)from 2008. The presented issue is not, therefore, thematically consistent. On the contrary, our aim is to demonstrate the diversity of our interests.We begin with a program article by F. Schütze, wherein the author indicates the benefits of the application of interpretative biography analysis in European studies. The text is accompanied by an article by K. Waniek, which illustrates the pro et contra of international social integration. The subsequent articles concern sociological description of local communities. M. Halamska presents a review of studies, in which she discusses the strengths and weaknesses of social capital in the Polish countryside, while A. MichalskaŻyła analyzes the issue of identification with one’s native city. Recently, numerous countries, including members of the European Union, have begun to incorporate the notion of the knowledge-based society into their programs. In spite of the rapidly growing number of publications, the issue is still rather ambiguous. First, L. Zienkowski offers a review in which the issues concerning the problem of the ‘knowledge-based economy’ are organized. Next, M. Zemło proposes a critical view of the knowledge-based society from the perspective of the sociology of knowledge. European integration, social capital and knowledge-based society – these are the keywords of this issue of The Review. These are also the keywords of the current debate within the Polish and international sociological milieu.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka wpisuje się w szeroki nurt badań i dyskusji nas zadaniami rozwojowymi i kryzysami życiowymi osób w wieku adolescencji. Bez wątpienia przejście z wieku dziecięcego do okresu dorosłości stanowi wyzwanie dla każdego nastolatka. Publikacja ma stanowić przyczynek do podjęcia zarówno teoretycznych rozważań, jak i praktycznych oddziaływań w tak współcześnie ważnym obszarze, jakim jest wspomaganie rozwoju młodzieży. Teksty zostały wzbogacone o opisy przypadków, które mają służyć zilustrowaniu poruszonych problemów. Treścią adolescencji są podejmowane przez młodych ludzi wybory – zależne od konkretnych kontekstów i przestrzeni, w jakich przebiega życie i rozwój poszczególnych osób – co zostało uwzględnione przez Autorki niniejszej pracy.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Trzydziestolatkowie z małych miasteczek w wielkim mieście. Gdyby to był film, musiałby być kręcony w wąskim kadrze, który idealnie nadaje się do zbliżeń. Marta Szarejko nie przygląda się prowincji, tylko ludziom, którzy z niej pochodzą. I żyją w mieście. Rozmawia ze swoimi rówieśnikami – trzydziestolatkami, którzy przyjechali z małych miejscowości do Warszawy. Opowiadają jej o swoich kompleksach, wątpliwościach, tęsknotach. O tym, czego najbardziej im brak w mieście i czego wyjątkowo nie znosili na wsi. O tym, jak się zmienili. Chociaż w rodzinne strony wracają coraz rzadziej, nigdzie nie czują się u siebie. Marta Szarejko – reportażystka, studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Publikowała w „Dużym Formacie”, „Kulturze Miasta”, „Nowych Książkach”, „op. cit.”, „Chimerze”. Przez cztery lata (2008–2012) pisała reportaże, recenzje i robiła wywiady do magazynu kulturalnego „Bluszcz”. Autorka książki o bezdomnych „Nie ma o czym mówić” (2010), za którą została nominowana do Literackiej Nagrody Angelus, oraz współautorka zbioru reportaży „Odwaga jest kobietą” (2014). Jest stypendystką Fundacji imienia Ryszarda Kapuścińskiego – Herodot.Joanna Bator Skóra cierpnie, gdy człowiek w końcu pojmuje, że jest u siebie tylko tam, skąd pochodzi. Pół biedy, jeśli wraca z radością. Bieda, gdy czuje się tam równie obco jak wszędzie. Opisani przez Martę Szarejko ludzie nie wyróżniają się tym, że pochodzą z prowincji. Od lat klepiemy w kółko diagnozę choroby podzielonej Polski. Oni między wierszami proponują intrygujące recepty. O kim jest ta książka? O większości z nas? A może już wkrótce o wszystkich? Aż mi się parę razy gorąco zrobiło. Jezus Maria, samo życie. Andrzej Muszyński Gdyby to był film, musiałby być kręcony w wąskim kadrze, który idealnie nadaje się do zbliżeń. Marta Szarejko nie przygląda się prowincji, tylko ludziom, którzy z niej pochodzą. I żyją w mieście. Rozmawia ze swoimi rówieśnikami – trzydziestolatkami, którzy przyjechali z małych miejscowości do Warszawy. Opowiadają jej o swoich kompleksach, wątpliwościach, tęsknotach. O tym, czego najbardziej im brak w mieście i czego wyjątkowo nie znosili na wsi. O tym, jak się zmienili. Chociaż w rodzinne strony wracają coraz rzadziej, nigdzie nie czują się u siebie. Myślę, że warszawiacy mogą uznać to wszystko za fanaberie, za abstrakcję i niepotrzebne zawracanie głowy. Nie wyobrażają sobie, na czym polega nasza inność. Myślę, że ktoś, kto nie przeszedł tej drogi, nie ma pojęcia o tych wszystkich minischodkach, które musisz pokonać. fragment książki Marta Szarejko – reportażystka, studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Publikowała w „Dużym Formacie”, „Kulturze Miasta”, „Nowych Książkach”, „op. cit.”, „Chimerze”. Przez cztery lata (2008–2012) pisała reportaże, recenzje i robiła wywiady do magazynu kulturalnego „Bluszcz”. Autorka książki o bezdomnych Nie ma o czym mówić (2010), za którą została nominowana do Literackiej Nagrody Angelus, oraz współautorka zbioru reportaży Odwaga jest kobietą (2014). Jest stypendystką Fundacji Herodot imienia Ryszarda Kapuścińskiego.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rolą edukacji włączającej jest dostosowanie procesu edukacji nie tylko do niepełnosprawności ucznia, ale również wzięcie pod uwagę indywidualnego tempa pracy, uzdolnień ucznia czy trudności. Stąd uwzględnienie jej założeń w polskim systemie edukacji. Pojawienie się uczniów z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku w wyniku migracji wojennej spowodowało, że polska szkoła musiała dostosować swoją pracę do licznie przybyłych dzieci-uchodźców. Nie tylko szkoła i nauczyciele stanęli przed nowym wyzwaniem. Było to również wyzwanie dla uczniów-uchodźców. Ważnym aspektem okazało się zwrócenie uwagi na tożsamość (jej podtrzymanie) z jednej strony i na wejście w nowe środowisko (językowe, kulturowe, tożsamościowe) z drugiej strony. Otwartość ludzi i placówek spowodowała, że dzieci stały się żywym ogniwem polskiego systemu edukacji. Koncepcja publikacji obejmującej problematykę procesu inkluzji obywateli pochodzenia ukraińskiego w społeczeństwie polskim na przykładzie województwa lubuskiego powstała wraz z konceptem grantu o tym samym tytule. Projekt złożony został w ramach konkursu „Dyplomacja Publiczna 2022 – Ukraina II. Obrona dobrego imienia Polski poprzez monitorowanie działań o charakterze zniekształcającym, dezinformującym i dyfamacyjnym i adekwatne reagowanie na nie” ogłoszonego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. (...) (...) W założeniu pierwotnym zespół projektu przyjął, iż jego celem jest zbadanie warunków inkluzji imigrantów pochodzenia ukraińskiego poprzez zweryfikowanie i popularyzację czynników inkluzji pozytywnie oddziałujących na relacje naszych społeczeństw. Cel został podtrzymany, ale realizacja zadań odbywała się już w warunkach wojny w Ukrainie, w związku z tym zespół przyjął, że aspektem, który chce poddać eksploracji, będą procesy inkluzji uczniów z doświadczeniem uchodźczym w ramach szkoły poprzez uczestnictwo w procesie edukacyjnym, który ułatwić ma „wejście” do społeczeństwa polskiego
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
This volume is dedicated to the International PhD Program “Searching for Identity: Global Challenges, Local Traditions,” organized at the Faculty of “Artes Liberales” of the University of Warsaw, in 2013–2018. The volume aims at showing identity as a processual concept, using the example of the researcher as a living personality. It thus corresponds with the general trend in the humanities and social sciences to pay attention to the researcher and the ways his or her personal background and experience influence the generation of knowledge. By introducing this topic, we would like to show completing a PhD, or any other research, as a dynamic process with a personal history of success and failure, as well as to demonstrate the impact of the “Searching for Identity” project. ***** Poszukiwanie tożsamości. Osobiste doświadczenia i refleksje metodologiczne Niniejszy tom poświęcony jest Międzynarodowemu Programowi Doktoranckiemu „W poszukiwaniu tożsamości: globalne wyzwania, lokalne tradycje”, organizowanego na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego w latach 2013–2018. Tom ma na celu ukazanie tożsamości jako koncepcji procesualnej na przykładzie badacza jako żywej osobowości. Koresponduje to zatem z ogólnym trendem w naukach humanistycznych i społecznych, by zwracać uwagę na badacza oraz na sposób, w jaki jego osobiste pochodzenie i doświadczenie wpływają na generowanie wiedzy. Wprowadzając ten temat, chcielibyśmy pokazać ukończenie doktoratu lub jakichkolwiek innych badań jako dynamiczny proces z osobistą historią sukcesów i porażek, a także zademonstrować wpływ projektu „Poszukiwanie tożsamości”.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Praca zbiorowa obejmuje badania empiryczne w następujących grupach zagadnień: – procesy integracji i dezintegracji społeczności lokalnych na różnych poziomach organizacji regionalnej osadnictwa, – tożsamość terytorialna mieszkańców regionu łódzkiego oraz kształtowanie się regionalnych i lokalnych więzi społecznych, a także terytorialnych, – percepcja procesu transformacji systemowej oraz jej konsekwencji społecznych, kulturowych i gospodarczych widocznych w krajobrazie kulturowym, – mechanizmy przemiany struktur społeczno-osadniczych na obszarach wiejskich i ich uwarunkowania systemowe, społeczno-kulturowe i lokalizacyjne, – procesy przemian społecznych oraz funkcjonalno-morfologicznych w przestrzeni wielkiego miasta (Łodzi), ze szczególnym uwzględnieniem ich efektów w postaci dysproporcji społecznych i gospodarczych widocznych w przestrzeni miejskiej, – zmiany funkcji i struktury funkcjonalnej osadnictwa pod wpływem transformacji systemowej i ich wpływ na morfologię miast i wsi, – procesy integracji i dezintegracji Obszaru Metropolitarnego Łodzi.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Gatunek
The articles presented in this volume have been based on the projec:Euroidentities – The Evolution of European Identity: Using biographical methods to study the development of European Identity (started March 2008 through February 2011 under the first Framework 7 SSH-2007-5.2.1). The project team consisted of scholars coming from seven academic centers: Queens University, Belfast – UK, University of Magdeburg – Germany, Bulgarian Academy of Sciences – Bulgaria, Tallinn University of Technology – Estonia, Federico II’ University, Naples – Italy, University of Łódź – Poland, Bangor University – Wales. The findings come from biographical narrative interviews collected and analyzed by each team during numerous workshops. The main aim of the project was to gain insights into the lives of European citizens and the significance of ‘Europe’ in their narratives.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Książka powstała w efekcie teoretyzacji procesu trójstronnego (akademia /studenci + młodzi mieszkańcy miejskich defaworyzowanych sąsiedztw + pracownicy instytucji zaangażowanych w system wsparcia mieszkańców takich miejsc) współtworzenia przestrzeni miejsca życia w przebiegu partycypacyjnego badania-działania (PAR) prowadzonego w latach 2018–2021. W jego genezie uwidacznia się związek prac teoretycznych z klinicznym praktykowaniem i edukacją akademicką, charakterystyczny dla działań teoriotwórczych w łódzkim modelu rozwoju pracy społecznej. Książka prezentuje złożone uzasadnienia i bogate w empiryczne ilustracje, rezultaty tego badania. Trzy pierwsze rozdziały obejmują teoretyczne uzasadnienia społeczno-pedagogicznie zorientowanego PAR z dziećmi i młodzieżą z defaworyzowanych miejskich sąsiedztw. Czwarty wyjaśnia metodologiczne założenia pracy ze szczególną dbałością uzasadnia wybór metody, problematykę badawczą, techniki zbierania danych w badaniu jakościowym regulowanym prawidłowościami partycypacyjnej strategii badawczej. Wprowadza w teren badań oraz w ich przebieg. Kolejne obejmują rezultaty badania: – typologiczny opis sąsiedztw; - siły ludzkie, społeczne, historyczne i ekonomiczne zdiagnozowane w tych miejscach; – rekonstrukcję procesu współtworzenia społeczno-pedagogicznej rewitalizacji środowiska życia śródmiejskich sąsiedztw (nazwaną przez Autorów „małą rewitalizacją podwórek”). W końcowej części pracy Czytelnik/czka znajdzie elementy refleksji na temat zmian opracowanych odrębnie dla wybranych grup podmiotów uczestniczących w tym kolektywnym akcie poznania i działania organizowanego w formacie partycypacyjnie konstruowanej zmiany rewitalizacyjnej czerpiącej inspiracje z źródłowej tożsamości pedagogiki społecznej oraz refleksję krytyczną.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Tom stanowi zbiór tekstów naukowych ofiarowanych w darze Profesor Irenie Bukowskiej-Floreńskiej z okazji 80. urodzin. Autorami są etnolodzy i antropolodzy kultury oraz przedstawiciele dyscyplin pokrewnych. Wspólnym rysem zamieszczonych artykułów jest próba uchwycenia oraz zinterpretowania wybranych problemów społeczno-kulturowych współczesnego świata, jak też wielowymiarowa analiza dynamicznych przemian, którym obecnie podlega kultura. Interdyscyplinarna refleksja, dając możliwość wieloaspektowych odniesień i porównań, pozwoliła naświetlić z różnorakich perspektyw zagadnienia związane z procesem kształtowania się tożsamości społeczno-kulturowej w wymiarze lokalnym, regionalnym i narodowym, ukazać zjawisko percepcji, wartościowania tudzież oswajania określonych fragmentów przestrzeni otaczającej człowieka, a także wskazać na funkcjonalne i symboliczne przeobrażenia życia religijnego. Publikacja powinna zainteresować w głównej mierze etnologów i antropologów kultury, kulturoznawców, socjologów, historyków kultury oraz wszystkich zaabsorbowanych kondycją współczesnej kultury.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Publikacja stanowi nowatorskie na gruncie polskiej politologii opracowanie dotyczące wyobrażeń zbiorowych – kategorii kojarzonej głównie z socjologią – z punktu widzenia badaczki sfery polityki. Przyjęty model teoretyczny posłużył autorce do naszkicowania i przeanalizowania kształtów wyobrażeń zbiorowych społeczeństw byłej Jugosławii w niełatwym okresie przedłużającego się kryzysu gospodarczego i nawarstwiania się kolejnych problemów politycznych. Pogłębiona diagnoza odczuć zwykłych ludzi na temat otaczającej ich rzeczywistości doprowadziła do konstatacji, iż w ostatnich latach piętrzące się trudności i negatywne emocje zaczęły przeważać nad optymistycznymi przesłankami, a utrzymanie stabilności regionu wymaga bardziej stanowczych i przemyślanych działań ze strony wspólnoty międzynarodowej. Monografia, napisana z perspektywy politologicznej i oparta na danych jakościowych, łączy w sobie pierwiastki innych nauk społecznych i humanistycznych, co wydawało się konieczne do integralnego wyjaśnienia interdyscyplinarnej kategorii wyobrażeń zbiorowych. Takie poszerzone spojrzenie na skomplikowany region bałkański może przyczynić się do jego lepszego poznania i zrozumienia.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
W Europie żyje około 250 milionów użytkowników języków słowiańskich. To ponad jedna trzecia ludności kontynentu. Co to oznacza dla naszego rozumienia europejskiej kultury i historii? Czy słowiańskojęzyczna ludność Europy ma jakąś szczególną „słowiańską” tożsamość, specyficzną „słowiańską” kulturę i historię? Obierając te pytania za punkt wyjścia, Eduard Mühle na nowo opowiada historię Słowian w średniowieczu. W oparciu o wnikliwe badania źródłowe roztacza przed czytelnikiem podwójną perspektywę. Z jednej strony opisuje realne struktury, które skrywają się za historycznym zjawiskiem Słowian – począwszy od wczesnosłowiańskich grup ludności i ich pierwszych władztw od VII do IX w., przez słowiańskojęzyczne państwa i nationes od X do XII wieku, aż do późnośredniowiecznych społeczeństw od XIII do początku XV wieku. Z drugiej strony bada postrzeganie ludów słowiańskich w źródłach bizantyjskich, łacińskich i arabskich, przedstawia także własną historyczną autopercepcję Słowian, by pokazać, jak wizerunki te począwszy od VI wieku służyły projektowaniu lub też „wyobrażaniu” Słowian jako konstruktu kulturowego i już w średniowieczu stawały się narzędziem polityki historycznej, wykorzystywanym w różnych kontekstach i do różnych celów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Zamysłem książki, jak wskazuje sam tytuł: Zrozumieć CZAS WOLNY. Przeobrażenia, tożsamość, doświadczanie, jest próba zrozumienia czasu wolnego w jego kluczowych wymiarach związanych z przeobrażeniami, tożsamością i doświadczaniem. Istotne staje się uzyskanie możliwie pełnego obraz czasu wolnego jako przestrzeni poznawczej, interakcyjnej, symbolicznej i emocjonalnej, aniżeli stworzenie jednej zasadniczej definicji czy sposobu myślenia na jego temat. Czerpanie inspiracji z takich orientacji teoretycznych, jak: symboliczny interakcjonizm, fenomenologia, egzystencjalizm, socjologia codzienności (Berger, Luckman 1983; Kelly 1972, 1996, 2003, 2012; Kelly, Godbey 1992; Giddens 2001, 2003; deCerteau 2008, 2011; Kaufman 2013), inspirowanie się psychologią doświadczania Csikszentmihalyi (2005), postmodernizmem (Rojek 1995, 2005, 2010), jak i teoriami granicznymi (Nippert-Eng1996; Zerubavel1991), pozwala myśleć o czasie wolnym jako o kategorii dynamicznej, społecznie i kulturowo zmiennej, lokowanej na przecięciu mikro- i makroprocesów społecznych oraz wiązać ją z dynamiką jednostkowego doświadczania. Równocześnie odwoływanie się do metodologii refleksyjnej pozwala maksymalizowa ogląd i rozumienie problematyki czasu wolnego poprzez wykorzystanie różnych metod i technik badawczych (Strauss 1993; Shaw 1997; Dupuis 1999; Freeman 2001; Giddens 2001; Fischer-Rosenthal 2005; Feighery 2006; Denzin, Lincoln 2010). Celem części pierwszej pt: Przeobrażenia jest przyglądanie się historyczno-społecznemu osadzeniu czasu wolnego. Kolejne rozdziały tej części dotyczą istotnych procesów charakteryzujących jego rozwój i dynamizujących przeobrażenia, jak: industrializacja, urbanizacja, umasowienie i technologizacja, komercjalizacja, globalizacja oraz akceleracja. Wskazane procesy przyczyniły się do tego, iż dziś stajemy przed szeregiem pytań, problemów czy wyzwań dotyczących tożsamości czasu wolnego, o czym z kolei mówi część druga, pt: Tożsamość. Jak czytelnik zauważy, celem tej części nie jest rewolucja w myśleniu o czasie wolnym, nie chce też opowiadać się po stronie kryzysu czy dezaktualizacji socjologii czasu wolnego. Chcę przede wszystkim odwołać się do kluczowych procesów w obrębie samej subdyscypliny, które w powiązaniu z ewolucją teorii i praktyki czasu wolnego, jak i dokonującymi się we współczesnej rzeczywistości przeobrażeniami pozwalają urefleksyjniać jego status. Celem trzeciej części książki pt.: Ku Metodzie jest charakterystyka założeń badawczych bazująca na perspektywie hermeneutyczno-interpretatywnej oraz metodologii refleksyjnej. Część czwarta pt.: Doświadczanie oparta jest na badaniach własnych i wprowadza czytelnika w świat znaczeń, doświadczeń i emocji wypoczynku realizowanych w różnych kontekstach sytuacyjnych. W kolejnych rozdziałach książki analizy różnych typów materiału badawczego przeplatają się ze sobą, a kolejne metody i techniki służą pogłębianiu stawianych tez czy wcześniej zgromadzonej wiedzy. Odwołuję się z jednej strony do danych zastanych, północno-amerykańskich i europejskich badań sondażowych oraz badań budżetów czasu, międzynarodowych badań porównawczych, pomniejszych europejskich projektów badawczych, jak i polskich badań opinii społecznej czy badań budżetowych. Z drugiej strony odnoszę się do własnych projektów badawczych, realizowanych w Polsce, przede wszystkim w oparciu o metodologie jakościowe, a zgłębiających codzienne rozumienie czasu wolnego. Książka jest napisana z perspektywy lokalnej, a głównym punktem odniesienia dla zawartych w niej treści są dwie dominujące tradycje czasu wolnego, mianowicie szkoła amerykańska i europejska. Warto tym samym podkreślić, iż kategoria czasu wolnego nie ma charakteru uniwersalnego, ale przypisana jest do partykularnej kulturowo, geograficznie i historycznie formy życia grupowego i społecznej organizacji określanej mianem nowoczesności. Czas wolny nabiera znaczenia w określonym typie społeczeństwa i stanowi jeden z istotnych jego aspektów.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
The volume discusses the dynamically changing identities among Buryats and other nations of Eastern Siberia and Inner Asia. The wide range of articles has been organized into 3 clusters – Ethnicity and Nation-Building Processes, Buddhist Identities, and Landscape and Indigenization. Some of the papers present anthropological empirical research of particular groups, while other adopt a perspective of literary or ecological studies. Constituting an interdisciplinary endeavor, the volume tries thus to link the diverse phenomena under investigation and different research methodologies, and to show them in a wider context of historical and transnational processes. Lastly, it aims at bringing new theoretical perspectives to studies of nations and peoples of broadly understood Inner Asia. Tom omawia dynamicznie zmieniającą się tożsamość Buriatów i innych narodów Syberii Wschodniej i Azji Wewnętrznej. Szeroki zakres artykułów został podzielony na 3 grupy - Etniczność i procesy budowania narodu, Tożsamość buddyjska oraz Krajobraz i rdzenność. Niektóre artykuły przedstawiają antropologiczne badania empiryczne poszczególnych grup, inne przyjmują perspektywę literaturoznawczą lub ekologiczną. Stanowiąc przedsięwzięcie interdyscyplinarne, tom stara się w ten sposób połączyć różnorodne badane zjawiska i różne metodologie badawcze oraz ukazać je w szerszym kontekście procesów historycznych i transnarodowych. Wreszcie ma na celu wniesienie nowych perspektyw teoretycznych do badań nad narodami i ludami szeroko rozumianej Azji Środkowej.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Skandynawia patriotów. Nordycki nacjonalizm: źródła, praktyki, idee. Autorzy zamieszczonych w numerze artykułów, historycy, antropolodzy kultury oraz filolodzy, wprowadzają czytelników w tematykę nordyckiego nacjonalizmu. Opisują narodową i nordycką tożsamość z różnych punktów widzenia, co pozwala lepiej zrozumieć zjawisko i jego historyczno-kulturową genezę.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Przedmiotem badań są doświadczenia osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz członków ich rodzin dotyczące osiągania przez te osoby niezależności życiowej, a także przeszkód w realizacji tego celu. Autor skupił się na działaniach i codziennych praktykach młodych z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin podejmowanych w różnych sytuacjach na drodze ku dorosłości. Przeanalizował procesualny charakter przemian w rodzinach generacyjnych związanych z dorastaniem dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Wyniki badania poszerzają wiedzę na temat wchodzenia w dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz procesu negocjowania autonomii w rodzinie z perspektywy młodych dorosłych i ich rodziców. Młodzi z niepełnosprawnością intelektualną nie tylko mają określone potrzeby, lecz także poglądy dotyczące relacji z rodzicami. Sformułowane przez autora wnioski pozwalają lepiej zrozumieć te osoby oraz ukazują, jak wspierać je w okresie dorastania. Ma to szczególne znaczenie zarówno dla rodziców, jak i instytucji oraz służb społecznych, które wspomagają ludzi z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodziny.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Celem i misją czasopisma Konińskie Studia Językowe jest stworzenie platformy do dyskusji na temat osiągnięć oraz wyzwań stojących przed naukowcami zajmującymi się językami w ujęciu stosowanym. Adresatem czasopisma są zarówno doświadczeni, jak i początkujący badacze języków, językoznawcy stosowani, dydaktycy, tłumacze, kulturoznawcy i wszyscy ci, którzy traktują język jako podstawowy przedmiot swoich badań. Motywem przewodnim i osią spajającą pracę redakcji jest refleksja nad językiem. W tej szerokiej formule mieści się zarówno podejście ściśle językoznawcze, jak również pedagogiczne czy kulturowe. Mamy nadzieję, że tak zarysowana wizja czasopisma pozwoli nam wypełnić znaczącą lukę na polskim rynku czasopism naukowym. Przyjmując jednoznacznie językoznawczy punkt odniesienia, zakładamy jednocześnie, że szeroki wachlarz odniesień do badań językowych, od praktyki edukacyjno-translatorskiej po kulturowo uwarunkowane użycie języka w mediach, jest niezbędny dla całościowego podejścia do badań językowych.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Nie na miejscu: ciała (nie)namacalne w kulturach mniejszościowych Półwyspu Iberyjskiego. Literatura, kino i sztuka Odnosząc się do kultur katalońskiej, galisyjskiej, baskijskiej oraz mirandyjskiej, autorzy tomu podejmują próbę zbadania, jak w literaturze, kinie i sztukach plastycznych tych kręgów kulturowych wygląda konceptualizacja inności, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki cielesności. Analizują sposoby, jakich kultury mniejszości używają przy konstruowaniu kategorii Innego i tworzeniu – w odniesieniu do tej kategorii – własnych tożsamości. Zastanawiają się nad tym, jak kultury dominujące (odpowiednio: hiszpańska i portugalska) wpisują inność w kultury mniejszości. Badają także wartości przypisywane Innemu i to, jak przejawiają się one poprzez ciało, z uwzględnieniem obu perspektyw. Wreszcie przyglądają się obszarom inności wpisanym w tożsamości katalońską, galisyjską, baskijską i mirandyjską, ich możliwym wariantom oraz wielowymiarowemu charakterowi. Publikacja na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 PL (CC BY 3.0 PL) (pełna treść wzorca dostępna pod adresem: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Este volumen pretende investigar cómo la literatura, el cine y el arte catalán, gallego, vasco y mirandés conceptualizan, desde un enfoque corporal, la alteridad. Los artículos que en él se recogen estudian cómo se construye al Otro desde la perspectiva de las culturas minorizadas y cómo en referencia a este Otro se crean identidades propias. Por otra parte, también se reflexiona sobre cómo las culturas dominantes (la espanola y la portuguesa, respectivamente) inscriben la otredad en las culturas minorizadas. Asimismo, se examinan los valores que se atribuyen al Otro y cómo se manifiestan a través del cuerpo desde ambas perspectivas y qué áreas de alteridad se enmarcan en las identidades catalana, gallega, vasca y mirandesa, sus posibles variantes y su carácter pluridimensional. La publicación tiene la licencia Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Polonia (CC BY 3.0 PL) (licencia completa disponible en: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ****** Out of place: (in)tangible bodies in the minority cultures of the Iberian Peninsula. Literature, Cinema and Art This volume aims to research how Catalan, Galician, Basque and Mirandese literature, cinema and art conceptualize alterity with a focus on the corporeal. The articles explore how the Other is constructed from the perspective of minority culture and how their own identities are created in reference to this Other. Furthermore, the authors reflect on how the dominant cultures (Spanish and Portuguese, respectively) inscribe otherness in minority cultures. They also examine the values attributed to the Other and how they manifested themselves through the body from both perspectives, they look at areas of alterity framed in the Catalan, Galician, Basque and Mirandese identities, their possible variants and their multidimensional character. The publication is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Poland license (CC BY 3.0 PL) (full license available at: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/legalcode). ********* Mgr Magdalena Anna Gajewska (ORCID 0000-0001-7126-9179) - doktorantka w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Studiowała filologię iberyjską oraz etnologię i antropologię kulturową na UW. Jej zainteresowania skupiają się wokół reinterpretacji baskijskiego folkloru we współczesnym kinie. Mgr Aitor Arruza Zuazo (ORCID 0000-0003-3139-8042) - od 2001 roku pracownik Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie w Deusto, akredytowany przez Oficjalną Szkołę Języków Bilbao jako nauczyciel języka baskijskiego i hiszpańskiego. W 2019 roku podjął studia doktoranckie z tematyki polskiej antropologii i kultury Basków. Dr Ana Garrido González (ORCID 0000-0002-4978-8498) - od 2010 roku pracownik Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła filologię na Uniwersytecie w Santiago de Compostela. Jego badania koncentrują się wokół tematyki emigracji i wygnania w literaturze, teorii emocji, gender studies i krytyki feministycznej. Prezes AIEG i kierownik Ośrodka Studiów Galicyjskich na UW. W 2020 roku otrzymała nagrodę Xohana Torres Essay Award dla Da viúva de vivo a Muller navigator.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej