Sortowanie
Źródło opisu
Katalog główny
(104)
IBUK Libra
(6)
Forma i typ
Książki
(55)
Artykuły
(47)
Publikacje fachowe
(23)
Proza
(14)
Publikacje dydaktyczne
(9)
Publikacje naukowe
(9)
E-booki
(6)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(3)
Komiksy i książki obrazkowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Czasopisma
(1)
Filmy i seriale
(1)
Dostępność
dostępne
(122)
wypożyczone
(7)
Placówka
Wypożyczalnia Piła
(29)
Czytelnia Piła
(1)
Wypożyczalnia Chodzież
(15)
Wypożyczalnia Czarnków
(20)
Wypożyczalnia Trzcianka
(13)
Wypożyczalnia Złotów
(23)
Czytelnia Złotów
(1)
Wypożyczalnia Wągrowiec
(14)
Czytelnia Wągrowiec
(5)
Informatorium
(6)
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
(2)
Autor
Bauman Zygmunt
(2)
Cieloch Aleksandra
(2)
Emirsajłow Marta
(2)
Galasiński Dariusz
(2)
Gawryluk Barbara
(2)
Malińska Oliwia
(2)
Mazurek Michalina
(2)
Metcalf Paula
(2)
Michalik Jakub
(2)
Nowak Małgorzata
(2)
Odelga Julia
(2)
Skrońska Małgorzata
(2)
Sorsa Gabriela
(2)
Stachowiak Anna
(2)
Swędrowska Małgorzata
(2)
Szołomycka Anna
(2)
Witek Rafał
(2)
Woźny Paulina
(2)
Zając Dorota
(2)
Ziółkowska Justyna
(2)
Abramowicz I
(1)
Adamczuk Franciszek
(1)
Andrzejczak-Świątek Małgorzata
(1)
Bachynska Ivanna
(1)
Barabasz-Rewak Olga
(1)
Bhattacharjee Anuradha
(1)
Binks Danielle
(1)
Bochenek Adam
(1)
Budzyński Łukasz
(1)
Bugdalski Bogdan
(1)
Bujnowska Anna
(1)
Błeszyński Jacek Jarosław
(1)
Chudzik-Zawisza Małgorzata
(1)
Cybal-Michalska Agnieszka
(1)
Czabański Adam
(1)
Dias Wituła Elżbieta
(1)
Domagała-Zyśk Ewa
(1)
Draus Jan
(1)
Drogosz Marek
(1)
Elsner Danuta
(1)
Filipiak Maja
(1)
Firlit-Fesnak Grażyna
(1)
Flaszyńska Ewa
(1)
Florczak Agnieszka
(1)
Gawryluk Barbara (1957- )
(1)
Gierlińska Anna
(1)
Godorowska Julia
(1)
Golec Kamila
(1)
Gońda Marcin
(1)
Grabarczyk Tadeusz
(1)
Gąsiorek Piotr
(1)
Głusek Aleksandra
(1)
Herzog Franciszek
(1)
Januszewska Edyta
(1)
Jarząbek Dawid
(1)
Jorasz Urszula
(1)
Jordan J
(1)
Jureńczyk Łukasz
(1)
Jusko Peter
(1)
Jóźwiak Iwona
(1)
Karykowska Patrycja
(1)
Kałużna Karolina
(1)
Kielak Elżbieta
(1)
Klaus Witold
(1)
Klimowicz Anna
(1)
Klingofer-Szostakowska Anna
(1)
Knopik Tomasz
(1)
Kopecký Miroslav
(1)
Kornìênko Katerina
(1)
Koscinski Cara
(1)
Kosińska Anna Magdalena
(1)
Kowaluk Agnieszka
(1)
Kość-Ryżko Katarzyna
(1)
Krawczyk Elżbieta
(1)
Krechowiecki Adam
(1)
Krzanowska Aleksandra
(1)
Krzyształowicz Franciszek
(1)
Kubitsky Jacek
(1)
Kurkiewicz-Laskowska Jadwiga
(1)
Kurzępa Jacek
(1)
Leeuwen Joke van (1952- )
(1)
Leśniewska Katarzyna
(1)
Lindner Gerhart
(1)
Lisowska Kinga
(1)
Lubimow Joanna
(1)
Machacz Anna
(1)
Majchrzak Marcin
(1)
Makasów Klaudia
(1)
Maliszewski Ignacy
(1)
Maliszewski Wojciech Jan
(1)
Markowska-Manista Urszula
(1)
Mazurek Krzysztof
(1)
Małek Agnieszka
(1)
Menche Nicole
(1)
Mikulska-Jolles Agnieszka
(1)
Mincer Weronika
(1)
Moczulak Małgorzata
(1)
Musielak Michał
(1)
Muzyka-Furtak Ewa
(1)
Nowak Martyna
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(56)
2010 - 2019
(39)
2000 - 2009
(10)
1990 - 1999
(2)
1970 - 1979
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(68)
Kraj wydania
Polska
(110)
Język
polski
(109)
ukraiński
(1)
Odbiorca
Dyrektorzy szkół
(17)
Nauczyciele
(10)
Dzieci
(9)
Nauczyciele bibliotekarze
(9)
Bibliotekarze
(8)
6-8 lat
(7)
9-13 lat
(6)
Pedagodzy
(6)
Pedagodzy szkolni
(6)
Dorośli
(4)
Psycholodzy
(4)
Nauczyciele nauczania początkowego
(3)
0-5 lat
(2)
Biblioterapeuci
(2)
Coachowie
(2)
Nauczyciele historii
(2)
Psycholodzy szkolni
(2)
Bibliolodzy
(1)
Dyrektorzy przedszkoli
(1)
Lekarze
(1)
Liderzy lokalni
(1)
Młodzież
(1)
Nauczanie początkowe
(1)
Nauczyciele akademiccy
(1)
Nauczyciele geografii
(1)
Nauczyciele języka polskiego
(1)
Nauczyciele matematyki
(1)
Nauczyciele wychowania fizycznego
(1)
Pracownicy pomocy społecznej i pracy socjalnej
(1)
Samorząd terytorialny
(1)
Sportowcy
(1)
Terapeuci zajęciowi
(1)
Ukraińcy
(1)
Przynależność kulturowa
Literatura polska
(10)
Literatura australijska
(1)
Literatura holenderska
(1)
Temat
Uchodźcy
(89)
Ukraińcy
(21)
Agresja rosyjska na Ukrainę (2022)
(14)
Uczniowie
(14)
Ucho
(10)
Migracje
(8)
Szkolnictwo
(8)
Wojna
(8)
Dzieci
(7)
Edukacja międzykulturowa
(7)
Dziecko z doświadczeniem migracji
(5)
Pomaganie
(5)
Słuch
(5)
Biblioteki szkolne
(4)
Cudzoziemcy
(4)
Dziecko
(4)
Globalizacja
(4)
Język ukraiński
(4)
Kształcenie
(4)
Mniejszości narodowe
(4)
Oko
(4)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
(4)
Tolerancja
(4)
Adaptacja kulturowa
(3)
Bajkoterapia
(3)
Dziewczęta
(3)
Emigracja
(3)
Młodzież
(3)
Polityka migracyjna
(3)
Polityka międzynarodowa
(3)
Postawy
(3)
Przyjaźń
(3)
Stres pourazowy
(3)
Trauma
(3)
Trudne sytuacje życiowe
(3)
Wielokulturowość
(3)
Wsparcie edukacyjne
(3)
Adaptacja społeczna
(2)
Anatomia człowieka
(2)
Azyl
(2)
Badania naukowe
(2)
Dziecko głuche
(2)
Dziecko niedosłyszące
(2)
Dziecko w wieku przedszkolnym
(2)
Dziecko w wieku wczesnoszkolnym
(2)
Dźwięk
(2)
Głusi
(2)
Historia (przedmiot szkolny)
(2)
Język polski jako obcy
(2)
Kobieta
(2)
Krtań
(2)
Kryzys migracyjny w Europie (2015- )
(2)
Kręgosłup
(2)
Kultura
(2)
Logopedia
(2)
Metody nauczania
(2)
Mięśnie
(2)
Mowa
(2)
Mózg
(2)
Narząd płciowy
(2)
Narządy zmysłów
(2)
Nerki
(2)
Nos
(2)
Nowotwór
(2)
Opieka społeczna
(2)
Partycypacja społeczna
(2)
Pedagodzy szkolni
(2)
Pedagogika społeczna
(2)
Polacy za granicą
(2)
Poszukiwania zaginionych
(2)
Przemiana materii
(2)
Psycholodzy szkolni
(2)
Płuca
(2)
Rodzina
(2)
Serce
(2)
Skóra (anat.)
(2)
Solidarność (postawa)
(2)
Unia Europejska (UE)
(2)
Użytkownicy bibliotek
(2)
Wojna światowa (1939-1945)
(2)
Animatorzy kultury
(1)
Anisovych, Amelia (2015- )
(1)
Audiologia
(1)
Bezdomność
(1)
Bezpieczeństwo
(1)
Bezpieczeństwo publiczne
(1)
Biblioteki publiczne
(1)
Biblioterapia
(1)
Bilans płatniczy
(1)
Bombardowanie lotnicze
(1)
Brzuch
(1)
COVID-19
(1)
Choroba Parkinsona
(1)
Choroby dziecięce
(1)
Choroby psychiczne
(1)
Choroby zakaźne
(1)
Czaszka
(1)
Czeczeni
(1)
Czytelnictwo
(1)
Czytelnictwo dzieci
(1)
Temat: czas
2001-
(31)
1901-2000
(6)
1989-2000
(5)
1901-
(3)
1945-1989
(2)
1989-
(2)
1945-
(1)
2001-0
(1)
Temat: miejsce
Polska
(20)
Ukraina
(9)
Europa
(3)
Grecja
(2)
Czechosłowacja
(1)
Czeczenia (Rosja)
(1)
Europa Środkowo-Wschodnia
(1)
Gdynia (woj. pomorskie)
(1)
Kijów (Ukraina)
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Kuropaty (Mińsk ; uroczysko)
(1)
Liban
(1)
Podlasie
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Sorrento (Australia)
(1)
Syria
(1)
Szwecja
(1)
Węgry
(1)
Zgorzelec (woj. dolnośląskie)
(1)
Ługańsk (Ukraina ; okolice)
(1)
Ługańsk (Ukraina, obw. ługański ; okolice)
(1)
Gatunek
Artykuł z czasopisma pedagogicznego
(40)
Artykuł z czasopisma fachowego
(37)
Artykuł z czasopisma bibliotekarskiego
(8)
Artykuł z czasopisma poradnikowego
(7)
Praca zbiorowa
(7)
Opowiadania i nowele
(6)
Artykuł z czasopisma naukowego
(5)
Artykuł z czasopisma psychologicznego
(4)
Powieść
(4)
Kamishibai
(3)
Książka obrazkowa (picturebook)
(3)
Raport z badań
(3)
Artykuł problemowy
(2)
Artykuł z czasopisma akademickiego
(2)
Artykuł z czasopisma historycznego
(2)
Pamiętniki polskie
(2)
Poradnik
(2)
Scenariusz zajęć
(2)
Antologie
(1)
Artykuł fachowy
(1)
Artykuł z czasopisma filologicznego
(1)
Artykuł z czasopisma geograficznego
(1)
Artykuł z czasopisma matematycznego
(1)
Czasopismo matematyczne
(1)
Dokumenty audiowizualne
(1)
Encyklopedie
(1)
Film edukacyjny
(1)
Film polski
(1)
Gry i zabawy
(1)
Kryminał
(1)
Książka dla małych dzieci
(1)
Książka obrazkowa
(1)
Monografia
(1)
Opowiadania i nowele biograficzne
(1)
Opowiadania i nowele dla dzieci
(1)
Opowiadania i nowele polityczne
(1)
Opowiadanie dziecięce polskie
(1)
Opracowanie
(1)
Pamiętniki węgierskie
(1)
Podręczniki
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Pomoce dydaktyczne
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Reportaż
(1)
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
(1)
Wydawnictwa popularne
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Wzory dokumentów
(1)
Ćwiczenia i zadania
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(44)
Socjologia i społeczeństwo
(13)
Psychologia
(8)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(6)
Medycyna i zdrowie
(4)
Historia
(3)
Bibliotekarstwo, archiwistyka, muzealnictwo
(2)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(2)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(1)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
Matematyka
(1)
Zarządzanie i marketing
(1)
Tytuł czasopisma
Dyrektor Szkoły
(9)
Biblioteka w Szkole
(5)
Dyrektor Szkoły : miesięcznik kierowniczej kadry oświatowej
(5)
Głos Pedagogiczny
(4)
Edukacja Wczesnoszkolna
(3)
Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze
(3)
Charaktery
(2)
Poradnik Bibliotekarza
(2)
Remedium
(2)
Wiadomości Historyczne z Wiedzą o Społeczeństwie
(2)
Biblioteka Publiczna
(1)
Edukacja : kwartalnik naukowy
(1)
Edukacja Ustawiczna Dorosłych
(1)
Europa dla Aktywnych : kwartalnik beneficjentów programów edukacyjnych
(1)
Geografia w Szkole : czasopismo dla nauczycieli
(1)
Matematyka
(1)
Meritum
(1)
Polonistyka
(1)
Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne
(1)
Z Obcej Ziemi : sprawy uchodźców
(1)
Świat Problemów
(1)
110 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
Zaletą monografii jest kompleksowe podejście do omawianego problemu. W warstwie merytorycznej dostarcza ona gruntownej wiedzy o przyczynach i potencjalnych skutkach kryzysu migracyjnego, jakiego doświadcz dzisiejsza Europa. Doskonale zidentyfikowano w niej problemy i poddano je rzetelnej analizie. Wskazano ograniczenia polityki azylowej Unii Europejskiej i państw członkowskich […]. Z całą pewnością monografia będzie przydatną lekturą dla szerokiego grona zainteresowanych problemem uchodźstwa – zarówno akademików, jak i praktyków wdrażających politykę migracyjną. Powinna być obowiązkową lekturą studentów europeistyki, politologii, stosunków międzynarodowych, socjologii i dziennikarstwa. prof. dr hab. Ewa Stasiak-Jazukiewicz
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 51447 (1 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 47558 (1 egz.)
Książka
DVD
W koszyku
Być uchodźcą / reżyseria, zdjęcia, montaż Marcin Wołkowicz. - Piaseczno : Tutto Arts & Media, cop. 2014. - 1 dysk optyczny (DVD) (ok. 18 min) : dźw., kolor. ; 12 cm.
W filmie poznajemy historię 18-letniego Czeczena, który w Polsce mieszka już 10 lat. Opowiada on o swoim życiu w Polsce, o marzeniach i zderzeniu tych marzeń z rzeczywistością. Ukazana lekcja w szkole – pokazuje skomplikowaną sytuację obu stron, Polaków i Czeczenów. Granica między dwoma grupami zarysowana jest bardzo wyraźnie na kilku płaszczyznach. Obie opowieści – obserwowana lekcja w polskiej szkole i historia młodego Czeczenia wzajemnie się dopełniają, tworząc skomplikowany obraz relacji między obiema narodowościami.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 3175 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kunkush [Pomoce dydaktyczne] : Podróżnik bez wyboru / Ula Ziober; il Ula Ziober. - Poznań: Zielona Grupa, [2017]. - Teka (22 k. tabl.): il. kolr. ;32x45 cm. +Kunkush : broszura metodyczna : 19 stron : ilustracje, fotografie ; 30 cm.
Poznaj prawdziwą historię kota Kunkusha, który uciekając przed wojną wraz ze swoją rodziną - pięciorgiem dzieci i ich matką, gubi się w nieznanym miejscu. Czy odnajdzie swoją rodzinę, czy historia będzie miała szczęśliwe zakończenie? Życie dostarcza najbardziej niezwykłych historii. Tak jest i w tym przypadku. Dzięki tej opowieści można przybliżyć dzieciom trudny temat wojny i tego kim jest uchodźca. Historia opowiedziana jest z perspektywy kota, który nie rozumie nic z tego, co dzieje się dookoła niego.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Zbiory specjalne Piła-Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. GF. 600 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kunkush. Podróżnik bez wyboru / tekst i ilustracje Ula Ziober ; [Stowarzyszenie Zielona Grupa]. - [Poznań] : Kreatibaj, rok nieznany. - Teka (22 karty tablic luzem, broszura metodyczna) : ilustracje, 29,7 x 42 cm.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 66625 P (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oляі Бориско йдуть до школи.
1 września rok szkolny w polskich placówkach powitały setki tysięcy dzieci z Ukrainy. Aby pomóc polskim i ukraińskim uczniom oswoić się z sytuacją, naukowcy z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu i Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studenci Koła Psychologii Klinicznej we Wrocławiu Uniwersytetu SWPS stworzyli drugi tom bajki terapeutycznej: „Ola i Borys idą do szkoły”. Książeczka skierowana jest nie tylko do uczniów, ale również do rodziców i nauczycieli. Pokazuje, jak radzić sobie w trudnych chwilach, ucząc, że mimo powierzchownych różnic wszyscy zasługują na szacunek i wsparcie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 7 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117396 (1 egz.)
Wypożyczalnia Chodzież
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 53313, 53314 (2 egz.)
Wypożyczalnia Czarnków
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 42963 (1 egz.)
Wypożyczalnia Trzcianka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 36041, 36042 (2 egz.)
Wypożyczalnia Złotów
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 49550, 49551 (2 egz.)
Wypożyczalnia Wągrowiec
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 68343 (1 egz.)
Informatorium
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117395 BL (1 egz.)
Książka
W koszyku
Oля, Бориско та їхні нові друзі)
Bajka jest wynikiem charytatywnej pracy ponad 20 osób i instytucji. Powstała z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które wraz ze swoimi opiekunami były zmuszone opuścić Ukrainę w związku z wybuchem wojny. Bajka „Ola, Borys i nowi przyjaciele” pełni funkcję terapeutyczną. Jej celem jest oswojenie i dodanie otuchy dzieciom, które zostały zmuszone do opuszczenia swoich domów i osiedlenia się w Polsce. – Z jednej strony normalizuje różne doświadczenia emocjonalne towarzyszące nowym sytuacjom, a z drugiej wskazuje możliwe sposoby radzenia sobie w nowych sytuacjach Bajka opowiada historię ukraińskiego rodzeństwa, które musi się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Początkowo Ola i Borys nie czują się pewnie w obcym kraju, nowa rzeczywistość ich przytłacza i onieśmiela, jednak z czasem poznają nowe miejsca oraz osoby. Zaczynają czuć się bezpieczniej i coraz śmielej eksplorują nowy świat.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117394 (1 egz.)
Informatorium
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117393 BL (1 egz.)
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Książka
W koszyku
Do polskich szkół i przedszkoli uczęszcza coraz więcej dzieci z Ukrainy. Zatrudniani są też nauczyciele, pomoce nauczycieli. Specustawa i rozporządzenia określają szczegółowe wymagania oraz zwolnienia, które obowiązują w przypadku przyjmowania uchodźców do polskich placówek. Dlatego przekazujemy w Państwa ręce kompendium wiedzy na temat obywateli Ukrainy w polskiej oświacie. Publikacja zawiera omówienie przepisów, odpowiedzi na pytania dyrektorów, karty pracy i scenariusze pracy oraz dokumenty w języku polskim i ukraińskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Czytelnia Piła
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 117223 P (1 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Forma i typ
Temat
Zawartość zasobu Piła
1997, nr 2 . magazyn 3
1998, nr 4, 5 . magazyn 3
1999, nr 6-8 . magazyn 3
2000, nr 9 . magazyn 3
2001, nr 11-14 . magazyn 3
2002, nr 15-17 . magazyn 3
2003, nr 18-19 . magazyn 3
2004, nr 20-21 . magazyn 3
2005, nr 22-23 . magazyn 3
2006, nr 24 . magazyn 3
E-book
W koszyku
Tom, który oddajemy w Państwa ręce, zawiera osiemnaście artykułów autorstwa naukowców z Polski, Rosji i Ukrainy. Inspiracją do ich przygotowania była V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Oblicza Wojny”, która odbyła się w Formie online w dniach 26–27 listopada 2020 r., zorganizowana przez historyków z Instytutu Historii Uniwersytetu Łódzkiego. Jej temat przewodni brzmiał: Miasto i wojna. Zaproponowana problematyka spotkała się z dużym zainteresowaniem badaczy reprezentujących różne dyscypliny naukowe. W zamieszczonych w tym tomie artykułach wpływ wojen I wojska na funkcjonowanie miast i ich mieszkańców przedstawiony został wieloaspektowo. Autorzy ukazują teren zurbanizowany jako miejsce walk, prezentują sposoby zdobywania miast, omawiają umiejscowione w miastach obozy, w których przetrzymywano jeńców i internowanych. W tomie znalazły się artykuły opisujące wpływ na miasta stacjonujących w nich garnizonów, które z jednej strony przyczyniały się do rozwoju tych miejscowości, z drugiej natomiast – bywały dla mieszczan uciążliwe. Nie zabrakło też tekstów, w których przedstawione zostało życie mieszkańców miast w okresie wojen – głód, choroby, przesiedlenia były ich codziennością. Poruszono również problematykę powojennej odbudowy Warszawy, na którą wpływ miała również komunistyczna ideologia. Artykuły te, choć różnorodne pod względem podejmowanej tematyki, łączy solidny warsztat autorów oraz oryginalność prezentowanych treści. W większości przypadków wykorzystano bowiem nieprzebadane dotąd źródła. Jeśli natomiast badacze sięgali po te już znane, potrafili wydobyć z nich treści dotychczas niedostatecznie zgłębione czy wręcz pominięte. Wszystko to czyni z tego tomu pozycję godną polecenia zarówno profesjonalistom, jak i miłośnikom historii. Tadeusz Grabarczyk Magdalena Pogońska-Pol
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Kolejny tom z cyklu publikacji prezentujących refleksje i wyniki badań nad powiązaniami i współzależnościami zjawisk społeczno-politycznych z działaniami z zakresu kultury i sztuki. Motywem przewodnim monografii zbiorowej redaktorzy uczynili kwestie reakcji środowisk kulturotwórczych i artystycznych na zjawiska migracji i uchodźstwa w XX i XXI wieku. Kwerenda poprzedzająca powstanie książki wykazała, że istnieje potrzeba rozwijania badań w tym obszarze. Efektem tego jest zbiór ośmiu artykułów naukowych, których autorzy poprzez film, literaturę i muzykę przyglądają się wieloaspektowym mechanizmom migracji i uchodźstwa.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
Książka powstała w efekcie kilkuletnich badań prowadzonych w środowisku uchodźczyń oraz migrantek przymusowych zamieszkałych w Polsce i pochodzących przede wszystkim z azjatyckiej części byłego ZSRR. Książka UCHODŹCZYNIE – kobiety, matki, banitki, zrodziła się z obserwacji, że sytuacja migrantek przymusowych radykalnie różni się od tej, jaka jest udziałem mężczyzn uchodźców, a doświadczenia, takie jak uchodźstwo, przemoc i obcość kulturowa, zmuszają do przewartościowania dotychczasowego obrazu siebie. Kobiety w Drodze tracą niejednokrotnie swoją wcześniejszą tożsamość w „kulturowo sformatowanej” formie (matek, żon, sióstr i córek przynależnych do wspólnoty) i muszą „zbudować siebie” od nowa. Doświadczenie to, skazuje je nierzadko na banicję kulturową i uchodźstwo permanentne – przeżywane każdego dnia od nowa. Fakt ten decyduje o tym, jak ułożą się ich relacje z przedstawicielami lokalnej wspólnoty. Narracje migrantek przymusowych stanowią nie tylko źródło wiedzy o ich życiu w Polsce, ale również odzwierciedlenie przekonań o sobie, otaczającej rzeczywistości i sensie życia. W efekcie powstał „portret wieloraki” kobiecego uchodźstwa, pełen barw i niejednoznaczności, utrudniający generalizacje i zmuszający do zajęcia własnego stanowiska. Celem prezentowanego opracowania było, między innymi, poznanie wpływu, jaki na kształtowanie się tożsamości kobiet uchodźczyń ma sytuacja, w której się znalazły i fakt, że są uciekinierkami, które porzuciły swoje własne środowisko kulturowe. Autorka poszukiwała odpowiedzi na pytanie na ile kultura pochodzenia staje się dla nich ciążącym bagażem – balastem utrudniającym radzenie sobie z szokiem kulturowym i adaptacją do nowych warunków, a na ile bogactwem dającym siłę i determinację w codziennym życiu (poszerzającym perspektywę psychologiczną i spektrum doświadczania świata). Jednym z zamierzeń badawczych było więc poznanie, czy kultura w ich przypadku pełni rolę uwznioślającą, czy upokarzającą. Jednym z głównych zamierzeń autorki była też analiza przebiegu pracy nad własną tożsamością kobiet uchodźczyń i sposobu, w jaki odzwierciedla się to w ich języku samoopisu oraz konstruowanej narracji biograficznej. Istotnym zagadnieniem były więc kategoryzacje używane przez rozmówczynie na określenie swojego statusu sprzed ucieczki i obecnie.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Rolą edukacji włączającej jest dostosowanie procesu edukacji nie tylko do niepełnosprawności ucznia, ale również wzięcie pod uwagę indywidualnego tempa pracy, uzdolnień ucznia czy trudności. Stąd uwzględnienie jej założeń w polskim systemie edukacji. Pojawienie się uczniów z Ukrainy po 24 lutego 2022 roku w wyniku migracji wojennej spowodowało, że polska szkoła musiała dostosować swoją pracę do licznie przybyłych dzieci-uchodźców. Nie tylko szkoła i nauczyciele stanęli przed nowym wyzwaniem. Było to również wyzwanie dla uczniów-uchodźców. Ważnym aspektem okazało się zwrócenie uwagi na tożsamość (jej podtrzymanie) z jednej strony i na wejście w nowe środowisko (językowe, kulturowe, tożsamościowe) z drugiej strony. Otwartość ludzi i placówek spowodowała, że dzieci stały się żywym ogniwem polskiego systemu edukacji. Koncepcja publikacji obejmującej problematykę procesu inkluzji obywateli pochodzenia ukraińskiego w społeczeństwie polskim na przykładzie województwa lubuskiego powstała wraz z konceptem grantu o tym samym tytule. Projekt złożony został w ramach konkursu „Dyplomacja Publiczna 2022 – Ukraina II. Obrona dobrego imienia Polski poprzez monitorowanie działań o charakterze zniekształcającym, dezinformującym i dyfamacyjnym i adekwatne reagowanie na nie” ogłoszonego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. (...) (...) W założeniu pierwotnym zespół projektu przyjął, iż jego celem jest zbadanie warunków inkluzji imigrantów pochodzenia ukraińskiego poprzez zweryfikowanie i popularyzację czynników inkluzji pozytywnie oddziałujących na relacje naszych społeczeństw. Cel został podtrzymany, ale realizacja zadań odbywała się już w warunkach wojny w Ukrainie, w związku z tym zespół przyjął, że aspektem, który chce poddać eksploracji, będą procesy inkluzji uczniów z doświadczeniem uchodźczym w ramach szkoły poprzez uczestnictwo w procesie edukacyjnym, który ułatwić ma „wejście” do społeczeństwa polskiego
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Forma i typ
(...) z przedstawienia dziejów diaspory na Bliskim (Środkowym) Wschodzie Autor wywiązał się w sposób znakomity. Otrzymaliśmy pełny przegląd "geograficznego umocowania" polskiego uchodźctwa, kalejdoskop działań polskich czynników oficjalnych wobec obywateli, którzy na skutek wojny znaleźli się na wyszczególnionym przez Autora obszarze, a także obraz uchodźczej próby działalności politycznej, społecznej, religijnej, oświatowej i kulturalnej. Oparcie narracji na obszernej bazie źródłowej oraz wprowadzenie do obiegu naukowego nowych ustaleń sprawiło, iż tą niezwykle wartościową publikacją Jacek Pietrzak zapisał kolejne "białe plamy" rodzimej historii. Uczynił to, co niezwykle istotne, posługując się językiem żywym, wartkim. Dlatego też lektura monografii jest przyjemnością nie tylko poznawczą, - to również fascynujący, miejscami wciągający tekst. Z recenzji wydawniczej Prof. dr. hab. Arkadiusza Adamczyka
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
E-book
W koszyku
Celem raportu jest analiza dotychczasowych działań administracji premiera Kishidy Fumio dotyczących wsparcia dla uciekinierów wojennych z Ukrainy oraz zestawienie tych aktywności z sytuacją Ukraińców na terenie Polski, czyli kraju, który przyjął największą ich grupę. Raport obejmuje aktywność badanych podmiotów od rozpoczęcia konfliktu w Ukrainie do końca lutego 2023 roku. Dzięki identyfikacji najważniejszych potrzeb uciekinierów, organizacji pomocowych i podmiotów przyjmujących, w raporcie zostaną zawarte rekomendacje dla japońskich instytucji politycznych i humanitarnych. Jego zamierzeniem jest przedstawienie rekomendacji, dzięki którym możliwe będzie bardziej precyzyjne kierowanie pomocy humanitarnej do miejsc i organizacji w regionie EŚW, które najbardziej jej potrzebują. Raport został sporządzony na podstawie analizy informacji płynących ze strony podmiotów zaangażowanych w pomoc osobom uciekającym z Ukrainy na terenie Polski i Japonii, deklaracji pomocowych płynących ze strony organów rządowych, kręgów biznesowych i organizacji pozarządowych. Znaczną uwagę poświęcono również aktywności japońskich placówek dyplomatycznych działających na terenie państw przyjmujących największą liczbę migrantów przymusowych. Ze Wstępu
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej