Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(81)
Forma i typ
Książki
(57)
Artykuły
(24)
Publikacje naukowe
(8)
Publikacje dydaktyczne
(2)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(98)
wypożyczone
(3)
nieokreślona
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(30)
Wypożyczalnia Chodzież
(14)
Czytelnia Chodzież
(1)
Wypożyczalnia Czarnków
(16)
Wypożyczalnia Trzcianka
(11)
Wypożyczalnia Złotów
(15)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(14)
Czytelnia Wągrowiec
(1)
Autor
Karwatowska Małgorzata
(2)
Krysowski Olaf
(2)
Palska Hanna
(2)
Taras Bożena
(2)
Tymiakin Leszek
(2)
Wasilewski Andrzej
(2)
Wilkoń Aleksander
(2)
Augustyniak Zuzanna
(1)
Bielak Marlena Iwona
(1)
Biskupska Kamilla
(1)
Boniecka Barbara
(1)
Borkowski Igor
(1)
Bralczyk Jerzy
(1)
Brzozowska Jolanta
(1)
Bula Danuta
(1)
Byra Stanisława
(1)
Chodkowska Maria
(1)
Cywińska Małgorzata
(1)
Czykwin Elżbieta
(1)
Danilewicz Wioleta
(1)
Drzał-Sierocka Aleksandra
(1)
Dymara Bronisława
(1)
Dąbrowska Anna
(1)
Ellwart Barbara
(1)
Fabianowski Andrzej
(1)
Fadecka Anna
(1)
Francuz Piotr
(1)
Fras Janina
(1)
Furdal Antoni
(1)
Garbula-Orzechowska Joanna
(1)
Gałązka Alicja
(1)
Goc Anna
(1)
Gozdawa-Gołębiowski Romuald
(1)
Hofman Iwona
(1)
Jadacka Hanna
(1)
Janaszek Krystyna
(1)
Jankojć Zbigniew Emilian
(1)
Kaczyńska Leokadia
(1)
Kalińska Sylwia
(1)
Kaszewski Krzysztof
(1)
Kochmańska Wioletta
(1)
Kowalczyk Ryszard
(1)
Kołdrzak Elżbieta
(1)
Krasoń Katarzyna
(1)
Krejtz Krzysztof
(1)
Krzemińska Joanna
(1)
Krzyżanowski Łukasz
(1)
Kulig-Kozłowska Agnieszka
(1)
Kuras Leszek
(1)
Kurkowska Halina
(1)
Kędzia Marta
(1)
Kępa-Figura Danuta
(1)
Majchrzyk Zdzisław
(1)
Majkowski Grzegorz
(1)
Marcjanik Małgorzata
(1)
Markowski Andrzej
(1)
Miodek Jan
(1)
Misiejuk Dorota
(1)
Mnich Małgorzata
(1)
Niekrewicz Agnieszka Anna
(1)
Nocoń Jolanta
(1)
Nowak Paweł
(1)
Nowakowska Alicja
(1)
Ostrowska Urszula
(1)
Panasiuk Jolanta
(1)
Pawelec Radosław
(1)
Piekot Tomasz
(1)
Pisarek Walery
(1)
Podracki Jerzy
(1)
Prościak Beata
(1)
Ptaszek Grzegorz
(1)
Rejakowa Bożena
(1)
Rostańska Eugenia
(1)
Rybińska Anna
(1)
Sadowska Katarzyna
(1)
Sagan-Bielawa Mirosława
(1)
Sobecki Mirosław
(1)
Sosnowski Tomasz
(1)
Stankowski Adam
(1)
Straczuk Justyna
(1)
Straus Grażyna
(1)
Szadzińska Ewa
(1)
Szturc Włodzimierz
(1)
Szul Roman
(1)
Terelak Jan Feliks
(1)
Truszkowski Witold
(1)
Trysińska Magdalena
(1)
Walczak Bogdan
(1)
Wiśniewska-Olejnik Małgorzata
(1)
Wojnarska Anna
(1)
Wolańska Ewa
(1)
Zasacka Zofia
(1)
Zaśko-Zielińska Monika
(1)
Zimny Rafał
(1)
Śliwinski Marian
(1)
Świderska Elżbieta
(1)
Świąc Ewa
(1)
Święcicka Małgorzata
(1)
Żurawska-Chaszczewska Jowita
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(7)
2010 - 2019
(28)
2000 - 2009
(33)
1990 - 1999
(9)
1980 - 1989
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(11)
Kraj wydania
Polska
(81)
Język
polski
(78)
nieznany (po)
(3)
Odbiorca
Pedagodzy
(5)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(5)
Socjoterapeuci
(5)
Terapeuci
(5)
Nauczanie początkowe
(4)
Nauczyciele nauczania początkowego
(4)
Nauczyciele języka polskiego
(2)
Temat
Język polski
(37)
Język
(7)
Komunikacja społeczna
(7)
Środki masowego przekazu
(7)
Internet
(6)
Języki
(6)
Agresywność
(5)
Dziecko
(5)
Język polski (przedmiot szkolny)
(5)
Język polski - interpretacja tekstu literackiego
(5)
Język angielski
(4)
Kultura
(4)
Mickiewicz, Adam
(4)
Polityka
(4)
Uczniowie
(4)
Wychowanie w rodzinie
(4)
Dwujęzyczność
(3)
Edukacja medialna
(3)
Inteligencja (socjol.)
(3)
Język polski - edukacja filmowa i teatralna
(3)
Komunikacja werbalna
(3)
Literatura polska
(3)
Młodzież
(3)
Nauczyciele
(3)
Portal społecznościowy
(3)
Studenci
(3)
Świadomość społeczna
(3)
Dzieci
(2)
Dziecko dwujęzyczne
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Edukacja filmowa
(2)
Facebook
(2)
Kultura masowa
(2)
Media społecznościowe
(2)
Mediacja (socjologia)
(2)
Motywacja uczenia się
(2)
Nauczanie początkowe
(2)
Nauczanie początkowe - język polski - kształcenie języka ucznia
(2)
Pochodzenie społeczne
(2)
Pragmatyka lingwistyczna
(2)
Prasa (wydawnictwa)
(2)
Reklama
(2)
Socjolingwistyka
(2)
Strony WWW
(2)
Szkolnictwo
(2)
Wartość
(2)
Wielojęzyczność
(2)
Wielokulturowość
(2)
Wieś
(2)
Wykluczenie społeczne
(2)
Adaptacja społeczna
(1)
Alkoholizm
(1)
Bariery komunikacyjne
(1)
Baskowie
(1)
Bezdomność
(1)
Bezrobocie
(1)
Białystok(okręg)
(1)
Biblioterapia
(1)
Blogi
(1)
Burowie
(1)
Cierpienie
(1)
Cyberprzemoc
(1)
Czytelnictwo
(1)
Dezinformacja
(1)
Dragus (Rumunia)
(1)
Drama (pedagog.)
(1)
Dystans społeczny
(1)
Dziecko krzywdzone emocjonalnie
(1)
Dziecko niepełnosprawne umysłowo
(1)
Dziennikarstwo
(1)
Edukacja międzykulturowa
(1)
Edukacja teatralna
(1)
Emigracja
(1)
Etykieta językowa
(1)
Fake news
(1)
Grecy
(1)
Górny Śląsk
(1)
Głusi
(1)
Historia
(1)
Informacja
(1)
Inteligencja emocjonalna
(1)
Inteligencje wielorakie
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Jan Paweł II (papież ; 1920-2005)
(1)
Język białoruski
(1)
Język grecki
(1)
Język litewski
(1)
Język migowy
(1)
Język polski - kształcenie językowe
(1)
Język polski - motywy literackie
(1)
Język polski - nauczanie
(1)
Język polski - nauczanie - gramatyka
(1)
Język polski - nauczanie - literatura - szkoła średnia
(1)
Język potoczny
(1)
Język rumuński
(1)
Język łaciński
(1)
Język środowiskowy polski
(1)
Kariera
(1)
Kobieta
(1)
Komunikacja interpersonalna
(1)
Temat: dzieło
"Dziady"
(2)
"Dziady cz. III""
(1)
"Dziady" cz. III
(1)
Koziołek Matołek
(1)
Temat: czas
1989-
(12)
2001-0
(10)
1901-
(6)
2001-
(4)
1801-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(4)
Szczecin (woj. zachodniopomorskie)
(2)
Afganistan
(1)
Afryka Czarna
(1)
Albania
(1)
Andora
(1)
Australia
(1)
Austria
(1)
Baleary (Hiszpania)
(1)
Belgia
(1)
Białoruś
(1)
Birma
(1)
Bośnia i Hercegowina
(1)
Bułgaria
(1)
Bydgoszcz (woj. kujawsko-pomorskie)
(1)
Chiny
(1)
Chorwacja
(1)
Cypr
(1)
Czarnogóra
(1)
Czechy
(1)
Erytrea
(1)
Estonia
(1)
Etiopia
(1)
Filipiny
(1)
Finlandia
(1)
Flandria
(1)
Francja
(1)
Fryzja Wschodnia (Niemcy)
(1)
Fryzja Zachodnia (Holandia)
(1)
Hiszpania
(1)
Holandia
(1)
Indie
(1)
Indonezja
(1)
Iran
(1)
Irlandia
(1)
Izrael
(1)
Japonia
(1)
Kambodża
(1)
Kanada
(1)
Katalonia (Hiszpania)
(1)
Kenia
(1)
Korea
(1)
Laos
(1)
Litwa
(1)
Lubelskie, województwo (od 1999)
(1)
Luksemburg
(1)
Macedonia
(1)
Madagaskar
(1)
Malezja
(1)
Malta
(1)
Mongolia
(1)
Mołdawia
(1)
Niemcy
(1)
Norwegia
(1)
Nowa Zelandia
(1)
Oceania
(1)
Olsztyn (woj. warmińsko-mazurskie)
(1)
Pakistan
(1)
Papua-Nowa Gwinea
(1)
Persja
(1)
Portugalia
(1)
Quebec (Kanada)
(1)
Republika Południowej Afryki
(1)
Rosja
(1)
Rumunia
(1)
Serbia
(1)
Skandynawia
(1)
Somalia
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Szkocja
(1)
Szwajcaria
(1)
Słowacja
(1)
Słowenia
(1)
Tadżykistan
(1)
Tajlandia
(1)
Tanzania
(1)
Turcja
(1)
Uganda
(1)
Ukraina
(1)
Vanuatu
(1)
Walencja (Hiszpania)
(1)
Warszawa
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wielkopolska
(1)
Wietnam
(1)
Węgry
(1)
Włochy
(1)
Łotwa
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma naukowego
(16)
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(12)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(10)
Artykuł z czasopisma fachowego
(9)
Artykuł z czasopisma socjologicznego
(2)
Audycje radiowe
(2)
Podręczniki
(2)
Artykuł z czasopisma związkowego
(1)
Czasopisma regionalne i lokalne polskie
(1)
Film
(1)
Literatura polska
(1)
Materiały konferencyjne
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki polskie
(1)
Podręczniki szkolne
(1)
Reportaż
(1)
Sprawozdanie z konferencji
(1)
Słowniki polskie
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(25)
Edukacja i pedagogika
(13)
Historia
(9)
Literaturoznawstwo
(9)
Tytuł czasopisma
Przegląd Humanistyczny
(9)
Chowanna
(5)
Edukacja Wczesnoszkolna
(4)
Kultura i Społeczeństwo
(2)
Polonistyka
(2)
Nowa Szkoła
(1)
Przegląd Oświatowy
(1)
81 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Nauczyciele - Nauczycielom ; t. 5.)
Jest piątą pozycją serii Nauczyciele-Nauczycielom. Składa się z dwóch głównych części: języka jako wartości w kształceniu dziecka w domu i w szkole, dziecka w szkole. Pokazuje konieczność zainteresowania się nauczyciela środowiskowymi i cywilizacyjnymi uwarunkowaniami języka dziecka. Zwraca uwagę na metaforyczność i trafność uczniowskich obserwacji, które ukazują odrębność szkolnego języka dziecka i dystans wobec szkoły i nauczycieli. Podkreśla, że nauczyciele przedszkoli i klas młodszych mają obowiązek poznać język środowiskowy swoich uczniów, chronić go, a równocześnie rozwijać świadomość konieczności posługiwania się językiem ogólnonarodowym. Akcentuje nowe funkcje nauczyciela jako facylitatora, będącego zdolnym uprawiać kształcenie wyzwalające, uczące odpowiedzialności za własne cele i strategie działania. Druga część książki mówi o udziale uczniów w rozwoju samorządności szkoły i wychowaniu do demokracji, roli nauczycieli i rodziców w rozwijaniu stosunków interpersonalnych i kształtowaniu samego siebie, wprowadza pomysł edukacji ekologicznej najmłodszych. Wskazuje na potrzebę zwiększania wiedzy nauczyciela o pięciu rodzajach przestrzeni, tj.: przestrzeni umysłu, przestrzeni mentalnej, przestrzeni społecznej, przestrzeni symbolicznej i przestrzeni retorycznej, co jest możliwe, gdy nauczyciel działa w roli partnera, kierownika, doradcy, decydenta, innowatora i organizatora. Zawiera liczne konfrontacje scenek realnych z życia szkoły z rzeczywistością bardziej pożądaną i korzystna dla rozwoju dziecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47934 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Książka podejmuje tematy związane z kulturą wypowiedzi umieszczanych w sieci oraz sposobami prowadzenia dyskusji online. Internetowi specjaliści różnych dziedzin odrzucają potoczny obraz internetu jako miejsca obnażającego ludzkie frustracje i podchodzą do tego medium w sposób naukowy - podejmując się empirycznej analizy opinii, zachowania oraz treści tworzonych przez internautów. Przyglądając się wybranym przestrzeniom życia społecznego sieci, podkreślają wielowymiarowość analizowanych zjawisk. Autorzy na zjawisko agresji werbalnej patrzą w szerszym kontekście - przy uwzględnieniu norm kulturowych oraz otoczenia medialnego. Dzięki obiektywnemu przedstawieniu problemu, czytelnik może samodzielnie ocenić, czy jego własna wizja internetu przystaje do rzeczywistości. Publikacja zawiera wyniki dwóch badań - ilościowej ankiety skierowanej do internautów oraz analizy treści wpisów z wybranych serwisów społecznościowych i blogów oraz komentarzy z portali i forów dyskusyjnych. Wyniki badania, opatrzone wyczerpującym komentarzem, stanowią solidną podstawę do obiektywnej dyskusji na temat braku kultury w sieci. Opracowanie jest wynikiem projektu Internetowa kultura obrażania zrealizowanego przez kierownika Laboratorium Interaktywnych Technologii - dr. Krzysztofa Krejtza.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 106627 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61403 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Dyskursu Publicznego : kultura, retoryka, demokracja.)
Celem opisanych w tej książce badań była rekonstrukcja mechanizmów krytycznego odbioru przekazów multimodalnych (multisemiotycznych). Mowa tu o sytuacjach, w których odbiorcy niespecjaliści dostrzegają w wypowiedzi warstwę ideologiczną i próbują ją krytykować czy nawet demaskować. Omawiane zjawisko społeczne - w teorii recepcji określane mianem odczytania opozycyjnego- jest w Polsce stosunkowo nowe, to znaczy nasiliło się w ostatnich latach z powodu ekspansji kultury wizualnej, mediów społecznościowych, ale też z powodu polaryzacji polskiego życia publicznego i samego społeczeństwa.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 112032 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46994 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Przedmiot badań stanowią zmiany językowe, jakie dokonały się w okresie kilkudziesięciu powojennych lat w podsystemie fonetycznym polszczyzny inteligencji pochodzenia kresowego zamieszkałej na Górnym Śląsku. Celem pracy jest przedstawienie, w jaki sposób sytuacja społeczna i językowa Górnego Śląska wpłynęła na zachowania językowe przesiedleńców z kresów południowo-wschodnich, od jakich czynników społecznych zależy większy lub mniejszy stopień zachowania kodu południowokresowego w repertuarze językowym informatorów oraz jego podatność na wpływy polszczyzny ogólnej, a także polszczyzny śląskiej.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 32612 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 29190 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 87108, 87109 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 75725 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Język a Edukacja, ISSN 2299-5528 ; 4.)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 65811 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 09082 (1 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 13861 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 06869 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 08842 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Towarzystwo Naukowe KUL. Prace Wydziału Nauk Społecznych ; 80)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 90771 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36951 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43475 (1 egz.)
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 45493 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61745 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach ISSN 0208-6336. Pedagogika / red. Wanda Bobrowska-Nowak ; nr 2000)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 87496 (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Motywacyjna rola dramy w glottodydaktyce” to próba nowego spojrzenia na proces uczenia się języka angielskiego perspektywy psychopedagogicznej, a także inną analizę motywacji wewnętrznej, która jest przedmiotem wielu publikacji czysto psychologicznych. Prowadząc badania nad motywacją wewnętrzną, w książce tej uwzględniono również taką właściwość jak poczucie kontroli jednostki oraz typ osobowości ucznia. Książka jest próbą odpowiedzi na pytanie: jak stymulować motywację do nauki języka obcego, jak rozbudzić rzeczywiste zainteresowanie językiem obcym. Drama będąca głównym zagadnieniem niniejszej pozycji wydaje się odpowiedzią na postawione pytania. Drama to niekonwencjonalny, twórczy sposób nauki poprzez aktywną identyfikację z wyobrażonymi rolami i sytuacjami. Drama to metoda nauczanie, która uwzględnia wiedzę o uczącym się, procesie uczenia się oraz rzeczywistości społecznej, w jakiej żyjemy. Nauka języka obcego to proces interakcji i komunikacji pomiędzy nauczycielem a uczniem, będący odbiciem zróżnicowanych stanów emocjonalnych i intelektualnych wobec konkretnych sytuacji. Wiele osób niechętnie konwersuje w języku obcym, bo brak wiedzy i świadomość popełnionych błędów wprawiają je w zakłopotanie. Zaletą dramy jest to, że nadaje ona sytuacji dynamiczne, interpersonalne tło, które wymaga od uczestnika natychmiastowej odpowiedzi. Uczestnicząc w niej, uczniowie często zapominają o brakach językowych, przełamują lęk i optymalnie wykorzystują posiadane wiadomości. Niniejsza książka to próba twórczego spojrzenia na proces uczenia się języków obcych oraz propozycje praktycznych rozwiązań pedagogiczno-metodycznych.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40673 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 30618 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 43073 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 46046 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Głusza / Anna Goc. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Dowody na Istnienie Wydawnictwo, 2022. - 244, [4] strony ; 22 cm.
(Seria Reporterska)
Słyszaki” – mówią czasem głusi o słyszących. Czy ludzi można opuścić językowo? Nie dać im prawa do języka? Albo za wszelką cenę nakłaniać do nauczenia się innego języka, którym posługuje się większość, chociaż dla wielu z nich to zadanie niewykonalne? Jedno z pierwszych pytań, które zadają słyszący: głusi nie słyszą, ale przecież chyba mogą nauczyć się czytać? Gdy dowiadują się, że nie – nie wszyscy głusi w Polsce potrafią czytać ze zrozumieniem po polsku – słyszący dziwią się jeszcze bardziej: przecież to Polacy, kończą polskie szkoły, żyją w kraju, w którym wiadomości, pisma urzędowe, diagnozy i wyroki są po polsku. Jak to możliwe, że nie znają języka ojczystego? – Jesteśmy niepełnosprawni tylko między wami, słyszącymi – mówi jeden z bohaterów Głuszy. – Gdy jesteśmy sami ze sobą, głusi z głuchymi, możemy używać naszego języka i nie czujemy się inni. Dotąd o głuchych wypowiadali się głównie ci, którzy słyszą. Teraz głusi chcą opowiedzieć o sobie sami. Wychowawca z internatu dla głuchych dzieci bił je i znęcał się nad nimi psychicznie. Głucha kobieta miga, że wychowankowie nie mogli o tym nikomu powiedzieć, bo większość z nich nie potrafiła mówić, a ich matki nie nauczyły się języka migowego. Głucha kobieta w ciąży trafiła do szpital, ale nikt nie wezwał tłumacza. Jej syn, uczeń podstawówki, który umiał migać, musiał przekazać matce, że noworodka nie udało się uratować. W czasie pandemii głucha matka zobaczyła, że nauczycielka ze szkoły dla głuchych mówi do jej syna podczas lekcji online. „Dlaczego ona to robi? – zastanawiała się. – Przecież on nic nie słyszy”. „Jeszcze Porsy nie zdęła,/ lea my żeczamy,/ Co tam obca przemoc wziąła,/ Szablą odbierzemy. Marsz, marsz, Dąbrows,/ Z ziemi fłoskie do Borsy./ Zam twog przewodem/ Złoczym się z narodem” – czyta na głos głuchy Daniel Kotowski. – Tego oczekuje ode mnie Rzeczpospolita Polska – miga. – Artykuł dwudziesty siódmy Konstytucji RP mówi, że „W Rzeczypospolitej Polskiej językiem urzędowym jest język polski”. A więc ja, obywatel głuchy od urodzenia, powinienem mówić. Nawet jeśli nie potrafię, choć przez kilkanaście lat próbowałem się nauczyć. Nawet jeśli nie słyszę swojego głosu. Mam konstytucyjny obowiązek mówić po polsku. Anna Goc, dziennikarka „Tygodnika Powszechnego” i laureatka Stypendium im. Ryszarda Kapuścińskiego, w swojej książce oddaje głos głuchym.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49565 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej